Gå til innhold

Er dette et ok budsjett?


Anbefalte innlegg

Husleie 9 000 kroner

Internett: 400kr

Mobiltelefon (Kalkulator) 200kr

Strøm (Kalkulator) 800 kroner

Kommunale avgifter 950 kroner

Mat, dagligvarer og husholdsartikler 2 200 kroner

Forsikring (bil, båt, reise, person etc.) 700 kroner

Bensin (Prisliste) 1 500 kroner

Årsavgift bil (240 kr. per. mnd.) 250 kroner

 

 

virker dette som er ok budsjett?

Bor i Hedmark, liten leilighet på 52m2

 

kom med innjusteringer!!! please!

Endret av Skolegutt93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette utgjør til sammen 16000 i utgifter.

 

Jeg er ikke helt sikker på hva du spør etter her. Budsjettet er vel "ok" dersom det er realistisk, noe vi her ikke har noe grunnlag for å bedømme?

Tør jeg forresten spørre hvordan du, som etter alt å dømme er 16-17 år gammel, kan ha utgifter til bil?

Lenke til kommentar

Kommunale avgifter er da vanligvis huseier sitt problem, og ikke leietaker?

 

Ellers så er 2200 et temmelig lite matbudsjett. Det går, men det er altså snakk om 70-80 kroner dagen for all mat. Da lever du på kneippbrød, nudler, kylling og ris. Fester aldri? Og er det ikke en fordel å handle klær av og til?

Har du ikke TV, forresten? For lisensen er på rundt 2400 i året, eller 200 kroner i måneden.

Lenke til kommentar

Sett matbudsjettet høyere, det kommer til å sprekke. SIFO-tallene sier 2510kr/mnd i mat for en mann som er mellom 20 og 50 år.

 

Synes det høres litt merkelig og ha en såpass dyr båt og bil at en må ut med totalt 700kr/mnd i forsikring. Har du en rimelig bil og ansvar blir det rundt 3500kr/året. Uføreforsikring er vel rundt 100-150kr/mnd med en inntekt på ca. 360 000 kr. Deretter må du ha innboforsikring som koster rundt 850kr/året med dekning opptil 2500 000 NOK. Båt ville jeg kanskje kuttet, evt. hatt en liten jolle. Du prøver tross alt å spare vanvittige mye på mat, da er det ingen vits i å øse med pengene på båt. Blir som å bruke i de store og spare i det små. Skulle forsikringen dine se ut sånn som jeg spår slipper du unna med (290+150+70) 510 kroner i måneden der.

 

Hele budsjettet virker litt skeivt satt sammen egentlig. Du velger å bruke en latterlig stor del av pengene på leie, jeg ville heller leid noe billigere og heller hatt til god nok mat. Er det ikke mulig å få noe greit i området til 5000kr/mnd? Har flere venner som leier til rundt denne prisen i Trondheim, som ikke akkurat er byen det er billigst å leie i for tiden.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Når det gjelder andelsleiligheter med stor fellesgjeld er det 2 ting du skal se på.

- Hva er den faktiske kvadratmeterprisen (inkludert fellesgjeld + innskudd) og er dette en grei kvadratmeterpris for en slik leilighet. I forhold til standard, beliggenhet osv. Se hva tilsvarende leiligheter i området går for.

- Hvor sannsynlig er det at borretslaget går konkurs, ikke at det blir noen tvangssalg som ofte vil gå fint. Gjeldsgraden for borretslaget og kvadratmeterprisen er viktige faktorer her.

 

Siden mange har en irrasjonell frykt for fellesgjeld, KAN det være prisgunstig å kjøpe en slik leilighet.

 

Cobos

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...