Gå til innhold

Tråden for BI-studenter!


fanelli

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sliter veldig nå i forkant av den skriftlige eksamen i metode- og markedsinnsikt.

 

Den er på tre timer og teller 40 prosent av kursets karakter. Datoen for eksamen er 8. desember.

 

Jeg hadde satt stor pris på det, hvis noen har noen gode tips og råd til denne eksamen.

 

Per dags dato kan jeg absolutt ingenting... Er det håp for meg?

Ja, du har vel startet på innleveringen?

 

Kan jo endel allerede da.

Lenke til kommentar

 

 

Sliter veldig nå i forkant av den skriftlige eksamen i metode- og markedsinnsikt.

 

Den er på tre timer og teller 40 prosent av kursets karakter. Datoen for eksamen er 8. desember.

 

Jeg hadde satt stor pris på det, hvis noen har noen gode tips og råd til denne eksamen.

 

Per dags dato kan jeg absolutt ingenting... Er det håp for meg?

Ja, du har vel startet på innleveringen?

 

Kan jo endel allerede da.

Jeg kan som sagt ingenting. Innleveringen er gruppen min ferdig med.

 

Jeg har ikke lært så mye av denne grunnet ulike, private årsaker jeg ikke ønsker å gå nærmere inn på her.

 

Så, det store spørsmålet for meg handler om hvordan jeg best mulig kan forberede meg til denne eksamen som teller 40 prosent og som man også må bestå på for å godkjent kurs. :)

 

Jeg må bestå!!

 

Setter veldig stor pris på tips, råd og hjelp!

Lenke til kommentar

Jeg leste bare på foilene, fungerte fint det. Har alltid bare lest foiler.

 

Fikk ikke gjort innleveringen sist, så tar den fra mandag-onsdag nå. :w00t:

 

Du bør hvertfall se litt på hvordan jmp fungerer. Ene oppgaven var hvertfall sist at man skulle tyde en jmp oppgave.

 

Forøvrig ett jævlig fag.

 

1. Finans værst

2. Statistikk

3. Makro.

4. Metode.

5. Praktisk økonomi

Endret av Nikkor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg leste bare på foilene, fungerte fint det. Har alltid bare lest foiler.

 

Fikk ikke gjort innleveringen sist, så tar den fra mandag-onsdag nå. :w00t:

 

Du bør hvertfall se litt på hvordan jmp fungerer. Ene oppgaven var hvertfall sist at man skulle tyde en jmp oppgave.

 

Forøvrig ett jævlig fag.

 

1. Finans værst

2. Statistikk

3. Makro.

4. Metode.

5. Praktisk økonomi

Tusen takk for tips! :) Da får jeg se litt på hva JMP innebærer. :p huff

 

Og ja, enig - det er et forferdelig fag! Ganske tungt.

 

Håper denne eksamen går bra. Målet er å bestå! Tror du (eller andre) det er vanskelig?

 

Andre tips settes også stor pris på!! Jeg tror jeg trenger alt jeg kan få :)

Lenke til kommentar

Jeg har noen spørsmål angående opsjoners verdi. For eksempel når en aksje koster 80 kr i dag, og kursen vil være enten 100 eller 80 kr om tre måneder. Risikofri rente er 1 %, og Innløsningskurs er 85 kr. Det står i fasiten at KØ er 15, og Kn er 0. Hvordan kommer man frem til hva KØ og Kn er?

Lenke til kommentar

Opsjonen er verdt 15kr dersom kursen øker til 100kr (100-85) og den er verdiløs om kursen ikke øker (i og med at stricke-price er 85kr vil du tape 5 kr på å løse inn opsjonen (80-85).

 

Edit: Kan jo legge til tankegangen bak det. Tanken er at du ønsker å maksimere gevinsten/minimere tapet du oppnår. Dersom du eier en opsjon med en innløsningskurs på 85kr kan du oppnå en umiddelbar gevinst dersom du velger å bruke kjøpsretten en opsjon gir ved å kjøpe aksjen for 85kr for så å selge den for 100kr i markedet rett etterpå.

Dersom kursen ved innløsningstidspunkt er lavere enn aksjekursen vil du tape penger på å gjøre dette, ergo vil du ikke bruke kjøpsretten opsjonen gir (0 er bedre enn -5).

Endret av hvorre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...