Gå til innhold

Den perfekte PC-pakke & bærbare


Anbefalte innlegg

Hvis du virkelig skal spare 1500 kr på å velge 970 over 980 kan du du liksågodt kjøpe 950 til 2200,-

 

Det bør holde med 6 GiB minne, men det kommer an på bruken. Dumt å ha 12 GiB i PCen dersom man bruker 3. Minnesett på 6 GiB DDR3 1600MHz CL9 er helt nede i 800 kr for tiden så det koster ilke allverden å kjøpe 2 sett. Det finnes sett med høyere frekvens og lavere CL men ytelsen skalerer meget lite så med mindre man tror på placebo er det lite vits i å gå for de dyreste settene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du virkelig skal spare 1500 kr på å velge 970 over 980 kan du du liksågodt kjøpe 950 til 2200,-

 

Det bør holde med 6 GiB minne, men det kommer an på bruken. Dumt å ha 12 GiB i PCen dersom man bruker 3. Minnesett på 6 GiB DDR3 1600MHz CL9 er helt nede i 800 kr for tiden så det koster ilke allverden å kjøpe 2 sett. Det finnes sett med høyere frekvens og lavere CL men ytelsen skalerer meget lite så med mindre man tror på placebo er det lite vits i å gå for de dyreste settene.

 

Hvis det å kjøpe en 970 ovenfor en 950 gir 5% forbedring, vil det i lengden lønne seg mye mer enn å spare de pengene. Jeg håper helst at jeg kan filme med fraps mens jeg rendrer videoer, og hvis 12gb kan gjøre det mulig er det helt uvurdelig.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke vært særlig mye borti verken i7 970 eller i7 980X, da de ligger i et prissjikte som er helt irrelevant for meg. Likevel, yter ikke 970 en god del bedre enn 950 mtp at det er en sekskjerne med 32nm? Godt mulig den har en del svakheter som følge av at den ikke er medlem av Extreme-serien, men han burde vel snarere gå opp enn ned?

 

Jeg personlig hadde nok ventet til Sandy Bridge uansett, men. Det er snakk om mye penger her.  :dontgetit:

 

 

Lenke til kommentar

6-kjerne yter inntil 50% bedre på rendering og det avhenger av hvor godt programvaren utnytter de ekstra kjernene. Bruker man "feil" programvare har man lite eller ingen ytelsesgevinst.

 

Det jeg mener er at man bør kjøpe 980x eller 950, ikke noe midt imellom. Jeg kan skjønne 970 dersom det var en bedrift som skulle ha 100 enheter og kunne spare 150k på budsjettet. Dersom du kun skal ha én prosessor er det sammen med riktig hovedkort priceless å ha ulåst 980x over 970, spesielt hvis ytelse er viktig.

 

Hva skal du frapse? Minnemengde ut over 6 GiB har lite å si for at du skal greie å frapse mens du har 100% utilization fra rendering og flere oppgaver som leser/skriver fra/til disk. Det kan hjelpe noe om du har 100% SSD i PCen og setter affinitet slik at renderingen ikke får tilgang til alle kjernene.

 

Det er få som greier å utnytte 12 GiB minne. I de fleste tilfeller så får man bedre ytelse med å ha 1 sett da man gjerne kommer lenger med overklokkingen / systemstabiliteten. Husk at minnekontrolleren er integrert i prosessoren og å ha to sett med trippelkanal-minne er mer krevende mtp å få god systemstabilitet.

 

Selv med bruk utover 6 GiB så er det noe som skjer over tid slik at man i praksis ikke merker svert lite til bruk av pagefile. Så lenge man har mer enn 3 GiB minne, er man sikret i de fleste sammenhenger.

 

Det kan hjelpe med 12 GiB dersom det ikke er nok teksturminne på skjermkortet.

 

Det er bedre å effektivt begrense hvor mye minne som brukes ved å kutte ut/lukke overflødige program fremfor å øke minnemengden. Det er nokså mange bakgrunnstjenester og programmer som kjører uten at man trenger de. For noen kan det ha en positiv effekt med 12-24 GiB minne, men det er stor sjanse for diminishing returns og urimelig mye overskudd.

 

Det er ikke automatisk slik at mer er bedre enten det gjelder kjerner eller minne. Hvis man ikke får utnyttet det så er det helt eller delvis bortkastet.

 

Hvis du velger å gå for 12 GiB, er dette settet mye for pengene og det blir ikke noe spesielt bedre ytelse om du legger 2-3 ganger så mye i minne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=444159

 

Dersom du er i tvil kan du goodle etter tester for ytelsessammenligning for 3-6-12 GiB minne og skalering på trippelkanal ved økt frekvens og lavere tilgangstider. Hvis jeg husker riktig så var det i snitt under 10% ytelsesforskjell mellom 3 og 12 GiB. Da sier det seg selv at de fleste kommer helt i mål med 6 GiB. Det er uansett ikke feil å kjøpe 12 GiB nå som et sett med 6 minnebrikker koster det samme som 3 brikker kostet for de som var først ute for >=12 måneder siden. DDR3 har blitt rimelig nå så lenge man styrer unna de dyre og opphypede superduper-settene som opererer på frekvenser som man ikke effektivt greier å utnytte på dagens platformer.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Har gjort noen mindre endringer til oppsettet. Blant annet har jeg byttet Seagate Momentus XT med en Samsung SpinPoint F3 1TB og Intel X25-V 40GB. Dette fordi Momentus ikke gir helt den skikkelige SSD-følelsen, og at den støyer en del i tillegg. Dette tror jeg er en bedre løsning, og det koster ikke så mye mer (1220 mot 1000 kroner) for totalpakken. Man dobler jo også lagringskapasiteten!

 

Ellers har jeg byttet ut Gigabyte med Asus sin spesialvariant av Nvidia GeForce GTX 460, kalt CU Core. Denne har en langt bedre vifte som byr på et stort overklokkingspotensiale. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Agentspoon:skal kjøpe meg en 2TB hdd,hva vil du anbefale av SAMSUNG/SEAGATE/WD?ser di yter temmelig likt og alle koster ca 7-800kr.Kvalitet og støy er det viktigste for meg.Har god erfaring med mine 4 SAMSUNG F3 1TB disker men har bare 1 sata tilkobling igjen på hk så blir 2TB denne gangen.

Lenke til kommentar

@Badcat

 

Har bestemt meg for å heller gå for en I7 975 Extreme edition, da denne fikk veldig bra score på rendering, til og med bedre enn 980x hvis jeg ikke tar helt feil. Det står ikke på penger, og jeg vil ha den aller beste prosessoren til video rendering og encoding, men bør jeg heller vente til i9 med å kjøpe en ny prosessor? I såfall, når kommer i9? Q2 2011, kanskje?

 

 

 

 

Jeg bruker Fraps til å filme spill i 1920x1080 på den beste kvaliteten mulig i spillet. Jeg enkoder ca 3-4 timer med film hver dag, så jeg trenger virkelig hastigheten framfor sparing av penger.

 

Jeg filmer omtrent til 700gb med raw filer, så tar jeg de inn i et redigeringsprogram som lar alle filene bli 15 minutters filer med vannmerke. Tror du virkelig jeg arkiverer og sparer på alle klippene? Jeg filmer maks 1 tb, så renderer jeg alt og setter de til 15 minutters filer med vannmerke, så sletter jeg de filene.

 

Når det gjelder prosessoren så er det høyst sannsynlig at jeg har sett feil, eller ikke husker 100% hva det stod, fordi hukommelsen min er helt latterlig.

 

Angående om jeg rendrer 4 timer hver dag, så gjør jeg faktisk det. Jeg filmer ca 2-4 timer hver dag, og resten av dagen går til rendering til 15 minutter 720p filmer.

 

DVDShrink_Lavereerbedre.png

 

 

I DVD Shrink 3.2 er filmen 7 Swords pakket om fra en normal filmappe på 7,45 GB til en ISO-fil på 60 prosent av original størrelse (omtrent 4,3 GB). DVD Shrink liker ikke prosessorer med 3 eller 6 kjerner, og programmet benytter derfor kun en prosessorkjerne til oppgaven, som for Core i7 980X Extreme Edition tok 28,5 minutter. En har da i det minste mer enn nok kraft til å gjøre andre oppgaver mens en venter på DVD Shrink.

 

 

Endret av Hårek
Flettet sammen to innlegg. Trådstarter ønsket sletting pga off-topic
Lenke til kommentar

Du tar helt rivruskende feil mtp 975. Tror ikke noe på at du sparer så mye video. Isåfall så har det ikke noe for seg da du aldri vil ha tid til å se det igjen og det vil være en fulltidsjobb å arkivere og holde orden på filer. 4 timer er ca 500 GB med rådata. Det vil ta ca 12 timer å rendre dette på en 4-kjerne @ 4 GHz og da er ikke redigeringen tatt med.

 

Jeg tror du tøyser like mye som du har dårlig peiling på maskinvaren du snakker om. Det kan jo være du lager en fragmovie, men da hadde du kun rendret klippene som var aktuell for filmen og ikke 4 timer hver dag. Du må også innen et år ha 2TB disker for titusener av kroner for å få lagret alle filene og noen av diskene vil potensielt bli defekt, så da må du ha backup i tillegg. Kom deg ned på bakken.

 

Agentspoon:

Beklager og jeg melder meg ut av det temaet. Den som vil betale full pris for en utgått 975 som i tillegg til å være 45 nm er 50% tregere enn 980x, skal gjerne få gjøre det for min del.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Hallo folkens!

Da er mitt black refinery (baserte) bygg ferdig og har vært i bruk i noen dager.

 

Komponentene jeg valgte:

- FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 BLACK (Black Ref.)

- ASUS M4A87TD EVO AM3 ATX (Black Ref.)

- SEAGATE MOMENTUS XT HYBRID 2,5# 500GB 7200RPM S-ATA/300 (OS og spill) (Black Ref.)

- SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB (Multimedia og annen div.lagring) (ekstra 1TB)

- 2x CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ CL9 (2X2GB) (Black Ref. +4gb ekstra)

- AMD PHENOM II X4 965 BE 3.4GHZ 8MB SOCKET AM3 BOX (Black Ref.)

- OCZ MODXSTREAM PRO 600 WATT PSU (endret, 100W ekstra)

 

Kom seg på 8100 inkl.frakt og BF:BC2 som jeg kjøpte fra Dustin i samme slengen.

Handla med studentpris.

 

Litt bilder av unbox + bygging (i feil rekkefølge :p):

th_18112010129.jpg

th_18112010125.jpg

th_18112010124.jpg

th_18112010122.jpg

th_18112010121.jpg

th_18112010120.jpg

th_18112010119.jpg

th_18112010118.jpg

th_18112010117.jpg

th_18112010116.jpg

th_18112010115.jpg

th_18112010114.jpg

th_18112010113.jpg

th_18112010111.jpg

th_18112010110.jpg

Sluttresultat: (ble rødda ytterligere i kabler etter bildet var tatt)

th_18112010131.jpg

 

Maskinen er bra - bedre enn forventa. Veldig rask oppstart og jobber mye raskere enn forventa. Har ikke fått kjørt noen konkrete benchmarks, men av de spillene jeg har nådd å teste (BF:BC2, Crysis, TF2, CS:S) så er det egentlig bare å makse ut alt (med unntak av enkelte punkter).

Kabinettet isolerer lyd veldig bra. Det merker man spesiellt når man bare åpner døra, og hører at lyden blir høyere. Da vet man at dempingen i dører, vegger og tak fungerer som det skal.

 

Anbefaler å legge inn nyeste drivere til både ethernet, chipset, lyd samt BIOS fra ASUS' hjemmesider da ethernetdriveren Win7 innstallerer sjøl bugger i tillegg til at USB-driverne også bugger med standard chipset-drivere.

 

Av problemer / negative opplevelser er det egentlig ikke mye å nevne;

- Prosessorkjøleren (boxed) er - som forventa - elendig. Under full load når den lett 59C på samtlige kjerner før den fyrer opp vifta til 4k RPM som gjør at den stabiliserer seg på 59C, men da også med et voldsomt bråk. Har prøvd litt til å fra med Cool'n'quiet og manuell overstyring på vifta, men varmt og bråkete blir det uansett.

Den skal skiftes asap da 59C er på smertepunktet til denne CPUen.

 

- Grafikken er knallbra med 6870'en kombinert med 965'en, men har noen rare problemer med "mouse-lagg" i krevende situasjoner. Der man vanligvis opplever FPS-drop, blir altså musa forsinka i stedet for. F.eks. om jeg bruker en 12x scope over et stort map i BF:BC2 hvor det er mye detaljer osv. så dropper ikke frameraten noe nevneverdig, men alle musebevegelser blir forsinka. Det samme skjer i Crysis. Minner om forsinkelsen man opplever med vsync aktivert.

 

Har egentlig ikke peiling på hvorfor det skjer. Styrt mye inni CCC med drivere og settings, men har bare fått forbedret problemet med å sette nedd AA og detaljer.

 

Utover dette er maskinen så bang for the buck man kan få det. Jeg gikk for en noe (unødvendig?) dyrere løsning på GPU i tillegg til å doble minnebeholdningen, samt at jeg la på 600W PSU. Allikevell er det nok det beste datakjøpet jeg har gjort så langt ;)

 

Kan trygt anbefale Black refinery! :thumbup:

Endret av kenzuke
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fantastisk tilbakemelding! Slik setter jeg utrolig stor pris på. Bygget så ryddig og flott ut. Nydelig var det!:new_woot:

 

Flott at du minnet meg på stock-kjøleren til AMD. Nå er nemlig Cooler Master Hyper 212+ endelig inne på lager igjen hos Dustin Home. Budsjettet holder seg fortsatt greit under grensa på 7000 kroner. :)

 

Edit: Vurderer å legge til en Nexus 120mm vifte. Meningen vil da være å bytte ut viften på CM Hyper 212+ med denne, og bruke den fra Hyper 212+ til noe annet. Dette i og med at den støyer noe på høy rotasjonshastighet, mens Nexus er både billig og stille.

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@kenzuke: Flott post.

Selv har jeg også bygget min ferdig, og jeg er veldig fornøyd. Jeg holdet meg ganske til oppskriften utenom at jeg oppgraderte skjermkortet.

 

Jeg synes også maskinen bråker endel under load, så jeg kommer også til å gå for en annen og bedre kjøler etterhvert.

 

Hvordan ser man RPM'en til CPU og skjermkortet?

Lenke til kommentar

Fantastisk tilbakemelding! Slik setter jeg utrolig stor pris på. Bygget så ryddig og flott ut. Nydelig var det!:new_woot:

 

Flott at du minnet meg på stock-kjøleren til AMD. Nå er nemlig Cooler Master Hyper 212+ endelig inne på lager igjen hos Dustin Home. Budsjettet holder seg fortsatt greit under grensa på 7000 kroner. :)

 

Edit: Vurderer å legge til en Nexus 120mm vifte. Meningen vil da være å bytte ut viften på CM Hyper 212+ med denne, og bruke den fra Hyper 212+ til noe annet. Dette i og med at den støyer noe på høy rotasjonshastighet, mens Nexus er både billig og stille.

 

Har Nexus 120mm og den hører jeg ikke i det hele tatt. Hvis jeg ligger vedsiden av pc'en hører jeg en liten vindblås, men den er utrolig stille, og temperaturen er like bra. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Fantastisk tilbakemelding! Slik setter jeg utrolig stor pris på. Bygget så ryddig og flott ut. Nydelig var det!:new_woot:

 

Flott at du minnet meg på stock-kjøleren til AMD. Nå er nemlig Cooler Master Hyper 212+ endelig inne på lager igjen hos Dustin Home. Budsjettet holder seg fortsatt greit under grensa på 7000 kroner. :)

 

Edit: Vurderer å legge til en Nexus 120mm vifte. Meningen vil da være å bytte ut viften på CM Hyper 212+ med denne, og bruke den fra Hyper 212+ til noe annet. Dette i og med at den støyer noe på høy rotasjonshastighet, mens Nexus er både billig og stille.

 

Har Nexus 120mm og den hører jeg ikke i det hele tatt. Hvis jeg ligger vedsiden av pc'en hører jeg en liten vindblås, men den er utrolig stille, og temperaturen er like bra. :)

Har byttet ut alle mine 120mm med Nexus, sammen med viftekontroll er det rolige greier !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...