Gå til innhold

Hvordan er det å leve i Nord Korea?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Generelt sett er Nord-Korea et land man helst vil unngå å bli født i, men der -- som de fleste andre plasser -- er det stor forskjell på folk. Den heldige utvalgte "eliten" får bo i Pyongyang (har pappa mange medaljer på magen f.eks, er det stor sjanse for at familien din bor der). I Pyongyang får alle familier utdelt en leilighet hver, man får matrasjoner (som er svært, svært små sett i vestlige øyne), strøm (med stadige strømbrudd) og mange får også en TV. TV'n har én kanal som selvsagt er statsstyrt. Alle leiligheter har en radio som man ikke kan skru av, som spyr ut propaganda hele sendetiden. Samfunnet er gjennomsyret av propaganda, og man blir konstant påminnet om hvor fantastiske Generalen og Store Leder (Kim Jong-il og Kim Il-Sung) er, og hvor slemme de amerikanske imperialistene er. De priviligerte barna i Pyongyang kan også få en grei utdannelse, og lære språk, delta i masseopptredener og lære instrumenter.

 

Pyongyang er i det hele tatt en slags plass hvor Nord-Korea viser seg frem på sin beste side (er du så heldig og får et besøk får du stort sett se Pyongyang), likevel minner byen mest et østblokkland*1000. Store, store grå skyskrapere (hvor mange står helt tomme) preger byen, sammen med de utallige enorme monumentene. De breie motorveiene gjennom byen er stort sett helt tomme, fordi hvis du var så ekstremt heldig å hadde eid en bil i Nord-Korea, hadde du hadde store problemer med å få tak i drivstoff (vanskelig for Nord-Korea å skaffe drivstoff pga. sanksjoner mot landet).

 

Det er selvsagt vanskelig å vite for mye om Nord-Korea, fordi -- som sagt tidligere i tråden -- er Nord-Korea verdens mest lukkede land. Landet holder holder på befolkningen sin med en jernhånd. Alt av informasjon er selvsagt kontrollert av staten, vil du forlate landsbyen din må du søke om tillatelse først, og alle politiske motstandere (eller andre kriminelle) blir kastet i konsentrasjonsleire sammen med hele familien sin. Likevel er det svært mange som klarer å rømme fra Nord-Korea (og enda flere som dør i forsøket) -- først og fremst over den kinesiske grensen (hvor Kina busser tilbake alle nord-koreanere de finner).

 

Av de mange vitnesbyrdene er det derfor mye vi vet om Nord-Korea. At Nord-Korea sliter med matmangel vet vi, og dette er faktisk noe Nord-Korea selv har innrømt også. Få land mottar like mye nødhjelp som Nord-Korea, men mange hjelpeorganisasjoner trekker seg ut av Nord-Korea fordi de har ingen styring på hvor maten deres havner. Vitnesbyrd sier at maten havner hos eliten, militæret og de som trenger det mest, de på landsbygda, må nøye seg med å kjøpe den på svartebørsen (et vanlig problem i Afrika også forresten). Hungersnøden er tidvis så stor på landsbygda at det av mange avhoppere rapporteres om kannibalisme. Det hjelper selvsagt lite at mye god jord blir brukt til å dyrke narkotiske stoffer som (Som sikkert finanisierer de dyre vanene til Kim Jong-il). Av samme grunner vet vi om konsentrasjonsleirene (hvor store deler av befolkningen sitter), noe som også kan bekreftes av satelittbilder.

 

Så hadde man levd i Nord-Korea hadde man levd svært fattig, hvor hver dag hadde vært en kamp. Hvis man da ikke hadde levd i Pyongyang, i en slags uvitende lykke, hvor man hadde levd trygt fra de slemme amerikanerne under vingene til Kim Jong-il og Kim Il-Sung. Man ville selvsagt hadde et helt annet syn på verden -- noe som i stor grad er formet helt av propagandaskaperne. Men paradoksalt nok er visse ting allmennkunnskap der, som er fullstendig "glemt" i vesten. De grusomme overgrepene på befolkningen av amerikanske soldater under Koreakrigen, og den Sør-Koreanske muren som skiller nord og sør f.eks.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

da musikalen som handlet om et liv i nord-koreas leirer (kom ut for ikke så lenge siden, kanskje et år?), leste jeg en artikkel om hvordan hele generasjoner blir puttet i disse leirene. om en person har gjort noe som lederne ser på som svært ondt mot landet, skal ikke bare han i leir, men foreldrene, kona, barna og framtidige barn i slekta (hvor langt det går i generasjonene går på hvor alvorlig man ser på forræderiet).

Lenke til kommentar

Han som gikk til Nord Kore under krigen, (som en dokumentar var linket til tideligere CNN) Sa at han og hans kone måtteha samleie når stten bestemte det om dette var løgn fra han sin side vet jeg ikke men hadde ikke overasket meg om det var sant.

Tviler litt på at Joe Dresnok har sagt dette. Han var overraskende åpen under 'Crossing the Line', men han passer seg utvilsomt for hva han sier i den dokumentaren (Og om han hadde sagt noe som ikke ble likt, hadde det blitt sensurert i etterkant). Stoler ikke helt på Dresnok, og store deler av det han sier må taes med ei klype salt.

 

Det er vel mer sannsynlig at Charles Robert Jenkins uttalte det der. Men når det er sagt, så spørs det om man kan stole helt på an heller. Spørs om sannheten ligger en plass mellom det Jenkins og Dresnok har sagt.

Lenke til kommentar

Han som gikk til Nord Kore under krigen, (som en dokumentar var linket til tideligere CNN) Sa at han og hans kone måtteha samleie når stten bestemte det om dette var løgn fra han sin side vet jeg ikke men hadde ikke overasket meg om det var sant.

 

 

Det er vel mer sannsynlig at Charles Robert Jenkins uttalte det der. Men når det er sagt, så spørs det om man kan stole helt på an heller. Spørs om sannheten ligger en plass mellom det Jenkins og Dresnok har sagt.

 

Ja han var det ja min feil :)

Lenke til kommentar

da musikalen som handlet om et liv i nord-koreas leirer (kom ut for ikke så lenge siden, kanskje et år?), leste jeg en artikkel om hvordan hele generasjoner blir puttet i disse leirene. om en person har gjort noe som lederne ser på som svært ondt mot landet, skal ikke bare han i leir, men foreldrene, kona, barna og framtidige barn i slekta (hvor langt det går i generasjonene går på hvor alvorlig man ser på forræderiet).

Yodok Stories (Historier fra Yodok) heter den. Den gikk bla. på NRK i romjula. Her er en link (klikkbar) for dem som skulle være interessert. Selv for meg, som ikke har noe forhold til hva som skjer i Korea var den rørende. Anbefales absolutt, dog kan jeg ikke på noen måte stå inne for troverdigheten til det som blir formidlet.

Lenke til kommentar

da musikalen som handlet om et liv i nord-koreas leirer (kom ut for ikke så lenge siden, kanskje et år?), leste jeg en artikkel om hvordan hele generasjoner blir puttet i disse leirene. om en person har gjort noe som lederne ser på som svært ondt mot landet, skal ikke bare han i leir, men foreldrene, kona, barna og framtidige barn i slekta (hvor langt det går i generasjonene går på hvor alvorlig man ser på forræderiet).

Yodok Stories (Historier fra Yodok) heter den. Den gikk bla. på NRK i romjula. Her er en link (klikkbar) for dem som skulle være interessert. Selv for meg, som ikke har noe forhold til hva som skjer i Korea var den rørende. Anbefales absolutt, dog kan jeg ikke på noen måte stå inne for troverdigheten til det som blir formidlet.

 

Ah Takk, den må jeg se på :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...