Gå til innhold

Tråden for BI-studenter!


fanelli

Anbefalte innlegg

 

What? Hvordan var dama med nissene uaktsom? Faen, håper ikke jeg har gjort en idiot feil nå.

Lurer jeg også på. Jeg kom fram til at det ikke var erstatningsgrunnlag fordi det ikke foreligger et ansvarsgrunnlag. Hun kunne ha handlet annerledes (ikke satt fram "fristelser"), men dette er jo ikke noe hun BURDE gjøre, det er jo tross alt en julemarknad?

 

 

Kom også fram til at hun ikke var uaktsom! mente bare at det var det jeg drøftet:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5 sider på del 1 og 3 sider på del 2. Sitter med en stygg følelse av at jeg kanskje bommet litt på begge delene, men gjort er gjort. Del 1 for min del ble for det meste en oppramsing av dimensjonene knyttet til innovasjon og muligens litt lite diskusjon. Del 2 ble også mye fjas, litt om glass ceiling, men ellers mye fyllstoff som kanskje ikke er av nevneverdig innhold.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Skal ha statistikk eksamen på mandag og lurte på om noen kunne hjelpe meg litt.

 

Bakerst i boken har man jo de diverse tabellene som inne holder div tall.

 

.00 0.01 bortover og det samme nedover.

 

Er litt usikker på hvordan man anvender dette riktig hele tiden.

 

Kan noen forklare meg kortfattet hvordan det fungerer? Hvordan vet man hvilke tall man skal bruke?

 

Hadde satt pris på det.

 

F.eks når vet man at man skal bruke normalkurven (arealtabell), og hvordan vet man at man f.eks henter tall fra 1.1 (i grafen nedover) og .05 i grafen bortover?

Endret av thomasas12
Lenke til kommentar

Hei, noen som jobber med strategi innleveringen og kan hjelpe meg :) Jeg sliter veldig mye med delen verdikjedens kostnadsdrivere om hva de er og hva de går ut på ? Kom gjerne med eksempler fordi jeg skjøner ikke helt hva det handler om etter å ha lest mye om det på nettet.

Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med dette i logistikk og markedsføringskanaler. Eksempel fra en tidligere eksamensoppgave:

De ønsker hjelp til følgende beregninger:

  1. Sett opp en prognose ved hjelp av eksponentiell glatting med en glattingskonstant

    på 0,3. Beregn MAD med utgangspunkt i avvik fra og med april til og med

    desember.

  2. Beregn optimalt ordrekvantum og bestillingspunkt samt dimensjoner et

    sikkerhetslager med utgangspunkt i prognosen over med en servicegrad på 99%.

  3. Beregn de totale lagrings og bestillingskostnadene, omløpshastighet og

    gjennomsnittlig kapitalbinding med utgangspunkt i oppgave 2.

  4. Bedriften får et tilbud om 1 % rabatt om de kjøper inn 1000 ved hvert innkjøp.

    Sikkerhetslageret skal være uendret. Bør de benytte seg av tilbudet?

Oppgave 1 har jeg fått til, men klarer ikke resten av oppgave 2,3 og 4. Kan noen hjelpe med å forklare?? Hadde blitt såå glad!

Her er svaret på oppgave 1:

post-366655-0-23739300-1416946395_thumb.png

 

Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med dette i logistikk og markedsføringskanaler. Eksempel fra en tidligere eksamensoppgave:

De ønsker hjelp til følgende beregninger:

  1. Sett opp en prognose ved hjelp av eksponentiell glatting med en glattingskonstant

    på 0,3. Beregn MAD med utgangspunkt i avvik fra og med april til og med

    desember.

  2. Beregn optimalt ordrekvantum og bestillingspunkt samt dimensjoner et

    sikkerhetslager med utgangspunkt i prognosen over med en servicegrad på 99%.

  3. Beregn de totale lagrings og bestillingskostnadene, omløpshastighet og

    gjennomsnittlig kapitalbinding med utgangspunkt i oppgave 2.

  4. Bedriften får et tilbud om 1 % rabatt om de kjøper inn 1000 ved hvert innkjøp.

    Sikkerhetslageret skal være uendret. Bør de benytte seg av tilbudet?

Oppgave 1 har jeg fått til, men klarer ikke resten av oppgave 2,3 og 4. Kan noen hjelpe med å forklare?? Hadde blitt såå glad!

Her er svaret på oppgave 1:

attachicon.gifSkjermbilde 2014-11-25 kl. 21.10.08.png

 

 

 

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, all den tid jeg ikke har hatt eller har faget, men jeg skal ha faget nå til våren.

 

Huff! Det ser vanskelig ut. Jeg har også lest kursbeskrivelsen - også der ser det ut til å være et utfordrende fag.

 

Leser av eksamensstatistikken for våren 2014, at over hele 30 % strøk i dette faget. 184 av 601 studenter strøk i logistikk og markedsføringskanaler.

 

Er dette faget så ille som jeg nå kanskje frykter? Mye matematikk? Huff...

Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med dette i logistikk og markedsføringskanaler. Eksempel fra en tidligere eksamensoppgave:

De ønsker hjelp til følgende beregninger:

  1. Sett opp en prognose ved hjelp av eksponentiell glatting med en glattingskonstant

    på 0,3. Beregn MAD med utgangspunkt i avvik fra og med april til og med

    desember.

  2. Beregn optimalt ordrekvantum og bestillingspunkt samt dimensjoner et

    sikkerhetslager med utgangspunkt i prognosen over med en servicegrad på 99%.

  3. Beregn de totale lagrings og bestillingskostnadene, omløpshastighet og

    gjennomsnittlig kapitalbinding med utgangspunkt i oppgave 2.

  4. Bedriften får et tilbud om 1 % rabatt om de kjøper inn 1000 ved hvert innkjøp.

    Sikkerhetslageret skal være uendret. Bør de benytte seg av tilbudet?

Oppgave 1 har jeg fått til, men klarer ikke resten av oppgave 2,3 og 4. Kan noen hjelpe med å forklare?? Hadde blitt såå glad!

Her er svaret på oppgave 1:

attachicon.gifSkjermbilde 2014-11-25 kl. 21.10.08.png

 

 

Kan hende denne foilen kan hjelpe deg.

Prognoseretc.pdf

Lenke til kommentar

Noen som kan anbefale valgfag 2.klasse øk/ad til våren? Hva bør man ta, som lønner seg i ettertid?

 

Vurderer sterkt "Anvendt mikroøkonomi" ettersom det var eneste som hadde et fnugg av interesse. Hvordan er dette faget?

Jeg tok dette som nettstudie og var veldig interessant og lærerikt. Vil strekke meg til å si at dette er et av de beste fagene jeg har hatt på BI. Om du har planer om å ta master i økonomi vil det være en fordel å ha dette faget da det er anbefalt på både BI og andre høyskoler/universitet. Faget krever en god del jobb sammenlignet med noen av de andre fagene du kan ha som valgkurs(avhengig av skole), så ønsker du god karakter må det jobbes.

Lenke til kommentar

 

Noen som kan anbefale valgfag 2.klasse øk/ad til våren? Hva bør man ta, som lønner seg i ettertid?

 

Vurderer sterkt "Anvendt mikroøkonomi" ettersom det var eneste som hadde et fnugg av interesse. Hvordan er dette faget?

Jeg tok dette som nettstudie og var veldig interessant og lærerikt. Vil strekke meg til å si at dette er et av de beste fagene jeg har hatt på BI. Om du har planer om å ta master i økonomi vil det være en fordel å ha dette faget da det er anbefalt på både BI og andre høyskoler/universitet. Faget krever en god del jobb sammenlignet med noen av de andre fagene du kan ha som valgkurs(avhengig av skole), så ønsker du god karakter må det jobbes.

 

Er det likt vanlig mikroøkonomi som alle har? Eller bare mye lesing som i Bedriften f.eks. uten særlig mye regning etc?

Lenke til kommentar

 

 

Noen som kan anbefale valgfag 2.klasse øk/ad til våren? Hva bør man ta, som lønner seg i ettertid?

 

Vurderer sterkt "Anvendt mikroøkonomi" ettersom det var eneste som hadde et fnugg av interesse. Hvordan er dette faget?

Jeg tok dette som nettstudie og var veldig interessant og lærerikt. Vil strekke meg til å si at dette er et av de beste fagene jeg har hatt på BI. Om du har planer om å ta master i økonomi vil det være en fordel å ha dette faget da det er anbefalt på både BI og andre høyskoler/universitet. Faget krever en god del jobb sammenlignet med noen av de andre fagene du kan ha som valgkurs(avhengig av skole), så ønsker du god karakter må det jobbes.

 

Er det likt vanlig mikroøkonomi som alle har? Eller bare mye lesing som i Bedriften f.eks. uten særlig mye regning etc?

 

Kurset baserer seg på en god del regning som du er kjent med fra det ordinære kurset pluss en del nytt stoff, så kan ikke sammenlignes med bedriften i det hele tatt. Ønsker du god karakter forutsetter det at du leser endel i pensumboken for å få en forståelse på hva du gjør, men jeg likte stoffet så godt at det var ikke noe problem å lese.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...