Gå til innhold

Bør FSK/HJK fokusere på sterke menn eller løpske menn?


Knife

Anbefalte innlegg

Så jeg stilte meg dette spørsmålet. Slik jeg har forstått det så fokuserer FSK/HJK mye til kondisjonstrening. Da tenker jeg på, hva er best? Spinkle mennesker som kan løpe 7kilometer eller mer kraftigere menn som kan løpe 2 minutter lynkjapt men også kan bære mye?

 

Hva nytter denne her kondisen for? Greit at du skal og kanskje løpe litt, eller utføre arbeid på kort tid, men trenges det virkelig lange turer på flere timer hver dag for å oppnå formen? Ikke bare har FSK/HJK gitt godt inntrykk for at du får lite mat og kondisjonsarbeid i er jo reine muskelsvinn bomben.

 

Er det virkelig bra å være en fjott på 60-70kilo? Hva om det kommer til en sittuasjon der en av kameratene ligger nede skadet og du må få han kjapt til trygghet. Ja du må hive han over skuldrene og løpe i vei, eksplosivtet og styrke bygger ikke kondisjonstrening, det ødeleger det. FSK/HJK hadde fått mye bedre nytte for folk som er tunge og kraftigere, slik at man kan bære mye vekt og være fysisk sterkere enn fienden.

 

Kun mine tanker. Kanskje litt rott, men håper dere sjønner poenget jeg prøver å få til. Diskuter :)

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har en sterk kar som kan løpe raskt i 2 min, hva skal han gjøre når han har løpt i de 2 minuttene? Stoppe og la fienden ta ham fordi han har brukt opp all styrken sin? Tror nok FSK/HJK satser på folk som er utholdene sterke både i styrke og kondis.

Hjelper jo ikke akkuratt så mye om du kan bære din falne kamerat på skuldrene i lang tid hvis du ikke har kondisjon nok til å komme i sikkerhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De vil ha folk som er seige, altså som kan bære tungt over lengre tid.

Det er ingen nytte i å ha noen med ekstrem kondis som synker sammen når de får mer enn 10kg på ryggen. Det er heller ingen nytte i å ha en som glatt tar 100kilo på ryggen, men som ikke klarer å gå med det i mer enn 15 minutter.

 

Så, hver for seg er ikke noen av delene det de ser etter, men en kombinasjon av dette.

 

Kan gi deg ett eksempel på hvorfor man trenger det:

De går i 20 timer med 30kg på ryggen, pakker ut og setter opp leir før går raskt/jogger for å spionere på fiendens leir, blir man oppdaget er det gjerne en 20 minutters løpetur for å komme i sikkerhet igjen.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Joda.. Men de lager inntrykk for at de er på utikk etter folk som har god kondis og kjappe. Nå vet jeg ikke hvordan de trener, men vet at noen land sine spesialstyrker trener mer på kondis enn på styrke (funksjonel styrke of course). Om jeg ikke tar feil nå har Danmark nå inkludert Crossfit i treningen dems, noe som er blanding av alt, som balanse, styrke, eksplosivtet, cordinasjon, treffsikkerhet osv.

 

Men som sagt lager de inntrykk på at de er på jakt etter folk som kan gå/lenge uten å bli sliten.

 

Men om jeg ikke tar feil så har de også ulike oppgaver til enhver, folk som er litt mer kraftigere bærer den tyngre sekken eller noe slikt. Leste noe slikt i boken Fallskjermjeger - Arven fra kompani Linge

Lenke til kommentar

Man trenger ikke være så sinnsykt sterk for å bære pakkningen/kittet over lengre tid. Noe trening skal til, blant annet å trene seg opp til å gå med sekk. Men der har imo ikke muskelkraft såå mye å si.

Vi har til og med jenter på 50kg som har klart seg bedre gjennom marsjingen med tung pakkning enn mange gutter som trener styrke. Nettopp fordi de har bedre kondisjon og utholdenhet da det teller med fremfor styrke.

Sånn er det bare. Kjipt for noen, fordel for andre. Men du merker fort at tynnere folk ofte klarer seg mye bedre gjennom en øvelse enn større folk. I tillegg så trenger de ikke like mye mat som muskelbuntene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så jeg stilte meg dette spørsmålet. Slik jeg har forstått det så fokuserer FSK/HJK mye til kondisjonstrening. Da tenker jeg på, hva er best? Spinkle mennesker som kan løpe 7kilometer eller mer kraftigere menn som kan løpe 2 minutter lynkjapt men også kan bære mye?

 

Hva nytter denne her kondisen for? Greit at du skal og kanskje løpe litt, eller utføre arbeid på kort tid, men trenges det virkelig lange turer på flere timer hver dag for å oppnå formen? Ikke bare har FSK/HJK gitt godt inntrykk for at du får lite mat og kondisjonsarbeid i er jo reine muskelsvinn bomben.

 

Er det virkelig bra å være en fjott på 60-70kilo? Hva om det kommer til en sittuasjon der en av kameratene ligger nede skadet og du må få han kjapt til trygghet. Ja du må hive han over skuldrene og løpe i vei, eksplosivtet og styrke bygger ikke kondisjonstrening, det ødeleger det. FSK/HJK hadde fått mye bedre nytte for folk som er tunge og kraftigere, slik at man kan bære mye vekt og være fysisk sterkere enn fienden.

 

Kun mine tanker. Kanskje litt rott, men håper dere sjønner poenget jeg prøver å få til. Diskuter :)

 

 

Hehe jeg tror du tror at muskel masse er alt, snakket med en som hadde vært på fallskjerm jeger opptak under befal opptaket han kom helt til de 3 siste dagene da han ble avbrutt fordi kroppen var minutter ifra å klappe sammen skikkelig (dårlig syn alt ble grått og balanse evne var nesten ute av drift)anyway han sa at det var de brautende muskelbuntene som gikk først ut av testene da de begynte, mens de stille litt mer normal bygde men rimelig sterke gikk videre.

 

I boka norges hemmelige krigere, står det at norske spesial styrker både i Irak og afghanistan, måtte de lette nordmennene ifra dvs jeger kommandoer bære sekkene opp på fjell og lignedede til muskel buntene ifra amerika, ellers ville det gå for sakte altså nordmennene tok først sine egne sekker og så gikk de ned til amerikanerne og hentet sekkene dems. Har ikke lest boka dette er noe jeg tar ifra han som var på fallskjerm jeger opptak, men skal bestille den nå snart.

 

Tro meg muskel masse er ikke alt trener du mye maks styrke og utholdene styrke, får du ikke samme muskel masse, men styrken går opp veldig mye opp selv om det ikke ses, sener og muskel fibre tåler mer uten at det blir fler av dem.

 

Det samme skjedde egentlig på befalskole opptaket nå også var noen muskel bunter i pulja vår men alle røk ut ifase 1 med meg da, men det var nok ikke det fysiske de røk ut på, vet ikke helt hva de røk ut på så skal ikke spekulere.

 

Men alt er jo trenbart, du kan jo trene deg til å ikke være en body builder selv om du kanskje ikke er den skinny typen.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Så jeg stilte meg dette spørsmålet. Slik jeg har forstått det så fokuserer FSK/HJK mye til kondisjonstrening. Da tenker jeg på, hva er best? Spinkle mennesker som kan løpe 7kilometer eller mer kraftigere menn som kan løpe 2 minutter lynkjapt men også kan bære mye?

 

Hva nytter denne her kondisen for? Greit at du skal og kanskje løpe litt, eller utføre arbeid på kort tid, men trenges det virkelig lange turer på flere timer hver dag for å oppnå formen? Ikke bare har FSK/HJK gitt godt inntrykk for at du får lite mat og kondisjonsarbeid i er jo reine muskelsvinn bomben.

 

Er det virkelig bra å være en fjott på 60-70kilo? Hva om det kommer til en sittuasjon der en av kameratene ligger nede skadet og du må få han kjapt til trygghet. Ja du må hive han over skuldrene og løpe i vei, eksplosivtet og styrke bygger ikke kondisjonstrening, det ødeleger det. FSK/HJK hadde fått mye bedre nytte for folk som er tunge og kraftigere, slik at man kan bære mye vekt og være fysisk sterkere enn fienden.

 

Kun mine tanker. Kanskje litt rott, men håper dere sjønner poenget jeg prøver å få til. Diskuter :)

 

 

Hehe jeg tror du tror at muskel masse er alt, snakket med en som hadde vært på fallskjerm jeger opptak under befal opptaket han kom helt til de 3 siste dagene da han ble avbrutt fordi kroppen var minutter ifra å klappe sammen skikkelig (dårlig syn alt ble grått og balanse evne var nesten ute av drift)anyway han sa at det var de brautende muskelbuntene som gikk først ut av testene da de begynte, mens de stille litt mer normal bygde men rimelig sterke gikk videre.

 

I boka norges hemmelige krigere, står det at norske spesial styrker både i Irak og afghanistan, måtte de lette nordmennene ifra dvs jeger kommandoer bære sekkene opp på fjell og lignedede til muskel buntene ifra amerika, ellers ville det gå for sakte altså nordmennene tok først sine egne sekker og så gikk de ned til amerikanerne og hentet sekkene dems. Har ikke lest boka dette er noe jeg tar ifra han som var på fallskjerm jeger opptak, men skal bestille den nå snart.

 

Tro meg muskel masse er ikke alt trener du mye maks styrke og utholdene styrke, får du ikke samme muskel masse, men styrken går opp veldig mye opp selv om det ikke ses, sener og muskel fibre tåler mer uten at det blir fler av dem.

 

Det samme skjedde egentlig på befalskole opptaket nå også var noen muskel bunter i pulja vår men alle røk ut ifase 1 med meg da, men det var nok ikke det fysiske de røk ut på, vet ikke helt hva de røk ut på så skal ikke spekulere.

 

Men alt er jo trenbart, du kan jo trene deg til å ikke være en body builder selv om du kanskje ikke er den skinny typen.

 

Den boken, Norges Hemmelige Krigere, er rett og slett en tullebok IMO. Det du leser der bør du ta me en bøtte salt. Den er tross alt snakk om en journalist som skriver en bok om ting som avdelinen ikke vil gå ut med offentlig, så det er mye grunn til tvil når det gjelder kilder. Sjef FSK/HJK misliker denne boken sterkt, og det med god grunn.

 

Men for all del, les den. Det er bra tidsfordriv, men ikke tro på alt som står der.

 

Så, on topic:

FSK/HJK vil, som flere her sier, ha personer som er seige. Det er flere grunner til dette, en av dem er at de har oppdrag som går over lengre tid. Som regel prøver de å komme seg inn og ut usett, noe som krever lange ruter i ulendt terreng. Med tanke på CQB (Close Quarter Battle), så krever ikke det så ekstremt mye eksplosiv styrke det heller. Et lag som entrer et hus løper ikke, for det skaper større problemer enn det er til noen nytte. Dessuten, prøv å skyt mens du løper. Det er ikke så lett :p

 

Det er sant det du sier da, at hvis kameraten blir såret og må bli bært ut så er det en fordel med muskler. Men hvis du tenker over det så kan ikke gutta være muskelbunter til akkurat det formålet, når oppdragene deres krever seighet. Pluss at hvis kameraten din blir såret så får du såpass høyt adrenalinrush at du sannsynligvis kunne bært en kar på 120kg hvis du måtte det.

 

FSK/HJK har alltid tatt inn seige menn (hehe), og det funker. Hvorfor forandre på noe som fungerer utmerket? ;)

Endret av villvin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som jeg sa jeg bare siterer, hva en kar sa om hva han hadde lest.

 

Men vi kan jo ta den tanken om at en person må bli bært la oss si da at landingsplassen for MEDEVAC helikopteret er langt unna ville du hatt lyst til å bære på en 100kg person, med masse muskler + eventuelt utstyr som våpen, ammo osv. Eller en 20-30 kg lettere person.

 

Eksplosivitet har ikke så mye å gjøre i dagens krigføring selvom fart er viktig, er ikke spørsmål om hvor fort du løper 100 meter spesielt relevant. Med fart er hvor fort greier du å bevege deg taktisk ifra A til Å og A til Å er som regel for spesial jegere mer enn 100 meter og som regel er det aldri full spurt :)

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Saken er vel i moderne krigføring så er det ikkje lengre likheitstegn mellom den beste soldaten og den sterkaste soldaten.

Eit skytevåpen kan kven som helst bruke sjølv utan å være sterk.

 

Før skytevåpen blei vanleg i krigføring så var det viktig å være sterk, men slik er det ikkje no lenger.

 

Men når det er sakt så er balanserte lag å foretrekke, der du har personer som er ekstra flinke på spesielle områder.

Lenke til kommentar

Jeg vet no ikke jeg, men jeg tror det er mer fysisk aktivitet i moderne krig enn folk tror. Nå har ikke jeg vært i Afghanistan. Men utfra diverse programmer og blogger så er det faktisk en del marsjing og utholdenhet som skal til under tjenesten der nede.

 

Eksplosivitet ikke har mye å gjøre i dagens krigføring?

Hva med alle de soldatene som blir drept av veibomber daglig da?

Lenke til kommentar

Eksplosivitet ikke har mye å gjøre i dagens krigføring?

Hva med alle de soldatene som blir drept av veibomber daglig da?

 

 

hahahahhahaha, jeg dør av latter.

 

Eksplosivitet når det gjelder styrke er da noe helt annet enn eksplosiver, gikk du aldri på vgs eller?

Lenke til kommentar

Disse soldatene er ikke noen supermenn (noen er jo det og, men generelt sett), har en bekjent som var/er marinejeger, helt normal mann, men med god kondisjon og en vill psyke....

 

Kan godt hende han kan mange skitne triks og er helt rå i nærkamp, men tror det handler like mye om lagarbeid. Er få Ramboer som blir trent opp i norsk forsvar.

Lenke til kommentar

Det samme skjedde egentlig på befalskole opptaket nå også var noen muskel bunter i pulja vår men alle røk ut ifase 1 med meg da, men det var nok ikke det fysiske de røk ut på, vet ikke helt hva de røk ut på så skal ikke spekulere.

Ryker man i fase 1 er det stort sett fysiske tester, teoretiske tester (for de som tar dette), legetester/tilsvarende eller intervju. Du kan så å si banne på at grunnen er minst en av disse fire. Aller mest sannsynlig (om du ekskluderer fysiske) er nok teoritestene, eller at man har noe i veien med allmennhelsen (astma/allergi/dårlig syn e.l.).

 

Men dette var offtopic, for det handler verken om styrke, utholdenhet eller "seighet".

Lenke til kommentar

Jeg blir flau av å lese innlegget ditt, pijus. Det er så fullt av misforståelser og gale fakta at jeg knapt tror det jeg leser.

 

Velger å begynne med å påpeke det at kondisjon går utover muskelstyrke ikke er sant og at det er en generell misoppfattelse en del har. Det skal veldig, veldig mye til for at dette skal skje. Misoppfatningen kommer som regel av at kondisjonstrening kan gi mindre tid til styrke. Men det er viktig å huske på at en jeger fort kan miste over 10kg i fett og muskler på et oppdrag pga for lite mat og bare akkurat nok vann.

 

En annen veldig viktig ting å huske på er at jegere kommer i mange utgaver. Noen er bunter på over 100kg, andre er mindre på rundt 70-80kg. Det de har tilfelles er at de er jegere, og dermed ansatte i kanskje det som er det mest ekstreme yrket i verden. Et yrke vi har særdeles liten innsikt i. Derfor oppstår det også mange myter rundt dette. Men det er ekstremt vanskelig å bli spesialsoldat, og det er noe du virkelig må vise deg verdig til. FSK og MJK vet hva de ser

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...