Gå til innhold

SSD i bøtter og spann


Anbefalte innlegg

Antar det er blir for dyrt å montere og vanskelig å montere lasere på harddisker siden data må prosesseres på en helt annen måte før de kan sendes og mottas som lys gjennom fibertråder. Hvis harddisker skulle sendt data som lys måtte ikke ganske mye blitt endret?

Tja blir gjort allerede, det som heter fiber channel disker. Ja de er svindyre :)

Lyssignaler må selvfølgelig tolkes til elektriske signaler på et tidspunkt, men data omformes/tolkes bare til optisk i en egen modul, ikke mer hokuspokus enn det. Men finnes allerede bedre teknologier enn SATA, SAS f.eks. Jeg har liten tro på PCI-E til data, den er bedre for low latency.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men SAS er jo fremdeles ansett for å være for servere/enterprise.

Selv om det er noen ihuga entusiaster som kjører med SAS på hjemme-pc'en.

 

Her er vi vel mer ute etter en universell standard som har nok båndbredde og egenskaper (hotswap, m.fl) for å dekke over alle de eksisterende standardene vi har i dag (Firewire, USB, eSATA, etc). Men det er vel bare en ønskedrøm så lenge produsentene vil låse kunder og ha sine egne standarder.

 

USB og Firewire er jo allerede i dag overlappende men vi bruker begge fremdeles.

Lenke til kommentar

Men SAS er jo fremdeles ansett for å være for servere/enterprise.

Selv om det er noen ihuga entusiaster som kjører med SAS på hjemme-pc'en.

 

Her er vi vel mer ute etter en universell standard som har nok båndbredde og egenskaper (hotswap, m.fl) for å dekke over alle de eksisterende standardene vi har i dag (Firewire, USB, eSATA, etc). Men det er vel bare en ønskedrøm så lenge produsentene vil låse kunder og ha sine egne standarder.

 

USB og Firewire er jo allerede i dag overlappende men vi bruker begge fremdeles.

SAS er server/ enteprise siden det er lite bruk for det hjemme, mest interesangt om du har masse disker. Virker sansynlig at du vil få SAS ssd disker men da trolig påtenkt server bruk med fokus på stabilitet og iops.

Du vil altid ha masse standarder da de skal løse ulike behov og pris, esata er spesialisert for disker og er bedre en usb for dem men lite egnet for mus osv. SAS er bedre egnet mange disker, er mye mer fleksiblet en sata men dyrere.

Lenke til kommentar

Kan en ikke enkelt formatere til eget ønske av filsystem etter at en har plugget den i og får den opp i My Computer i Windows da? Er nokså sikker selv at det vil gå. Men det store spørsmålet som du likevel nevnte blir, hva er det beste filsystemet for SSD-bruk.

Lenke til kommentar

Det å bruke en kabel for et fastmontert lagringsmedium ser jeg på som gammeldags allerede. Etterhvert som PCIE-disker blir vanligere kommer de til å dra ifra alt som er mulig å lage basert på kablet teknologi. Min neste OS-disk regner jeg med blir stående ved siden av skjermkortet i PC'en. Og med Btrfs vil alt aksesseres med logaritmisk tidskomplesitet. Fremtiden er svært rask med andre ord.

Lenke til kommentar

Det å bruke en kabel for et fastmontert lagringsmedium ser jeg på som gammeldags allerede. Etterhvert som PCIE-disker blir vanligere kommer de til å dra ifra alt som er mulig å lage basert på kablet teknologi. Min neste OS-disk regner jeg med blir stående ved siden av skjermkortet i PC'en. Og med Btrfs vil alt aksesseres med logaritmisk tidskomplesitet. Fremtiden er svært rask med andre ord.

 

Bare synn at ingen vet eksakt når ting vil skje.  Kan Btrfs brukes med windows når det eventuelt kommer? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...