Gå til innhold

Vi må forby alkohol!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette kommer nok ikke til å skje. Staten Norge tjener alt for mye penger på avgiftene vi har på alkohol. Forbyr man alkohol vil det bli med alkohol som det er med narkotika - handel under bordet hvor pengene går til kriminelle.

 

Selv om mange dør hvert år pga misbruk mener jeg at vi som samfunn ikke vil være tjent med det.

Lenke til kommentar

I ein perfekt verden så hadde vi fått vekk folks behov for rus slik at vi kan forby alkohol og alle andre rusmiddler utan at det popper opp illegale marked for desse rusmiddla.

 

Problemet er at folk vil ruse seg og gjer du det ulovleg å ruse seg så vil fortsatt folk ruse seg berre at dei då i stadenfor må kjøpe ulovleg. Sjå berre på narkotika markedet eller alle dei hemmelige barane som eksisterte under forbudstida i USA.

 

Men når vi då fyrst må ha eit rusmiddel tilgjengelig så blir det alkohol, so då får vi heller passe på å være endå flinkare til å luke ut dei som ikkje klarer å styre seg og som dermed øydelegg for alle som klarer å styre seg og berre drikker litt.

 

Det å forby alkohol vi ikkje løyse problemet, det vil berre gjere problemet litt meir skjult.

Lenke til kommentar

Okey, skal prøve å oppsummere litt her nå. Alkohol burde være lovlig fordi:

 

De fleste klarer å styre seg.

Vi kan ikke forby det vi ikke liker.

Forbud fører ikke til at folk slutter å konsumere.

Forhindrer smuglin og hjemmelaging(potensielt farlig)

Kollektivisme er ikke bra.

Staten tjener bra med avgifter.

 

Det er en rekke gode argumenter for alkoholen her. Disse overskygger de negative sidene ved dette rusmiddelet. Jeg er naturligvis enig i dette, fordi enhver kan forstå at et forbud ikke vil hjelpe. Folk drikker alkohol uansett.( f.eks. forbudstiden i USA )

 

Men hvorfor oppstår det et forklaringsproblem når vi bytter ut alkohol med cannabis?

 

Gjelder ikke de samme argumentene?

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke for meg at det er mulig å opprettholde et forbud for et så vanlig rusmiddel som alkohol, særlig viss Norge er alene om det. Det svarte markedet for alkohol vil i så fall eksplodere. USA hadde et forsøk på akkurat dette, for å si det slik så endte forbudet fort. Konsekvensene i USA var at det ble åpnet tusenvis av ulovlige drikkebuler som serverte alkohol, noe som ga en enorm fortjeneste for mafia bosser og gangstere.

Lenke til kommentar

*snip*

 

*snip*

Det som trådstarter foreslår er kollektiv straff på høyeste nivå. Personlig er jeg ikke noen tilhenger av at ett flertall skal miste rettigheter eller muligheter pga et få tall idioter. Angående heroin og andre narkotiske stoffer, så faller en mye større andel av brukerne inn under kategori 2 og/eller 3 slik at det er mer hensiktsmessig å forby det fra staten sin side.

 

Å bære kniv på byn er å bevæpne seg, det er noe helt annet å bevæpne seg enn å nyte alkohol/andre rusmidler, ser ikke det relevante i sammenhengen.

 

Åja så lenge du er medlem av majoriteten som klarer å styre deg, så skal vi ikke forby det. Men dersom det plutselig blir snakk om heroin, da snur du kjappt. Og dette begrunner du med at det fleste "faller under kategori 2 eller 3????

 

Ja dersom majoriteten klarer å styre seg så skal det være lov. Dersom du har en ting som majoritenen kan nyte så er det en bra ting. Dersom du har en ting som er slik at majoriteten med stor sannsynlighet missbruker det, da er det en dum ting. Om grensen går på 50 %, 75% 90 %, 99 % 99,99 % vet ikke jeg, men majoritetens reaksjon på tingen er prinisppet jeg tror på. Jeg vil fastslå at ting som et ekstremt fåtall misbruker, bør være lovlig. Bare tenk på de enorme mengder med folk som nyter alkohol i godt selskap, på en rolig lørdags kveld eller til et godt måltid, det er ekstremt mange som faktisk drikker og kan styre seg i det lange løp. Det er lov å bruke litt sunn fornuft, det er stor forsjell i andel misbrukere når en sammenligner heroin og alkohol.

 

Du syns det er greit med flertallsdiktatur. Hva med de som klarer å nyte narkotika?

 

Ja jeg er for et flertallsdiktatur, men kaller det gjerne demokrati for at det skal høres bedre ut.

 

Bæring av kniv på byen er ikke lov for å senke antall knivstikk på byen. I prinsippet er dette likt forbud av alkohol for å forhindre vold.

 

Men bæring av kniv ellers er lov, akkurat som at det ikke er lov å drikke alkohol på gaten. Det er fult mulig å redusere bruksomeråder dersom det er fornuftig. Kniv bruker man som regel på kjøkkenet, på fisketur eller i skogen, da er det ikke behov for folk flest å ta med kniv på byn, og de som tar det med skal gjerne bruke den til noe ulovlig. På samme måte vil folk flest bruke alkohol hjemme eller på en bar /resturant. Derfor er det lov å nyte der og ikke på gaten offentlig der det ikke er passende. Hvor ting er lov og ikke lov er opp til folk flest og sunt vett.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Men hvorfor oppstår det et forklaringsproblem når vi bytter ut alkohol med cannabis?

Er hverken på den ene eller den andre siden i den debatten, men mener nå at argumentet om å kontrollere stoffet (produksjon, distribusjon etc) er godt, da man som med alkohol sikrer seg mot dårlig produkt samt får en pen slump med daler i statskassa fra avgiftene som salget innbringer.

 

Altså, at stoffet er på gata i dag, av varierende kvalitet og pris, og at pengene går til kriminelle hvor de ikke gjør noe nytte for seg er jo ikke til å stikke under en stol..

Lenke til kommentar

Okey, skal prøve å oppsummere litt her nå. Alkohol burde være lovlig fordi:

 

De fleste klarer å styre seg.

Vi kan ikke forby det vi ikke liker.

Forbud fører ikke til at folk slutter å konsumere.

Forhindrer smuglin og hjemmelaging(potensielt farlig)

Kollektivisme er ikke bra.

Staten tjener bra med avgifter.

 

Det er en rekke gode argumenter for alkoholen her. Disse overskygger de negative sidene ved dette rusmiddelet. Jeg er naturligvis enig i dette, fordi enhver kan forstå at et forbud ikke vil hjelpe. Folk drikker alkohol uansett.( f.eks. forbudstiden i USA )

 

Men hvorfor oppstår det et forklaringsproblem når vi bytter ut alkohol med cannabis?

 

Gjelder ikke de samme argumentene?

Det er en forskjell, hasj er allerede ulovlig.

 

Men jeg tror det er en annen forskjell. De som bruker jevnlig hasj, så er min erfaring at de blir slappe og avhengig av hasjen for å bli lykkelig. Dette fører fort til at de dropper ut av skolen og lever livet sitt for å få tak i nok hasj. Det som er farlig med hasj er at den gir en slags lykkefølelse og samtidig fører til at man bryr seg mindre. Hvis livet går i dass, så er det lett å bruke hasj som en lykkepille og da blir man avhengig av hasjen til å bli lykkelig og gir blaffen i problemene sine. (Jeg sier ikke at alle ender opp sånn)

 

Ungdom som overforbruker alkohol gjør det som oftest på fester. De får ikke den mentale avhengigheten som hasjbrukerene får. De kan ødelegge helsen, men de kommer seg gjerne tilbake på skolen og gjør det de skal.

 

Det som er ufarlig, er å bruke hasj av og til og å drikke f.eks. litt vin til maten.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

1. Holde antall befolkning i sjakk. 600k i året som dør av alkohol gir plass til nye folk. Synd, men slik er det. Naturen (alkoholen) i dette tilfellet hjelper til å forhindre overbefolkning. Det er lite nok plass som det er, samt mat og naturressurser. Ikke i norge, men andre land.

 

 

2. Jeg personlig kunne ikke brydd meg mindre om noen dør av alkohol. Er man så tosk i hodet og ikke kan kontrollere det så har man seg selv å takke.

 

 

3. Ban all fastfood pga av folk lider av fedme? Ban biler fordi follk fyllekjører? Ban huser fordi folk sovner så huset brenner ned? Overalt finner man idioter, sånn er livet. Nytter ikke banne noe for det :)

Lenke til kommentar

Men hvorfor oppstår det et forklaringsproblem når vi bytter ut alkohol med cannabis?

 

Gjelder ikke de samme argumentene?

 

Til en viss grad. Jeg mener riktignok at bruk ikke bør være straffbart, men det viktigste skillet er at moderat bruk av alkohol er ufarlig/sunt, mens selv moderat bruk av cannabis er skadelig.

 

Du er velkommen til å presentere kilder med sånne ville påstander.

Lenke til kommentar

Men hvorfor oppstår det et forklaringsproblem når vi bytter ut alkohol med cannabis?

 

Gjelder ikke de samme argumentene?

 

Til en viss grad. Jeg mener riktignok at bruk ikke bør være straffbart, men det viktigste skillet er at moderat bruk av alkohol er ufarlig/sunt, mens selv moderat bruk av cannabis er skadelig.

Og hvilke argumenter har du for å si at moderat bruk av alkohol er ufarlig/usunt?

Og hvordan kan du da si at moderat bruk av cannabis (som regnes som et mildere drug enn alkohol), er skadelig?

 

Skal staten bestemme hva vi skal putte i kroppen vår? Eller skal vi få frihet til å velge hva vi vil ha i oss selv? Så kan vi heller ta ansvar for vårt eget bruk, og ta konsekvensene hvis vi misbruker noe.

Lenke til kommentar

Men jeg tror det er en annen forskjell. De som bruker jevnlig hasj, så er min erfaring at de blir slappe og avhengig av hasjen for å bli lykkelig. Dette fører fort til at de dropper ut av skolen og lever livet sitt for å få tak i nok hasj. Det som er farlig med hasj er at den gir en slags lykkefølelse og samtidig fører til at man bryr seg mindre. Hvis livet går i dass, så er det lett å bruke hasj som en lykkepille og da blir man avhengig av hasjen til å bli lykkelig og gir blaffen i problemene sine. (Jeg sier ikke at alle ender opp sånn)

 

De som drikker alkohol jevnlig pleier etter min erfaring å bli nærmest avhengig av denne i alle sosiale situasjoner hvor mer enn tre stykker er samlet etter klokka seks på kvelden på et sted hvor det spilles musikk. Dette fører til at de kommer bakfulle på skolen og ødelegger for seg selv og andre elever. Det som er farlig med alkohol er at det ødelegger kroppen og gir en slags lykkefølelses mens man samtidig mister alle hemninger, bryr seg mindre og oppfører seg om idioter. Hvis livet går i dass, så er det lett å drikke alkohol for å glemme elendigheten, og da blir man avhengig av alkoholen for å slippe å se hvor elendig man egentlig har det. (Jeg sier ikke at alle ender opp sånn)

Lenke til kommentar

Til en viss grad. Jeg mener riktignok at bruk ikke bør være straffbart, men det viktigste skillet er at moderat bruk av alkohol er ufarlig/sunt, mens selv moderat bruk av cannabis er skadelig.

 

Det er vel strengt tatt ikke bevist noen skadelig effekt med cannabis som direkte årsak, annet enn redusert korttidshukommelse i en kortere periode. Det er ikke bevist noen kroniske effekter i det hele tatt. Det er så vidt jeg vet ingenting som tilsier at det er sunt å drikke alkohol heller.

 

Forøvrig tror jeg ikke forbud hjelper, det gagner ironisk nok kun kriminelle.

Lenke til kommentar

Det er en forskjell, hasj er allerede ulovlig.

Det er korrekt at det er en forskjell at hasj er ulovlig, men det er ikke ett godt argument på hvorfor forskjellen er der.

 

Men jeg tror det er en annen forskjell. De som bruker jevnlig hasj, så er min erfaring at de blir slappe og avhengig av hasjen for å bli lykkelig.

 

Det du beskriver her avhengighet, og det er mulig å bli avhengig av det meste. Det er forøvrig mange som klarer å beholde jobb og leilighet, og å bruke all fritiden sin på å røyke seg fjern. Du hadde aldri i livet klart det samme med alkohol, kroppen hadde blitt ødelagt.

Lenke til kommentar

 

Det er vel strengt tatt ikke bevist noen skadelig effekt med cannabis som direkte årsak, annet enn redusert korttidshukommelse i en kortere periode. Det er ikke bevist noen kroniske effekter i det hele tatt. Det er så vidt jeg vet ingenting som tilsier at det er sunt å drikke alkohol heller.

 

 

Dette vitner om en mer eller mindre bevisst misforståelse av hvordan medisinsk forskning fungerer. I og med at man av forskningsetiske grunner ikke akkurat kan gjennomføre randomiserte studier (der f.eks en gruppe får hasj, en alkohol og en kontrollgruppe får ingen av delene og så følge gruppene over lang tid) er det vanskelig å endelig bevise slike ting, men det er gode kilder for å si at også moderat cannabisbruk blant annet kan utløse psykoser og schizoide episoder. Du kan jo si at cannabisbruk ikke da er en direkte årsak til de eventuelle skadene man påfører seg selv eller andre i en cannabinoidutløst psykotisk episode, men det blir litt kunstig å trekke dette skillet.

 

Når det gjelder alkohol er det en bred forskningslitteratur som viser at man skal drikke ganske mye før de negative effektene opphever de positive.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...