Gå til innhold

Speilrefleks til "en vanlig familie" uten forkunnskaper.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så at Coop i enkelte butikker har SUPERtilbud på Canon EOS 500 D tror jeg det var. (3500 kroner)

 

Jeg er selv Nikontilhenger, men det var så billig at det fint kunne vurderes :)

 

på hvilke coop butikker er dette?

 

 

"barerobert" kommer fra Troms og det er bare to Coop-obs butikker oppi der,ingen av de annonsere tilbudet i kundeavisene sine.

 

Men du kan jo ta en telefon og høre.

Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpe speilrefleks når man stort sett skal bruke kameraet til familie/selskaper?

 

canon G11 er et "profft" kompaktkamera som tar langt bedre bilder enn de mindre kompaktkameraene. koster 3900 hos lefdal.

 

se også på lignende kameraer fra andre merker. Husk at speilrefleks ofte krever etterbehandling for at bildene ikke skal bli blasse og kjedelige.

Lenke til kommentar

I hvilken grad er det nødvendig med etterbehandling? Kommer nok ikke til å bli særlig mye av dette.

 

 

Det jeg mener med etterbehandling er ting som f.eks. oppskarping, kontrast, fargemetning osv... På mitt kamera må jeg alltid inn å legge på litt av de 3 nevnte ovenfor for at resultatet skal bli bra. Noe som også er avhengig av optikken.

 

De fleste kompaktkameraer har en del av denne etterbehandlingen innebygd, noe speilreflekskameraer ofte ikke har i like stor grad, derfor er det ikke gitt at bildene rett fra kamera er bedre fra speilrefleks enn med et kompaktkamera. Men potensialet er større i et speilreflekskamera.

Lenke til kommentar

Man kan helt fint stille inn et hvilket som helst kamera til å produsere mer "ferdige" bilder enn det vi entusiaster liker.

 

Om du velger Nikon, så kan det muligens være noe å hente mtp. "ferdige" bilder ut av kamera hos klovnen og heksedoktoren Ken Rockwell. Nybegynnere bør generelt være veldig forsiktige med å tro på det de leser hos ham, men han har vel noen guider for å sette opp kameraer for nybegynnere, som kan brukes?

 

http://www.kenrockwell.com/nikon/d3000/users-guide/index.htm

...og her om "picture controls", som er det som er viktig å justere for å få ferdige bilder: http://www.kenrockwell.com/nikon/d300/picture-control.htm

 

...jeg ser dog at han har noen (i mine øyne) sinnsyke råd om å bruke jpeg basic medium - da er man riktignok ganske mange mil fra å ta ut det fulle potensialet i kameraet, men til 10x15cm albumbilder og forstørrelser opp til A4 så vil det nok være helt ok.

 

(Selv om jeg misliker Ken for alle løgner og dårlige råd han kommer med for å selge, så må jeg innrømme at jeg deler hans forkjærlighet for sterke farger... :roll:)

 

Vær like vel klar over at etterbehandlingen av råfiler, som du må bruke for å hente ut det fulle potensialet i kameraet, i veldig stor grad kan automatiseres. Jeg rører nesten ikke bildene mine før jeg ser dem ferdig "fremkalt".

Lenke til kommentar

hmm. det som jeg trodde skulle være en enkel prosess ut fra mine øyne er vist seg å bli mer og mer omfattende, og mye mer komplisert enn hva jeg først hadde trodd. Spesielt med alle deres innspill =)

 

Kort sagt:

-Kameraet kan godt være stort, dette er ikke en negativ faktor da det vil bli brukt like mye uansett.

-Kommer for det meste til å ta bilder av familie, mennesker, bygninger. litt av omgivelsene naturligvis, men noen panorama eller makrofotografering blir det nok mindre av.

-Kommer ikke til å bli brukt noe tid på å redigere bilder (forutenom dersom jeg er veldig heldig å få tatt ett veldig godt bilde en dag, naturligvis)

-Bør være enkelt å forstå seg på, flere skal kunne bruke det.

 

Vil generelt sett bare ha "gode bilder" uten å måtte ha gjort veldig mye. Tror f.eks de enkle "landskaps/person-modusene" vil bli brukt mye.

 

Er jeg da like langt ved å kjøpe ett godt kompaktkamera, eller har speilrefleksene generelt sett bedre bilde?(selv om jeg ikke er entusiast, og ikke kan 10% av det som er å kunne om foto)

 

Spørsmålet koker ganske enkelt ned i, hva er det beste jeg kan få for ~3000 når ikke størrelse har noe særlig å si?

Lenke til kommentar

Du er i ferd med å gå i overkompliseringsfella.'

 

Vil generelt sett bare ha "gode bilder" uten å måtte ha gjort veldig mye. Tror f.eks de enkle "landskaps/person-modusene" vil bli brukt mye.

Med dette som forutsetning, så er det komplett likegyldig hvilken speilrefleks du kjøper. Bare bestem deg for å kjøpe, og kjøp det billigste du finner. Innenfor budsjettet ditt er forskjellene nær null (dvs. de er der, men du vil aldri legge merke til dem)

 

Merket betyr ingenting. Kjøp det billigste kameraet du kan finne som også ligger godt i hånden. Om det er Pentax, Sony, Canon, Olympus eller Nikon har ingenting å si. Det eneste som er sikkert er at jo lenger du venter, jo lenger må du ta crappy bilder med kompakten din.

Lenke til kommentar

Anbefaler deg fryktelig Nikon D3000.

Utrolig enkelt i bruk + at det er veldig billig og tar meget gode bilder. (18-55)

 

Fikk dette kamerat i julegavet og er meget fornøyd, samt mitt første speilrefleks kamera. Dette kamera bruker jeg som hobby kamera, d.v.s ikke kun familie selskap osv.

Endret av spetwols
Lenke til kommentar

Pass bare på at hvis du nå skulle velge å kjøpe Canon, så ikke kjøp kitobjektivet som heter "18-55" - det skal være varianten som heter "18-55 IS" - med "IS" i beskrivelsen.

 

(IS betyr bildestabilisering - ikke det at det er viktig i seg selv å ha det, men akkurat objektivet EF-S 18-55 uten IS er dårlig.)

Lenke til kommentar

Takker for svar! Blir nok nikon d3000 =)

Godt valg. :thumbup:

 

Det har bla. en "Guide-modus" for å hjelpe deg til å ta bedre bilder. Om du har budsjett til det, så spander en ekstern blits i tillegg. Nikons billigste heter SB-400, og vil gjøre underverker for innendørsbildene dine.

Lenke til kommentar

SB-400 er nono!

Om blits er et tema så MÅ du ha minimum SB-600. SB-400 er ikke mulig å retningsstemme og det VIL du med en blits.

SB-600 er lett å lære og kan vris i alle retninger slik at du får rettet lyset dit du vil og eventuelt kan bounce lys fra vegger, tak etc...

Lenke til kommentar

SB-400 er nono!

Om blits er et tema så MÅ du ha minimum SB-600. SB-400 er ikke mulig å retningsstemme og det VIL du med en blits.

SB-600 er lett å lære og kan vris i alle retninger slik at du får rettet lyset dit du vil og eventuelt kan bounce lys fra vegger, tak etc...

Det er jeg faktisk uenig i. SB-600 er så mye større at den fort blir igjen hjemme. Masse knapper så den blir fort komplisert for noen som vil gjøre ting enkelt. SB-400 kan vippes oppover, men ikke sideveis.

 

Som en lett entry-level blits, så holder SB400 lenge.

Lenke til kommentar

Siden ingen sier det ... hva med BRUKT? DSLR faller fantastisk fort i pris og på bruktmarkedet får man ofte gode kjøp. Da har du penger til andre nyttige ting som en god introbok til fotografering og bildebehandling, ekstra batteri, ekstra minnekort, ...

Endret av 8086
Lenke til kommentar
Det er jeg faktisk uenig i. SB-600 er så mye større at den fort blir igjen hjemme.
Det stemmer med min erfaring også, de fleste jeg kjenner som har SB-600 har den aldri med seg når de trenger den, og når de har den med seg så er den så komplisert at de ikke finner ut av instillingene før de har kommet hjem igjen. Hvis SB-400 holder til det den skal brukes til så er den langt å foretrekke, men for mer avansert bruk så er det SB-600 og oppover som teller.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...