Gå til innhold

Den perfekte PC-pakke & bærbare


Anbefalte innlegg

Som også er grunnen til at det ikke skjer sånn helt med det første. Den debatten har du og jeg vært igjennom allerede, og står forsåvidt helt likt. biggrin.gif

 

Hva angår kjøpet av GTX 460 varianter, mener jeg at det er like greit å bare gå for et referansekort. De er ikke dårlige mtp støynivå i det hele tatt. At man klarer å kutte av noen dBA med bedre vifter er greit nok, men ikke når det kommer på bekostning av hundrevis av kroner. Hawk koster jo hele 2200 kroner via Komplett f. eks. Det er drøyt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort som ikke er tuklet med på noen som helst måte ved at man har overklokket dem og satt på nye vifter osv. I GTX 460 sitt tilfelle blir begrepet likevel brukt litt diffust, fordi det finnes så mange varianter av kortet, uten at de nødvendigvis er verken bedre eller dyrere enn et ekte referansekort.

 

V vharr forklarer det mer teoretisk korrekt rett under, mens det ovenfor er stort sett hva det betyr i praksis.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Når man snakker om referansekort så er det mest med tanke på PCB-designet (selve kortet alle komponentene sitter på). Det vil si at hullene til skruer og slikt er identiske med Nvidias originale kort.

 

Aktører kan stille inn forskjellige klokkefrekvenser og legge på andre kjølere og slikt akkurat så mye de vil, så lenge PCB'en holder seg identisk til Nvidia.

 

Når det er sagt, så finnes det også slike som Gainward, som ikke følger GTX460-referansen med sin PCB, men som valgte å bruke GTX480 (tror det var den) PCB designet istedet. Fordelen med dette er jo at den referansen er eldre, og derfor finnes det et hav flere muligheter når det kommer til tredjeparts kjøling - både vann og luft.

Lenke til kommentar

Referansekjøler er referansekjøler og referanse-PCB er referanse-PCB. Man snakker om det man eksplisitt nevner?

 

Nei, Gainward/Pallit har den korteste 460-PCB på markedet. Kortet er ca 1 tomme kortere enn konkurrentene.

 

Eks:

Referanse GTX 470 PCB har 5 faser PWM, Gigabyte GTX 470 SOC har 14 faser PWM og 5 prodalizere i tillegg til 3-part Windforce-kjøler.

Zotac GTX 480 AMP! har referanse-PCB og tredjepart Zalam ZF3000n-kjøler.

 

Enten så er det referanse-PCB med referansekjøler, referanse-PCB med tredjepart-kjøler, custom-PCB med referansekjøler, eller custom-PCB med tredjepart-kjøler. Altså fire ulike muligheter.

Lenke til kommentar

Dårligere kabinett, hovedkort som ikke støtter USB3 og SATA3, noe tregere harddisk, litt unødvendig kraftig strømforsyning og en stivere pris. Er ikke et dårlig bygg, og sikkert mange som ville anbefalt det, men holder en bestemt knapp på Black Refinery som det beste alternativet. happy.gif

 

Edit: Har byttet til Cooler Master CM 690 II som valg nr. 2 for kabinetter, ettersom Fractal er utsolgt fram til 1. november.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hvor mye har minnestørrelsen i skjermkortet å si? Og hva er anbefalt?

Minnestørrelsen har en del og si avhenging etter hvor krevende et spill er og hvor høy oppløsning du skal spille på.

1GB holder pr. definisjon til 1920x1080 oppløsning uansett grafikkinnstillinger, finnes noen dårlig programerte spill som er unntaket av regel though.

 

Det skal dog sies at selv om du har et skjermkort med 1GB til 3000 så er ikke det like bra som et med 1GB til 600, er en rekke andre ting som spiller inn også.

Lenke til kommentar

Det går en lang debatt på akkurat det feltet. Man hevder at 512MB er for lite til 1920x1080, at 768MB er greit nok, mens 1GB er bra. For GTX 460 sitt tilfelle har 1GB-varianten maks et fortrinn på 5FPS i denne oppløsningen, ofte mindre, og da bør man i tillegg huske på at det er noen andre spesfikasjoner som også spiller inn. Begge varientene er dog gode nok, skal man tro anmeldelser og tilbakemeldinger. :)

Lenke til kommentar

Hmm, som nyerervet eier av 1GB-OC-kortet til Gigabyte (;)), må jeg påpeke at Anandtech (lenke) ikke er helt enig med dere:

 

"For as fantastic of a card as the 768MB GTX 460 is, it has one potential pitfall: its 768MB. Its not a huge problem today, and NVIDIA will tell you its not a huge problem tomorrow either, but here we must disagree.

 

To purchase a $200 card with only 768MB of RAM today is shortsighted; its less RAM than last years $200 GTX 275 and Radeon 4890 cards had, and its going to come up short in tomorrows games. The difference is 256MB, but were willing to bet between that 256MB of RAM and the additional L2 cache and ROPs that the 1GB advantage will only grow from here. We would rather spend another $30 now for better performance in many of todays games, knowing that we also will have a better shot at playing tomorrows games."

 

Vet ikke jeg. Bare noe jeg tenkte d var greit å gjøre dere oppmerksomme på. :)

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

Synes ikke de argumentene er gyldige (minst 10 nettsted har testet 768 MiB spillbart i 1920x1080/1200 i samtlige populære spill) når det er snakk om budsjett og folk med andre behov ville ikke ha kjøpt GTX 460 i utgangspunktet. Da kan man liksågodt si at 460 er for dårlig og man må gå for 480/5870. Skal man først legge i penger til 1 GiB så er man nesten oppe i prisen til 5850 og da er man nesten oppe i prisen til noe over der igjen. Det er 5% ytelsesforskjell pga minnet, men er man på budsjett så betaler man ikke 6-800kr for 5%. Folk kjøper nok etter evne. De som har 1300 kjøper rimeligste 768 og de som har 1900 kjøper kanskje MSI GTX 460 Hawk.

 

Edit: Som Agentspoon er inne på, med GTX 460 greier man ikke 60 FPS i 2560x1600 der det blir for lite minne. 768 MiB holder til 1920x1200 med 8x antialiasing og de som ønsker noe mer bør kjøpe kort i en høyere prisklasse.

 

Å kjøpe GTX 460 med det formål å spille neste generasjon spill uten å være forberedt på å gjøre store kompromiss, er sjanseløst.

Det tar gjerne 2-3 år etter slipp av en banebrytende 3d-motor før det kommer single-GPU-kort som kjører det tilfredsstillende (min FPS aldri under 60).

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Ok, jeg kunne påpeke at det kortet som ligger inne i Black Refinery nå koster 1520,- hos dustinhome, mens 1GB-OC koster 1790, altså "bare" 270,- i forskjell. Meen, dette er jo fortsatt 18% og fortsatt mer enn nok til at poenget ditt er mer enn gyldig.

 

Jeg syntes jo også at Anandtechs argument virket litt rart; Dersom ytelsen på dagens tester og spill viser 5% forskjell, så er jeg enig med dere at det blir feil å si at det er verdt 15% mer. Da er det vel først og fremst fordi anmelderen selv ikke kunne tenke seg å kjøpe et så "lavt" ytende kort, eller noe. Viser vel bare at selv de beste kan ta feil.

Lenke til kommentar

Det er lov å mene at 1-GiB-versjonene er minimum, selv i review. Denne tråden handler vel først og fremst om å få mest for pengene, har jeg forstått det riktig.

 

Selv mener jeg at hvilketsomhelst 480 med ZF3000 eller vannkjøling er minimum fordi det innfrir både på ytelse og støy, men det er ikke alle som ønsker å bruke 4300,- på skjermkort.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Både ja og nei. Man kan få mer ytelse per krone ved å gå for et enda lavere priset skjermkort, men poenget med GTX 460 er at det er godt nok for de aller fleste spill med 1920x1080 oppløsning eller lavere.

 

Det handler om å finne et balansepunkt. Nyligt har det kommet skjermer med 120Hz som stiller enda høyere krav til skjermkortene dersom man ønsker full utnyttelse av denne økte frekvensen. Om man da absolutt ikke kan fordra tanken om at verstingene i spillbransjen må ned på høye, eller Gud forby, middels innstillinger, så er det eneste alternativet å gå opp 1500 kroner i pris for en noenlunde forbedret situasjon. Så fete lommebøker har ikke nordmenn flest, selv om vi (Siv Jensen) lever i et av verdens rikeste land. tongue.gif

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...