Gå til innhold

Kjøp av redigering/spill PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal det være stasjonær eller bærbar? Stasjonær, Bærbar

 

Vil ikke anbefale den stasjonære PCen CSW linket av følgende grunner:

 

- ATI Radeon 5850 - I en PC til 14'000 bør det være mulig å slenge på noen hundrelapper (7-800) for å få 5870 (tro meg; du merker stor forskjell (det gjør iallfall jeg)).

 

- Sokkel LGA1156 - hvis du vil ha en PC som skal være "kompatibel med framtiden" bør du gå for LGA1366 - det er denne sokkelen de nyeste Intel-CPUene blir lansert på.

 

- Vent til konfirmasjonen er overstått før du begynner å se på PC-deler (mye skjer i IT-verdenen i løpet av 1+ måned).

Endret av Kjell-arne
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Noen som kan hjelpe?

Vist du i senere tid skal oppgradere pcen, så må du jo skru på datamaskinen uansett, så hvorfor ikke begynne nå, eventuellt få noen til og hjelpe deg.

 

Har satt opp et oppsett her, som du må bygge selv:

2dijewh.png

 

Kabinett: Anbefaler dette kabinett, men kabinett er smakssak så du får nesten velge et selv, anbefaler likevel at du leser hardware.no sin test her.

 

Harddisk: Har valgt en SSD-harddisk til og kjøre windows og diverse programmer du bruker på. Og en lagringsdisk. SSD-disken er betydelig raskere enn vanlige harddisker, og til budsjett er det et "must", etter som det er denne typen disker som er framtiden.

 

Hovedkort: Helt nytt, med støtte for Intels kommende 6-kjerne CPUer. Har også sata3 og usb 3.0, som gjør hovedkortet mer framtidsrettet.

 

CPU: Klart valg til hd videoredigering.

 

Strømforsyning: Kvalitet og stillhet, har også avtagbare kabler så du kan ta av de kablene du ikke bruker.

 

Skjermkort: Vett ikke hvor mye du spiller og hvor viktig at pcen skal yte godt i spill er for deg, dette skjermkortet drar iallefall alt av spill pr. dags dato. Er ikke spill så viktig kan du bytte til et billgere et.

 

Minne: 6GB holder til det meste idag.

 

Blu-ray brenner: Denne får du vurdere selv om du vil ha, vist ikke hadde jeg byttet til en vanlig dvd-brenner, som koster ca. 200kroner.

 

Vett ikke om du skal ha Windows 7 inkluder, men vist du vil kan jeg omrokkere litt på oppsettet.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Kabinett testen virka veldig grei, og win 7 ultimate skal vere med. Eg har ikkje noe behov for blue-ray.

 

Skal ikkje spille så mye, så grafikkortet funker nok.

 

Det blir en del videoredigering i HD og andre tunge programmer.

Endret av andybay
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hvor satte du opp listen, og kan du legge til en link med listen så blir det litt enklere. Kjenner forresten en som kan hjelpe å bygge.

Satt opp hos dustin home, i min forrige post var der link til hver enkelt komponent (trykk på blå tekst).

Du velger selv om du vil ha et billigere skjermkort, kan anbefale http://www.dustinhome.no/pd_5010384194.aspx eller http://www.dustinhome.no/pd_5010412170.aspx .

Ikke velg W7 Ultimate, så sant du ikke skal melde pcen inn i et domene, benytte deg av directaccess opp mot en windows server 2008, benytte deg av applocker og bitlocker osv.

Ultimate er siktet mot bedriftsmarkedet, og ulikt med vista ultimate får du ikke noen kulere effekter med i forhold til de andre versjonene. Gå for W7 Home Premium 64bit, så sparer du 1600 kroner uten og føle at du mangler noe. (er sertifisert i w7 så vett hva jeg snakker om akkuratt der).

Lenke til kommentar

Hvor satte du opp listen, og kan du legge til en link med listen så blir det litt enklere. Kjenner forresten en som kan hjelpe å bygge.

Satt opp hos dustin home, i min forrige post var der link til hver enkelt komponent (trykk på blå tekst).

Du velger selv om du vil ha et billigere skjermkort, kan anbefale http://www.dustinhome.no/pd_5010384194.aspx eller http://www.dustinhome.no/pd_5010412170.aspx .

Ikke velg W7 Ultimate, så sant du ikke skal melde pcen inn i et domene, benytte deg av directaccess opp mot en windows server 2008, benytte deg av applocker og bitlocker osv.

Ultimate er siktet mot bedriftsmarkedet, og ulikt med vista ultimate får du ikke noen kulere effekter med i forhold til de andre versjonene. Gå for W7 Home Premium 64bit, så sparer du 1600 kroner uten og føle at du mangler noe. (er sertifisert i w7 så vett hva jeg snakker om akkuratt der).

Hva med professional? Vil gjerne ha xp modusen. Alle programmer er ikkje tilgjengelig i win7 enda

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Du må ha Professional eller bedre for Windows XP mode så det stemmer ja.

Det som er med Windows XP mode er at det rettet mot spesielt sære programmer, og da snakker vi sært.

Som regel er det nok og høyreklikke på programfilene Egenskaper->Kompabilitet og krysse av for "Kjør dette programmet i kompabilitetsmodus for: Windows XP (Service Pack 2/3)", vist du har et problem med et program.

Jobber innen IT og kundesupport, har enda ikke våre borti at noen har hatt et problem med kompabilitet i Windows 7 og har måtte ty til Windows Xp Mode. Husk at de fleste programmer som fungerer i Vista fungerer også i Windows 7 (gjelder til og med drivere). Og vista er vel en 4 år gammelt, så da skjønner du hva jeg mener med sært program vist det ikke fungerer i Vista/W7.

 

Kan PC bygging, så vist du lurer på noe er det bare og spør, men før du begynner kan jeg anbefale og se på guider på nettet, sånn som hw.no sin her: http://www.hardware.no/artikler/guide_bygg_pc-en_selv/45552/1

Litt gammel, men den er ganske grunnleggende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...