Gå til innhold

ett spørsmål. Er det lovlig å ha fulle folk/øl i bilen?


Renegade600

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det er noen lov som sier noe konkret om dette. Det jeg kan si med sikkerhet er at det ikke er noe problem å ha pasasjerer som drikker alkohol mens du kjører fra A til B. Står du derimot parkert på offentlig sted, er det ikke så greit lengre tror jeg.

Lenke til kommentar

Det er selvsagt lov med folk som både drikker og er fulle i alle seter, utenom førersetet, i en privatbil.

Er de så fulle at de forstyrrer kjøringen så kan kanskje politiet reagere. Du plikter tross alt å gjøre ditt for å forsikre deg om at det er forsvarlig.

Lenke til kommentar

Jeg plukker ALLTID opp haikere, selv om de skal motsatt vei av dit jeg skal. Dette har mest med min overbevisning å gjøre.

Gjør mot andre det du vil at andre skal gjøre mot seg selv...

 

En kar jeg plukket opp var heroinavhengig, og hadde en DIGER sekk med flasker som skulle pantes i nærmeste landsby.

Han satt og drakk fra en ølboks, og så virket han å sovne, men han mistet ikke ølboksen.

 

Jeg er glad for å høre at jeg ikke brøt noen lov da jeg hjalp denne mannen. Skulle bare mangle, egentlig.

 

 

Jeg kan ikke forestille meg at det kan finnes noe forbud mot å ha øl eller sprit i bilen.

Hvordan skal du ellers frakte spriten hjem fra polet, eller Tuborgen hjem fra Rimi? Ikke alle bor vegg-i-vegg med en butikk eller et vinmonopol.

 

Tror at loven i USA sier noe om åpnede flasker. Dette er basert på en episode i www.notalwaysright.com som handler om håpløse kunder.

En kunde hadde visstnok omgått regelverket om å ha en åpnet vinflaske i bilen, ved å holde den ut av vinduet. Dermed var flasken aldri i bilen.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er selvsagt lov med folk som både drikker og er fulle i alle seter, utenom førersetet, i en privatbil.

Passasjerer må gjerne være beruset, men det er vel fremdeles ikke lov til å dikke på offentlig sted, og siden de aller fleste veier er offentlige så blir det vel i praksis nesten alltid ulovlig å drikke i bilen med mindre du kjører rundt i din egen hage...?

Lenke til kommentar

Det finnes en tråd på dette forumet ang. drikkking på offentlig sted.

Uten at jeg orker å søke etter den nå, tror jeg at den var startet av meg.

 

Jeg, spurte hva loven sier om drikking i en campingvogn eller et telt som er parkert på offentlig sted.

Svaret, såvidtjeg husker, sier at stedet ikke er "offentlig" i alkoholmessig betydning, hvis drikkingen skjer ini en campingvogn.

 

Du får søke frem tråden hvis du orker. Jeg har desverre ikke anledning grunnet internettet her.

Tråden var temmelig detaljert, og beskriver bl.a. forskjellen i "privathet" mellom et telt og en sirkel du tegner i jorden med den pinne.

Tråden bør mao. besvare alt du lurer på.

Lenke til kommentar

Forbudt å ha alkoholholdig drikke i bilen? Hvordan skulle man ellers frakte ølet hjem fra butikken (antar implisitt at et slikt forbud også ville gjelde på buss)? Skulle man gått hjem?

 

Hele greia er vel om det er lovlig med åpnede flasker i bilen, som folk drikker av. Selvsagt kan både øl, vin og sprit fraktes i bilen hjem fra butikken... På samme måte kan man gå hjem fra butikken med ølet, men problemene oppstår jo om man åpner flasken og begynner å drikke på vei hjem.

Lenke til kommentar

Det er selvsagt lov med folk som både drikker og er fulle i alle seter, utenom førersetet, i en privatbil.

Passasjerer må gjerne være beruset, men det er vel fremdeles ikke lov til å dikke på offentlig sted, og siden de aller fleste veier er offentlige så blir det vel i praksis nesten alltid ulovlig å drikke i bilen med mindre du kjører rundt i din egen hage...?

så lenge bilen er privat eid og til privat bruk blir det betraktet som privat området, så sa politiet til meg for noen år siden når jeg spurte, eneste var at man kan ikke sitte i førersetet å drikke og vis man sitter i passasjersetet forran bør man ikke ha nøkler vist nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...