Gå til innhold

Abit Nf7-s nekter å installere XP


Anbefalte innlegg

Har en maskin her med Abit NF7-s v 2.0 hovedkort. Bios er datert 27.03.03.

 

Er at Radeon 9500 skjermkort og en seagate 80Gb Sata disk i maskina.

 

Maskina har ca. 40grader idle temp og jeg har gitt beskjed om at den skal pipe på 65grader (barton 2500+, 2x256mb twinmos ddr400 brikker, kjører default 333/333 på minne og fsb).

 

Har også lastet ned 1,2 versjonen av sata driveren.

 

Så kommer problemet:

 

Installere som vanlig fra cdrom, partisjonerer disken og alt virker helt ok, den laster de første driverene og rebooter. Men når den kommer til 34min (samme minutt hver gang) så piper den og stopper.

 

Kan legge til at Winxp spør om jeg vil installere software som ikke har XP sertifisering, velger jeg ja så henger den. Velger jeg nei, så henger den også :roll:

 

Prøver å laste ned siste bios fra Abit sin hjemmeside (datert 05-13), lager bootdisk og starter "runme.bat" fila, når det kommer til at den skal oppdatere så står det at det er feil versjon av bios...men det er jo ingen andre bios'er å velge på abit sine sider :shrug:

 

Noen som har en ide om hva jeg kan gjøre? :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snodi.. har du flere minnebrikker ?

La bare en stå i å se om det går da.

Eller prøv en annen brikke.

Prøve ett annet skjermkort ? Rart visst det er galt, men man vet aldri.

 

Edit: Prøv å bruk en vanlig IDE hardisk. Se om det hjelper. Alstå.. ikke bruk SATA disken til oppstart. Verd ett forsøk

 

Lurer på om det er mye problemer med dette hovedkortet, hører så mye problemer å sånt me det.

Jeg plagdes med at hk ikke taklet Enermax viftene mine med justering.

:shrug:

Lenke til kommentar

Jeg har selvfølgelig satt opp bios riktig..hehe

 

Har ikke annet skjermkort dessverre. Men det ser jo ikke ut til at skjermkortet skal ha noe å si i denne sammenheng, den henger alltid på "installing devices" under installasjonen...hva er egentlig feilkoden for et sammenhengende LANGT pip?

Lenke til kommentar

Har ingen anelse hva det kan bety, men når du sier at han henger på installing devices, så kan det jo kanskje være ekstra PCI kort?

Røsk ut alt som er i maskinen, utenom skjermkort, ram, cpu, kjøler, og bruker bare en hardisk, helst IDE. Prøv da..

blir jo nesten bare rein jettelek dette da..

Og prøv å resett bios, eller kjør sånn load safe ting

Lenke til kommentar

Feilen dukker opp når XP spør om jeg vil installere en driver som ikke er sertifisert av dem. Dermed så kommer det et langt piiip.

 

Prøver nå med en gammel Samsung ata33 disk for å se om det hjelper...er jo jævlig rart at den klikker hver gang den skal installere driveren for sata kontrolleren.

Lenke til kommentar

Jeg hadde et tilsvarende problem på mitt Abit Kt7 kort, jeg kom til ett bestemt punkt i kopiering av filer og så bare sluttet den å reagere, helt død, ikke engang et pip (så vidt jeg husker).

 

Løsning: Ta ut grafikkortet (geforce3 ti4200) og sette i et pci-kort, installere uten problemer, bytte kort, voila.

Problemet var XP-installasjon med AGP-grafikkort.. Forstå det den som kan.

Lenke til kommentar
Jeg hadde et tilsvarende problem på mitt Abit Kt7 kort, jeg kom til ett bestemt punkt i kopiering av filer og så bare sluttet den å reagere, helt død, ikke engang et pip (så vidt jeg husker).  

 

Løsning: Ta ut grafikkortet (geforce3 ti4200) og sette i et pci-kort, installere uten problemer, bytte kort, voila.

Problemet var XP-installasjon med AGP-grafikkort.. Forstå det den som kan.

 

Du mener vel GF4 Ti4200 ja.

Hadde faktisk en gang i tiden, på ett gammelt K7T Pro kort, med ett Gf3 Ti200 kort, der skjermen ble helt svart under installen av skjermkortet. Prøvde ett annet, volla....Gikk såpeglatt da :)

 

Så for ørtende gang, prøv ett annet skjermkort :) Visst du ikke har fått det til da ?

Lenke til kommentar

Installer 98 også Xp. Jeg skjønner ikke det helt store problemet. Jeg gjør alltid det. Inn med cden og skriv installere og voila, 10 minuter senere installert. Og så noen minutter senere xp installert. Ja det tar noe lengere tid men det fungerer uten problemer. Og jeg hater å ha pcen stående og ikke fungere som den skal.

Men så man skal putte i et pci skjermkort og installere xp? HUh? :lol: Dyrere å kjøpe et pci skjermkort bare for installering av os spør du meg!

LOL :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...