Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Snart Eu Kontroll på bilen, hva må man være "ops" på?


Anbefalte innlegg

Nja, om verkstedet på en etterkontroll finner flere feil så vil eg tro de er "pålagt" å legge dette til. Det ville vært mest fornuftig. Mener eg :)

 

Heisann folkens. Ser det er mye misforståelser ute og går her. Det IKKE LOV å gi følgefeil lenger. Dvs. første kontrollen er den som gjelder, etter det blir ingen feil ført på lista. Grunnen til dette er for å verne forbrukere som blir svindla av dårlige verksteder for mye penger. Er lykteglasset ditt sprekt så kan du dra ut sikringen så det ikke blir lys. Så til neste kontroll setter du i sikringen igjen så er feilen utbedret, men kontrolløren kan ikke da gi feil på sprekken. :-D

 

Dette var meget interessant. Var på kontroll i dag, fikk en del 2-ere. Blant annet: Feil lysbilde nærlys begge sider. (Står xenon 4300k i nærlys). Letteste måte å fikse dette på? Ta ut sikringen? Sette tilbake halogenpærer?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var meget interessant. Var på kontroll i dag, fikk en del 2-ere. Blant annet: Feil lysbilde nærlys begge sider. (Står xenon 4300k i nærlys). Letteste måte å fikse dette på? Ta ut sikringen? Sette tilbake halogenpærer?

 

Når det først er registrert feil lysbilde, så må du nok sette tilbake korrekte pærer (OG LA DE BLI STÅENDE, etter min mening...) for å få rettet opp det. Ikke noe lysbilde fordi de ikke virker er fremdeles samme feil... :p Hadde feilen vært at de ikke virket på første kontroll kunne det kanskje vært et smutthull å bare sette tilbake sikringen.

Lenke til kommentar

Dette var meget interessant. Var på kontroll i dag, fikk en del 2-ere. Blant annet: Feil lysbilde nærlys begge sider. (Står xenon 4300k i nærlys). Letteste måte å fikse dette på? Ta ut sikringen? Sette tilbake halogenpærer?

 

Når det først er registrert feil lysbilde, så må du nok sette tilbake korrekte pærer (OG LA DE BLI STÅENDE, etter min mening...) for å få rettet opp det. Ikke noe lysbilde fordi de ikke virker er fremdeles samme feil... :p Hadde feilen vært at de ikke virket på første kontroll kunne det kanskje vært et smutthull å bare sette tilbake sikringen.

 

Da setter jeg inn halogen der.

 

 

Et annet spørsmål på to andre feil jeg har: Knekt spiralfjær og lekk demper. Hvis jeg kaster på coilovers demperne jeg har liggende, blir dette da godkjent? Siden de ikke har lov til å skrive feil på en etterkontroll som du sa. Jeg har jo da rettet feilene. Fjæren er ikke knekt, og demperen er ikke lekk, kan vel ikke kreve mer da?

 

 

Lenke til kommentar

Teorietisk sett ville nok den enkleste måten å jukse det igjennom på være å bytte om fjær og demper på høyre/venstre side. Om det virker vet jeg ikke, har bare hørt at det skal være mulig.

 

Om du kommer inn med feil på fjær på etterkontroll, og du har byttet til ikke-godkjent fjær ser jeg ingen grunn til at de ikke kan nekte å godkjenne det som følge av at du har ikke fikset feilen. Uansett bør det vel være mulig isåfall å sende inn en rapport til SVV som sier at de bør innkalle til kontroll i etterkant.

 

Jeg advarer uansett om at slike ting er veldig lite anbefalt. En bil med feil er et trafikkfarlig objekt. Kan det ikke garanteres for at ting er korrekt, så er det automatisk å regne som trafikkfarlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Annbefaler NAF til å få eugodkjenning jeg og ja.

 

Har en kamerat som tok eukontroll på ett verksted, å fikk beskjed om at det var utrolig masse feil, alle foringene i bakstillingen osv.

 

 

Han tok bilen til biltilsynet å fikk de til å se over, og var knapt feil på bilen, var 2 foringer (av 6stk) som var gåen, og det var ikke engang kritisk

 

Når det er sakt, så oppdaget ikke NAF at triptelleren på min bil hadde stått i ro siden forje EU kontroll.. Men det er kansje positivt? :p

 

 

 

Lenke til kommentar

akkurat det går begge veier. er litt morsomt å se att folk tror NAF gutta er så jævlig mye flinkere enn de som jobber på et vanlig bilverksted.

 

Det er ingen som tror de er flinkere, men siden NAF ikke utfører reparasjoner, så har de heller ingen interesse av å påpeke feil som ikke eksisterer, eller som ikke utgjør noen fare for trafikken, i den hensikt å tjene penger på å reparere feilene etterpå.

 

Men når alt kommer til alt, så er det jo mennesker som utfører jobben, og mye av vurderingene er nødvendigvis subjektive; beleggtykkelse på bremser, bremseeffekt, mønsterdybde og avgass lar seg måle med instrumenter, og om forskjellige lys virker eller ikke er jo lett å se, men slakk i foringer, rust i kanaler (hvor mye er for mye?) og slike ting bedømmes fremdeles med "eyeball mk. I" som det heter i militæret, med andre ord på øyemål.

Lenke til kommentar

Det er jo bare å si til verkstedet i forkant av kontrollen at uansett hva de finner av feil på bilen, skal ikke de reparere noe som helst. Gjør klart at det er kun kontroll du skal ha. Da har de ikke noe å vinne lenger. Så tar du reperasjonene på annet verksted, eller sier du ombestemte deg.

Eventuellt fikser det selv, selvfølgelig ;)

 

Inge Rognmo, det finnes helt konkrete regler for hva som skal godkjennes og ikke godkjennes. Hadde en komplett liste (konfidensiell) som Vegvesen gir ut til verkstedene. Her stod alt om hvordan hver enkel feil skal bedømmes, hvordan man skulle teste, og hva som skal godkjennes og ikke.

 

Når det gjelder rust i kanaler skal det først gies 2er feil når hullet/gjennomrustingen er lenger enn 30 cm, eller mer enn 25% av omkretsen på kanal. Hvis de gir anmerkning på et hull på størrelse med en tier, har de brutt vegvesenets rettningslinjer, og du har da muligheten til å klage inn til dem. Utdraket som omhandler rust kan derimot leses fritt her: http://www.vegvesen.no/binary?id=15606

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
Inge Rognmo, det finnes helt konkrete regler for hva som skal godkjennes og ikke godkjennes. Hadde en komplett liste (konfidensiell) som Vegvesen gir ut til verkstedene. Her stod alt om hvordan hver enkel feil skal bedømmes, hvordan man skulle teste, og hva som skal godkjennes og ikke.

 

Det skulle vel ikke tilfeldigvis være denne og denne? Jada, det er godt beskrevet alt som skal testes og hvilke feil som skal gi 1'ere, 2'ere og 3'ere, men det er fortsatt ikke gitt noen tall på hvor mye kast i en bremseskive som er for mye, hvor mye slakk i et ledd/kule som er "stor slitasje" (ref. side 21) f.eks. .. Jeg kan f.eks. sitere fra side 3, om bremseanlegg: "Vurder tapstid skjønnsmessig på rulleprøver eller ved

prøvekjøring"...

Lenke til kommentar
Det er jo bare å si til verkstedet i forkant av kontrollen at uansett hva de finner av feil på bilen, skal ikke de reparere noe som helst. Gjør klart at det er kun kontroll du skal ha. Da har de ikke noe å vinne lenger. Så tar du reperasjonene på annet verksted, eller sier du ombestemte deg.

Eventuellt fikser det selv, selvfølgelig ;)

 

En feil er fremdeles en feil. for min del spiller det ingen rolle om kunden har tenkt å fikse evt mangler hos oss eller ikke. finner jeg mangler, så noterer jeg det.

Lenke til kommentar

En feil er fremdeles en feil. for min del spiller det ingen rolle om kunden har tenkt å fikse evt mangler hos oss eller ikke. finner jeg mangler, så noterer jeg det.

Det er jo slik det skal gjøres, men hensikten her er å luke ut de uredelige verkstedene, som utgjør en viss andel av det samlede antallet. I løpet av de årene jeg har vært bileier, har jeg fått mistanke om at det dessverre er en del av disse. Sverige har en bedre bilkultur.

Lenke til kommentar
Det er jo bare å si til verkstedet i forkant av kontrollen at uansett hva de finner av feil på bilen, skal ikke de reparere noe som helst. Gjør klart at det er kun kontroll du skal ha. Da har de ikke noe å vinne lenger. Så tar du reperasjonene på annet verksted, eller sier du ombestemte deg.

Eventuellt fikser det selv, selvfølgelig ;)

 

En feil er fremdeles en feil. for min del spiller det ingen rolle om kunden har tenkt å fikse evt mangler hos oss eller ikke. finner jeg mangler, så noterer jeg det.

 

Her har jeg inntrykk av at det er en del luringer rundt omkring som ser an bileieren. Hvis det er en eldre, beskjeden dame tror nok jeg nok en del kan "finne" opp feil for så å si at "dette kan vi reparere for deg ja, pris kun 3000" for noe som egentlig ikke er ødelagt. Har sett en del eksempler på dette.

Lenke til kommentar
Det er jo bare å si til verkstedet i forkant av kontrollen at uansett hva de finner av feil på bilen, skal ikke de reparere noe som helst. Gjør klart at det er kun kontroll du skal ha. Da har de ikke noe å vinne lenger. Så tar du reperasjonene på annet verksted, eller sier du ombestemte deg.

Eventuellt fikser det selv, selvfølgelig ;)

 

En feil er fremdeles en feil. for min del spiller det ingen rolle om kunden har tenkt å fikse evt mangler hos oss eller ikke. finner jeg mangler, så noterer jeg det.

Det er det man skal. Men som sagt tidligere, finnes det mange verksteder som finner ekstra feil i håp om at de skal få jobben med å fikse det.

Slik tjener de ekstra penger. Noen fikser også feilene uten å forhøre seg med kunden først, sånn at kunden plutselig får en kjemperegning. Det skjedde med mamma på Auto23 i bergen. Da kostet Eu-kontrollen plutselig 17000 kr.

Lenke til kommentar
Det er jo bare å si til verkstedet i forkant av kontrollen at uansett hva de finner av feil på bilen, skal ikke de reparere noe som helst. Gjør klart at det er kun kontroll du skal ha. Da har de ikke noe å vinne lenger. Så tar du reperasjonene på annet verksted, eller sier du ombestemte deg.

Eventuellt fikser det selv, selvfølgelig ;)

 

En feil er fremdeles en feil. for min del spiller det ingen rolle om kunden har tenkt å fikse evt mangler hos oss eller ikke. finner jeg mangler, så noterer jeg det.

Det er det man skal. Men som sagt tidligere, finnes det mange verksteder som finner ekstra feil i håp om at de skal få jobben med å fikse det.

Slik tjener de ekstra penger. Noen fikser også feilene uten å forhøre seg med kunden først, sånn at kunden plutselig får en kjemperegning. Det skjedde med mamma på Auto23 i bergen. Da kostet Eu-kontrollen plutselig 17000 kr.

 

Dette er et vesentlig problem i bransjen. Har nå brukt 3 forskjellige verksteder på EU kontroll, og opplevelsene er litt bob-bob. 

 

 

Neste gang bruker jeg NAF, uten tvil.

 

 

Lenke til kommentar
... Tror intervallen var på det samme da. 4 år ved ny bil, 2 år ellers og et år for veteranbiler.

Veteranbiler har samme intervall som nyere biler, 2 år (heldigvis :p ). Har du en veteran fra før 1956 slipper du periodisk kontroll, så det er bare å handle inn noe godt og gammelt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...