Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det lov til å ha Luis Vuitton eller Chanel som mellomnavn?


Mchansern

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurte på noe.

 

Jeg kikket på en episode av "Rikingen" hvor han sa at hvis han skulle ha barn, så ville han kalt dette barnet for enten Louis Vuitton eller Chanel. Link til video.

 

Er dette lov ettersom begge disse er kjente motehus og har garantert copyright på navnene sine.

 

PS. Ikke at jeg ville kalt ungen min noe så harry, men bare lurer :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Navnelovens kapittel 2 [...]§ 3 (3) nr 2.

Den regulerer vel bare etternavn? Eneste begrensningen på fornavn er vel at de ikke "kan bli til vesentlig ulempe for vedkommende eller andre sterke grunner tilsier det." (§ 10.) og at ingen har (eller har hatt) navnet som etternavn/mellomnavn (§ 8.)

Hva mener du med dette? Man kan jo hete Runar, selv om det er noen som heter Kim Runar Johansen.

Lenke til kommentar

[...]Hva mener du med dette? Man kan jo hete Runar, selv om det er noen som heter Kim Runar Johansen.

§ 8. Fornavn

Som fornavn kan det ikke velges et navn som er registrert i Det sentrale folkeregister som et navn som er eller har vært i bruk som etternavn eller mellomnavn. Navnet kan likevel tas som fornavn dersom det har opphav eller tradisjon som fornavn i Norge eller i utlandet eller har tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn.

 

§ 9. Mellomnavn

Navn som kan tas som etternavn, kan tas som mellomnavn.

Edit: Kan ikke finne noen begrensning på hvor mange fornavn du kan ha

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...