Gå til innhold

Den perfekte PC-pakke & bærbare


Anbefalte innlegg

Den tida er kommet igjen for en stor oppgradering evt nytt kabinett med innhold.

Black refinery oppsettet ser veldig lovendes ut i forhold til pris\ytelse.

 

Men ettersom jeg leste meg ned i denne tråden så høres det ut som det kommer nytt og bedre komponenter rett rundt hjørnet? Snakker vi da innen 2010 eller neste år? Og hvilke komponenter snakker vi om da? Spesielt lyst til å vite om når den nye SSD disken kommer ut.

 

Hvis det er snakk om neste år så tror jeg heller at jeg tar en liten oppgradering etter jeg har kjøpt dette oppsettet hvis det ikke er snakk om så mange komponenter, for maskina mi begynner å bli irriterendes buggy, får noen merkelige reboots og har hatt noen BoD's nå, selv om jeg trodde raptordisken som hadde skylden i BoD's og tok en fresh install på ny disk er problemet fortsatt der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en kamerat som skal ha seg PC, og lurer litt på Amd vs intel.

 

Intel i5 760 + Gigabyte UD3 hovedkort, som begge er annbefalt i denne tråden

 

 

Eller

 

AMD Phenom II x4 965 black edition 3,4 ghz + gigabyte

Gigabyte GA-890GPA-UD3H

 

 

Hvordan er med amd vs intel når det gjelder komplikasjoner og oversiktlighet ?

 

 

P.s Han skal ikke overklokke, og skal bruke Pcen til spilling av nyere og gamle spill, nettsurifing og andre lettere programmer.

 

 

AMD oppsettet blir forøvrig ca 400kr billigere.

Lenke til kommentar

Men ettersom jeg leste meg ned i denne tråden så høres det ut som det kommer nytt og bedre komponenter rett rundt hjørnet? Snakker vi da innen 2010 eller neste år? Og hvilke komponenter snakker vi om da? Spesielt lyst til å vite om når den nye SSD disken kommer ut.

 

Det kommer alltid nye komponenter, så venter du på det nyeste får du aldri handlet :) Den nye generasjonen av SSD fra Intel er vel, såvidt jeg har skjønt, ikke datert enda, annet enn "ca fjerde kvartal 2010". Men når det gjelder harddisk er det jo ikke noe å vente på. Den nye SSD'en blir vel neppe stor nok til å bruke som system- OG lagringsdisk, så da kjøper du en stor Spinpoint F3 nå og utvider med SSD som systemdisk når den kommer. Uten eksakt lanseringsdato kan det fort ta uker og måneder før den kommer.

Lenke til kommentar

Har en kamerat som skal ha seg PC, og lurer litt på Amd vs intel.

 

Intel i5 760 + Gigabyte UD3 hovedkort, som begge er annbefalt i denne tråden

 

 

Eller

 

AMD Phenom II x4 965 black edition 3,4 ghz + gigabyte

Gigabyte GA-890GPA-UD3H

 

 

Hvordan er med amd vs intel når det gjelder komplikasjoner og oversiktlighet ?

 

 

P.s Han skal ikke overklokke, og skal bruke Pcen til spilling av nyere og gamle spill, nettsurifing og andre lettere programmer.

 

 

AMD oppsettet blir forøvrig ca 400kr billigere.

 

Eg slenger meg på her, eg har akkurat same problemet, berre at eg skal overklokke litt.

Lenke til kommentar

Beklager inderlig at jeg ikke varslet om en ukes fravær på et sted uten internett. Er kjekt å se at andre fyller inn med gode besvarelser i tråden, mens jeg var langt borte! :)

 

Med tanke på Black Refinery, ser jeg at avstanden i pris mellom i5 760 + HK og X4 965 BE + HK nærmer seg 600 kroner. Det er oppgraderingen i mine øyne ikke verdt, og AMD sin prosessor passer forsåvidt utmerket godt til å drive et GTX 460. Av den grunn skjer det et markant bytte her - gjerne fram til Intel kommer med nye prosessorer.

 

Det har ellers blitt spurt en del om hvorvidt det kommer ut nye komponenter på markedet i den nærmeste framtid. Svaret her er både ja og nei. AMD kommer med en ny Radeon-serie skjermkort. I første rad innebærer dette budsjettkort som kanskje utfordrer GTX 460. Det får vi vite neste uke ved lansering. Intel kommer også med en ny generasjon SSDer. Hvis de blir priset gunstig, kan det for noen være aktuelt å velge utgaven på 160GB til å ha både som lagringsdisk og systemdisk. For de som krever mer kapasitet, håper vi på en gunstig priset 80GB modell, akkompagnert den nåværende Samsung SpinPoint F3 disken.

 

Bulldozer og Sandy Bridge er fremdeles satt litt i uoverskuelig framtid, og er ikke noe jeg ville ventet spesifikt på dersom jeg hadde trengt en maskin i dag. At det blir en ytelsesøkning og plattformskifte, er derimot temmelig klart.

Lenke til kommentar

Underlig komponentpost :roll:

 

2 ulike skjermkort.

 

Viftene i det kabinettet har hastighetsjustering som gjør at støydemping er helt bortkastet. På toppen av dette så er det både bedre og rimeligere å kjøpe et ferdig dempet kabinett. I tillegg til at det vil gå noen kroner til å kjøpe til de viftene som ikke følger med i kabinettet.

 

Hvorfor antistatisk armlenke, bortsett fra å kaste bort 100 kr?

 

Hvorfor Windows 7 Ultimate? Jeg tør påstå at 90% av de som kjøer Win 7 Ultimate ikke bruker de funksjonene som er ekstra i Ultimate over Home Premium, men de må jo selvsagt ha Ultimate siden det er "best".

 

2-kanalsett på 1366 :no:

 

Hva er hensikten med dominator-vifte på et lavprofil minnesett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Kunne den nye Corsair CX600w verdt en ide? 10 kroner mer for 50w ekstra.

Finner fryktelig lite tester av strømforsyningen, men det kommer vel.

Cx400 som forsåvidt har hvert på markedet en stund fikk jo relativt ok respons i forhold til prisen.

Lenke til kommentar

Blant dere IT-eksperter kommer det nå en halvamatør og skryter av den nye PC'n sin. Prepare:

 

Laptopen gikk til helsike for en mnd siden, og jeg bestemte meg for å mekke opp en stasjonær.

 

Gikk da på komplett og fant denne gamer-PC'en.

 

Jeg konfigurerte litt selv, og dette er det jeg la til;

 

Strømforsyning

 

Prossessor

 

RAM

 

Skjermkort

 

Og W7 Professional 64-bit.

 

Nedgraderte skjermkort siden jeg ikke gamer så mye, og jeg vil heller bruke litt mindre på et skjermkort og evt. oppgradere senere etter behov. Gidder ikke å bruke en halv månedslønn på et sinnsykt skjermkort og tenke; "Dette varer nok et par-tre år!", som det ikke gjør :no:

 

 

Fikk PC'n sist torsdag, og jeg er meget imponert, mest over prosessoren^^ Så å si null støy fra kabinettet, og ingen lag på spill eller fotoredigering=)

 

Vil gjerne ha noen kommentarer på hva jeg burde, eller ikke burde ha gjort før jeg trykte "kjøp", selv om det er for sent :p

Lenke til kommentar

Sett bort ifra at PCen er full av utgående komponenter som Komplett klør i fingrene etter å bli kvitt, er det ikke det dårligste du kunne ha gjort. PCen duger hvis du er fornøyd, får gjort det du skal, og hadde begrenset budsjett, men du kunne klart fått bedre komponenter for pengene. Ser for tiden en febrilsk dumping av utgående komponenter som butikkene er livredde for å bli sittende igjen med. Komplett ferdig-PC har som alltid lite for seg annet enn å bringe penger i kassen til Komplett, fordi komponentvalget er enten dårlig eller så er prisen usmakelig, i verste fall begge deler på en gang. Jeg skjønner at de driver butikk, men det må da gå an å ha litt yrkesstolthelt selv om de er en av de større aktører. Det er gjort store kompromiss på komponentene og det er nok overskuddslageret som de prakker inn i slike maskiner. Håper det virkelig hastet for deg for om kun kort tid hadde du fått de nye budsjettskjermkortene i 6000-serien til en god pris.

 

Synes det er både alvorlig og forkastelig at Komplett misleder kunde ved å kalle det "Monthly edition - Oktober" slik at en uvitende kunde kan tro at det er siste modell med oppdaterte komponenter. Det er kun GTX 460 som er opp til dato i det opprinnelige oppsettet.

 

Det som er ille er at PCen på bestilling bygges med gamle komponenter.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Kunne den nye Corsair CX600w verdt en ide? 10 kroner mer for 50w ekstra.

Finner fryktelig lite tester av strømforsyningen, men det kommer vel.

Cx400 som forsåvidt har hvert på markedet en stund fikk jo relativt ok respons i forhold til prisen.

Nei, egentlig ikke. Corsair CX600 blir markedsført som en budsjettsvare uten særlig effektivitet, og kommer med få ampere på viktige linjer. Har fått inntrykk av at de flyter litt på sitt gode navn med denne serien, og faktisk prøver å lure kunden litt.

Lenke til kommentar

Sett bort ifra at PCen er full av utgående komponenter som Komplett klør i fingrene etter å bli kvitt, er det ikke det dårligste du kunne ha gjort. PCen duger hvis du er fornøyd, får gjort det du skal, og hadde begrenset budsjett, men du kunne klart fått bedre komponenter for pengene. Ser for tiden en febrilsk dumping av utgående komponenter som butikkene er livredde for å bli sittende igjen med. Komplett ferdig-PC har som alltid lite for seg annet enn å bringe penger i kassen til Komplett, fordi komponentvalget er enten dårlig eller så er prisen usmakelig, i verste fall begge deler på en gang. Jeg skjønner at de driver butikk, men det må da gå an å ha litt yrkesstolthelt selv om de er en av de større aktører. Det er gjort store kompromiss på komponentene og det er nok overskuddslageret som de prakker inn i slike maskiner. Håper det virkelig hastet for deg for om kun kort tid hadde du fått de nye budsjettskjermkortene i 6000-serien til en god pris.

 

Synes det er både alvorlig og forkastelig at Komplett misleder kunde ved å kalle det "Monthly edition - Oktober" slik at en uvitende kunde kan tro at det er siste modell med oppdaterte komponenter. Det er kun GTX 460 som er opp til dato i det opprinnelige oppsettet.

 

Det som er ille er at PCen på bestilling bygges med gamle komponenter.

 

 

Det ser ut som du har peiling, og vet hva som er "dårlig" å ikke.

 

Personlig gir jeg blanke faen i om komponenter er dårligere enn andre, så lenge de holder for meg. Derfor valgte jeg et crappy skjermkort også ^^

 

Hva i all verden skal jeg med en bedre PC en dette i det hele tatt?

 

Om ting skulle gått kjappere nå, så hadde programmene startet når jeg så på snarveisikonet. Jeg betalte 8297, inkludert skjerm. Det synes jeg ikke er værst, selv om jeg vet at det kunne blitt billigere. Men når din Dell Studio-laptop får blåskjerm og det ryker fra tastaturet, som etterhvert smelter, så bryr du deg ikke. Da er du bare forbanna.

Lenke til kommentar

Har du lave krav, så blir poenget selvsagt å få oppsettet billigst mulig. Det BadCat sier er at du garantert kunne betalt mindre for samme ytelse. Og hastigheten måles ikke kun på hvor raskt et program starter, men ytelsen inne i selve programmet. Å kjøre Windows 7 går helt greit selv på en 1,4GHz enkjerneprosessor ala SU3500. :)

Lenke til kommentar

Men når din Dell Studio-laptop får blåskjerm og det ryker fra tastaturet, som etterhvert smelter, så bryr du deg ikke.

 

Dette høres ut som en garanti eller reklamasjonssak (5 år).

 

Som andre har skrevet kunne du fått et både billigere og bedre oppsett, men måten hvordan Komplett gjør det kan være verd noen ekstra kroner for noen :) Jeg tenker da på at du får et ferdig bygd og installert system som fungerer, med 3 års garanti.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Men når din Dell Studio-laptop får blåskjerm og det ryker fra tastaturet, som etterhvert smelter, så bryr du deg ikke.

 

Dette høres ut som en garanti eller reklamasjonssak (5 år).

 

 

 

 

Ingen garanti her. You know, PCæn gikk i gulvet i sommer, og hengslene til skjermen ble ødelagt. MacGyveren i meg ble forbanna, og jeg brukte da et par timer på å:

 

Sage ut en kryssfinerplate som passet bak skjermen uten ramme. Jeg teipet rundt kanten med aliminiumsteip for å få den til å sitte i skjermen. Etterpå tok jeg ut bøylene av en ringperm, og skrudde fast kryssfinerplata på øverste del.

 

Nederste delen av ringpermen skrudde jeg fast i plasten på selve maskinen, og VIPS; jeg hadde en bærbar som så ut som en ringperm :w00t:

 

Legger ved et par bilder av "ringpermPC'en" før den gikk til hel''''e.

 

EDIT: Jepp, bakgrunnsbildet er tegnet av meg, i paint ;p

post-113371-1287491460,4426_thumb.jpg

post-113371-1287491508,4354_thumb.jpg

Endret av jonfla91
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...