Gå til innhold

Sprørsmål til Kristne om Gudene deres


Anbefalte innlegg

Formen og størelsen på brødet eller vin typen spiller ingen rolle, McHalvorsen

For noen kristne gjør det det.

 

I Norge pleide katolikkene og ha det slik at bare presten fikk drikke vinen, mens de andre fikk brød.

Hvor har du det ifra ? Norge var katolsk frem til Danske kongen forbød katolisismen i Norge og Danmark, fordi kongen av England gjorde det samme.

Trodde du jeg ikke visste når Norge var katolsk og når det teokratiet opphørte å eksistere her? Jeg har min informasjon fra wikipedia.

Hvor i wikipedia står det "at bare presten fikk drikke vinen, mens de andre fikk brød"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor blir han da provosert av at en gud som ikke eksisterer dømmer "uskyldige" (ifølge ham selv) mennesker? Da er det jo ingenting å bry seg om...

Det er nok ikke den antagelig ikke-eksisterende guden som provoserer ham, men heller de helt sikkert eksisterende tilhengerne.

Endret av Dunsay
Lenke til kommentar

Formen og størelsen på brødet eller vin typen spiller ingen rolle, McHalvorsen

For noen kristne gjør det det.

 

I Norge pleide katolikkene og ha det slik at bare presten fikk drikke vinen, mens de andre fikk brød.

Hvor har du det ifra ? Norge var katolsk frem til Danske kongen forbød katolisismen i Norge og Danmark, fordi kongen av England gjorde det samme.

Trodde du jeg ikke visste når Norge var katolsk og når det teokratiet opphørte å eksistere her? Jeg har min informasjon fra wikipedia.

Hvor i wikipedia står det "at bare presten fikk drikke vinen, mens de andre fikk brød"

Norge i katolsk tid:

 

I høymiddelalderen ble det bare presten som fikk drikke vin, noe som hadde stor betydning for et land som Norge, der vin måtte importeres langveisfra, og var dyr. Menigheten måtte nøye seg med brødet. Endringen understreket også forskjellen mellom prest og lek, som tiltok i denne tiden, også med innføringen av en skillevegg mellom koret, der geistligheten befant seg, og skipet, der menigheten var. I middelalderen var det ikke vanlig at folk gikk til alters mer enn én gang om året, nemlig første påskedag - det påbudte minimum, vedtatt på Det fjerde laterankonsil i 1215.

Var ikke nok vin i Norge ? Det var en merkelig påstand.

 

En annen interessant ting i den wikipedia artikkelen er at "Frelsesarmeen" ikke drikker og spiser Jesu Kristi blod og kropp. Frelsesarmeen er jo berømt for gode gjerninger, så det er tydeligvis ikke først og fremst gode gjerninger som gjør en person kristen.

Lenke til kommentar

Var ikke nok vin i Norge ? Det var en merkelig påstand.

 

En annen interessant ting i den wikipedia artikkelen er at "Frelsesarmeen" ikke drikker og spiser Jesu Kristi blod og kropp. Frelsesarmeen er jo berømt for gode gjerninger, så det er tydeligvis ikke først og fremst gode gjerninger som gjør en person kristen.

Det er mange kristne som ikke er kannibaler. Det eneste som skal til for å være kristen er å tro på jødeliket som sønn av hora maria, guds sønn.

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stakkars ynkelige fyr du er. Du er jammen intet mer verdt.

Nei jeg har ingen verdi, det har jeg aldri hatt og kommer aldri til å få. Ellers takk i like måte.

 

Dette høres kanskje kynisk ut Abigor, men det er så korrekt så korrekt. Du har ingen verdi(utenom dine nærmeste) i det store bildet.

 

Tenk litt selv schtringl, bryr du deg om mpenza magbulani som døde av diarè igår? Du gjør ikke det vettu, så lenge du ikke aner hvem det er.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Stakkars ynkelige fyr du er. Du er jammen intet mer verdt.

Nei jeg har ingen verdi, det har jeg aldri hatt og kommer aldri til å få. Ellers takk i like måte.

 

Dette høres kanskje kynisk ut Abigor, men det er så korrekt så korrekt. Du har ingen verdi(utenom dine nærmeste) i det store bildet.

 

Tenk litt selv schtringl, bryr du deg om mpenza magbulani som døde av diarè igår? Du gjør ikke det vettu, så lenge du ikke aner hvem det er.

Jeg er vel en av de som skjønner så inderlig godt hvor lite jeg bryr meg om en spesifikk persons ulykke i verdens kaos.

 

Jeg bor her i Thailand med en lutfattig familie som knapt hadde overlevd med deres manglende ressurser på nær sagt alle nivåer, til å klare seg selv med den lille risflekken de eiger av land, om ikke jeg hadde legt min vilje tilrette for å gjøre ting bedre. Må ikke tro det har slått meg minst et par ganger om hvilken fremtid de hadde hatt om ikke jeg tilfeldigvis hadde møtt hun jeg er sammen med. Jeg forstår dette langt bedre enn det disse selv gjør, for gang på gang når de tror de skulle hatt mer, trenger jeg bare å peke på nabo-familien som bor i et fjøs uten noe som helst, men likevel får endene til å møtes på et merkelig vis. Vi bruker minst det 5-dobble av det naboene kan drømme om. Så hvorfor du engang gjør et forsøk på å belære meg noe om Okzamba Kwefur og hans skjenbe skjønner jeg ikke... Jeg skjønner virkelig godt at man ikke kan ta inn over seg andres skjebner. Her om dagen var det en mor som henvendte seg til oss for å hjelpe hennes syke barn. Dessverre kjente ikke jeg henne. Ei heller forsto jeg direkte hennes språk, siden hun snakker Khomen som er et derivat av Khmer. Vi vet også at om vi hjelper en må vi nesten hjelpe alle, og det er ikke mulig da de aller fleste her har en mer eller mindre legitim grunn til å låne penger. Så dermed må hun slite med dette selv, og hennes datter har nå lagt på sykehuset i tre dager med Dengue-feber som lett kan være dødelig for små barn; mens vi derimot har handlet så mye jask som motorsykkelen kan bære etter en tur på supermarkedet hver eneste dag.

 

Sånn er livet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...