Gå til innhold

Tråden for BI-studenter!


fanelli

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et fem-årig investeringsprosjekt forventes å gi følgende salgsinntekter per år målt i mill. kr: 24, 27, 30, 27, 24. Betalbare driftskostnader forventes per år å bli (målt i mill. kr): 18, 20, 22, 20, 18. Prosjektet krever innkjøp av et varig driftsmiddel ved oppstart. Denne investeringsutgiften antas å utgjøre kr 18 mill. Antatt salgsverdi for driftsmiddelet ved utløpet av prosjektperioden er kr 3 mill. Driftsmiddelet avskrives lineært med 20 % av avskrivningsgrunnlaget per år. Arbeidskapitalen ved inngangen til hvert år forventes å utgjøre 20 % av salgsinntekten i slutten av året. Se bort fra skatt.

Sett opp et budsjett for prosjektet som er relevant i forhold til å beregne prosjektets nåverdi.

post-122992-0-85456500-1417967519_thumb.png

Hvordan har de kommet frem til KS-effekt?

 

Lenke til kommentar

Noen som skal ha finansregnskap og regnskapsanalyse på tirsdag?

Leste i en annen tråd her at man burde fokusere på arbeidskrav-oppgavene til faget, stemmer det?

 

Jeg skal ha! Det stemmer at man bør fokusere på dem ja. En del av oppgavene blir plukket ut fra testene ;)

Lenke til kommentar

 

Noen som skal ha finansregnskap og regnskapsanalyse på tirsdag?

Leste i en annen tråd her at man burde fokusere på arbeidskrav-oppgavene til faget, stemmer det?

 

Jeg skal ha! Det stemmer at man bør fokusere på dem ja. En del av oppgavene blir plukket ut fra testene ;)

 

Men man skal kunne klare å bestå selv uten å ha gjort oppgavene? Foreleseren har jo sagt at det er "anbefalt", dvs. ikke obligatorisk. Jeg har ikke gjort noen av de oppgavene nemlig

Lenke til kommentar

 

 

Noen som skal ha finansregnskap og regnskapsanalyse på tirsdag?

Leste i en annen tråd her at man burde fokusere på arbeidskrav-oppgavene til faget, stemmer det?

 

Jeg skal ha! Det stemmer at man bør fokusere på dem ja. En del av oppgavene blir plukket ut fra testene ;)

 

Men man skal kunne klare å bestå selv uten å ha gjort oppgavene? Foreleseren har jo sagt at det er "anbefalt", dvs. ikke obligatorisk. Jeg har ikke gjort noen av de oppgavene nemlig

 

 

Har gjort alle testene + nesten alle tidligere eksamener. Stort sett alle spørsmål bygger på testene! Men om du kan pensumet klarer du jo såklart å gjøre oppgavene uten å ha tatt testene.

 

Eiendomsmeglerspørsmål gis stort sett til våren når eiendomsmeglerne også har eksamen i faget. Om vi får spørsmål om det, tror jeg det blir ganske lette spørsmål, men man får ikke nødvendigvis oppgitt kundespesifikasjonskjemaet, nei.

Lenke til kommentar

Jeg sliter med oppg 2b gitt høsten 2013 i finansregnskap & regnskapsanalyse.

Klarer ikke å forstå hvor 28 og -72 kommer fra i fasit.

 

Skal man ikke regne ut resultatet inntekter - varekostnad - diverse driftskostnader=900 og så gange dette med skattesats? Blir jo et tall over 200..

Lenke til kommentar

Jeg sliter med oppg 2b gitt høsten 2013 i finansregnskap & regnskapsanalyse.

Klarer ikke å forstå hvor 28 og -72 kommer fra i fasit.

 

Skal man ikke regne ut resultatet inntekter - varekostnad - diverse driftskostnader=900 og så gange dette med skattesats? Blir jo et tall over 200..

 

1. Varekostnadene øker med 800kr pga endring av varelager.

2. Hvis du da regner Inntekt (8000) - Varekostnad (3600) - Div driftskostnader (4300) får du 100.

 

3. Gang 100 med 28% skatt (som er 28), og de resterende 72 blir da overført til EK

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg sliter med oppg 2b gitt høsten 2013 i finansregnskap & regnskapsanalyse.

Klarer ikke å forstå hvor 28 og -72 kommer fra i fasit.

 

Skal man ikke regne ut resultatet inntekter - varekostnad - diverse driftskostnader=900 og så gange dette med skattesats? Blir jo et tall over 200..

 

1. Varekostnadene øker med 800kr pga endring av varelager.

2. Hvis du da regner Inntekt (8000) - Varekostnad (3600) - Div driftskostnader (4300) får du 100.

 

3. Gang 100 med 28% skatt (som er 28), og de resterende 72 blir da overført til EK

 

Oida. Må bare ha vært litt slurvete med kalkulatoren. Da hadde jeg riktig fremgangsmåte.

Tusen takk!!!

Lenke til kommentar

Sitter nå og forbereder meg til Finans 1 eksamen om noen dager. Noen tips til hva jeg kan gjøre for å forberede meg? Har lest jevnt og trutt hele semesteret, men merker at det er et stort og omfattende pensum.

 

Blir som alle andre svar til alle andre eksamener; Gjør gamle eksamensoppgaver og kartlegg hvilke deler av pensum du er dårligst på også setter du inn støtet på de delene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter nå og forbereder meg til Finans 1 eksamen om noen dager. Noen tips til hva jeg kan gjøre for å forberede meg? Har lest jevnt og trutt hele semesteret, men merker at det er et stort og omfattende pensum.

Skriv ned for hånd alle formlene som brukes i hver del, og pugg disse. Ekstra bra om du evner å forstå sammenhengen i formlene. Da vil de fleste oppgaver være logiske :-) I tillegg må du selvsagt kunne begrepene.

 

Når du møter opp til eksamen kan det være lurt å skrive ned alle formlene med en gang på kladdearkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser på @BI at det er fare for streik ved Handelshøyskolen BI.

 

"Fra og med onsdag 10.12.2014 kan det være fare for at det blir streik ved Handelshøyskolen BI.

Årsaken til dette er at det er brudd i forhandlingene mellom fagforeningen Parat og BIs arbeidsgiverorganisasjon, Abelia. Det pågår nå mekling. Dette betyr at flere administrativt BI-ansatte kan bli tatt ut i streik fra og med i morgen. Det jobbes for å håndtere en slik situasjon på en best mulig måte for studentene. Alle studenter skal møte til planlagt eksamen, så sant de ikke får beskjed om noe annet. Vi kommer tilbake med mer informasjon så snart det lar seg gjøre."

Tanker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...