Gå til innhold

Guinness med tidenes beste spillserier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Guinness er vel ikke en gjeng med gamere, som skal finne den ultimate spillserien. De har definert en kategori, og spurt en BRÅTE med mennesker om hva de synes. Listen taler for seg selv, men kan selvsagt tas med en klype salt - eller to.

 

Personlig ville jeg ha satt HL øverst, men det ville kanskje ha blitt akkurat like feil. Jeg har ikke spilt alle spillene som finnes, så mitt vurderingsgrunnlag er sterkt begrenset.

 

EDIT:

dessuten så tror jeg ikke at det er Guinness som har laget listen. Listen har blitt til etterhvert som spørreobjektene har gitt sine bidrag, tror jeg.

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Latterlig liste.

 

Dette blir som å spørre 13.000 personer om hvilken føde de liker best og deretter presentere listen med "Tidenes beste måltider".

Lenke til kommentar

Enig med Tiltman.

Grunnen til at CoD topper så høyt er pga nylige realeser og ikke at serien har vært markant bra siden første spillet. Counter Strike fortjener en høyere plass enn 16. plass med tanke på hvor populært det alltid har vært. Runescape er ikke en gang en serie, og fortjener ikke en plass på listen.

Lenke til kommentar

Runescape er vel strengt talt ikke en spillserie...

 

Det er vel ikke World of Warcraft heller.

 

Og hva gjør Guitar Hero så høyt oppe? Aldri skjønt de spillene, har nok noe med manglende rytmesans å gjøre :blush:

 

Syng, spill gitar eller trommer alene, med venner i et helt band, mot venner eller mot folk på internett alene eller i band til favorittmusikken din. Hva mer trenger du vite? Er du musikkinteressert liker du nok noe her. :)

 

Hvor mange kommer til og klage på WoW. Venter i spenning...

 

Jeg kan begynne: World of Warcraft er ikke en serie. Det er ett enkelt spill. Greit nok har det expansions, men de tilfører bare mer til et eksisterende spill. De burde heller tatt med Warcraft. Det er ikke det samme.

 

Jeg er enig i at Fallout er mye bedre enn Halo. Største grunnen til det er at Halo nesten er lukket til 360...

 

Mario og Zelda er lukket til Nintendo, men jeg vil likevel påstå de hører hjemme svært høyt opp på listen. Men hvor er Sonic?

 

Guinness er vel ikke en gjeng med gamere, som skal finne den ultimate spillserien. De har definert en kategori, og spurt en BRÅTE med mennesker om hva de synes.

 

De spurte 13.000 folk. Det er langt flere bare her i Norge, og vi snakker om verdensbasis.

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

De spurte 13.000 folk. Det er langt flere bare her i Norge, og vi snakker om verdensbasis.

I denne samanheng er det greit å hugse på at det er variansen i populasjonen som er det mest interessante, ikkje forholdet mellom storleiken på populasjonen og utvalet. Variablar som f.eks. alder og kultur er nok med på å skape variasjon, men like fullt kan det tenkjast at det er visse fellesnemnarar som reduserer forskjellar, jf. at enkelte spel gjer rimeleg bra globalt.

Lenke til kommentar

GT er på 38. plass. Elles er det kanskje litt interessant å merkje seg dette:

"We decided to take a different approach with this list than we did in the previous edition," says Guinness World Records gaming editor Gaz Deaves. "Instead of asking developers, industry insiders and journalists to rank their favorite titles, we approached a different kind of expert: the players themselves! We are confident that this 'top 50' more accurately reflects the tastes of the average gamer and not just the critics."

http://www.gamasutra.com/view/news/28435/Halo_Tops_Guinness_World_Records_50_Best_Video_Game_Series.php

 

Når det gjeld diskusjonen om at WoW ikkje er ein spelserie viser eg til mitt innlegg på førre side.

Lenke til kommentar

Til tross for sin store populæritet, så er Halo et middels spill og fortjener overhode ikke dette.

 

Dette er bare tull! :)

 

Supermario burde vært på toppen helt overlegent. Er ingen andre serier som har levd så lenge og levert så mange bra spill innen en serie.

 

Half life er et hundre ganger bedre fps spillserie enn Halo, og fortjener ikke 14. plass med tanke på alt Half Life gjorde for industrien generelt tilbake i 98.

 

Jeg blir frustrert over at Halo stikker av med dette som "Beste" spillserie. Hadde de gjort det om til "Mest Populære" Spillserie skulle jeg gjerne akkseptert dette som en valid liste.

 

Men dette er bare tull fra folk som ikke har peil på spill generelt. Dette er bare en liste over populæritet, og ikke kvalitet på spillet.

Lenke til kommentar

De spurte 13.000 folk. Det er langt flere bare her i Norge, og vi snakker om verdensbasis.

I denne samanheng er det greit å hugse på at det er variansen i populasjonen som er det mest interessante, ikkje forholdet mellom storleiken på populasjonen og utvalet. Variablar som f.eks. alder og kultur er nok med på å skape variasjon, men like fullt kan det tenkjast at det er visse fellesnemnarar som reduserer forskjellar, jf. at enkelte spel gjer rimeleg bra globalt.

 

Ulikt de ørten andre listene vi finner over alt? Det de burde ha gjort er å ha en link til undersøkelsen i alle de største spillsidene på nettet (inkludert de på andre språk en engelsk) minst seks måneder i forveien.

Lenke til kommentar

No var kommentaren min av ein generell metodisk art, så eg er usikker på om du stiller det spørsmålet til meg, eller meir generelt.

 

For å peike på eit par ting i høve kommentaren din. Denne undersøkinga haldt på over ei lengre periode, januar-august, og burde derfor gjere mogleg for mange å ta del. Med tanke på at det er Guinness som står bak, og ei relativt stor mengde svar, er det ikkje heilt urimeleg å tru at avstemminga har fått ein viss PR (sjølv om eg ikkje kan hugse å ha sett noko).

 

 

Kor mange var det eigentleg som stemte på undersøkinga. Formuleringa varierer litt frå ulike sider. Gamespy seier at "Bungie's Halo received more than 13,000 votes ...", noko som vel må tolkast som det var 13 000 som stemte på dette alternativet åleine. Medan Gamasutra skriv "More than 13,000 readers voted for the list ...", altså 13 000 totalt. Eg vil i utgangspunktet tru at ein berre kunne velje eit alternativ i avstemminga.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Lista burde vørt utformet etter anmeldelse gjennomsnitt og byggekvalitet. Da hadde GTA vært på toppen.

 

Feks Man kan selge 100 millioner av PacMan men det betyr ikke at spillet er særlig bra eller bedre enn Worms :) om dere skjønner hva jeg mener.

 

Salg sier ingenting om spillet er bra, bare at det er hyppet opp. (God markedsføring)

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

"World of Warcraft" bør vel erstattes med Warcraft, hvis vi faktisk skal snakke spillserier. Og Runescape har jo ingen verdens ting der å gjøre. Uansett hvor mye denne listen ikke ble avgjort av Guinnes finnes det jo muligheten til å tenke, og faktisk se at en spillserie krever en serie av spill. Runescape er et spill.

Lenke til kommentar

Må si meg svært uening med listen.

 

Rangeringen er basert på resultatene fra en spørreundersøkelse på Internet fra januar 2009, hvor 13 000 vanlige spillere/lesere oppga sine kandidater.

 

Mangen vill si 13 000 stemmer er mykje men denne undersøkelsen virke nesten region basert pga lågt antall stemmer. Sjølv om avstemingen var på Internett viser undersøkelsen at den har ikkje var spesielt kjent blant publikum. Vist undersøkelsen var kjent og folk viste om den ville me trulig ha eit MYKJE høgre tall en 13 000. Eg må si den er null verd desverre.

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...