Gå til innhold

Vi må forby alkohol!


Anbefalte innlegg

Alkohol er absolutt det mest ubrukelige rusmidlene vi har. Men så lenge det støttes av store firmaer og er en del av norsk industri, er det vanskelig å stoppe det.

 

Vi vet hva som skjer med å gjøre alkohol ulovlig! Vi vil få, som nevnt, ulovlig hjemmebrenning, et enormt svart marked og stor misnøye blant befolkningen.

 

Hver eneste helg "må" politiet bruke masse energi og ressurser på å hente inn folk som har drukket seg sørpings og gjort noe dumt. De setter flasken foran deg, og når du har drukket den, hiver de deg i glattcellen. Alkohol gjør deg dum, impotent (ofte), og skader både lever og hjerneceller. Rusen er middelmådig i forhold til andre rusmidler som cannabis eller opiater.

 

Den eneste løsningen er å gi et bedre alternativ. Cannabis er et godt alternativ, da de fysiske skadene er minimale til ikke-eksisterende og rusen skaper ikke kaos eller aggressjon, som alkohol gjør. Det samme kan sies om opiater (morfin, heroin), selv om de fysiske skadene kan bli problematiske for store deler av befolkningen.

 

Som 99% av alle andre diskjusoner her, dette er IKKE et "enten eller" spørsmål! Vi trenger ikke å bare diskutere alkohol eller ikke alkohol. Vi kan diskutere alkohol og cannabis, eller alkohol og LSD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den eneste løsningen er å gi et bedre alternativ. Cannabis er et godt alternativ, da de fysiske skadene er minimale til ikke-eksisterende og rusen skaper ikke kaos eller aggressjon, som alkohol gjør. Det samme kan sies om opiater (morfin, heroin), selv om de fysiske skadene kan bli problematiske for store deler av befolkningen.

Ja, for å legalisere hasj vil føre til at alle legger fra seg flasken. Akkuratt som har skjedd i Nederland.

Lenke til kommentar

Ja, alkohol er et samfunnsproblem. Nei, jeg synes ikke at det skal forbys. Ærlig talt synes jeg det må finnes grenser for hvor mye staten skal gripe inn i folks liv. Hvorfor skal voksne mennesker utsettes for overformynderi? La folk få bestemme selv. Det må være opp til hver enkelt hvordan de velger å leve, og ønsker man å drikke seg fra sans og samling så gjerne for meg - så lenge det ikke går utover andre. Jeg personlig røyker ikke, jeg snuser ikke og jeg drikker lite - det er mitt valg. Om noen vil velge annerledes for seg selv, så gjerne for meg. Jeg skulle dog gjerne sett at vanene til folk flest endret seg fra helgefylla til mer begrensede mengder, men jeg synes ikke at man skal tvinge folk til verken det eller total tørke. La voksne mennesker få leve livet slik de ønsker det. Går det utover andre, enten det er fremmede eller deres egne barn, så må de ta ansvaret for det og så får heller staten handle etter hvordan enkeltindivider takler slike situasjoner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Verden er overbefolket fra før, burde beholde populations kontroll som alkohol og røyk. kanskje få inn flere.

 

Word! -600 000 idioter

 

Helt enig. Naturkatastrofer burde utrydde større deler av menneskerasen! Innse også at det populasjonen vi har i dag er kun her pga industri. Fjern industrien og 2/3 vil dø i løpet av kort tid.

www.primitivism.com

Lenke til kommentar

Alkohol har vært prøvd forbydd både i Norge og USA (+ noen land til), over alt har det feilet. Det går rett og slett ikke an å forby et rusmiddel, folk som vil ha vil skaffe seg det på andre måter og det vil dermed bli mer hjembrent og det svarte markedet ville vokst enormt. Siden så sykt mange fortsatt ville drukket ville vi egentlig ikke blitt kvitt alkoholproblemet, det ville egentlig bare blitt verre ved blant annet at det nok hadde vært mest sprit som hadde blitt drukket siden det er lett å smugle og lage. Det hadde også vært fare for farlig sprit laget av metanol f eks. Det svarte markedet hadde det vært kriminelle som hadde tjent på, i tillegg til at staten hadde mistet inntekter av skatter og avgifter ville man også fått masse utgifter med å opprettholde forbudet.

 

Det hadde blitt helt ekstremt mange lovbrudd da så mange hadde drukket alkohol selv om det var forbudt. Mange ville ha fått ødelagt muligheten til drømmeyrke pga det, og familier hadde lettere kunne splittes som følge av et alkoholbruk/misbruk. Folk som hadde drukket seg overstadig beruset ville ventet lenger med å kontakte f eks ambulanse ved en overdose, pga fare for å bli tatt.

Verden er overbefolket fra før, burde beholde populations kontroll som alkohol og røyk. kanskje få inn flere.

Om verden er overbefolket er vanskelig å si, ressursene blant menneskene på jorda er veldig skjevt fordelt så hadde vi fordelt riktig hadde jorda sikkert hatt kapasitet til 10 milliarder mennesker. Men det er ikke befolkningsvekst pga fødsler i mange vestlige land siden hver kvinne føder under 2,1 barn i snitt. Det eneste som holder befolkningsveksten i f eks Norge oppe er innvandring.

 

Får vi en negativ befolkningsvekst vil dette føre til at det blir mange eldre i forhold til unge. Mange som skal ha pensjon i forhold til hvor mange som jobber kan fort føre til en del problemer.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Hva skjedde da amerikanerne ilegaliserte alkohol i begynnelsen av 1900- tallet? Mafiavirksomhet, smugling, mye arbeid for snuten og sikkert enda flere dødsfall. I tillegg ble den vanlige mannen i gata kriminalisert, og da funker lovverket imot sin hensikt. Det mener ihvertfall jeg.

 

Det er mange ting som er farlig her i verden.

Lenke til kommentar

Alkoholforbud er prøvd før. Det var en av årsakene til at mafiaen vokste seg sterk i USA og andre land. Tviler på at noen land i den vestlige verden er så dumme at de forsøker noe sånt igjen.

 

Til de som påstår at cannabis, eller taperrøyk om man vil, ikke er skadelig, så er det helt feil. Mange får store problemer av å røyke den dritten. Det skal ikke mye til før man faller utenfor, og man endrer helt personlighet av det. Jeg har selv sett det skje med en god kamerat. Dessuten er det flere som får psykoser av det. Og det sitter i kroppen mye lenger enn hva alkohol gjør.

Lenke til kommentar

Til de som påstår at cannabis, eller taperrøyk om man vil, ikke er skadelig, så er det helt feil. Mange får store problemer av å røyke den dritten. Det skal ikke mye til før man faller utenfor, og man endrer helt personlighet av det. Jeg har selv sett det skje med en god kamerat. Dessuten er det flere som får psykoser av det. Og det sitter i kroppen mye lenger enn hva alkohol gjør.

 

Når jeg leser slikt, ser jeg etter om meningen er støttet av kvalitative eller kvantitative eksempler. "En kamerat av meg" ser jeg ikke som overbevisende.

 

Nederland har legalisert cannabis. De har blant de laveste overdose-dødsfall av rusmidler i Europa. Lavere enn Norge, 15% av USAs overdosetilfeller. De har overraskende nok blant den lavere bruker-basen av cannabis, her også vesentlig lavere enn i USA (ulovlig på føderalt nivå, høye strafferammer).

 

jeg vil ikke gjøre dette om til en cannabis-debatt, men vi har alle stigmatiserte meninger om rusmidler som kommer fra kampanjer støttet av staten. For eksempel, hvor farlig tror du LSD og ecstacy er? Vet du når og hvorfor disse stoffene ble ulovliggjort? Jeg har IKKE prøvd noen av disse stoffene, men jeg har lest meg opp på peer-reviewed forskningsrapporter istedenfor skremselskampanjer og rykter fra brukere/ikke-brukere. Jeg bruker de samme databasene som jeg gjør i studiene mine (kjemi).

 

sciencedirect.com

scifinder.cas.org

 

Les og lær før du ytrer deg om noe, det er best for deg og alle rundt deg.

Endret av sebastr
Lenke til kommentar

[...] Jeg bruker de samme databasene som jeg gjør i studiene mine (kjemi).

 

sciencedirect.com

scifinder.cas.org

 

Les og lær før du ytrer deg om noe, det er best for deg og alle rundt deg.

Du er klar over at alle oss som ikke er tilknyttet ett universitet/høyskole må betale ganske drøye mengder penger for å få lest slikt? (evt. sitte på biblioteket)

Lenke til kommentar

Jeg bruker de samme databasene som jeg gjør i studiene mine (kjemi).

 

sciencedirect.com

scifinder.cas.org

 

Les og lær før du ytrer deg om noe, det er best for deg og alle rundt deg.

 

Men da leser du i feil databaser. Hvis du hadde lest de medisinske peer-reviewed forskningsrapportene på for eksempel Pubmed ville du finne en del som er støttet av kvantitative undersøkelser, for eksempel denne som jeg linket til tidligere i tråden. (selvfølgelig med forbehold om at medisinsk bevisførsel er litt forskjellig fra det meste annet innen vitenskapen, man kan ikke akkurat ha en randomisert studie der man gir en gruppe hasj og har en kontrollgruppe som ikke får det.. :tease: )

Lenke til kommentar

http://www.aftenposten.no/helse/article1125264.ece

 

Det dør 600 000 folk av alkohol hvert år i Europa. Vi må gjøre noe!!!

 

Jeg foreslår vi forbyr alkohol, selv om det er drastisk må det gjøres.

 

Hvorfor er dette en dårlig ide?

Det er prøvd flere ganger flere steder før og det har ikke fungert. Det blir bare at kriminelle styrer alkoholhandelen med all den tragedie det medfører.

 

Alkohol er lett å lage og gir en god rus så selv hvor mye det forbyes kommer det ikke til å bli borte.

Lenke til kommentar

Og jeg vil ikke ha noe av at ekstreme avholdsfolk skal bestemme og moralisere over alkoholpolitikken. De vil uansett ha det bort. Vel, det kommer neppe til å skje i overskuelig fremtid. Og mye av volden som finner sted har ingenting med alkohol å gjøre.

 

F.eks. er det flere som kjører bil i narkorus (piller, cannabis, kokain, amfetamin osv) enn det er folk som kjører i alkorus.

Endret av stigfjel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ein ting er om det skulle vert forbudt, men det burde våre mykje meir fokus på det. røyking har det jo blitt mykje mindre av, grunnet store kampanjer. Hvorfor er det ingenting fokus på akohol. Det er jo fleire som døyr av alkohol enn røyk.

 

Alle er vi vel enige om at alkohol forbruket bland unge er alt for høyt??

Lenke til kommentar

Og jeg vil ikke ha noe av at ekstreme avholdsfolk skal bestemme og moralisere over alkoholpolitikken. De vil uansett ha det bort. Vel, det kommer neppe til å skje i overskuelig fremtid. Og mye av volden som finner sted har ingenting med alkohol å gjøre.

 

Og dette er annerledes enn andre, "lette" russtoffer fordi? Artig å se en hasjmotstander si at andre moraliserer over ruspolitikken. Jeg kjenner forøvrig folk som etter de begynte å drikke har mistet alt. Jeg kjenner flere av de enn jeg kjenner av de som har gjort det samme etter å ha røyka hasj.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...