Gå til innhold

Den perfekte PC-pakke & bærbare


Anbefalte innlegg

Sant det der.

 

Desverre ender jeg nok på i din første benchmark kategori.

 

Nå er ikke SSD min store interesse, men jeg tror det er mest pga at jeg ikke har en.

 

Når jeg skulle bygge min nyeste PC tenkte jeg meg egentlig et budsjett på 12k, men jo mer jeg leste jo mer fikk jeg lyst på. Endte seff opp på over 20k :-/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

F3 500 / 1 TB er nok 30% raskere siden de er 7200 RPM, men med platetetthet på 500GB/plate så funker det selv med 5400 når det gjelder lagring og ikke filer som er i daglig bruk.

 

Diskene er raske nok til lagring, men trege nok til at det merkes ved kopieriang av store datamengder med filer av varierende størrelse.

Lenke til kommentar

Nå så jeg ikke endringen din i sist innlegg, men det er selvsagt også et gyldig argument. Da tar du derimot utgangspunkt i at alle, eller i hvert fall en stor prosentandel, kjøper SSD. Selv om jeg anbefaler det i tråden, forblir det et eget ansvar rent hypotetisk sett, og derfor har jeg valgt F3 7200RPM disken som standard, hvis tross alt også er meget gunstig priset som lagringsdisk.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Mente ikke at F3 er noen snegle. Ville bare forklare at jeg mente den noe tregere 5400-utgaven.

 

Det jeg har av Samsung er 1x F3 500 GB, 7200 RPM og så har jeg 2x F2 1TB, 5400 RPM.

 

F3 7200 duger til allround, 5400 er bedre til dedikert lagring pga støy og effektbruk.

 

Det skal være mulig å få F3 1TB 7200 RPM for 500 kr og jeg kan ikke tenke meg noe bedre allround disk med kapasitet/ytelse veid mot prisen.

 

Det jeg var skeptisk til er at SSD eller hva som enn måtte overta kan bli aktuellt for lagring innen kort tid. IMO snakker vi om 3-6 år og kanskje så mye som 10 år dersom kapasiteten på snurredisk utvikler seg mens prisen holdes lav. Minnebaserte disker vil ikke pluselig bli billig nok til masselagring.

 

Det går ca 40 HD-filmer på en 2TB snurredisk. Tror det blir lenge til folk har slikt på SSD.

 

Det blir mer og mer vanlig å kjøpe digitale nedlastninger online.

Ikke tar det hylleplass og man slipper å bla gjennom hundrevis av plater for å finne filmen/spillet.

 

Det er veldig irriterende hvis man installerte et spill ett år i forveinen, gikk lei men nå vil ha en runde til og nå må finne platen for å få spilt det. Selv om spillet tar 10GB på disken så kreves den fordømte plata for å få spilt. Dette slipper man med å kjøpe digitale nedlastninger.

 

Ekstern snurredisk er så billig nå at det ikke lønner seg å kjøpe 25 GB Blu-Ray plater til 10 kr stk for arkivering av filer. Hvis ikke engang optiske medier kan konkurrere kan neppe SSD.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Kan kanskje legge til Dell Ultrsharp U2311H. Den er vel relativt lik 22" utgaven, men har høyrere oppløsning (riktignok 16:9-format) med 1920 i bredden og 1080 i høyden vs. 1680 * 1050. I tillegg har den samme type panel e-ips, samme ergonomiske instillingsmuligheter etc. Den har også vært på kampanje hos Dustinhome siden begynnelsen av august hvis jeg husker riktig, og koster mindre enn 22"-eren.

 

Skjermene er vel identiske teknisk sett, men 23" har hakket bedre dot pitch, og er mer effektgjerrig på maks belastning, tross samme lyshetsgrad. 23" har riktignok 2ms høyere responstid, men det gjør vel ikke den store forskjellen? Med kampanjeprisen hos Dustinhome er vel 2311H et bedre tilbud enn 2209WA?

Lenke til kommentar

Mente ikke at F3 er noen snegle. Ville bare forklare at jeg mente den noe tregere 5400-utgaven.

 

Det jeg har av Samsung er 1x F3 500 GB, 7200 RPM og så har jeg 2x F2 1TB, 5400 RPM.

 

F3 7200 duger til allround, 5400 er bedre til dedikert lagring pga støy og effektbruk.

 

Det skal være mulig å få F3 1TB 7200 RPM for 500 kr og jeg kan ikke tenke meg noe bedre allround disk med kapasitet/ytelse veid mot prisen.

 

Det jeg var skeptisk til er at SSD eller hva som enn måtte overta kan bli aktuellt for lagring innen kort tid. IMO snakker vi om 3-6 år og kanskje så mye som 10 år dersom kapasiteten på snurredisk utvikler seg mens prisen holdes lav. Minnebaserte disker vil ikke pluselig bli billig nok til masselagring.

 

Det går ca 40 HD-filmer på en 2TB snurredisk. Tror det blir lenge til folk har slikt på SSD.

 

Det blir mer og mer vanlig å kjøpe digitale nedlastninger online.

Ikke tar det hylleplass og man slipper å bla gjennom hundrevis av plater for å finne filmen/spillet.

 

Det er veldig irriterende hvis man installerte et spill ett år i forveinen, gikk lei men nå vil ha en runde til og nå må finne platen for å få spilt det. Selv om spillet tar 10GB på disken så kreves den fordømte plata for å få spilt. Dette slipper man med å kjøpe digitale nedlastninger.

 

Ekstern snurredisk er så billig nå at det ikke lønner seg å kjøpe 25 GB Blu-Ray plater til 10 kr stk for arkivering av filer. Hvis ikke engang optiske medier kan konkurrere kan neppe SSD.

Selv om en stor spørreundersøkelse (ikke be meg oppgi kilde, for jeg har prøvd å finne den i over 30 minutter nå...) viste at de fleste realistisk bruker under 500GB, skal jeg bøye meg og i det minste oppgradere til 1TB-utgaven av SpinPoint F3. Det er rett og rimelig når jeg poengterer at denne i fremtiden for de fleste vil bli en nærmest sekundær lagringsdisk.

 

Kan kanskje legge til Dell Ultrsharp U2311H. Den er vel relativt lik 22" utgaven, men har høyrere oppløsning (riktignok 16:9-format) med 1920 i bredden og 1080 i høyden vs. 1680 * 1050. I tillegg har den samme type panel e-ips, samme ergonomiske instillingsmuligheter etc. Den har også vært på kampanje hos Dustinhome siden begynnelsen av august hvis jeg husker riktig, og koster mindre enn 22"-eren.

 

Skjermene er vel identiske teknisk sett, men 23" har hakket bedre dot pitch, og er mer effektgjerrig på maks belastning, tross samme lyshetsgrad. 23" har riktignok 2ms høyere responstid, men det gjør vel ikke den store forskjellen? Med kampanjeprisen hos Dustinhome er vel 2311H et bedre tilbud enn 2209WA?

Det har blitt diskutert tidligere i tråden, og konklusjonen var at U2311H hadde noe ujevn belysning som gjorde den hakket dårligere enn 2209Wa mtp bildekvalitet. Den har også 16:9 formatet som gjør at selv om oppløsningen er høyere, vil skjermen være fysisk lavere i høyden. At 2209Wa har lavere responstid gjør også at den egner seg utmerket til spilling, mens Nec sitt alternativ gjerne gir litt bedre bilde til andre formål - for de som ikke spiller i like stor grad. :)

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke at TX3 kjøler godt nok når den er overklokket. Altså, den er bedre enn Intel sin stock-kjøler, men byr likevel ikke på allverden av potensiale for overklokking. Samtidig har den en ganske liten vifte som kan lage ganske hissig lyd når den belastes tungt.

 

Før var Cooler Master Hyper 212 Plus anbefalt, men denne selges for øyeblikket ikke hos DustinHome. Poenget med en kjøler er for meg at man får mer igjen ved overklokking enn det man gjør ved å bruke samme pengesum til å kjøpe en dyrere prosessor. Derfor ser dere ikke de dyreste løsningene, f. eks. Noctua NH-D14.

Lenke til kommentar

hei. sjekket ut black refinery bygget ditt. Ser veldig flott ut, så tror jeg kjøper hele pakka. Så gjennom handlelista og prosessoren (intel i5 760) peker til en bundle: http://www.dustinhome.no/pd_5010464719.aspx?

 

Hvordan er det bundla hovedkortet i forhold til gigabyte-kortet du anbefaler? Er det penger å spare her eller bør man heller gå for ubundla utgave, altså kun prosessor?

Evt bytte lenke?

Lenke til kommentar

Kjøler: Ok, men TX3 er jo en litt bedre kjøler enn stock da, så du kunne overklokke litt mer enn ellers. Det er vel også slik at støyegenskapene egentlig faktisk er litt bedre enn på stock, bare at TX3 kan gå lengre i turtall? Må legge til her at det var vel noe med festeordningen som kunne være problematisk for intelprosessorer, dette utgjør jo et lite minus for kjøleren da.

 

Kombopakke: Min noe kunnskapsløse mening er at SATA3.0 er noe som kunne vært kjekt, men ikke å betale særlig ekstra for siden jeg neppe kommer til å gå for SSD i RAID eller kjøpe High-end SSD. USB3 vil sannsynligvis bli bra, men dette har man vel anledning til å kjøpe på expresscard i etterkant til en noe billigere penge enn de drøye 450,- prisforskjellen utgjør. Tror derfor det er ok å ta kombopakka inn i anbefalingen for å få ned prisen.

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

Min egen Cooler Master Hyper 212 Plus legger seg på cirka samme lydnivå som Intel stock. Med tanke på at TX3 fra samme produsent har mindre vifte som må kompensere for dette ved å spinne raskere rundt, er det i hvert fall realistisk å tenke at denne er hakket verre.

 

SATA3 kommer til å bli utnyttet til en viss grad neste år når såkalte high-end SSD blir standard vare. USB3 vil gi en brå overgang fra USB2, med mye, mye bedre ytelse. Man kan kjøpe et kort som gir støtte for disse, men det er ikke verdt det i forhold til en integrert løsning. :)

Lenke til kommentar

Jeg er også smått allergisk mot støy, men opplevde den ikke som et så stort problem etter at automatisk viftestyring var aktivert. :)

 

Har byttet til en Asus GeForce GTX 460 variant fordi DustinHome kjører kampanje på kortet akkurat nå. Jeg vet at Zotac har en enda kvassere kampanje, men dette skiller seg ut som det mest støyende GTX 460-kortet, så har valgt å se bort i fra det. Ellers vil jeg midlertidig skifte til AMD Phenom II X4 965BE + Asus M4A87TD/USB3 dersom Gigabyte GA-P55A-UD3 ikke kommer inn på lager innen i morgen. Da mister man noe på ytelsen, men sparer også en god del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...