Gå til innhold

Speilrefleks til "en vanlig familie" uten forkunnskaper.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden jeg nylig har tatt skrittet opp selv, vil jeg bare komme med en liten bemerkning.

DSLR har jo utvilsomt stort sett bedre sensorer (fordi de er større), slipper inn mere lys, og alt det positive der :)

Men, selv om jeg nå har kjøpt et kamera som er helt nytt på markedet, i det såkalt "entry-level segmentet", så er altså ikke automodusen på det like bra som på canon G11 som inspirerte oss til å bruke mer tid på foto.

 

Det gjør meg ikke noe at automodusen ikke er like smart, fordi jeg har satt meg litt inn i hvordan ting i dslr-verden fungerer, og skyter stort sett på av,tv og m nå. Men madammen liker auto, og derfor merker vi forskjellen.

Det finnes dog en "creative auto", som gir et par små valgmuligheter for å få gitte effekter i bildene, smart :)

 

Sånn, så kan dere fortsette å argumentere for og imot osv... hvis mannen er overbevist om at han kommer til å ta med dslr-en ut, så la han da kjøpe en, også kan vi jo håpe noen i familien viser interesse for å finne ut av tingene.

Lenke til kommentar

Jeg heller egentlig mot kompakt. Siden det egentlig er bursdagsbarnets presang, og han ikke kommer til å "lære seg" foto, er det sannsynligvis det smarteste. Han har ikke den god peiling på hvordan man tar gode bilder, men dersom vi andre i familien gir han ett kamera der han får skutt noen fine likevel, tror jeg han blir glad :)

 

Han liker å ta bilder, men jeg kjenner han såpass godt at jeg vet at han ikke kommer til å sette seg ned med en fotobok eller lignende, for å lære seg noe. Får sikkert tatt fine bilder med dslr også (mye bedre enn hva vi har idag), men av ren enkelhet tror jeg det blir enklest med kompakt. Vi kommer som sagt bare til å ta bilder, legge de over på PC og vise de derfra, eller få fremkalt de.

 

Spørsmålet for meg nå er egentlig litt på hvilket kompakt. Synes tanken på å kombinere kompakt og speilrefleks slik som i ett micro 4/3-kamera er helt strålende, men det blir nok litt for dyrt desverre. Ønsker å bruke ~3000, helst under enn over. Synes egentlig Samsung EX1 (https://prisguiden.no/product.php?productId=123889) ser svært lovende ut, og lurer på å vente litt på den.

Lenke til kommentar

Kjøp en billig kompakt med det bruket du skisserer. Det holder ganske sikkert i massevis. Jeg kjøpte et Nikon S3000 til min datter på 11 for en drøy tusenlapp. Tar overraskende gode, tekniske bilder til den prisen.

 

Så får du heller se om interessen tar seg opp etter hvert for så å kjøpe noe mer avansert senere en gang...

 

:)

Lenke til kommentar

Kan du utdype litt hva som er bedre?

Jeg vil ikke være overrasket om h*n kjøpte en Canon modell ;)

Meget mulig at det er problemet (:fun:), men det kunne like vel være interessant med litt mer detaljerte førstehåndserfaringer...

 

Joda, dere har rett, har kjøpt en 550d.

 

Nå har jeg ikke tuklet så mye med automodusen, det er altså først og fremst madammens uttrykk. Jeg tror det går mest på at automodusen i g11 klarte å gjenkjenne motiver, og velge programmer (forhåndsinstillinger) deretter. Den skjønte f.eks når vi prøvde ta bilde av en solnedgang, eller portretter.

Jeg sier ikke bildene ble bedre av den grunn, jeg mener bare det kan være enklere for mange. Hva de andre produsentene har av forhåndsinstilte programmer og automatikk på sine dslr-er har jeg ingen anelse om.

Lenke til kommentar

Uten å komme med enda et forslag eller tips som leder deg videre i et hav av valg,

vil jeg bare kommentere at JEG gikk fra et Panasonic digitalkamera til Nikon D40 og, som enkelte andre skriver, det åpnet seg en ny verden av skarpe bilder til meg.

Jeg bruker kitobjektivene som var med, 18-55VR og 55-200, kjøpte en overkill blitz også (SB-800), men den solgte jeg til søstern min.

 

Nå tenker jeg på å oppgradere til D5000+SB400, som jeg vet holder i massevis for meg,

men bare tanken på å gå tilbake til et kompaktkamera er totalt uinterresant.

 

 

Videre så er jeg imponert over tilbakemeldingene du har fått fra forumet her.

Selv om jeg ser du blir dratt i fire retninger samtidig fra enkelte, så er det

artig å se en slik iver og entusiasme fra brukerne. Kudos til dem :)

 

God Helg, og lykke til med valgets kval, hehe.

Lenke til kommentar

Jeg synes vi bør gi råd med det utgangspunktet at vi tror på trådstarter når han/hun hevder at størrelse ikke vil være noen hindring. Hvorfor da kjøpe kompaktkamera? Hjemme hos oss har vi 3 dslr og enda flere kompaktkameraer. Mulig vi har vært uheldige eller udyktige med våre valg av kompaktkameraer, men de har ikke etter vår erfaringer blitt noe bedre med årene. Det verste med de er masse megapixler og elendig bildekvalitet over 100 iso. Om det er viktig på et dslr å gjøre noen grunninnstillinger, så er det i alle fall viktig på et kompaktkamera å låse iso til maks 100. På vårt siste kompaktkamera forsvinner denne innstillingen for hver gang det slås av og på. Svært irriterende og ødeleggende.

 

Å vite hvor fokus låser er like viktig uansett kompakt eller dslr. Bilder ute av fokus er mislykkede uansett.

 

Litt forsonende: Grunnen til at vi også har kompaktkameraer er at de ER lettere å ta med seg. Og i godt lys ute vil de fleste være fornøyd med bildekvaliteten. Men de er sørgelig dårlige til å ta innebilder med. Det tas utrolig mye dårlige bilder fra brylluper og konfirmasjonsselskaper, INNE. Men det er ikke alltid like populært å sette fra seg en stor speilrefleks på et festpyntet bord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...