Gå til innhold

Den perfekte PC-pakke & bærbare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Som de to siste kommentarene over deg sier til andre brukere ...

Det holder med to!:D

 

Har forresten omsider byttet ut Samsung SpinPoint F3 1TB til fordel for hybriden Seagate Momentus XT 500GB. Dette vil hjelpe ytelsen en del, i tillegg til at det ikke koster allverden.:)

Stusser litt på valg av strømforsyning, ModxStreamen skal vist slite med en del problemer.

Eller er jeg helt på bærtur nå?

Lenke til kommentar

Nja. De fem testsidene (Overclock3D, Hardwaresecrets, Bit-Tech, OCC og Elite Bastards) har avdekket noen potensielle svakheter, ved at produsenten ikke har oppgitt oppkom på noen få av delene i enheten. Den har dermed scoret diverse anbefalinger som "Bronze", 8/10 osv. På Newegg er det bare 1% flere misfornøyde kunder enn med Corsair VX 550W.

 

Altså er den helt kurant, og gir masse verdi for pengene ved å være modulær samt ha en stille vifte. Førstnevnte har dessverre ikke Corsair sin enhet. Tar gjerne en diskusjon på om dette er vesentlig eller ikke. :)

Lenke til kommentar

Hallais!

Har lyst på ny PC som er så mye bang for the buck som mulig, men samtidig stille og effektiv. Må vel sies at dette ferdigbygget som TS har satt mye tid inn i passer meg ganske så perfekt!

 

Å hive dobbelt så mye ram i Black Refinery (4x 2gb) - vil det påvirke maskinen på noen måte, bortsett fra at minnemengden blir fordoblet?

Tenker da på om det tar ekstra ressurser å bruke alle 4 slots i stedet for bare 2, og om det vil påvirke minnekanalen/frekvensen som kjøres osv. (er ganske grønn på timings, minnekanaler etc.)

 

Forøvrig vet jeg alltid at den som venter på nye datakomponenter, blir sittende på gjerdet for alltid - men dette spørsmålet vil jo være relevant; vil GF-kortet som anbefales i førstepost akkurat nu være lurt å vente ut? Altså at en av de nye ATI-kortene blir å erstatte dette kortet i år, eller er det fortsatt usikkert?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hallais!

Har lyst på ny PC som er så mye bang for the buck som mulig, men samtidig stille og effektiv. Må vel sies at dette ferdigbygget som TS har satt mye tid inn i passer meg ganske så perfekt!

 

Å hive dobbelt så mye ram i Black Refinery (4x 2gb) - vil det påvirke maskinen på noen måte, bortsett fra at minnemengden blir fordoblet?

Tenker da på om det tar ekstra ressurser å bruke alle 4 slots i stedet for bare 2, og om det vil påvirke minnekanalen/frekvensen som kjøres osv. (er ganske grønn på timings, minnekanaler etc.)

 

Forøvrig vet jeg alltid at den som venter på nye datakomponenter, blir sittende på gjerdet for alltid - men dette spørsmålet vil jo være relevant; vil GF-kortet som anbefales i førstepost akkurat nu være lurt å vente ut? Altså at en av de nye ATI-kortene blir å erstatte dette kortet i år, eller er det fortsatt usikkert?

Vil ikke tro at dobbelt så mye minne vil påvirke noe særlig av hastigheten, forsåvidt hvor vidt det er nødvendig med mer enn 4gb minne i en hjemmepc idag kan jo og diskuteres.

 

Jeg vil tro de skjermkortene som kom for en liten stund siden fra AMD, 6870 og 6850, var de kandidatene som hadde best sjangs til og skyve gtx 460 ut av handlelista, men det har ikke skjedd :-)

Lenke til kommentar

Takk for svaret Henrik :)

 

I utgangspunktet trenger jeg ikke mer en 4gb/ram (Har 4gb i dagens maskin), men kjører en del testmiljø i bakgrunnen og da ser jeg at 4gb faktisk ikke strekker til, og med dagens priser på RAM er 500kr verdt det ;)

 

Da skal jeg ta meg en god googlerundte på 460'en, så tror jeg nok at jeg bestiller black refinery som den står, men med +4gb/ram.

Lenke til kommentar

Flott tråd.

 

Jeg ser etter nye komponenter til min PC, og har funnet ut at dette oppsettet passer min lommebok ganske så bra.

Det jeg derimot er litt usikker på er om et slikt oppsett vil kunne kjøre Flightsim X + diverse addons på en tilfredsstillende måte?

Er det noen her som har testet dette oppsettet med Ubuntu som OS? Hvordan vil en slik kombinasjon være?

 

For min del tenger jeg bare PSU, skjermkort, RAM, CPU og hovedort.

Lenke til kommentar

Nå som Dell har kommet ut med et genialt produkt i bærbarsegmentet, vurderer jeg så smått å begynne med anbefalinger av bærbare igjen. Den jeg snakker om er Dell XPS 15, som ENDELIG har en 1080p B+RGLED skjerm som totalt knuser alt annet på markedet. Ikke bare det, men JBL høyttalere som også setter en ny standard for lyd. Dell har i tillegg det siste av teknologi nå, Nvidia GT 420M, Intel Core i5 460M og 2 stk USB3. Dette er en suveren folkevinner, selv om prisen upper seg opp mot 8000 kroner. For vet du hva? Det er direkte billig for en enhet som denne. Aluminiumsutførelse er det også. Bare rett og slett fantastisk.

 

Anandtech har testet den her.inv_biggrin.gif

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Flott tråd.

 

Jeg ser etter nye komponenter til min PC, og har funnet ut at dette oppsettet passer min lommebok ganske så bra.

Det jeg derimot er litt usikker på er om et slikt oppsett vil kunne kjøre Flightsim X + diverse addons på en tilfredsstillende måte?

Er det noen her som har testet dette oppsettet med Ubuntu som OS? Hvordan vil en slik kombinasjon være?

 

For min del tenger jeg bare PSU, skjermkort, RAM, CPU og hovedort.

 

 

Noen? Jeg har titta litt på et annet skjermkort(http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=602777), da det er på tilbud og har litt mer minne. Vil dette utgjøre merkbar forskjell i f.eks FSX? Sorry for litt mange spørsmål.

Lenke til kommentar

Kortet er 17% raskere enn GTX 460 1GB med 1920x1200 oppløsning, mens avstanden minker desto lavere du går og motsatt med et par prosentenheter. Kutt gjerne av 2-4% pga Gigabyte sitt kort er noe overklokket, samt at TechPowerUP (kilden min) ikke har brukt de aller seneste driverne for Nvidia. Da er det bare å gjøre utregninga selv. Tenk også på at GTX 460 er litt mer stillegående, og trekker ørlite mindre strøm. Egentlig er det utslaggivende argumentet likevel at den ~15% økningen ikke har så mye utslag i aktuelle spill på markedet, og at HD 6950 gjerne blir den riktige arvtakeren til fantomet som var HD 5850. :)

Lenke til kommentar

Forslag til anbefalinger av bærbare i første runde blir slik.

 

Allrounder: Dell XPS 15 (6990,-)

 

dell_xps-14-15-17-2-thumb-450x293.jpg

 

 

Lettvekter: Asus U35Jc (5990,-)

asus2.jpg

 

 

Gamer: Asus G73JW (10 700,-)

Asus.jpg

 

 

Vet ikke helt om jeg hopper over netbooks. Den jeg så på som aktuell er liksom bare 450g lettere enn f. eks. Asus U35Jc, og da er det ikke så aktuelt likevel. Ytelsen, og spesielt funksjonaliteten, er minimal i forhold.

 

Hva sier dere? Hadde det vært aktuelt med en post for bærbare også? :)

Endret av Agentspoon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Agentspoon:

Det spørs om slike små forskjeller i skjermkortytelse gir utslag på annet enn svert krevende titler. På den annen side så er det nå blitt mer "vanlig" med 120-Hz-skjerm siden ASUS, LG, SAMSUNG, BenQ har kommet med modeller med 120 Hz. Noene titler går greit i >=120 FPS mens andre krever svært godt skjermkort for å greie det og kanskje så krevende at kort med tilstrekkelig ytelse ikke vil komme før høsten 2011 og i de mest ekstreme tilfellene faktisk ikke før i 2013. Man bør likevel huske at ikke alle spillmotorer har fordel av å kjøre 120 Hz og noen spill bruker motion blur slik at de ser og oppleves godt allerede oppunder 30 FPS.

 

Det som ikke går på 460 er heller ikke fantasisk på høyere kort og det som er flott på høyere kort går heller ikke dårlig på 460. Det finnes selvsagt unntak/avvik mellom titler og oppløsninger og det er mulig at man noen ganger må inngå¨noen kompromiss ved grafikkinstillingene med 460, men så lenge vi snakker om <=30% ytelsesforskjeller er det som regel ikke de store forskjellene i spillopplevelse på én skjerm.

 

Hvis formålet er å gi lavest mulig pris på en grei PC synes jeg du kan beholde GTX 460 i oppsettet til over nyttår, med mindre prisene på aktuelle skjermkort endrer seg mye. Det går jo alltids an å lage en notis i oppsettet om alternative skjermkort for de som ønsker litt mer futt mot å betale litt mer.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Selv bruker jeg kun Seasonic PSU men tenkte jeg kunne opplyse om at det er modulære 80 Plus Gold sertifiserte strømforsyninger fra NZXT på Superweekend hos Komplett denne helgen. Det kan være verdt å vurdere for de som er iferd med å bygge seg en PC da det er 44-46% avslag på prisen.

 

550W for <= GTX 460

650W for 1 high end skjermkort med singel GPU

850W for 2 high end skjermkort med singel GPU

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...