Gå til innhold

Tråden for BI-studenter!


fanelli

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet når sensorveiledning for forretningsjus og bedriften og fasit for matematikk flervalg legges ut?

 

Det står ingen steder når dem legges ut, men det er vanlig at dem kommer ut fortløpende. Så tror man bare må følge med dersom man er veldig nysgjerrig ;)

Lenke til kommentar

Hvordan er vanskelighetsgraden på MET29104 sammenlignet med 29102? Hadde 29102 eksamen i går og er ganske sikker på 17 riktige der. Tilsvarer en B tror jeg. Aldri ansett meg selv for å være god i matte. Snarere tvert imot.

Det kommer veldig an på hva slags kunnskaper du har fra før av. MET29102 er egentlig ting du skal kunne fra VGS. Hvis du kan det fra VGS er MET29104 mye vanskeligere. Hvis du ikke kunne pensum du egentlig skulle kunnet så er det noenlunde likt vil jeg si.

Lenke til kommentar

 

Noen som vet når sensorveiledning for forretningsjus og bedriften og fasit for matematikk flervalg legges ut?

 

Det står ingen steder når dem legges ut, men det er vanlig at dem kommer ut fortløpende. Så tror man bare må følge med dersom man er veldig nysgjerrig ;)

 

Sensorveiledning til MC eksamen kommer ofte relativt raskt ut. Ved "vanlig" eksamensform er de ofte ikke ute før sensurfrist. Bedriften, forretningsjus og økonomistyring 1 tok oppi tre uker når jeg hadde det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Huff, tror jeg har dummet meg ut. Har selvfølgelig betalt for semesteret, men ser nå at jeg glemte å "oppdatere" studentkortet. Har eksamen i morgen og vet at de pleier å titte på kortet. Krise om det er utløpt?

ja du får ikke avlagt eksamen

Men under matte prøven var det en som hadde glemt å ta med Bi-kortet sitt

Da var det en BI-eksamensvakt der som ringte kontoret og fikk tilsendt bildet av studenten, bare for å forsikre om at det virkelig var ham som hadde møtt opp

bare ta med vanlig bankkort, og "glem" igjen bi-kortet hjemme

 

eller møt opp på bi og få det klistremerket på plass hvis det er noen som betjener der, ikke vet jeg

Lenke til kommentar

 

Er det noen som kan hjelpe meg med dette?

 

oppgave: En elektrokjede tilbyr sine kunder to betalingsalternativer ved kjøp av et bestemt Smart- TV. Alternativ 1: Kontant kr 6 000. Alternativ 2: Forskuddsvis månedlig betaling kr 650 i 10 måneder (første betaling foretas på kjøpstidspunktet). Hva er den effektive renten per år ved å benytte tilbudet om avbetaling?

 

Fasit: Rente per måned = 1,8252%

Effektiv rente per år = (1 + 0,018252)12 – 1 = 0,2424 dvs 24,24%

 

 

Det jeg lurer på er da hvordan de kommer til at rente per måned er 1,8252% ?

 

Dette ser ut som en "enkel" kontantstrømsberegning hvor du bare plotter inn 6000 - 650 periode 0 og så -650 9 ganger og ber kalkulatoren regne ut IRR som blir da rente pr periode som i dette tilfellet er måneder.

 

Når jeg legger inn en annen slik kontantstrøm på 8450 kr i CFo , og -650 kr i CF1 til CF13 så går det ikke an å få frem renta når jeg trykker IRR på kalkulatoren. Er det noen grunn til at det ikke skal funke med den siste kontantstrømmen her?

Lenke til kommentar

 

 

eller møt opp på bi og få det klistremerket på plass hvis det er noen som betjener der, ikke vet jeg

Var heldigvis åpent, så fikk ordnet det. Takk for svar!

Mener dere seriøst at eksamensvakten sjekker om du har klistermerket som viser at du har betalt semesteravgift, og at du ikke får levert eksamen om du ikke har dette klistremerket? Eller misforsto jeg?

 

For det første tviler jeg på at vakten sjekker det når du leverer, og for det andre så hadde du ikke kunnet blitt meldt opp til eksamen om du ikke hadde betalt avgiften.

Lenke til kommentar

 

 

Er det noen som kan hjelpe meg med dette?

 

oppgave: En elektrokjede tilbyr sine kunder to betalingsalternativer ved kjøp av et bestemt Smart- TV. Alternativ 1: Kontant kr 6 000. Alternativ 2: Forskuddsvis månedlig betaling kr 650 i 10 måneder (første betaling foretas på kjøpstidspunktet). Hva er den effektive renten per år ved å benytte tilbudet om avbetaling?

 

Fasit: Rente per måned = 1,8252%

Effektiv rente per år = (1 + 0,018252)12 – 1 = 0,2424 dvs 24,24%

 

 

Det jeg lurer på er da hvordan de kommer til at rente per måned er 1,8252% ?

Dette ser ut som en "enkel" kontantstrømsberegning hvor du bare plotter inn 6000 - 650 periode 0 og så -650 9 ganger og ber kalkulatoren regne ut IRR som blir da rente pr periode som i dette tilfellet er måneder.

 

Når jeg legger inn en annen slik kontantstrøm på 8450 kr i CFo , og -650 kr i CF1 til CF13 så går det ikke an å få frem renta når jeg trykker IRR på kalkulatoren. Er det noen grunn til at det ikke skal funke med den siste kontantstrømmen her?

 

Sjekk at du ikke har samme fortegn på alt. Du kan kun regne IRR på kontantstrømmer med positiv verdi år 0 og negativ resten eller motsatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...