Gå til innhold

Den perfekte PC-pakke & bærbare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er generelt ikke veldig glad i hardware sine tester på kjølere.

Virker som testbenken ikke tillater noe særlig bruk av vifteprofiler

 

F.eks mener de CPU kjøleren min V10 bråker så få, men personlig syntes jeg det er det mest stillegående komponentet i rigget mitt.

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Heisann! er helt ny til PC bygging og har et par spørsmål! :blush:

Skal bygge ny gaming pc snart, ser du!

 

* Vil AMD radeons 69xx nye high end grafikkkort kreve mye strøm?

Hvor mye sterk PSU trur du at jeg trenger hvis jeg ville kjøre dem i crossfire?

 

* Vil Fractal Design R3 holde kjølelsesmessig for kraftige kort, til tross for den ikke så spektakulære kjølingen med det jeg får med de grunnlegende komponentene?

 

* Skal jeg kjøre cooler master istedenfor?

 

* Må jeg kjøre ekstra vifter og kjøleløsninger uansett?

 

Skal sitte i et nogsålunde varmt og koselig rom nå på vinteren med ovnen på i rommet mitt og lurer på om jeg må installere en god del vifter og forskjellie kjøleløsninger. :hmm:

 

Skal ikke ha noen super CPU eller noe, bare en helt grei nok til gaming, hvis det har noe med saken og gjøre.

 

Ble litt rotete her men håper på at noen kan svare meg! Alle svar settes pris på. Flott og oversiktig guide forresten! :thumbup:

Endret av Haygon
Lenke til kommentar

Minimum for high end grafikkort i miditower pleier å være kabinett med 3x120mm eller større vifter. Foran, bak og enten i siden eller topp. I fullsize tower som er romslig innvendig kan det godt være man kan lure seg unna med 2 vifter, men det er absolutt anbefalt med fler. Ved hjelp av vifteregulering kan man dempe eller skru av viftene når pc er idle eller brukes til web/kontor/filmavspilling.

En moderne PC har typisk 1% belastning av prosessor og <20% belastning av grafikkortet ved vanlig bruk.

Det er stort sett kun ved rendering, spill og lignende at det er behov for å ha litt turtall på kabinettviftene.

 

Vil anbefale >=600W PSU med 2 kraftige 12v rails. Bør ha mer enn 600W hvis CF eller SLI.

 

Prosessorer kjølt med grei 3-part løsning (Noctua NH-U12P SE2/ TRUE 120 EXTREME / Megahalems) pleier å takle litt ekstra romtemperatur, men skjermkort kan gå varm dersom vifteprofilen ikke er egnet til forholdene.

 

Ved hjelp av programmer som feks MSI Afterburner og lignende så kan man stille vifteprofilen på grafikkortet etter egne ønsker.

Lenke til kommentar

Tre vifter som minimum? Det var vel å ta litt hardt i. Er mange kabinetter som selges med kun en, og selv om jeg ville anbefalt å sette inn en ekstra vifte i deres tilfeller, så tar de ikke akkurat fyr uten heller. At det er greit å avrunde et high-end bygg med high-end skjermkort og 3 vifter er jeg helt enig i.

Lenke til kommentar

Med minimum mener jeg hva som regnes som forsvarlig. Husk at grafikkortet skal kunne brukes i mange år uten å bli defekt pga konstant høye temperaturer.

 

Det kan gå med 2 vifter i enkelte kabinett og det kommer uansett litt an på virkemåten til kjøleren på grafikkortet, nen jeg vil anbefale minimum 3 vifter på kort på 140W eller mer.

 

Har vært bortig flere kabinetter der 2 120mm vifter ikke er nok til kort >=140W. Ikke nødvendigvis eksplisitt pga antallet vifter men at sammen med kabinettets konstruksjon var det for lite luftflyt uten å montere en ekstra vifte. Alternativet kunne vært å flytte på eksisterende vifter for å få bedre kjøling av grafikkortet. Det burde være nok med 2 vifter dersom den ene blåser luft over kortet mens den andre er til eksos i kabinettet, men dersom den ene viften er foran i kabinettet og den andre er bak, så er det ikke sikkert at 2 vifter er tilstrekkelig i et trangt kabinett.

Noen kort greier å kvitte seg med varmen på egen hånd, andre trenger litt hjelp.

 

Ved SLI/CF er behoved for luftflyt større.

 

De fleste kabinetter i dag har god luftgjennomstrømming ut av boksen, men det varierer.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

At et skjermkort blir defekt av egen varme børe være en god grunn til og reklamere/bruke garantien.

Så sant produsentene ikke opplyser i rettighetene at en må minst ha så og så mange vifter i et kabinett(noe jeg aldri har hørt om).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det pleier å stå i instrallasjonsguiden at man er ansvarlig for å ha tilstrekkelig luftflyt i kabinettet og tilstrekkelig PSU.

Ah ok, da hadde du kontroll på det, noe jeg nesten forventet ^^

Lenke til kommentar

* Vil AMD radeons 69xx nye high end grafikkkort kreve mye strøm?

Hvor mye sterk PSU trur du at jeg trenger hvis jeg ville kjøre dem i crossfire?

* Vil Fractal Design R3 holde kjølelsesmessig for kraftige kort, til tross for den ikke så spektakulære kjølingen med det jeg får med de grunnlegende komponentene?

* Skal jeg kjøre cooler master istedenfor?

* Må jeg kjøre ekstra vifter og kjøleløsninger uansett?

 

Skal sitte i et nogsålunde varmt og koselig rom nå på vinteren med ovnen på i rommet mitt og lurer på om jeg må installere en god del vifter og forskjellie kjøleløsninger. :hmm:

 

Skal ikke ha noen super CPU eller noe, bare en helt grei nok til gaming, hvis det har noe med saken og gjøre.

 

Har du generelle spørsmål eller andre ting du er usikker på, får du nok flere og muligens bedre svar ved å lage en egen tråd i dertil egnet forum.

 

Ryktene så langt angående HD69x0 sier at maksimum strømforbruk er <300W for HD6970 og <225W for HD6950. Med mindre du har hastverk, ville jeg ventet til kortene er testet, så er du sikker på at du ikke underdimensjonerer strømforsyningen for HD69x0 i CF.

post-5165-1288479252,3364_thumb.jpg

(fra HD6xx0-tråden)

 

Fractal Design R3 vil nok kunne kjøle det meste hvis du bare investerer i gode og mange vifter, men det er mulig at HD69x0-kortene blir for lange for kabinettet. Jeg har personlig ikke sett informasjon om antatt kortlengde.

 

Jeg synes HAF-serien til Cooler Master er grusom selv om den skal være veldig grei i bruk, men jeg liker godt CM 690 II Advanced. De er ikke så gode på støydemping som R3-kabinettet er, dog.

 

Hva slags vifter og kjøleløsninger du skal velge kommer an på maskinvaren og kabinettet du skal dunke nevnte maskinvare inn i. Hvis du lurer på hvordan R3 er med tanke på kjøling, postet jeg noen skjermbilder i denne tråden. Intel i5-760 med GTX460 1GB, 1 utsug- og 3 inntaksvifter.

 

Du kan gjerne skru av ovnen når du skal spille på pcen, med mindre du har en termostatstyrt ovn (som jeg håper du har). Maskinens strømforbruk blir avgitt til rommet ditt i form av oppvarmet luft (og støy), så det er ganske greit sånn sett.

 

Intel i5 750/760 eller en ~3GHz AMD Phenom II X4 holder utmerket til spill. Jeg synes i7 og Phenom X6 er overkill til sånt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Fant denne sjekke testen til hardwarecanucks (riktignok overklokking):

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews/37499-hd-6870-hd-6850-vs-gtx-460-1gb-overclocking-study-15.html

Ser ut som GTX 460 1GB forsatt gir en god del bang for buck, spesielt på den mest vanlige oppløsningen idag (1920).

Med tanke på at enn får Gigabytes 1gb til 1500,- er ikke det verst: http://www.dustinhome.no/pd_5010463994.aspx?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

 

* Vil AMD radeons 69xx nye high end grafikkkort kreve mye strøm?

Hvor mye sterk PSU trur du at jeg trenger hvis jeg ville kjøre dem i crossfire?

* Vil Fractal Design R3 holde kjølelsesmessig for kraftige kort, til tross for den ikke så spektakulære kjølingen med det jeg får med de grunnlegende komponentene?

* Skal jeg kjøre cooler master istedenfor?

* Må jeg kjøre ekstra vifter og kjøleløsninger uansett?

 

Skal sitte i et nogsålunde varmt og koselig rom nå på vinteren med ovnen på i rommet mitt og lurer på om jeg må installere en god del vifter og forskjellie kjøleløsninger. :hmm:

 

Skal ikke ha noen super CPU eller noe, bare en helt grei nok til gaming, hvis det har noe med saken og gjøre.

 

Har du generelle spørsmål eller andre ting du er usikker på, får du nok flere og muligens bedre svar ved å lage en egen tråd i dertil egnet forum.

 

Ryktene så langt angående HD69x0 sier at maksimum strømforbruk er <300W for HD6970 og <225W for HD6950. Med mindre du har hastverk, ville jeg ventet til kortene er testet, så er du sikker på at du ikke underdimensjonerer strømforsyningen for HD69x0 i CF.

post-5165-1288479252,3364_thumb.jpg

(fra HD6xx0-tråden)

 

Fractal Design R3 vil nok kunne kjøle det meste hvis du bare investerer i gode og mange vifter, men det er mulig at HD69x0-kortene blir for lange for kabinettet. Jeg har personlig ikke sett informasjon om antatt kortlengde.

 

Jeg synes HAF-serien til Cooler Master er grusom selv om den skal være veldig grei i bruk, men jeg liker godt CM 690 II Advanced. De er ikke så gode på støydemping som R3-kabinettet er, dog.

 

Hva slags vifter og kjøleløsninger du skal velge kommer an på maskinvaren og kabinettet du skal dunke nevnte maskinvare inn i. Hvis du lurer på hvordan R3 er med tanke på kjøling, postet jeg noen skjermbilder i denne tråden. Intel i5-760 med GTX460 1GB, 1 utsug- og 3 inntaksvifter.

 

Du kan gjerne skru av ovnen når du skal spille på pcen, med mindre du har en termostatstyrt ovn (som jeg håper du har). Maskinens strømforbruk blir avgitt til rommet ditt i form av oppvarmet luft (og støy), så det er ganske greit sånn sett.

 

Intel i5 750/760 eller en ~3GHz AMD Phenom II X4 holder utmerket til spill. Jeg synes i7 og Phenom X6 er overkill til sånt.

 

 

Har ikke en ekstremt moderne ovn, men jeg antar jeg kan kle på meg litt mere og holde tempen i rommet greit og ikke for varmt. Jeg tenker å kjøpe Cooler master Haf-X for et stort kabinett med mye oppgraderingsmuligheter samt veldig god kjøling. Hvorfor sier du at det er grusomt? Er det kun pga. Utseende eller er det noe du mener ikke er bra i det hele tatt ved dette kabinettet?

Tenker jeg kjører Phenom II x4 965 Black edition, Asus Crosshair IV formula, 1x 6970 i starten, oppgraderer til x2 senere muligvis... Hx 850w psu... Ram vet jeg forøvrig ikke noe om og samsung spinpoint F3 1TB. Tenker jeg røsker hva enn man stapper CD-er i fra den gamle HP stasjoneren min og bruker den. SSD kjøper jeg senere, antar jeg. Dette er hva jeg har lyst på men må kansje velge litt svakere og billigere deler siden budsjettet mitt ikke akkurat er... mye.

Begynner og bli en del komponenter som ikke er relatert til denne tråden. Det er bedre om du lager en egen tråd eller sender PM til noen du vil ha svar fra :-)

Lenke til kommentar

Hei, skal bygge meg en stasjonær jobb/litt gaming maskin. Hvor finner jeg de billigste delene og kan noen hjelpe meg med å finne deler til rundt 10.000.. Gjerne litt under om det er mulig. Det jeg trenger: Kabinett, hovedkort, cpu, skjermkort, ram og strømforsyning evt. ++ vifte.. osv. Alt, utenom cd-rom, harddisk, lydkort osv.

 

Helst et godt hovedkort, så dette slippes å oppgraderes så ofte som de andre komponentene... Og et clean kabinett. Likte dette veldig godt: http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/kabinett/tower-kabinett/fractaldesign-definer3/140566.4058/

 

All hjelp er til stor takk!

 

 

Mvh

 

Stian

Lenke til kommentar

Hei, skal bygge meg en stasjonær jobb/litt gaming maskin. Hvor finner jeg de billigste delene og kan noen hjelpe meg med å finne deler til rundt 10.000.. Gjerne litt under om det er mulig. Det jeg trenger: Kabinett, hovedkort, cpu, skjermkort, ram og strømforsyning evt. ++ vifte.. osv. Alt, utenom cd-rom, harddisk, lydkort osv.

 

Helst et godt hovedkort, så dette slippes å oppgraderes så ofte som de andre komponentene... Og et clean kabinett. Likte dette veldig godt: http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/kabinett/tower-kabinett/fractaldesign-definer3/140566.4058/

 

All hjelp er til stor takk!

 

 

Mvh

 

Stian

 

Se første siden av denne tråden :)

Der har du et oppsett som gir svært mye for pengene.

Lenke til kommentar

Hei, skal bygge meg en stasjonær jobb/litt gaming maskin. Hvor finner jeg de billigste delene og kan noen hjelpe meg med å finne deler til rundt 10.000.. Gjerne litt under om det er mulig. Det jeg trenger: Kabinett, hovedkort, cpu, skjermkort, ram og strømforsyning evt. ++ vifte.. osv. Alt, utenom cd-rom, harddisk, lydkort osv.

 

Helst et godt hovedkort, så dette slippes å oppgraderes så ofte som de andre komponentene... Og et clean kabinett. Likte dette veldig godt: http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/kabinett/tower-kabinett/fractaldesign-definer3/140566.4058/

 

All hjelp er til stor takk!

 

 

Mvh

 

Stian

 

Som de to siste kommentarene over deg sier til andre brukere - vær snill og lag en egen tråd utenom denne. Denne handler om et bestemt oppsett, "Black Refinery" som presenteres på førstesiden. Mener ikke å være kjip, men det sklir fort helt ut med irrellevante kommentarer her for oss som følger med på det emnet denne tråden handler om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...