Gå til innhold

Sprørsmål til Kristne om Gudene deres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skylden stammer fra den opprinelige ulydighten og har i dag utviklet seg til en kolektiv skyld, som kun Jesus Kristus er en sikker vei ut i fra.

Hva med alle de som ikke anerkjenner den opprinnelige påstanden om at noe kriminelt fant sted overhodet?

 

"Eplet" nevnes ikke noe sted, TrondH86

My bad. «Frukten».

Lenke til kommentar

Skylden stammer fra den opprinelige ulydighten og har i dag utviklet seg til en kolektiv skyld, som kun Jesus Kristus er en sikker vei ut i fra.

Hva med alle de som ikke anerkjenner den opprinnelige påstanden om at noe kriminelt fant sted overhodet?

 

Da har man jo ikke noe problem skulle jeg tro :)

 

// WINWIN

Lenke til kommentar

Ikke skyld - ufulkommenhet...

 

// WINWIN

Fullkommenhet er et av menneskets mange selvpåførte illusjoner: fullkommenhet eksisterer ikke.

 

Det har du rett i... at det ikke er noen fulkommene mennesker. Men min hypotese er at det finnes fulkommenhet, men ingen mennesker som er fulkommene... og den siste delen får jeg bekreftet daglig, så da ser jeg på hele hypotesen som sannhet :)

 

 

//WINWIN

Lenke til kommentar

Bare for å røre litt i Bibelens selvmotsigelser:

 

8 Da hørte de Herren Gud som vandret i hagen i den svale kveldsvinden. Og Adam og hans hustru gjemte seg for ham mellom trærne i hagen. 9 Men Herren Gud ropte på Adam og sa til ham: «Hvor er du?» 10 Han svarte: «Jeg hørte deg i hagen. Da ble jeg redd fordi jeg var naken, og jeg gjemte meg.» 11 Da sa han: «Hvem har sagt deg at du er naken? Har du spist av det treet jeg forbød deg å spise av?» 12 Adam svarte: «Kvinnen som du har satt til å være hos meg, hun gav meg av treet, og jeg spiste.» 13 Herren Gud sa til kvinnen: «Hva er det du har gjort?» Kvinnen svarte: «Slangen lokket meg, og jeg spiste.»

14 Da sa Herren Gud til slangen:

 

Og så videre.

Lenke til kommentar

 

Blei litt rot med postene mine nå :nei:

 

La meg få lov til å sitere fra bibelen!

 

"Da sa Gud til Noah: «Jeg har satt meg fore å gjøre ende på hver levende skapning; for de har fylt jorden med lovløshet. Nå vil jeg utrydde dem fra jorden. Du skal lage deg en ark av sypresstre, innrede den med mange rom og tjærebre den både innvendig og utvendig. Slik skal du lage arken: Den skal være tre hundre alen lang, femti alen bred og tretti alen høy. Et tak skal du legge på arken. Bruk alenmål når du arbeider med det! Sett en dør på den ene siden og bygg arken i tre høyder. Nå vil jeg la storflommen komme over jorden og utrydde alle skapninger som det er livsånde i. Alt som lever på jorden, skal omkomme."

 

Dette er jo Guds direkte ord til Noah og gud må vel vite at jorda er større enn noen kvadratkilometer...

 

Arvesynden, er den også jødisk tull? :)

Ganske treffende spørsmål fra Tapetfjes og TrondH86 i spoileren over.

 

Vil tilføye at i den bibelutgaven jeg har sett så defineres det skikkelser i skapelsesberetningen i "ordet", "lyset" og slikt. De samme ordene finner en igjen i det nye testamentet, og det er vel der de kristne forklarer meningen gjennom en del vers i Det nye testamentet.

 

De kristne sier at Jesus har alltid funnes helt tilbake til den tid som skapelsesberetningen beskriver. Ergo så henger DNT og GT veldig tett i sammen.

 

De mennene som skrev alt har jo hatt lang tid på seg til å finjustere tekstene slik at flere og flere ting kan samsvare.

 

IHS, forsøker du å utslette Gud? Det kan nesten virke sånn i og med at du ikke lar DNT og GT forenes.

Lenke til kommentar

Bare for å røre litt i Bibelens selvmotsigelser:

 

8 Da hørte de Herren Gud som vandret i hagen i den svale kveldsvinden. Og Adam og hans hustru gjemte seg for ham mellom trærne i hagen. 9 Men Herren Gud ropte på Adam og sa til ham: «Hvor er du?» 10 Han svarte: «Jeg hørte deg i hagen. Da ble jeg redd fordi jeg var naken, og jeg gjemte meg.» 11 Da sa han: «Hvem har sagt deg at du er naken? Har du spist av det treet jeg forbød deg å spise av?» 12 Adam svarte: «Kvinnen som du har satt til å være hos meg, hun gav meg av treet, og jeg spiste.» 13 Herren Gud sa til kvinnen: «Hva er det du har gjort?» Kvinnen svarte: «Slangen lokket meg, og jeg spiste.»

14 Da sa Herren Gud til slangen:

 

Og så videre.

Du må skille mellom GT og NT selv om de er plassert i samme bok.

Lenke til kommentar

Det går en sylskarp grense mellom GT og NT, WINWIN

 

Jesus Kristus erstatter alt i GT med noe nytt (NT)

Kristendom gir ingen mening uten GT; intet grunnlag for å tro.

Jesus Kristus skjøv jødenes tro, grekernes tro, romernes tro ut av bilde.

Det der er vel ganske dårlig beskrevet IHS. Kristendommen påvirket disse folkeslagene (spesiellt grekere og romere) så mye at de omfavnet og tok troen til seg. Kristendommen har også fått innbakt i seg en god del av disse folkeslagenes eldre tro.

 

Kristendommen er ikke noe håndfast, men heller noe som utviklet seg med en enorm forandring i de første hundre år etter Jesus Kristus død. Det vitner jo tekstene i DNT (og forskning i tiden og andre tekster fra "tiden") om.

Endret av G
Lenke til kommentar

Bare for å røre litt i Bibelens selvmotsigelser:

 

8 Da hørte de Herren Gud som vandret i hagen i den svale kveldsvinden. Og Adam og hans hustru gjemte seg for ham mellom trærne i hagen. 9 Men Herren Gud ropte på Adam og sa til ham: «Hvor er du?» 10 Han svarte: «Jeg hørte deg i hagen. Da ble jeg redd fordi jeg var naken, og jeg gjemte meg.» 11 Da sa han: «Hvem har sagt deg at du er naken? Har du spist av det treet jeg forbød deg å spise av?» 12 Adam svarte: «Kvinnen som du har satt til å være hos meg, hun gav meg av treet, og jeg spiste.» 13 Herren Gud sa til kvinnen: «Hva er det du har gjort?» Kvinnen svarte: «Slangen lokket meg, og jeg spiste.»

14 Da sa Herren Gud til slangen:

 

Og så videre.

Du må skille mellom GT og NT selv om de er plassert i samme bok.

Gud er Gud. Har man ikke hørt hans røst, så har man ikke hørt hans røst. Da er det helt uvesentlig hvilken bok det står beskrevet i – med mindre du bestrider historien om syndefallet? Eller at det er Gud som står beskrevet der? At du personlig setter NT på alle måter foran GT, forandrer ikke på det faktum at NT pent må forstås med GT som fundament. Uten GT som kontekst gir NT ingen mening. Mennesket er ikke syndig, og vi har ingen påskudd for å tro på Jesus mer enn politimester Bastian.

 

Jeg regner med du er uenig, så forklar gjerne.

 

Eller tar du det bare for gitt at siden det står i NT, så må det være sant, så får det være som det vil med GT?

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar

Det går en sylskarp grense mellom GT og NT, WINWIN

 

Jesus Kristus erstatter alt i GT med noe nytt (NT)

Kristendom gir ingen mening uten GT; intet grunnlag for å tro.

Jesus Kristus skjøv jødenes tro, grekernes tro, romernes tro ut av bilde.

Det der er vel ganske dårlig beskrevet IHS. Kristendommen påvirket disse folkeslagene (spesiellt grekere og romere) så mye at de omfavnet og tok troen til seg. Kristendommen har også fått innbakt i seg en god del av disse folkeslagenes eldre tro.

 

Kristendommen er ikke noe håndfast, men heller noe som utviklet seg med en enorm forandring i de første hundre år etter Jesus Kristus død. Det vitner jo tekstene i DNT (og forskning i tiden og andre tekster fra "tiden") om.

påvirket ?

 

Jesus Kristus kom inn som en sterker Gud en alle disse gudene, noe alle skjønte å gav etter.

Lenke til kommentar

Denne tråden er en katastrofe.

 

Med så radikalt forskjellige premisser og hensikter tror jeg alle hadde hatt godt av at denne tråden ble stengt. Det går ikke noe mellom veggen dere begge har satt mellom hverandre.

Endret av Monkybone
Lenke til kommentar

'Sterkere' som i: 'Konverter eller dø!' såvidt jeg har forstått. Derfor 'gav de etter', akkurat som under tvangskristningen av Norden.

De kristne tvangskristnet ikke en eneste jøde, greker eller romer. De skjønnte alle selv at Jesus Kristus var en sann Gud og skiftet tro.

Lenke til kommentar

De kristne tvangskristnet ikke en eneste jøde, greker eller romer. De skjønnte alle selv at Jesus Kristus var en sann Gud og skiftet tro.

For å sitere deg: :D

 

EDIT: jeg kommer ikke til å redigere bort noe, men ønsker å beklage for dette useriøse utbruddet. Jeg skal forsøke å holde meg for god til slikt senere. :)

Endret av Dunsay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det går en sylskarp grense mellom GT og NT, WINWIN

 

Jesus Kristus erstatter alt i GT med noe nytt (NT)

Kristendom gir ingen mening uten GT; intet grunnlag for å tro.

Jesus Kristus skjøv jødenes tro, grekernes tro, romernes tro ut av bilde.

Det der er vel ganske dårlig beskrevet IHS. Kristendommen påvirket disse folkeslagene (spesiellt grekere og romere) så mye at de omfavnet og tok troen til seg. Kristendommen har også fått innbakt i seg en god del av disse folkeslagenes eldre tro.

 

Kristendommen er ikke noe håndfast, men heller noe som utviklet seg med en enorm forandring i de første hundre år etter Jesus Kristus død. Det vitner jo tekstene i DNT (og forskning i tiden og andre tekster fra "tiden") om.

påvirket ?

 

Jesus Kristus kom inn som en sterker Gud en alle disse gudene, noe alle skjønte å gav etter.

Neppe. Hadde ikke kristendommen hatt ved seg noe disse folkene kunne kjenne seg igjen i så hadde ikke kristendommen blitt så populær blant disse menneskene.

 

Og når disse folkene tok til seg den nye læren, så forandret også læren seg gradvis til å innlemme deler av deres gamle hedenske tro.

 

Dødsriket, ondskap (Satan) med mer.

Endret av G
Lenke til kommentar

Reagerte på at du brukte sterkere gud fordi en kan tenke seg det brukt slik at en gruppe mennesker kunne påtvunget andre religionen. I starten var det nok mer frivillig, selv om tvangsomvendelse har vært ett virkemiddel mye senere i kristendomsreligionens innflytelse.

 

Med å kjenne seg igjen så tenkte jeg enkelt og greit på likheter. Slik: Vi har ett dødsrike i vår gamle religion, den nye religionen har ett dødsrike, ergo er en person som er tilbøyelig å ta til seg religiøst stoff også mere villig til å adoptere den nye religionen.

 

Det vil si at ting en finner i kristendommen er direkte avstammet fra tidligere religioner, selv om det ikke gjelder hele boken, så er det mange slike elementer å finne i bibelen.

 

Men, det var nok også andre ting ved den nye religionen som gjorde at de ble rørt ved og kom til å ta den til seg av slike grunner også, tenker jeg.

Endret av G
Lenke til kommentar

.. Vi har ett dødsrike i vår gamle religion, den nye religionen har ett dødsrike, ergo er en person som er tilbøyelig å ta til seg religiøst stoff også mere villig til å adoptere den nye religionen.

 

Det vil si at ting en finner i kristendommen er direkte avstammet fra tidligere religioner, selv om det ikke gjelder hele boken, så er det mange slike elementer å finne i bibelen.

Jesus Kristus, de kristne og kristendommen bruker alle disse bildene verdens religioner har, for å komme i kontakt med alle verdens forskjellige folkeslag. I seg selv handler ikke kristendommen om noen av disse tingene folk fra før tror på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...