Gå til innhold

Hva hadde du gjort hvis du hadde all makten i norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror du antar mer om det jeg skrev enn jeg mente. Det du snakker om er ikke i nærheten av hva jeg ville endret lovene til.

Forklar gjerne. Hadde selv en kompis i USA som skadet hunden sin, han var redd for å få dyrevernet på seg, så for en stund vurderte han å ta livet av hunden sin.

 

Det kan godt være jeg overdrev hva du mente, forklar gjerne hvordan du ser for deg dyrepolitikken.

 

Det er vel derfor det ikke har blitt noe endring i lovverket ang. dyr når vi ser på deg nå. Folk er for redde for konsekvensene hva som kan skje med menneske om de gjør hunden sin noe. :)

Menneskets holdninger altså.

Lenke til kommentar

Forklar gjerne. Hadde selv en kompis i USA som skadet hunden sin, han var redd for å få dyrevernet på seg, så for en stund vurderte han å ta livet av hunden sin.

 

Det kan godt være jeg overdrev hva du mente, forklar gjerne hvordan du ser for deg dyrepolitikken.

Jeg tenkte først og fremst på husdyr og bruksdyr, ikke kjæledyr. Hold av pelsdyr skulle forbys, og hold av husdyr skulle hatt mye strengere reguleringer. F.eks krav om at alle dyr skulle få gå fritt ute (innegjerdet, selvsagt), og ellers få leveforhold som oppfyller mer av deres naturlige behov. Dette ville naturlig nok gjort kjøtt dyrere, og hadde forhåpentligvis ført til at vi kjøpte og spiste mindre kjøtt. Noe som igjen hadde vært bra for både helse og miljø.

 

Når det gjelder kjæledyr, ville jeg hatt strengere straffer for dyremishandling. (Og, nei, det å med et uhell klemme kattens hale i døren er ikke dyremishandling). Neglisjering over tid, hunder som lever sine liv for det meste i bur/løpeline, katter som går for lut og kaldt vann, skadelig avl, smågnagere i små bur som ikke får løpe løs - alt burde vært straffbart i varierende grad.

Lenke til kommentar

http://stats.oecd.org/Index.aspx er nede, så mulig jeg stiller noen dumme spørsmål.

 

 

 

Ok la oss ta Danmark. De har en gjennomsnittinntekt på 200K og en medianinntekt på 189K. De har et skattenivå på 39%. Da får vi 115K i lønn.

Ok, så du har regnet ut nettolønn av medianinntekt.

 

 

Etter å ha justert for kostandsnivå får vi 74K danske kroner.

Hvilket kostnadsnivå?

 

Etter å ha overført til dollar ender vi opp med 12.7K dollar per år. Nå jobber danskene ca 1550 timer i året

De arbeidsdyktige, alle dansker i snitt, eller alle i arbeidsfør alder?

 

og så deler vi på 0.7 for å få timelønn per ansatt. Fordi noen jobber ikke.

Hvor tar du 0.7 fra?

 

Dette blir 11.7 dollar per time uten kompromisset og 11.5 dollar med kompromisset. Men ikke glem at det er en feilmargin på ca +- 2 dollar. Fordi jeg vet ikke nøyaktig hvilken kurs de har brukt for deres PPP tall.

 

Dersom tallene dine stemmer, har du ikke regnet ut median av timelønn. Du har regnet ut snittet for timelønn utfra medianinntekt. Det er mulig at tallet er i nærheten og at dette kan ha noe for seg.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg lurer på hva dere hadde gjort vis dere hadde makten? (Tenker, da at dere bestemmer alt, og at det er mulig å fordele eller gi oppgaver og makt til partier og andre organisasjoner)

 

Hmm, godt forklart? Se på deg selv som en konge, og du kan herske slik som du ønsker, drepe de du ønsker og lignende. Lag så en kort liste av hvilke handlinger.

 

"Eksempel;

 

* Drept alle teorister som befinner seg i norge

* Fjerna bompenger

* Satt en hund i fengsel for bjeffing

 

"

 

Med andre ord, det er ikke begrensninger for hva du kunne tenke deg.

Men for all del, slike ting som "drepe alle på denne jord, untagen bønder slik at jeg har mat" blir litt teit.

 

Men kjør på.

 

Min liste

 

* Fjerna de fleste bompenger. (Slike for broer og tilsvarende kan stå, men makspris = 20kr

* Maks engangsavgift 200.000kr. (Slik at folk som ønsker f.eks Corvette, Viper og lignende ikke blir ruinert.

* Bensinpris Maks 10kr, Dieselpris Maks 10kr. Ingen avgift på Bio-Drivstoff.

* Bedre veier, spesielt utfor byer. Tenker på byer og landevei.

* Øking i skatt, mot tilsvarende redusering i avgifter. (Slik at du betaler samlet, og slipper å tenke på gebyrer.

* Biler som kjører med mer en sjåføren skal kunne kjøre på kollektivfelt

* Fartsgrenser litt mer inspirert av danmark der det er forsvarlig.

* Fotobokser fremfor laserkontroll (Da politi ressurser kan brukes på mer fornuftig en fartskontroller.

 

Ps; Denne listen blir oppdatert. Kom gjerne med deres lister.

 

Du er interessert i biler, men samfunnet er det ikke så farlig med?

Lenke til kommentar

Hvilket kostnadsnivå?

Dansk kostnadsnivå. Det jeg gjør er å bruke nominell BNP og deler på PPP BNP. For Danmark fikk jeg 1.6-1.7 etter det jeg husker. Da deler jeg netto medianlønn på det tallet.

 

 

De arbeidsdyktige, alle dansker i snitt, eller alle i arbeidsfør alder?

Alle som jobber.

 

Hvor tar du 0.7 fra?

Amerikansk yrkesdeltagelse, for at tallene skal bedre representere hvordan det er å leve i USA. Jeg bruker ikke lands egne yrkesdeltagelser, selv om det ville ha hjulpet mine interesser, fordi noen må støtte opp de som ikke jobber.

 

 

 

 

Dersom tallene dine stemmer, har du ikke regnet ut median av timelønn. Du har regnet ut snittet for timelønn utfra medianinntekt. Det er mulig at tallet er i nærheten og at dette kan ha noe for seg.

Å bare regne ut median av timelønn ville vært meningsløst. Jeg har regnet ut tall som man faktisk kan sammenligne med hverandre og representere levestandar. Men man må selv legge til hvor mye man får fra staten. Det er ikke så fryktlig forskjellig i de fleste land, men f.eks. i USA må du betale for helseforsikring. Noe som betyr at Norge, Sveits og Kanada har bedre levestandar enn USA.

 

USA: 18.1 dollar --- (17.0)

Sveits: 17.9 dollar --- (17.9)

Kanada: 17.0 dollar --- (16.9)

Norge: 16.6 dollar --- (17.9)

Australia: 15.7 dollar --- (15.4)

England: 14.4 dollar --- (14.1)

Finland: 12.2 dollar --- (11.9)

Sverige: 11.9 dollar --- (12.1)

Danmark 11.4 dollar --- (11.6)

Tyskland 11.3 dollar --- (12.1)

Frankrike: 10.3 dollar --- (10.4)

Hellas: 7.4 dollar --- (6.6)

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg ville ha forvandlet folkene i Norge til å ligne på meg selv. Ikke helt naturligvis. Da hadde jeg fått alt det andre jeg ønsker meg med på kjøpet. Utenom været.

 

Hvis du tenker på der jeg bor nå, ville jeg ha byttet om været til Sydneys vær. 12C om vinteren er for kaldt. Hadde vært greit om jeg kunne få med meg lønningene deres og deres storrelse. Men jeg kan desverre bare få med meg en ting.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg ville ha gjordt en opprensking i skatter og avgifter, og gjordt en legalissering av neon av de svakere rusmidlene som rivaliserer alkohol(kun for å bli kvitt sortemarkedet).

Jeg ville ha redusert grunnskolen med et år, sannsynligvis en reform til.

Ville ha begynt å bruke oljepengne på forskning på kjernekraft og thorium, samt på ekstrem alternative energikilder.

Og så mye her og der da....

Lenke til kommentar

Må bare nevne en ting jeg hadde gjort om jeg hadde all makten på dette forumet: Fjernet alle useriøse innlegg i denne tråden! For dem florerer det av!

 

Ellers kommer jeg ikke på store endringer jeg ville gjort akkurat nå utenom det jeg alt har skrevet. Dog kunne militærparader på 17 . Mai vært morro for å markere Norge yttreligere. Og husk da at jeg ville hatt opprustning av forsvaret samt kun norske og samiske flagg på 17. Mai.

Lenke til kommentar

Ville gjerne hatt mer innvandring fra vestlige land, men redusert det betraktelig ellers. Iallefall for en god stund. Og om det fremdeles er slik at innvandrere automatisk kommer først i køen for barnehageplass ville jeg fjernet det og. Idiotisk regel.

Da er vi enige.

 

Selv syntes jeg at vi burde innføre en innvandringspolitikk ala Qatar, om du sjekker dem, har de et kjempesystem for innbyggere, alt er gratis, og de trenger ikke betale skatt (husker jeg rett). Men innvandrere får INGEN sosiale goder.

Lenke til kommentar

Ville ha begynt å bruke oljepengne på forskning på kjernekraft og thorium, samt på ekstrem alternative energikilder.

Og så mye her og der da....

 

Oljehatere er som oftest også atomhatere.

 

Og? Det høres ut som en +1 post post :p

Hva er det du impliserer?

 

Jeg impliserer at de fleste som er motstandere av oljeboring er som oftest også motstandere av alternativ energi også. Det irriterer meg nesten at folk skal gå imot ALLE måter vi kommer på for å skaffe energi.

 

Solpanel tar for mye plass.

Vassdrag er natur, og kan ikke brukes

Olje forurenser

Kull forurenser

Thorium er radioaktivt

Uranium er radioaktivt, og mulighet for kinasyndrom.

Vindmøller bruker for mye plass, og gjør naturen stygg.

 

Slike mennesker er de som ønsker at vi ikke skal ha energi i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Solpanel tar for mye plass.

Vassdrag er natur, og kan ikke brukes

Olje forurenser

Kull forurenser

Thorium er radioaktivt

Uranium er radioaktivt, og mulighet for kinasyndrom.

Vindmøller bruker for mye plass, og gjør naturen stygg.

 

Slike mennesker er de som ønsker at vi ikke skal ha energi i det hele tatt.

- Solcellepanel er greit å ha på bygninger.

- Vannkraft er vel den beste energikilden og den kan godt kombineres med bevaring av natur.

- Olje er et unikum som vi er helt avhengig av og det fungerer veldig bra, bortsettt fra at det forurenser, men forurensingen kan i stor grad forhindres.

- Kull er veldig tilgjengelig og verden er i dag avhengig av det, men det er noe dritt.

- Thorium er fremtiden.

- Uranium er ganske bra.

- Vindmøller på land skulle vært forbudt og revet ned, mens det må satses på HAVvindmøller.

Lenke til kommentar

Bare å åpne spoilerne for å se hva jeg har skrevet så langt:

 

Det jeg har skrevet alt:

 

 

Innført langt strengere tiltak mot kriminelle: Innført dødsstraff for drap og drapsforsøk samt livstid for grov vold ol, svært alvorlige forbrytelser. Innført tvangskastraksjon eller tvangsfjerning av kjønnsorganet på voldtektsforbrytere. Fjernet permisjon for folk i fengsel. Innført langt strengere system for erstatning i saker der det er aktuelt. Innført langt tøffere soningsforold i fengslene. Ville også fått langt mer politi og en nulltoleranse for kriminalitet ala noe av det de gjorde i New York City. Ville også fjernet en god del tøys og småprioriteter politiet bedriver i dag så de kunne konsentrert seg om langt mer alvorlige saker.

 

Fjernet statsreligion og statskirke. Samtidig fjernet all statsstøtte til kirken og andre religiøse utøvere og fjerne tall religionsundervisning fra skolen.

 

Fjernet en masse unyttige greier fra grunnskolen som man ikke trenger å kunne.

 

Innført langt strengere regler for innvandring og oppholdstillatelser samt gjort det mye enklere å kaste kriminelle innvandrere ut av landet igjen. Ville samtidig sendt folk som kan være viktige/interessange for andre lands sikkerhet til dem sevom dette innebar risiko for fangenes liv. (VIlle som eksempel utlevert Mullah Krekar til USA).

 

Rustet opp både hæren, marinen og flyvåpenet samtidig som verneplikten skulle vekk. Bedre med et profesjonelt forsvar. Hadde vært bra å ruste opp Heimvernet og.

 

Legalisert rett til å eie våpen ala noe av det de har i USA.

 

Reformert hele det elendige systemet med NAv ol. så folk hadde mye lettere for å komme seg ut i arbeid.

 

Forbudt bruk av rasistiske symboler samtidig som jeg ville startet avnazifisering av en rekke symboler og "skikker" som folk ser på som nazistiske, men som opprinnelig ikke er det.

 

Ført en langt tøffere utenrikspolitikk da Norge alltid er for snille og ettergivende ovenfor andre.

 

Fjernet monarkiet.

 

På tide å fortsette listen:

 

Når det gjelder det jeg skrev om tøffere utenrikspolitikk ville jeg bla. stanset økonomisk bistand til land som Zimbabwe som Norge gjennoptok for en stund siden. Fælt med lidelsene til folk i slike land, men jeg ville ha kommet med langt tøffere krav til regimene i disse landene før det ble aktuelt med noen bistand.

 

Innført regler som jevnet ut nivå mellom lærere og elever i skolen. (Feks. samme typer stoler og om lærerne får ha med drikke i timen skal elevene og få). Ville også se til at lekseordningen forsvant. Akkurat som med jobb og fritid skulle det være skillet mellom skole og fritid.

 

Sørget for at Norge kom inn i den moderne tidsalder når det gjelder arkitektur og begynt å bygge i høyden. Skyskrapere = :thumbup:

 

Opprettet ambassade i Kosovo og utnevnt ambassadør.

 

Forbudt gamle, rustne oljetankere som garantert kommer til å ende opp med stor oljelekasje å ferdes i norsk farvann.

 

Forbudt bruk av andre flagg enn det norske og det samiske på 17. Mai.

 

Forbedret veiene.

 

Endret kollektivtilbudet så man slapp å bytte en rekke ganger dersom man skal langt med tog eller buss.

 

Mer politi og samtidig endre så politiet ikke konsentrerte seg om småting som å ta en øl på offentlig sted, urinere inn i en busk eller kaste sneiper på gaten og heller se til at de tok seg av viktige og allvorlige ting som feks. vold, ran osv. De burde selvsagt også vært langt bedre bevæpnet.

 

 

 

Fortsetter:

 

Legalisert hasj og marijuana. Og da ikke bare innom coffeeshop som i Nederland men akkurat som vanelige sigaretter.

 

Fjernet russefeiringen.

 

Gi sjenkesteder langt lengre åpningstider om de ønsker det.

 

Fjernet denne latterlige reglen om at flagget må inn om kveldene. Vimpler for henge ute og hva er liksom forskjellen?

 

Anerkjennt Vest-Sahara og Somaliland samt Palestina som suverene stater.

 

Nedlagt forbud mot at folk kan hindres i ansettelse/jobb pga. ting som piercinger og tatoveringer. Les mer om mitt synspunkt her:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1236544&st=0&p=15787146&fromsearch=1entry15787146

 

Kriminalisert tigging og fjernet alle tiggerne med makt om nødvendig.

 

Innført strengere straffer for folk som ble tatt for hærværk. (Se feks. hvordan Oslo ser ut. Grafitti, nedrevne skilt og ødeleggelser overalt).

 

Innført strengere regler for vedlikehold av byggninger, fortau, veier ol. (Igjen, se på Oslo. kan ikke gå et eneste sted uten å se tegn til forfall av forskjellige ting. tragisk å se på.)

 

Ville gjerne fått noe større befolkning og bebyggelse på Svalbard også istedefor noen få bosettninger. FÅtt inn flere nordmenn permanent bosatt der.

 

 

 

En ting til jeg ville gjort er å legalisere aktiv dødshjelp. Det er ingen som har bedt om å bli født og slik komme til verden og da burde det absolutt være en menneskerett å få dø om man ønsker det!

 

 

 

En ting til jeg ville gjort om makten var min: Legalisert all form for genmanipulert mat.

 

 

 

Ville forøvrig også ha sørget for at det ble langt flere og langt bedre oppmerkede sykkelstier.

 

 

 

Ellers kommer jeg ikke på store endringer jeg ville gjort akkurat nå utenom det jeg alt har skrevet. Dog kunne militærparader på 17 . Mai vært morro for å markere Norge yttreligere. Og husk da at jeg ville hatt opprustning av forsvaret samt kun norske og samiske flagg på 17. Mai.

 

 

 

Ville gjerne hatt mer innvandring fra vestlige land, men redusert det betraktelig ellers. Iallefall for en god stund. Og om det fremdeles er slik at innvandrere automatisk kommer først i køen for barnehageplass ville jeg fjernet det og. Idiotisk regel.

 

 

Ville også ha innført varm lunsh på alle skoler og universiteter. Gjerne i alle barnehager også. Eller, i de offentlige iallefall. Private får styre seg selv.

 

Langt billigere tannlege om jeg ikke har nevnte det alt. Mange unge som forsømmer tannhelsen sin grovt pga. hva det koster hos tannlege.

 

Fått ut vesentlig fler miljøstasjoner rundt om i alle byer. Folk oppfordres til å respektere kildesortering og hauevis bor langt, langt unna en miljøstasjon. Evnt. skulle alle husstander fått søppelkasser til alt som skal kastes slik at man ikke trengte miljøstasjonene.

 

Hatt ambassader i alle land Norge har forbindelse med. Leste nylig at en rekke ambassader skal fjernes, hvilket er iiotisk. I land som ledes fra flere byer eller hvor det ellers ville vært gunstig ville jeg også hatt generalkonsulat.

 

Fått konstruert noen slags tomme, fleretasjers betongbyggninger hvor taggerne kunne holde på mye de ville. Disse kunne gjerne ligget i egne typer parker. Tagging i det offentlige skulle imidlertid straffes langt strengere akkurat som all annen type hærverk.

 

Kommer vel ikke på noe mer nå, men kommer kansje mer senere. Bla. skriver jeg nok litt mer om hva slags endringer jeg ville innført i utdanningssystemet. Bare spør om noe er uklart så langt. Er tilbake litt senere i dag.

Lenke til kommentar

Det med en egen taggepark er en veldig god ide, men jeg vet ikke om det hadde fungert helt. Jeg har et inntrykk av at taggere vil at flest mulig folk skal se deres verk og ikke minst vil mange av dem provosere ved å tagge på alt mulig rart. Så de det er ikke sikkert de hadde brukt taggeparken så flittig. F. eks. så er skaterne her i byen like mye i parkeringshus, i parker, foran rådhuset osv. som før selv om de har fått en egen skatepark.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...