Gå til innhold

Paradox tråden


Gravizt

Anbefalte innlegg

Post alle dine paradoxer her.

 

For de som ikke vet så er et paradox et utsagn som motsier seg selv, eller et spørsmål som ikke kan besvares grunnet logiske problemer.

 

Her er mine bidrag:

 

-Hva gjør du hvis jeg ber deg om ikke å gjøre som jeg sier?

 

-Hva skjer hvis Pinocio sier "Nå vokser nesa mi"?

 

1. Linje 2 lyver.

2. Linje 1 snakker sant.

 

Hva er dine bidrag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette utsagnet er en løgn.

 

Enda en:

Forestill deg en demon som liker å leke med lamper. Ved midnatt skrur demonen lampen av. Et halvt minutt etterpå skrur demonen lampen på. 15 sekunder etterpå, av. 7,5 sek etterpå, på. Slik fortsetter han med prosessen og skrur lampen av og på, tidsintervallet halveres hver gang. Så kommer paradokset: Etter ett minutt, er lampen av eller på?

Lenke til kommentar

Dersom Gud finnes, kan han skape en stein så stor at han ikke kan løfte den selv?

Dersom Gud faktisk finnes og er allmektig, så vil han både kunne skape en stein så stor at han ikke kan løfte den og faktisk kunne klare å løfte den. Det å være allmektig er et begrep hinsides menneskets fatteevne.

Endret av Abnegation
Lenke til kommentar

Dette utsagnet er en løgn.

 

Enda en:

Forestill deg en demon som liker å leke med lamper. Ved midnatt skrur demonen lampen av. Et halvt minutt etterpå skrur demonen lampen på. 15 sekunder etterpå, av. 7,5 sek etterpå, på. Slik fortsetter han med prosessen og skrur lampen av og på, tidsintervallet halveres hver gang. Så kommer paradokset: Etter ett minutt, er lampen av eller på?

Vel, demonen kommer jo aldri til ett minutt sånn som han holder på med halveringen sin. Så da får vi aldri vite om lampen er på eller av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette utsagnet er en løgn.

 

Enda en:

Forestill deg en demon som liker å leke med lamper. Ved midnatt skrur demonen lampen av. Et halvt minutt etterpå skrur demonen lampen på. 15 sekunder etterpå, av. 7,5 sek etterpå, på. Slik fortsetter han med prosessen og skrur lampen av og på, tidsintervallet halveres hver gang. Så kommer paradokset: Etter ett minutt, er lampen av eller på?

Vel, demonen kommer jo aldri til ett minutt sånn som han holder på med halveringen sin. Så da får vi aldri vite om lampen er på eller av.

Selvfølgelig kommer vi til ett minutt. Tiden stopper ikke på grunn av infitesimaler.

 

Nytt paradoks:

Hvis jeg sier at jeg ikke vet noe, så vet jeg jo at jeg ikke vet noe, som er å vite noe.

Lenke til kommentar

Forestill deg en demon som liker å leke med lamper. Ved midnatt skrur demonen lampen av. Et halvt minutt etterpå skrur demonen lampen på. 15 sekunder etterpå, av. 7,5 sek etterpå, på. Slik fortsetter han med prosessen og skrur lampen av og på, tidsintervallet halveres hver gang. Så kommer paradokset: Etter ett minutt, er lampen av eller på?

Det er ikke et paradoks. Du kan regne dette ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...