Gå til innhold

Sprørsmål til Kristne om Gudene deres


Anbefalte innlegg

 

Legg merke til denne setningen hentet fra første mosebok:

«Gud sa: La oss skape mennesker i vårt bilde, så de ligner oss.»

 

La du merke til noe, du Kristne person, som mener dere tror på en eneveldig Gud? Hvem er disse andre gudene det her er snakk om, for det er jo ingen tvil om at han snakker om "vårt bilde" og "oss" - altså flertallsfom. Hvem var disse?

 

Andre ting jeg lurer på:

Et av budene til Gud er at man ikke skal lyve. Hvorfor løy han til Adam om at han kom til å dø om han spiste av den forbudte frukten i hagen? Var ikke dette direkte løgn?

 

Hvorfor plassere en slik frukt i hagen til to personer som er helt rene og syndsfrie og som derfor ikke vet forskjell på rett og galt?

 

Kan Gudene lage en så stor stein at de ikke klarer å løfte de selv?

 

Jeg tror jeg vet svaret på alt dette, men er spent på hva dere har å si...

 

Å plassere frukten i hagen og be dem om å ikke spise av akkurat den frukten..

 

Får inntrykk av guden er en kontrollfreak. At guden setter Adam og Eva inn i en lek med regler, hvor brudd får konsekvenser. Er guden virkelig glad i mennesket? Det synes jeg blir ett naturlig spørsmål som dukker opp av skapelsesberetningen.

 

En har jo diverse varianter av skapelsesberetningen i de forskjellige religionene som deler mye av samme historie. Så den som står trykket i la oss si den lutherske bibelen har ikke enerett på skapelsesberetningen, men det den gjør er å fortelle sin doktrine. Andre varianter forteller igjen sin alternative doktrine. Selv om historiene likner mye, så kan budskapet være veldig forskjellig.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Legg merke til denne setningen hentet fra første mosebok:

«Gud sa: La oss skape mennesker i vårt bilde, så de ligner oss.»

 

La du merke til noe, du Kristne person, som mener dere tror på en eneveldig Gud? Hvem er disse andre gudene det her er snakk om, for det er jo ingen tvil om at han snakker om "vårt bilde" og "oss" - altså flertallsfom. Hvem var disse?

 

Andre ting jeg lurer på:

Et av budene til Gud er at man ikke skal lyve. Hvorfor løy han til Adam om at han kom til å dø om han spiste av den forbudte frukten i hagen? Var ikke dette direkte løgn?

 

Hvorfor plassere en slik frukt i hagen til to personer som er helt rene og syndsfrie og som derfor ikke vet forskjell på rett og galt?

 

Kan Gudene lage en så stor stein at de ikke klarer å løfte de selv?

 

Jeg tror jeg vet svaret på alt dette, men er spent på hva dere har å si...

 

Å plassere frukten i hagen og be dem om å ikke spise av akkurat den frukten..

 

Får inntrykk av guden er en kontrollfreak. At guden setter Adam og Eva inn i en lek med regler, hvor brudd får konsekvenser.

 

off-topic:

 

 

 

Dette fikk meg til å tenke på en annen som driver med dette. som alt er oppe i sin 6 "bok" og bruker en stedfortreder til å "snakke" for seg.

 

 

Endret av JuletreDuden
Lenke til kommentar

Ok folkens, her er flere spørsmål. Og til alle dere evt. andre kristen som leser dette: Vær så snill å backe opp IHS. Han er på tynn grunn hele tiden, selv om han er både iherdig og morsom til tider, så svarer han mye som jeg tviler på andre Kristne ville vert enig med.

 

Men ok, la oss fortsette å stille spørsmål til spesielt dette rundt skapelsen av mennesket:

 

Vi blir fortalt av de store religionene hele tiden at mennekset har to medfødte karakteristikker eller egenskaper, nemlig god og ond. Hvorfor bakte gudene inn slike tilbøyeligheter, i en skapning som var laget i deres eget bilde? Og hvis det er et poeng til denne avgjørelsen, hva er den i så tilfellet? Er det slik at gudene eller Gud som noen vil si, faktisk både er ond og god?

 

Videre:

Hvorfor lager Gud en skapning i sitt bile for så å nekte de deler av en skjult viten, får så å kaste de ut av paradis straks mennesket har fått denne viten? Hvorfor straffer en god Gud et vesen som har begått et ubevisst overtramp?

 

Videre:

Adam og Eva var ikke originalt skapt onde, men uskyldige og rene, men at de ble onde etter å ha blitt påvirket av Satan (slangen). Hvorfor lot Gud(ene) så uskyldige og rene skapninger være i nærheten av slik ondskapsfult vesen?

 

Man kan også spørre seg hvem som skapte slangen. Og hvorfor teste noen som av natur MÅ være uskyldige (siden de er skapt slik og siden de er de første noensinne)? Ja, hvorfor teste noen som gud selv MÅ vite er uskyldige, og hvofor sende Satan som man av natur ikke kan stole på til å utføre testingen?

 

Og hvorfor taler man om at slangen er Satan, eller et sendebud fra han/hun, når første mosebok ikke nevner dette på noen som helst måte? Det er nemlig svært vanlig at kirken og kristne snakker om Satan og Slangen i Paradis i samme setning...

 

Og hvis det er slik at Satan og Gud var her før menneskene, og at Satan også har mulighet til å strebe etter å bli den høyeste guddom, og at det finnes hiearkier av engler og demoner - vil ikke dette si at Gud en gang kan bli utkonkurrert og til og med forbigått av de andre, og dermed ikke være den samme Guden lenger?

 

Hvis Gud og Satan er to forskjellige ting, altså at Gud er god og Satan er ond - hvorfor sier han da dette?:

 

Esaias 45:7 (Det Norsk Bibelselskap 1930)

 

jeg som er lysets ophav og mørkets skaper, som gir lykken og skaper ulykken; jeg, Herren, gjør alt dette.

 

Alt ettersom hvilken versjon av den engelske bibelen man leser, oversettes "ulykken" med både "Evil" og "disaster", slik som her:

Isaiah 45:7 (King James Version)

 

I form the light, and create darkness: I make peace, and create evil: I the LORD do all these things.

Ble dette for åpenbart kanskje, så de måtte tone det litt ned?

 

Enda et eksempel fra Bibelen der Gud fremstår som makten bak ondskap:

Amos 3:6 (King James Version)

 

Shall a trumpet be blown in the city, and the people not be afraid? shall there be evil in a city, and the LORD hath not done it?

 

Igjen har de i den Nye Internasjonale versjonen byttet ut Evil med disaster. Mulig dette har med oversettelsen av bibelen å gjøre, men ondskap og katastrofe er vel likevel negativt ladede ord...

 

Og til denne fredselskende og nådige Jesusen deres, se hva han sier her i Lukas evengaeliet:

Lukas 19:27 (Det Norsk Bibelselskap 1930)

 

27Men disse mine fiender som ikke vilde at jeg skulde være konge over dem, før dem hit og hugg dem ned for mine øine!

Dette lover jo godt... Høres mer ut som noe en diktator ville sagt på bakværelset.

 

Og her er mer; bibelen er full av disse! Bær i mente budet "Du skal ikke drepe".

Dette er Moses som snakker til Levis Barn i 2.Mosebok 32:27:

 

27Og han sa til dem: Så sier Herren, Israels Gud: Hver binde sitt sverd ved sin lend! Gå så frem og tilbake fra port til port i leiren og slå ihjel hver sin bror og hver sin venn og hver sin frende!

 

Når bibelen, og teologer snakker om at synden dreide seg om at de ble bevisst på sin nakenhet, skal vi tolke dette som at Gud og Slangen og de andre som var rundt, var påkledd på noe vis? Hva betydde denne nakenheten, og hvorfor gikk synden ut på at de ble denne bevisst?

 

Vi hører også om Cain, som etter å ha drept broren sin Abel, blir bortvist av Gud for evig tid, og blir merket for å hindre at noen skal drepe han. Men hvorfor sparte gudene livet hans? Hvordan skulle noen som helst kunne vite noe om Cains tidligere gjerninger og ønske han død, og hvordan skulle et merke ha noen som helst betydning i forhold til dette? Jeg mener; Finnes det et merke for brodermord? Og sist men ikke minst, hvem skulle kunne egentlig kunne drepe Cain siden det nå bare er han og hans to foreldre som er i live på jorden. Dette var jo som kjent fra bibelen de to ungene til Adam og Eva og følgelig kunne de jo bare holde munn om dette til evt. seinere generasjoner.

 

Ser dere hva jeg vil frem til? Adam og Eva, Kain og Abel er ikke enkeltindivider - dette dreier seg om raser av ett eller annet slag for veldig lenge siden, der Gud som sagt tidligere er en tittel for noen med høyere intelligens, mens nakenheten dreier seg om en lavere intelliges. Slangen eller Satan er en motstridende rase som gir mennesket visdom og som dermed frigjør mennesket fra sitt slaveri. Denne friheten er det Guden i bibelen ser på som ondskap, fordi de nå er istand til å tenke selv og dermed motstå å være en under- / slave-rase til gudene. Mennesket kan være et genetisk manipulert individ, laget spesielt for å slave for en høyerestående rase. Bare se på hvordan gud laget Eva ifølge biblen :-) Nemlig ved å la han falle i dyp søvn og deretter et av hans ribbein til å lage henne. Det er tydelig at det er mye snakk i bibelen om at mennsket skal ofre alt mulig til han og tilbe han. De som faller utenfor dette får til de grader kjenne det. Til slutt er han så oppgitt at han gir de bølgen, noe vi ser i så altfor mange tidligere mytologier og religioner rundt om i verden. Kanskje disse "gudene" faktisk var den onde herskerrasen som er så mye omtalt i sagnet om Atlantis? Atlantis-mytologien finnes til og med en versjon av i mytologiene like i nærheten av hvor jeg bor, nemlig i Kambodsja.

 

Dette høres kanskje langt ute ut, men ser man på alle disse mulige mytologiene inkludert bibelen er det plutselig et hav av fellesnevnere ute å går. Spørsmålet er bare hva de prøver å fortelle oss om eldgamle sivilisasjoner.

Endret av schtrongl
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

http://www.infidels.org/library/modern/donald_morgan/inconsistencies.html

 

Den nettsiden er en liste over bibelsens motsigelser. LES OG NYT.

 

Jeg skjønner faen meg ikke hvordan IHS og andre kristne kan tro alt bibelen sier, når den langt i fra er pålitlig.

 

Det står også fint beskrevet i bibelen at de som ikke tror på jesus, havner i helvete.

 

Faktaorienterte mennesker som meg, må til helvete.

 

Jeg hadde en periode på 3 år hvor jeg prøvde å bli kristen. Jeg ville det ekstremt mye, siden jeg var veldig inn i det kristne miljøet, inkludert, kristent kor, leirer, venner, arbeidsgivere osv.

 

Jeg har hatt samtaler med mennesker som jeg trodde kunne få meg til å bli kristen, men det har vært en oppgave som de langt ifra klarte. Og ja, jeg prøvde. Jeg prøvde også å be(noe som er et veldig stort skritt for en person som meg) om å få et simpelt tegn på at han finnes/vil gjøre meg til kristen. null og niks.

 

Selv etter å ha prøvd lenge på å bli kristen, så er jeg dømt til å havne i helvete.

 

Jo mer jeg lærte om kristendommen, jo lengre vekk ble jeg dratt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

[quote name=Magnus :)' date=' 1. juli 2010 - 21:40' timestamp='1278013253' post='15882885]

Det står også fint beskrevet i bibelen at de som ikke tror på jesus, havner i helvete.

 

Faktaorienterte mennesker som meg, må til helvete.

Er det noe av det Jesus Kristus sa, som ikke er fakta ?

Lenke til kommentar

[quote name=Magnus :)' date=' 1. juli 2010 - 21:40' timestamp='1278013253' post='15882885]

Jeg hadde en periode på 3 år hvor jeg prøvde å bli kristen. Jeg ville det ekstremt mye, siden jeg var veldig inn i det kristne miljøet, inkludert, kristent kor, leirer, venner, arbeidsgivere osv.

Det er ikke slik du blir kristen.

Lenke til kommentar

[quote name=Magnus :)' date=' 1. juli 2010 - 21:40' timestamp='1278013253' post='15882885]

Det står også fint beskrevet i bibelen at de som ikke tror på jesus, havner i helvete.

 

Faktaorienterte mennesker som meg, må til helvete.

Er det noe av det Jesus Kristus sa, som ikke er fakta ?

Hvordan får du det til IHS? Lever vi i samme verden eller? Hvor mange samtidige historier må vi vise til før du skjønner at historiene i Bilbelen langt i fra er unik? Jeg kan komme på en haug med forskjellige prototyper på Jesus, hans lære, og hans påståtte mirakler. Skjønner du ikke den esoteriske betydningen av disse historeiene, eller bare kødder du med oss?

 

Til og med da jeg gikk i mellom 2.-4. klasse på grunnskolen så jeg store likheter mellom såkalte hedenske ritualer som tilfeldigvis (i følge vår kristne lærer) landet på Kristne helligdager. Som f.eks Jul-aften, Påske og St.Hans. Alle disse høytidene er full av symboler som hører til hedenske tradisjoner, og som aldri hadde noe med kristendommen å gjøre. Også de andre symbolene som kristendommen har tatt til seg er jo dønn hedenske, som f.eks korset, slangen, fargesymboler, glorier, osv. Også historeiene er tatt fra andre religioner.

 

Med all denne informasjonen forran deg, hvordan i huleste klarer du da å tenke at den religionen og guden du forholder deg til er noe mer riktig enn disse andre. De sier jo nøyaktig det samme både esoterisk og eksoterisk - den eneste forskjellen er egentlig bare navnene.

 

Her er det The Encyclopedia Britannica skriver om likhetene mellom kristen og Mithraisk religion:

"The fraternal and democratic spirit of the first communities, and their humble origin; the identification of the object of adoration with light and the sun; the legends of the shepherds with their gifts and adoration, the flood, and the ark; the representation in art of the fiery chariot, the drawing of water from the rock; the use of bell and candle, holy water and the communion; the sanctification of Sunday and of the 25th of December; the insistence on moral conduct, the emphasis placed on abstinence and self-control; the doctrine of heaven and hell, of primitive revelation, of the mediation of the Logos emanating from the divine, the atoning sacrifice, the constant warfare between good and evil and the final triumph of the former, the immortality of the soul, the last judgment, the resurrection of the flesh and the fiery destruction of the universe--[these] are some of the resemblances which, whether real or only apparent, enabled Mithraism to prolong its resistance to Christianity,"

 

Igjen: hvordan klarer hodet ditt å bare velge å konsekvent sile dette ut, uten å ense det noen form spørsmål eller kritikk?

 

Vær så snill å forklar. Hadde også en lang avhandlingen noen inlegg tilbake som enda står ubesvart også. Det er helt typisk kristne å bare slenge ut noen gloser og så stikke av når de møter motstand. Jeg vil tro jeg skjønner et hav mer enn deg om religion, og som sagt er det den eksoteriske tolkingen du har fått med deg.

 

Eneste unike trekket kristendommen har som ikke de andre har, må vel være dette:

 

"That I do not, however, accuse the Christians more bitterly than truth compels, may be conjectured from hence, that the cryers who call men to other mysteries proclaim as follows: 'Let him approach whose hands are pure, and whose words are wise.' And again, others proclaim: 'Let him approach who is pure from all wickedness, whose soul is not conscious of any evil, and who leads a just and upright life.' And these things are proclaimed by those who promise a purification from error. Let us now hear who those are that are called to the Christian mysteries: Whoever is a sinner, whoever is unwise, whoever is a fool, and whoever, in short, is miserable, him the kingdom of God will receive. Do you not, therefore, call a sinner, an unjust man, a thief, a housebreaker, a wizard, one who is sacrilegious, and a robber of sepulchres? What other persons would the cryer nominate, who should call robbers together?"
- Celsus Endret av schtrongl
Lenke til kommentar

[quote name=Magnus :)' date=' 1. juli 2010 - 21:40' timestamp='1278013253' post='15882885]

Det står også fint beskrevet i bibelen at de som ikke tror på jesus, havner i helvete.

 

Faktaorienterte mennesker som meg, må til helvete.

Er det noe av det Jesus Kristus sa, som ikke er fakta ?

Hvordan får du det til IHS? Lever vi i samme verden eller?

Nei, på ingen måte, du er i bakvendtland.

Lenke til kommentar

Om han har vært kristen eller ikke bryr meg ikke overhodet. Det er de poengene han kommer med, som er veldig konkrete og lett å bevise, som skal få deg til å forundre. Ikke om han er kristen eller ikke....

 

Og BTW, hvordan blir man kristen?

Endret av Magnus :)
Lenke til kommentar

[quote name=Magnus :)' date=' 3. juli 2010 - 18:54' timestamp='1278176067' post='15889985]

Og BTW, hvordan blir man kristen?

Du må jo først og fremst komme i kontakt med Jesus Kristus, ikke alt dette andre du snakker om.

Ja, okey, da vet jeg jo hvordan jeg går frem..

Lenke til kommentar

[quote name=Magnus :)' date=' 1. juli 2010 - 21:40' timestamp='1278013253' post='15882885]

Det står også fint beskrevet i bibelen at de som ikke tror på jesus, havner i helvete.

 

Faktaorienterte mennesker som meg, må til helvete.

Er det noe av det Jesus Kristus sa, som ikke er fakta ?

Hvordan får du det til IHS? Lever vi i samme verden eller?

Nei, på ingen måte, du er i bakvendtland.

 

Det er helt typisk kristne å bare slenge ut noen gloser og så stikke av når de møter motstand.

 

De skjønner vel at hele sulamitten faller sammen totalt på sin egen urimelighet. Greit nok å tro på noe, men IHS fortoner seg som en som velger å tro blindt. Hvorfor han gidder å komme med slike kommentarer i stedet for å holde fingrene borte fra tastauret, skjønner jeg ikke. Samle heller din menighet til en forumkveld, kanskje de kristne som vet mer, eller som er smartere enn deg, og la de svare. Eller du kan oversende dette til presten din og se om han har noe vettug svar - han har jo tross alt en lang utdanning innen teologi, så mulig han eller hun kan svare noe mer fornuftig enn at de som stiller spørsmål på bakgrunn av informasjon som står i bibelen og andre religioner befinner seg i bakvendtland. Uansett, så er du i et tilsvarende bakvendtland i forhold til meg, og jeg tror det er flere og flere forhåpentligvis emigrer over til den andre siden.

Lenke til kommentar

Det går nok andre veien.

Hvordan kan det gå andre veien?

 

Vi kommer med argument etter argument, som du alle drar vekk under samme kam med en enkel kommentar som ikke gir oss noe svar i det hele tatt!

Du kommer med ingen argumenter mot vår "tro", så vi har jo ikke noe vi trenger å forsvare.

 

Så langt har du vist meg ingenting, utenom at du har forsterket mitt syn på at kristendommen kan motbevises.

 

Jeg antar nå at du vil plukke ut en enkel setning fra det jeg sa nå, og svare på den med ett eller annet vrøvl som ikke får hverken deg eller meg noen vei.

Lenke til kommentar

[quote name=Magnus :)' date=' 3. juli 2010 - 21:27' timestamp='1278185271' post='15890605]

Det går nok andre veien.

Hvordan kan det gå andre veien?

Ganske enkelt fordi mennesker flest ønsker et ordenlig liv.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...