Gå til innhold

Fusion er i rute


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ut i fra alt vi vet per i dag så tør jeg nesten vedde på det.

Atom finnes i utgaver fra 0,65 Watt (+ GPU + nordbro + sørbro) til 13 Watt (+ GPU + sørbro). Jeg er ikke sikker på hvor mye brikkesett og GPU sluker, men noen av brikkesettene sluker faktisk ganske mye. Jeg blir ikke overrasket om toppmodellen med brikkesett og GPU kommer over 25 Watt og bunnmodellen i realiteten havner rundt 3-5 Watt med brikkesett og GPU.

 

Bobcat blir "sub 1 Watt capable". Det vil garantert bli en rekke ulike utgaver med ulik TDP. De minste utgavene blir nok nettopp det AMD lover, under 1 Watt (CPU) og neppe mer enn 3 Watt med CPU + brikkesett + GPU. Samtidig så vet vi at et prosessordesign optimaliseres for TDP-område på ca 10 ganger. Det vil si f.eks 0,5 - 5 Watt eller 1-10 Watt. Det kan tyde på at de råeste modellene (2 kjerner) + en litt heftigere GPU og brikkesett i verste fall kan komme opp mot 30 Watt.

 

# “Bobcat” will target the low power, ultrathin PC markets with an extremely small, highly flexible, core that also is designed to be easily scaled up and combined with other IP in APU configurations.

 

# “Llano” - Targeted at mainstream notebooks and desktops, this APU will be the first in a family of next-generation designs that combine the power of the CPU and GPU onto a single piece of silicon and engineered to deliver impressive visual computing experiences, outstanding performance with low power and long battery life. It is expected to be the industry’s first APU processor ahead of the first “Bulldozer” and “Bobcat” based APUs;

 

# “Brazos” – A low cost, low-power ultraportable platform featuring the APU codenamed “Ontario,” which will contain the new “Bobcat” core and integrated GPU, and is intended for superior performance in a low-power design;

Kilde: AMD

 

Kort fortalt:

Llano kommer før Ontario

Llano blir mainstream

Ontario blir for små, lette og tynne bærbare.

Lenke til kommentar

Ja de påstår at den blir "sub 1 watt capable", og at vi skal få se nesten "mainstream" ytelse. Men jeg tror ikke før jeg får se det. Jeg tror ikke det blir en revolusjon i CPU ytelse men ca 80 shadere kunne akselerert ie9. 80 shadere og K325 CPU ytelse med under 15 watt TDP(for hele pcen uten skjerm) er det beste jeg tør håpe på.

 

k325:

http://i582.photobucket.com/albums/ss269/netbookc/NbC%201/processornames02.jpg

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Den 90%-uttalelsen lød litt mer i denne duren: 90% av dagens (november 2009) mainstream ytelse, hva de nå enn legger i det. (Jeg tipper Athlon II X2-serien)

 

Videre så tar jeg det for gitt at 90% uttalelsen gjelder toppmodellene, mens sub 1W gjelder bunnmodellene.

Lenke til kommentar

Uten å ha kunnskapen som trengs, tror jeg ikke AMD hadde noen fungerende brikker november 2009. Det er lenge siden AMD's cpu avdeling har imponert, selv om de har kommet med store ord om deres prosessorer. Det gjelder spesielt for deres tre ultraportable platformer. Har vi ikke blitt lovet 5+ timer helt i fra yukon, og 7+ med congo av AMD(har ikke sjekket kilder)? Men i virkeligheten er det 2 og 3 timer med 50+ watt/timer batteri. AMD Nile som er den nyeste platformen lover 8 timer batterilevetid, jeg venter ikke i spenning, selv om de endelig lanserer 45 NM ULV prosessorer.

 

Jeg håper selvsagt at de holder det de lover, slik at skitne Intel får litt motstand når det gjelder laptop platformer.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Hvis du ikke bare ser på de rimeligste budsjettmaskinene så har det vært store fremskritt på batteritid. Både støtte for flere "low power states", TDP og ytelse/watt. Men det er også et marked for bærbare med høyere TDP. Dermed kan det kanskje virke som det går baklengs når det f.eks dukker opp high end utgaver med 4 kjerner og 45 Watt TDP.

 

Ontario og Llano vil dekke to ulike markeder. Ontario går løs på et marked Intel har hatt nesten alene de siste årene med Atom. Men Llano bare erstatter gamle Turion- og Athlon-seriene.

 

Llano: ca 25-45 Watt, "normale" bærbare og toppmodeller, samt stasjonære budsjettmaskiner.

Ontario: ca 2-20 Watt, minibærbare, brettmaskiner, multimediabokser a la WDTV osv.

Lenke til kommentar

Det har ikke vært framgang for AMD i forhold til konkurentene på ultraportabel frotnen. I starten av 2009 lanserte av yukon. En platform med brikkesett fra 2006 og 65 NM athlon prosessor med TDP på 15 watt og 1,6 GHz klokkefrekvens. HP pavilion DV2 er basert på denne platformen, og den har 6 cellers batteri (50+ watt timer), batteritiden er på ca 3 timer surfing. Techreport.com har testet den.

 

AMD congo ble lansert i høst. Congo er Yukon med m780g brikkesett, dvs mye kraftigere IGP. De lanserte også en ny neo prosessor, 2 kjerner på 1,6 GHz og TDP på 18 Watt. Batterilevetiden er like dårlig som Yukon. MSI wind 12(?) er basert på denne platformen.

 

Både congo og yukon har MYE dårligere batterilevetid enn core 2 basert culv. Ytelsen er også mye bedre om man velger culv. Bedre grafikkytelse? Hiv på en nvidia dedikert GPU, slik asus og mange andre har gjort.

 

 

 

Legger til:

 

http://images.anandtech.com/graphs/acerferrarione_060810002356/23279.png

 

48 watt timers batteri, 220 minutter med surfing. Så godt som samme batterilevetid som i5-430m med nvidia 325m skjermkort, med samme batterikapasitet. Det er en helt ekstrem forskjell, 1,2 GHz x2 K8 med en aldrende IGP har samme batterilevetid som 2,26 GHz i5 med 48 Cuda kjerner!

 

Når det gjelder desktop kan man se litt gjennom fingrene om prosessoren bruker litt ekstra strøm om vi får god ytelse for pengene. Men når det gjelder bærbare, betyr høyt energiforbruk mer enn større kjøler. Mye bråk og dårlig portabilitet er konsekvensen av høyt energiforbruk på bærbare.

 

Når det er sagt: Heia bobcat!

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...