Gå til innhold

Paradox tråden


Gravizt

Anbefalte innlegg

Forestill deg en demon som liker å leke med lamper. Ved midnatt skrur demonen lampen av. Et halvt minutt etterpå skrur demonen lampen på. 15 sekunder etterpå, av. 7,5 sek etterpå, på. Slik fortsetter han med prosessen og skrur lampen av og på, tidsintervallet halveres hver gang. Så kommer paradokset: Etter ett minutt, er lampen av eller på?

Det er ikke et paradoks. Du kan regne dette ut.

 

Haha! Vis meg :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager, men jeg sitter ikke inne med de nødvendige kunnskaper til å gjøre det lettvint, og må dermed gjøre dette manuelt på en kalkulator. Noe jeg ikke gidder. Men for å utdype litt, hvis tiden lyset er på og av halveres for hver gang du har hatt det på er det ikke et paradoks, og man kan faktisk regne det ut ved å dele forrige interval på to. Det eneste som skjer er at intervalene blir så små at det vil bli ekstremt mange nuller etter komma.

Lenke til kommentar

http://www.wolframalpha.com/input/?i=15%2B15%2F2+%2B+15%2F2%2F2+%2B+15%2F2%2F2%2F2+%2B+15%2F2%2F2%2F2%2F2+%2B+...

 

Altså når du har skrudd av og pæren uendelig mange ganger så er det gått 30sekunder. Åpenbart har du skrudd av lampen uendelig antall ganger etter et minutt og.

 

CLEARLY A PARADOX

 

"I always lie"

 

Tatt fra Philosophy raptor

"If I choose not to make an decision, have i then made a decision?"

 

"Is having sex with your clone, incest or masturbation"

 

"Is having sex with a prostitute while she is sleeping rape or shoplifting? "

 

"Er det ikke et paradoks om en nattevakt skriver dagbok?"

 

"If I try to lose the game and succeed, do I then win the game?"

 

"Doesn`t expecting the unexpected, make the unexpected the expected?"

 

"Om jeg vet at jeg ikke vet noe. Betyr ikke det at jeg vet minst en ting, nemlig at jeg ikke vet?"

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Beklager, men jeg sitter ikke inne med de nødvendige kunnskaper til å gjøre det lettvint, og må dermed gjøre dette manuelt på en kalkulator. Noe jeg ikke gidder. Men for å utdype litt, hvis tiden lyset er på og av halveres for hver gang du har hatt det på er det ikke et paradoks, og man kan faktisk regne det ut ved å dele forrige interval på to. Det eneste som skjer er at intervalene blir så små at det vil bli ekstremt mange nuller etter komma.

Skjønner du ikke har så mye diskret matematikk under beltet? Denne funksjonen oppfører seg som (-1)^n og sin(n). Vi kan ikke finne summen av denne rekken når n->inf. Rett og slett ikke definert. Som bringer meg inn på et matematisk (paradoks?) n/0.

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar

DIY Paradox

 

Finn to katter, en rull med pakketeip og en høy bygning.

 

Teip katten sammen med ryggen mot hverandre, kast kattene utfor bygningen og se hvordan de vil flyte i løselufa en stund, mens universet prøver å finne ut hva han må gjøre.

 

Caution: Kan forårsake at universet velgerå implodere seg selv istedet for å bestemme.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig kommer vi til ett minutt. Tiden stopper ikke på grunn av infitesimaler.

Nei, tiden stopper ikke, men innenfor rammen av oppgaven din kommer vi aldri til ett minutt, vi kommer bare til 59,9999...... Dermed blir det meningsløst å synse om lampens tilstand på 60. Kall det gjerne et paradoks, men det blir jo temmelig fjernt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det med lyspæren er blitt bevist matemagisk. Svaret er at etter 30sekunder så er pæren på og av samtidig. I følge kvantefysikk...

 

Fant noen fine paradokser, skal se om jeg kan finne de igjen.

 

 

Neppe. I alle fall ikke etter 30 sekunder i og med at den da blir slått på og dermed er av (reaksjonstid på bryteren)

Lenke til kommentar

Sorry jeg er partypooper her:

CLEARLY A PARADOX

 

"I always lie"

 

Ikke et paradoks. Det er fortsatt en mulighet for at utsagnet er en løgn, ettersom personen kan ha både løyet noen ganger, og fortalt sannheten andre ganger. Dette er en misforstått versjon av The Liar Paradox

 

Tatt fra Philosophy raptor

"If I choose not to make an decision, have i then made a decision?"

[/Quote]

Ja, men ikke et paradoks.

 

"Is having sex with your clone, incest or masturbation"

[/Quote]

Ingen av delene. Definisjonsspørsmål, ikke et paradoks.

 

"Is having sex with a prostitute while she is sleeping rape or shoplifting? "

Rape. Definisjonsspørsmål, ikke et paradoks.

 

"Er det ikke et paradoks om en nattevakt skriver dagbok?"

Nei.

 

"If I try to lose the game and succeed, do I then win the game?"

Nei, du vinner et annet "game".

 

"Om jeg vet at jeg ikke vet noe. Betyr ikke det at jeg vet minst en ting, nemlig at jeg ikke vet?"

Stemmer, derfor er det umulig å vite at man ikke vet noe, men ikke et paradoks.

Endret av Slikape
Lenke til kommentar

DIY Paradox

 

Finn to katter, en rull med pakketeip og en høy bygning.

 

Teip katten sammen med ryggen mot hverandre, kast kattene utfor bygningen og se hvordan de vil flyte i løselufa en stund, mens universet prøver å finne ut hva han må gjøre.

 

Caution: Kan forårsake at universet velgerå implodere seg selv istedet for å bestemme.

 

 

Enda bedre: Teip en brødskive med smørsiden opp på ryggen av en katt. Hvis katten alltid lander på beina, og brødskiven lander med smørsiden ned, hva skjer?

 

:tease:

Lenke til kommentar

Noen som har lest catch 22 her?

 

Nei, men jeg har sett filmen.

 

Hvordan var paradokset der igjen? Det var noe med at man måtte bli erklert gal for å slutte i flyvåpenet, men for å fly jagerfly måtte man være gal, og derfor var man likevel perfekt kvalifisert.

 

Var det ikke noe sånt?

Lenke til kommentar

Ja, han ville slutte å fly bombefly, men de eneste som kunne slutte var de som kunne bevise at de var gal. Samtidig visste alle de som ville bli bombeflypilot at sjangsen for å dø under oppdrag var 50% (eller noe sånt), derfor måtte man være gal for i det hele tatt å bli bli pilot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...