Gå til innhold

Hvordan er det å leve i Nord Korea?


Anbefalte innlegg

Det jeg lurte på var hvordan er det å leve i Nord Korea?

 

Altså hvordan samfunnet fungerer, har folk bil? TV?(hvis det i det heletatt er lov)er det lov med alkehol? Musikk? finnes det resturanter,lekebutikker Og har de egentlig mulighet til å reise.

 

har let en del men finner ikke stort om hvordan samfunnet er bygget opp.

Endret av Simon Aldra
Tråd flyttet til oppslagstavlen av moderator.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her står det en lang tekst om en dokumentar som handler om en amerikansk soldat som "defected" og gikk over til Nord-Korea under krigen, og som har bodd der siden. Et dokumentar-crew har filmet hans liv i Nord-Korea:

http://www.cbsnews.com/stories/2007/01/25/60minutes/main2398580.shtml

 

Interessant å se, det er mer "down to earth" enn all denne propagandaen som kommer fra begge sider. Jeg tviler ikke på at Nord-Korea er et enormt repressivt land å leve i, mye fattigdom og nød osv. Men det er fullt mulig å leve et tilnærmet normalt liv der, som du ser på denne dokumentaren.

Lenke til kommentar

Staten lager en liste og nummererer landets beboere inn i 3 nivåer etter hvor stor trussel de utgjør mot staten.

De som utgjør den største trussel blir enten henrettet eller send til konsentrasjonsleirer hvorav blir der til de dør, eller de kan gjøre seg fortjent til å komme tilbake til samfunnet hvis de aksepterer å ikke si hvor de har vært.

 

Man for matrasjoner fra staten, har ikke noen form for ytringsfrihet, er stor fattigdom og høy arbeidsledighet.

Man for ikke eie store foretak selv, om man har en for stor kommer onkel stat og stenger den og sender deg i konsentrasjonsleir. Ja.. Ikke noe fryd for øyet dette landet..

Lenke til kommentar

Husk også på å ikke ta alt du leser for god fisk. Jeg skal ikke gå på langt nær så langt som en del galninger her på forumet som sier at vesten er tyranni og det Nord-Koreanske folk er de eneste med fri og uavhengig presse og ne del andre trollerier, men vi vet veldig lite om hvordan de har det i Nord-Korea, hvordan samfunnet funker osv. Det er nok en god del propaganda ute og går, vestlig media er veldig farget i sine beskrivelser. Det er viktig å utvise kildekritikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å heller besvare på en seriøs måte istedefor å dumme deg ut!?

Hva med å formulere seg på en ordentlig måte i stedet for å sette opp en stråmann? Kanskje lese innlegget mitt?

 

Jeg sier ikke at folket ikke sulter i Nord-Korea. Jeg sier ikke at Kim-Jon-Il ikke er en galning. Jeg sier ikke at de ikke rasler medd sablene, eller at CIA har funnet opp hele krigshissingen. Jeg sier at vi har veldig, veldig dårlige kilder på hva som faktisk skjer i Nord-Korea, og hvordan det faktisk er å leve der. Vi vet ta det er fælt, og vi vet at de er krigshissere. Men vi vet faktisk ikke hvor fælt det er, hvordan systemet funker og det er ikke bare Nord-Korea som hisser til krig.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg lurte på var hvordan er det å leve i Nord Korea?

 

Altså hvordan samfunnet fungerer, har folk bil? TV?(hvis det i det heletatt er lov)er det lov med alkehol? Musikk? finnes det resturanter,lekebutikker Og har de egentlig mulighet til å reise.

 

har let en del men finner ikke stort om hvordan samfunnet er bygget opp.

 

Burde være rimelig greit. Det er bare å se endel filmer på YouTube, der de forteller hvor bra det er å leve der. De har en internettkafe der også, og et eget øl, som de reklamerer for her:

 

Radlekatt

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan vi ikke vite noe sikkert. Vi snakker jo om verdens mest issolerte og lukkede land. Og selvom man sikkert kan få noe innsikt ved å dra ned dit som turist (skulle gjerne tatt verdens lengste sammenhengbare togtur fra Russland til Nord-Korea) vil det ikke bli samme opplevelse som om man bor der.

 

Men ser du på de som forsøker å flykte fra landet, hvor umulig det er å ferdes som fri turist, hvordan medier blir issolert så sier det seg selv at regimet ikke ønsker at omverden skal få vite hvordan den vanelig befolkningen har det. Så jeg vil faktisk påstå at vi kan garantere at den den jevne nordkoreaner lever i fattigdom og varrierende grad av sult selvom tilgangen på direkte informasjon er svært, svært dårlig.

 

Og dropp flere beskyldninger om stråmenn. Den slags fører ingen steder.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan vi ikke vite noe sikkert. Vi snakker jo om verdens mest issolerte og lukkede land. Og selvom man sikkert kan få noe innsikt ved å dra ned dit som turist (skulle gjerne tatt verdens lengste sammenhengbare togtur fra Russland til Nord-Korea) vil det ikke bli samme opplevelse som om man bor der.

 

Men ser du på de som forsøker å flykte fra landet, hvor umulig det er å ferdes som fri turist, hvordan medier blir issolert så sier det seg selv at regimet ikke ønsker at omverden skal få vite hvordan den vanelig befolkningen har det. Så jeg vil faktisk påstå at vi kan garantere at den den jevne nordkoreaner lever i fattigdom og varrierende grad av sult selvom tilgangen på direkte informasjon er svært, svært dårlig.

 

Og dropp flere beskyldninger om stråmenn. Den slags fører ingen steder.

Hvis du dropper å formulere deg ved å skrive "tror du at [idiotisk ting dratt ut av ræva], eller?" så skal jeg slutte å beskylde deg for å sette opp stråmenn. Men nok om det.

 

Ja, jeg vet at det er fælt å bo i Nord-Korea og ja, folk rømmer fra Nord-Korea og forteller at det er jævlig fælt. Alt jeg gjorde var å oppfordre til kildekritikk, og ikke ta absolutt alt som sies på forumet og skrives i avisene for god fisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nord-korea er et ok land å bo i for de som allerede bor der, fordi de vet ikke bedre. Men nesten alle som kommer fra vesten vil ha problemer med hvor nord-korea, spesielt om de skal leve som andre nord-koreanere, fordi de er fattige, veldig fattige. Ikke bare er de fattige, men de blir også undertrykt, har nesten ingen frihet over livene sine og det er mye tøft arbeid for lite penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...