Gå til innhold

Den perfekte PC-pakke & bærbare


Anbefalte innlegg

hvilke muligheter har jeg for viftestyring og denslags med dette oppsettet?

 

jeg har en tre år gammel laptop med en Duo Core-prosessor som har dynamisk softwarejustering av klokking ut ifra CPU load. når pc'en jobber hardt så skrur den opp tempoet og bråker mer, når jeg vil ha max batteri på bekostning av ytelse fikser jeg det med et museklikk i taskbaren. er dette standard på dagens CPU'er? jeg har liksom vent meg til å kunne justere ned ytelse, støy og strømforbruk når jeg ikke bruker maskinen (f.eks på natta). funker dette på Black Refinery, eller trenger jeg ekstern viftestyring i 5,25-bay'en? jeg tenker å kjøre Win7 (som jeg aldri har prøvd før...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah, så det finnes andre Linux-hoder her i gården? Jeg har ikke prøvd Win7 heller. Finnes det noen grunn til at jeg burde det?

 

Alle dagens hovedkort og BIOSer støtter automatisk styring av CPU-kjøler etter belastning.

 

har ikke kommet lengre enn XP, som jeg tok frem tre-fire år etter lanseringen. jeg er alltid skeptisk til nye OS ;)

 

men flott, da vet jeg det! funker generell viftestyring via software også nå for tida, eller trenger jeg et slags kontrollpanel?

Lenke til kommentar

har ikke kommet lengre enn XP, som jeg tok frem tre-fire år etter lanseringen. jeg er alltid skeptisk til nye OS ;)

Ah, okay, vel jeg tenker at Windows er Windows. Jeg har ikke brukt Windows siden Win2k-dagene; ser ikke helt hvordan Win7 skal få meg til å skifte mening. Debian fungerer for meg.

 

For de som allerede kjører Windows, så ser jeg ikke problemet med å oppgradere heller. Jeg kjører umiddelbart siste versjon av mitt OS når det slippes.

 

men flott, da vet jeg det! funker generell viftestyring via software også nå for tida, eller trenger jeg et slags kontrollpanel?

Så lenge viftene er koblet til en av koblingene på hovedkortet så vil de sannsynligvis kunne styres av software.

Om du kobler dem direkte til PSU, så vil de selvsagt gå for full mundur.

Det er forskjellig hvor mange koblinger hovedkort har til vifter, alt fra 1-10, såvidt jeg vet. Men om du vil ha alle til å styres likt, så er det jo bare å koble dem sammen med en splitt-kabel og koble alle til den samme utgangen på hovedkortet.

Lenke til kommentar

hvilke muligheter har jeg for viftestyring og denslags med dette oppsettet?

[...]

 

Det følger med en utrolig dårlig viftekontroller med Fractal R3-kabinettet. Denne har ett eneste potmeter og tre 3-pins viftetilkoblinger og den jeg fikk så ut som den var loddet av en blind krabbe som i tillegg hadde tatt den meg seg en tur ut i havet, mao. den var rusten.

 

Man får kjøpt bakmonterte viftekontrollere med 3-4 potmetere for få kroner på f.eks eBay, tradisjonelle viftekontrollerfrontpanel funker dårlig i R3-kabinettet siden du bør ha døren igjen for maks støydemping. Hvis du vil legge litt penger i det, får du frontpanel med trykkfølsomme skjermer og trykksensitive knapper etc. I utgangspunket har du ikke bruk for dette, dog avhengig av hvilke vifter du kommer til å bruke.

 

Jeg har ingen erfaring med Gigabyte-hovedkortet i anbefalingen, men jeg vil påstå at de aller fleste moderne hovedkort har mulighet for automagisk nedjustering av viftehastigheter for vifter som er tilkoblet hovedkortet. Kobler du viftene direkte på strømforsyningen, vil de gå for full pupp hele tiden, slik vharr skriver. Kjøper du stillegående vifter, er naturligvis ikke det problematisk, effekten viftene forbruker er minimal sammenlignet med resten av maskinen.

 

I Win7 har du mulighet for å definere egne strømsparingsplaner i tillegg til de tre som kommer ferdig satt opp ("Balanced", "High Performance", "Power Saver" i engelsk Win7). Disse finner du i kontrollpanelet, under "Power Options". Jeg vil gjerne tipse deg om at disse strømsparingsplanene synes det er greit å skru av harddiskene etter kort tids tomgang, det bør du se på. Det er ikke bra for diskene å bli skrudd av og på i hytt og pine.

Lenke til kommentar

Dennis Aron:

 

Det mangler VRM-kjøleribbe på Gainward-kortene og det har visst i ettertid kommet en oppdatert bios til Palit/Gainward kort for å kompansere for dette gjennom en ny vifteprofil. Bortsett fra dette så skal det være greie kort og det er ikke sikkert at manglende VRM-kjøleribbe medfører betydelig støy. Dette trenger ikke påvirke hvor fornøyd du blir med produktet, men det er greit å være klar over det på forhånd.

 

http://www.yougamers.com/forum/showthread.php?p=1412599

 

Palit-460- (som har kjøpt Gainward) og Gainward-460-kortene har likt design.

 

Palit under last og det ser ut som VRM blir serdeles varm pga de velger å spare noen tikroner på å droppe kjøleribben:

bkycaafr91bnd0yws.png

 

Det er bare å kjøre på til den prisen. Hvis støynivået er ille så har du 14 dagers angrerett på webkjøp.

 

Hvis du ikke er på stramt budsjett så har PS.no MSI GTX 460 Hawk til 1910,-

http://ps.no/ArtDtl.aspx?i=178972

 

Det er ikke sikkert ytelsesforskjellen er verd de ekstra kronene, men du er sikret en god kjøleløsning og jeg hadde selv valgt MSI HAWK mot å risikere støy /vifte på høyt turtall på . Dette er likevel vanskelig å si med sikkerhet før man har testet begge kortene i den bestemte PCen.

 

Fraråder deg ikke å kjøpe Gainward-kortet (prisen er rimelig), men vil at du skal være obs på "svakheten".

 

Gainward-kortene selger greit så det er jo ikke et ubrukelig produkt, men den vanlige sluttbruker vet jo aldri hvor dårlig kort han har fått uten å sammenligne med andre kort. Bruker kan være svært fornøyd i 2 år og så plutselig en dag "WTF er det halv støy på konkurrerende merker?".

Vanskelig for en kunde å vurdere et kjøp uten å ha ett eller flere referansepunkt.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Bygger egen pc nå. Men jeg lurer på hvor mye vil det koste for windows 7, microsoft word, og andre nødvendige programmer til pc'n?

 

Og så lurte jeg på om det har noe å si på hva slags skjerm jeg bruker? Vil de fleste skjermer fungere normalt? eller er det noen skjermer som ikke klarer å kjøre spill som andre skjermer klarer?

Endret av T.O.E
Lenke til kommentar

Det kommer an på hvilken type programvarelisenser du velger. Det enkleste er å sammenligne produktene på produsentens hjemmeside.

Fra 1000-7000 kr avhengig av lisenser.

 

Du kan jo gå velge Open Office. Hvis du greier deg med det så har du spart en god del.

 

Det er stor forskjell mellom skjermer både i fargegjengivelse og respons. Det er vanskelig å vite om man blir fornøyd før man har fått prøvd skjermen, men det gir en viss oversik å lese tester og sette seg inn i de ulike typene.

 

Du får 24" TN-paneler til 2000,- som er egnet til spilling, men det er mange dårlige skjermer å rote seg bort i hvis du bare velger en helt tilfeldig skjerm.

Lenke til kommentar

Det kommer an på hvilken type programvarelisenser du velger. Det enkleste er å sammenligne produktene på produsentens hjemmeside.

Fra 1000-7000 kr avhengig av lisenser.

 

Du kan jo gå velge Open Office. Hvis du greier deg med det så har du spart en god del.

 

Vel, jeg har aldri kjøpt ny pc før, så hva anbefaler du? Jeg trenger ikke noe mer enn ett operativsystem, og microsoft word.

Lenke til kommentar

Rimelig stille her nå;

 

Tillater meg å poste noen benchmarks og brukererfaring av Black refinery. Håper Agentspoon går med på at oppsettet mitt er nær nok (bytta ut strømforsyning med HX650, la til SSD Intel gen 2).

 

Win 7 opplevelsesindex - 7,3 der prosessoren er flaskehalsen. Enkel overklokking med stock kjøler ser ut til å gå greit. Kjører nå på 3,2Ghz, uten at jeg har prøvd å tyne noen ting. Kommer da opp i 7,4 som også er verdien til grafikk (jeg kjøpte da Gigabyte 460 1GB-OC var anbefalt) og harddisk (SSD som sagt, har ikke testa med kun vanlig HD). Minnet kommer enda bedre ut (7,5), særlig når en slår på "preset1" på minnet i Bios- Dette gir 1600Mhz-Cl8 og 1,65V, noe som øker win opplevelsesindex for minne til hele 7,7.

 

3dmark vantage - ca 16000 (desverre usikker på hvilken klokk systemet stod på på tidspunktet- det virker som et program har stilt BCLK uten min direkte innvirkning).

3dmark 05 - ca 24800 (ikke klokket).

 

Spiller Civ 5 med det meste på high (1680:1050). Temperaturene virker ikke å bli særlig høye, men jeg har ærlig talt ikke funnet et pålitelig temperaturmåleprogram heller. Uansett, :thumbup: , anbefales.

 

Edit: Og ja! Må jo ta med at oppstartstiden for Win 7 er ca 55sek. :)

Endret av trygvan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var da... hyggelig? :p Jeg forstod den ikke helt. Virket kanskje litt spontant. Mener du at det hadde gjort seg fint som entusiastbygg med 32nm 4-kjerne ala i7 970? SSD systemdisk skal snart på plass. Håper Intel kjapper seg med generasjon tre av X25-M, jeg savner den nemlig i min egen maskin også!

 

Det med MSI GTX 460 Hawk må jeg ærlig innrømme at jeg ikke helt har forstått poenget med. Med en utsalgspris på 2200 kroner hos Komplett (billigere andre steder, jeg vet!), er den ganske enkelt rådyr. Klart det er fint med Twin Frozr II kjøling, men referansekortet mener jeg at er stillegående og godt kjølt som det er, samt overklokker bra (!). For et øvre budsjettkort, hvilken stor fordel får man som er verdt de mangfoldige hundrelappene ekstra? :hmm:

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...