Gå til innhold

Vil gå fra jobben min.


Anbefalte innlegg

Hei er elektrikker men hater dette er 21 år og skal inn i forsvaret om 3 uker , får faen ikke ferie før jeg skal inn sjefen skal være mest mulig vrang, har ikke hatt ferie på et år nå hvis vi ikke regner med de hellig dagene nå og da, trenger en lang ferie en power up, jeg har løpende kontrakt med 2 ukers opsigelses tid, men si jeg bare leverer verktøye mitt å går kan de egentlig gjøre noe annet enn å gi en dårlig referanse til min neste arbeids giver?

 

fordi orker ikke rett fra stress på jobb til stress i forsvaret uten å ha noe som helst pause.

 

 

mvh lineplx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bryter du en en avtale står du økonomisk ansvarlig for den andre partens tap på grunn av ditt avtalebrudd. Det vil si at om ditt avtalebrudd f. eks. gjør at arbeidsgiver må pålegge andre på jobben overtid, hyre inn en vikar eller taper en kontrakt, så står du ansvarlig for de pengene han må bruke på det/taper på det (merkostnader ut over det du skulle hatt i lønn, that is).

Lenke til kommentar

Sykemeld deg. Si til legen at du er utbrent, har møtt veggen og trenger litt tid til å samle krefter men at arbeidsgiver ikke er interessert i å gi deg noe fri. Arbeidsgiver vil sikkert være skeptisk til en slik sykemelding på et slikt tidspunkt men de kan ikke si noe på en legeerklæring og du kan ikke stilles til ansvar for tap. Eller, de kan bestride en sykemelding hvis din sykdom er en direkte respons på en uenighet, f.eks at du har blitt innkallt til et møte pga konflikt og du bruker sykemelding for å ikke møte opp, men når denne sykemeldingen er pga utmattelse og bedriften ikke er interessert i å forbedre forholdene så er det vel godkjent. Bedriften vil få et større økonomisk tap da de betaler første dagene 16(?) av sykemeldingen enn hvis de gir deg fri, noe som bør gi sjefen en liten påmindelse om at det ikke alltid er like lurt å være vanskelig. Det er absolutt ikke noe å gjøre på en plass man har lyst å jobbe på senere da eller hvis man vil bruke sjefen som referanse :p

Endret av Bloodwake
Lenke til kommentar

Alle har krav på ferie og i fellesferietiden må arbeidsgiver har SVÆRT spesielle grunner til å nekte deg dette, og private kan faktisk ikke nekte deg dette mellom 1. juni - 30. september!!!

 

Sitat fra arbeidstilsynet:

Rett og plikt til å avvikle ferie

 

Arbeidstaker har rett og plikt til å avvikle full ferie, dette gjelder også når du skifter arbeidsgiver. Arbeidsgiver er pliktig å sørge for at arbeidstaker avvikler full ferie.

 

Arbeidstaker kan likevel nekte å ta ferie hvis feriepengene opptjent hos nåværende og/eller tidligere arbeidsgiver ikke dekker lønnsbortfallet under ferien. Du kan imidlertid ikke nekte å ta ferie hvis virksomhet stanser driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling (for eksempel under fellesferien).

 

Det er lovstridig om arbeidsgiver ikke sørger for at arbeidstaker tar ferie, og kan medføre erstatningsplikt.

 

 

Tidspunkt for avvikling av ferie

 

Arbeidsgiver skal drøfte tidspunkt for ferien med arbeidstaker eller vedkommendes tillitsvalgte i god tid før ferien skal avvikles.

 

Hvis arbeidstaker og arbeidsgiver ikke blir enige, har arbeidsgiver siste ord i saken.

Arbeidstaker kan likevel kreve å få avvikle tre uker ferie i løpet av hovedferieperioden 1. juni - 30. september.

 

Arbeidstaker kan som hovedregel kreve å få vite når han eller hun skal ta ferie senest to måneder på forhånd.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Er uasnett ikkje noken vits i å seie opp jobben før du er ferdig i militæret.

 

No når du skal inn i militæret så får du deg eit års pause frå jobben, kanskje du har endra syn etter eit år i forsvaret.

Sjefen er også nødt til å holde av jobben din når du skal inn i forsvaret, noke som betyr at dersom du ikkje seier opp jobben no så har du jobb å gå tilbake til etter du er ferdig med førstegangstjenesta.

 

Slik eg ser det er det ingen fordelar å hente på å gå frå jobben no når du så snart skal inn i forsvaret.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke sagt opp, uansett hvor gale det er! Du har kun 3 uker igjen og militæret er ferie (så fremt du ikke skal inn i hæren, FSK eller panser)

 

Ferie får du ikke nå da det blir for liten tid for arbeidsgiver å organisere slik at andre gjør dine oppgaver. Går ut i fra at arbeidsgiver har hatt en frist for innlevering av ønsket ferie for lenge siden, benytter du deg ikke av den. Så blir du uten. Og nå som du skal inn i ferie, slipper arbeidsgiver å tvinge deg til å ta ut ferien (tror jeg..)

Lenke til kommentar

lineplex "... har ikke hatt ferie på et år"

EHm, dvs Du har jobbet allerede 2009 - da bør du jo ha opparbeidet deg litt ferie!

Siden du skal i forcen kan du jo ikke ta dem ellers i 2010.

Veldig rart Du ikke få lov å ta dem nå. Da ville jeg tror da du ikke har noe bra arbeidsgiver!

 

Å si opp jobben er ikke lurt og du bør ha et ok forhold til arbeidsgiver, slik at du få deg et brukbart attest/referanse når du slutter! Dette er det første en ny arbeidsgiver sjekker før de ansetter deg!

 

Om ett år har du kanskje også forandret meningen og kanskje savner jobben. Det er bedre å ha jobb en ingen jobb!

 

Kjenner en gutt som som ofte jobbber extra på gammle jobben som elektrikker når han kommer hjem på "ferie"

Endret av ca119
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...