Gå til innhold

Den perfekte PC-pakke & bærbare


Anbefalte innlegg

Blant dere IT-eksperter kommer det nå en halvamatør og skryter av den nye PC'n sin.

Vil gjerne ha noen kommentarer på hva jeg burde, eller ikke burde ha gjort før jeg trykte "kjøp", selv om det er for sent :p
Personlig gir jeg blanke faen i om komponenter er dårligere enn andre, så lenge de holder for meg. [...] Hva i all verden skal jeg med en bedre PC en dette i det hele tatt?

 

Jeg stiller meg sterkt uforstående til HVORFOR du, som selverklært "halvamatør", ønsker tilbakemelding på pc'en din fra folk som har peiling når du ikke takler å få høre at disse ikke ville gjort samme valg som deg. Ser du selv motforestillingen i dine egne sitater? Du vil ha tilbakemeldinger, men blir forbanna når du får høre det du ikke vil høre. Jeg skjønner at du er fornøyd med din nye maskin og ikke vil høre at du brukt mer penger enn du strengt tatt hadde behøvd for samme ytelse, men når du spør så får du svar.

 

Dessuten har denne forespørselen ingenting i denne tråden å gjøre. Dette er en tråd for prosjektet Black Refinery og komponenter tilknyttet akkurat dette, og ikke for en generell "hva syntes du om denne da??"-tråd. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blant dere IT-eksperter kommer det nå en halvamatør og skryter av den nye PC'n sin.

Vil gjerne ha noen kommentarer på hva jeg burde, eller ikke burde ha gjort før jeg trykte "kjøp", selv om det er for sent :p
Personlig gir jeg blanke faen i om komponenter er dårligere enn andre, så lenge de holder for meg. [...] Hva i all verden skal jeg med en bedre PC en dette i det hele tatt?

 

Jeg stiller meg sterkt uforstående til HVORFOR du, som selverklært "halvamatør", ønsker tilbakemelding på pc'en din fra folk som har peiling når du ikke takler å få høre at disse ikke ville gjort samme valg som deg. Ser du selv motforestillingen i dine egne sitater? Du vil ha tilbakemeldinger, men blir forbanna når du får høre det du ikke vil høre. Jeg skjønner at du er fornøyd med din nye maskin og ikke vil høre at du brukt mer penger enn du strengt tatt hadde behøvd for samme ytelse, men når du spør så får du svar.

 

Dessuten har denne forespørselen ingenting i denne tråden å gjøre. Dette er en tråd for prosjektet Black Refinery og komponenter tilknyttet akkurat dette, og ikke for en generell "hva syntes du om denne da??"-tråd. :thumbdown:

 

 

Kanskje jeg posta på feil plass, men hvordan kan du si at jeg ikke takler å høre at noen ikke ville ha gjort som meg? :ohmy: Fordi jeg skrev jeg ga blanke faen i noe? Hm, om innlegget på noen som helst måte ga inntrykk for å bli sur på BadCat, så beklager jeg det. Jeg ville bare skrive hvorfor jeg ikke gjorde det som han ville ha gjort :yes:

 

Men vi er ferdige nå :thumbup:

Lenke til kommentar

Unnskyld, hvor har jeg skrevet hva jeg ville ha gjort?

Å vurdere oppsettet er da langt ifra å si hva jeg hadde gjort.

 

Hvis du spør, så får du tåle å få svar uten å komme med frekkheter.

 

Tenk hvis jeg hadde blitt avvist på date, slått hendene i bortet og ropt så alle hadde snudd seg. "Faen, tror du jeg bryr meg om du liker meg eller? Jeg gir blanke faen i deg."

Lenke til kommentar

Unnskyld, hvor har jeg skrevet hva jeg ville ha gjort?

Å vurdere oppsettet er da langt ifra å si hva jeg hadde gjort.

 

Hvis du spør, så får du tåle å få svar uten å komme med frekkheter.

 

Tenk hvis jeg hadde blitt avvist på date, slått hendene i bortet og ropt så alle hadde snudd seg. "Faen, tror du jeg bryr meg om du liker meg eller? Jeg gir blanke faen i deg."

 

 

What? :hmm: Jeg er jo ikke negativ mot deg i det hele tatt :ohmy:

 

Har du lest det jeg skrev? Frekkhet? :hrm:

Lenke til kommentar

Ser Dustinhome har tilbud på 5850 nå: http://www.dustinhome.no/pd_5010446002.aspx

Prisen på 2000 har eliminert 5850 største svakhet, ytelse pr. krone i forhold til GTX 460.

[...]

 

Hva kostet HD5850 da de først kom? To steg framover og to steg tilbake.

 

 

Dumt å investere nå da nye mainstreamkort som utkonkurrerer eksisterende på pris/ytelse er rett rundt hjørnet. Det kan være feil, men etter det jeg har hørt det så er det snakk om dager eller uker.

 

Forsåvidt, men da bør kanskje også første posten også nevne at det er nye skjermkort på vei og å vente noen uker med og kjøpe, kan være lurt.

 

 

NDA for HD6800-kortene er 22.oktober, men disse er nok daffe. De erstatter HD5750 og HD5770, mens vi må vente til ultimo november for HD6900-kortene, som erstatter HD5850/5870. DOH.

 

Jeg tror nok BadCat hadde rett for noen sider tilbake, det skjer nok ikke noe fantastisk med ytelsen før vi er kommet til 28nm. Vi kan alltids håpe på Cayman XT, den råeste GPUen i HD6-serien.

 

Brukere med behov for mange skjermer kan nok muligens tenke på HD6-serien, vi snakker 2xDP + HDMI + 2xDVI på standardkort. Jeg vet ærlig talt ikke hvilke kombinasjoner kortene vil tillate, men det ser lovende ut.

Lenke til kommentar

Støynivå kommer an på hvilke vifter du velger, antall vifter og hvor i kabinettet disse plasseres. I tillegg kommer skjermkortkjøler, prosessorkjøler og snurredisker.

 

AMD er vel det beste valget hvis du vil ha to-kjerneprosessor, Intels C2D og Celeron er vel bare aktuell for 775-sokkelen. Du kan alltids snekre sammen en billig C2D-maskin, men jeg ville holdt meg til i5 hvis du tenker på å spille noe særlig. For brukere som planlegger å kjøre mye videoredigering er det AMDs seks-kjerneprosessor som er best med tanke på pris/ytelse.

Lenke til kommentar

Lch:

Det kan skje en del med ytelse per krone, men jeg tviler på at det skjer så mye på toppmodellene at det er verd å vente på / bytte ut for vi som allerede har kort.

 

Agentspoon:

Det er riktig at det har begynt å svare seg med flere kjerner i spill, men det er frendekes "for mange" spill som bare utnytter 1-2 eller 3 kjerner.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Forresten, grunnen til at jeg ikke har valgt HD 5850 selv om den går for 1900 kroner, er fordi det nok hadde vært mange bitre miner etter at HD 6850 og HD 6870 lanseres meget snart til cirka samme pris. Da er det bedre å gå for GTX 460, som ikke er et dårlig valg heller, tatt i betraktning at den koster kun litt i overkant av 1300 kroner. Om jeg skifter til HD 6xxx-serien til AMD, gjenstår det å se. :)

Lenke til kommentar

Jeg merker jeg ble litt ukomfortabel med hoppet fra Intel til AMD her for noen dager siden. Jeg har sikkert ingen særlig gode argumenter, min forrige desktop var en AMD, og jeg ser nedgangen i pris med 600kr. Men jeg hadde innstilt meg på Intel denne gangen.

 

Men. Hva er fordeler og ulemper med Intel vs AMD? Jeg ser at AMD Phenomen går på 3.4gh mens i5'en går på 2.8gh, men likevel er jo Intel'en dyrere.

Lenke til kommentar

Et overslag tilsier at Intel Core i5 760 er cirka 15% kjappere enn AMD Phenom II X4 965 ved stock. Det er lett mulig å forestille seg at dette tallet øker seg til 20% eller over for de som overklokker til rundt 4GHz-punktet. Det er likevel et slagsmål hvor den ene motstanderen er bråsterk, mens den andre kun er sterkere. Måler man priskursen til DustinHome, finner man ut at AMD sin løsning er 24,5% billigere. Så mye har Intel "kanskje" å gå på for overklokkere som utnytter dens fulle potensiale, men det hører til fåtallet, og jeg har ganske enkelt prioritert flertallet. :)

Lenke til kommentar

Dersom man er eier av begge systemer så er det tydelig at Intel-systemene er et godt hestehode foran. De som i tillegg har gulftown er flere hestelengder foran. Hvis man kun kjenner til det ene eller det andre og er fornøyd med det man har så er det omtrent likegyldig i praksis.

 

Hvis programmene går som de skal og spill kjører i 60 FPS så spiller det liten rolle om man kunne hatt noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

[...]

Men. Hva er fordeler og ulemper med Intel vs AMD? Jeg ser at AMD Phenomen går på 3.4gh mens i5'en går på 2.8gh, men likevel er jo Intel'en dyrere.

 

 

Intel har en innebygget overklokkingsfunksjon som skrur opp frekvensen på kjernen(e) som er i bruk, og samtidig stenger av de som ikke brukes. AMD har kommet med en lignende funksjonalitet i Phenom II X6, men den er ikke like elegant eller effektiv. Det var snakk om nye X4-modeller med samme forbedring, men jeg lurer på om ikke AMD ombestemte seg. AMD-løsninger er stort sett billigere, både for prosessor og hovedkort. For framtidige oppgraderinger er vel begge plattformene håpløse, Sandy/Ivy Bridge og Bulldozer/Bobcat trenger ny sokkel, selv om man muligens kan bruke en noe lobotimisert Bulldozer i AM3-kort (jeg husker ærlig talt ikke).

 

Oppsummert:

* Intel har en effektiv og god turboløsning

* AMD er billigere i innkjøp

 

 

Prosessorytelse er blitt en god del mer komplisert enn noe så enkelt som en frekvenssammenligning, dessverre/heldigvis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...