Gå til innhold

Tråden for BI-studenter!


fanelli

Anbefalte innlegg

Oppgave: setter 10 000 i banken i dag. Etter 10 år har du 13 439,16 kr på kontoen. Hva har rentesatsen per år vært?

 

Her er det jo bare å fylle inn på den grå rekka på kalkulatoren. N=10, PV=10 000 og FV=13 439,16. Så finner man renta på I/Y. Hvordan skal man trykke inn dette for å få frem renta?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppgave: setter 10 000 i banken i dag. Etter 10 år har du 13 439,16 kr på kontoen. Hva har rentesatsen per år vært?

 

Her er det jo bare å fylle inn på den grå rekka på kalkulatoren. N=10, PV=10 000 og FV=13 439,16. Så finner man renta på I/Y. Hvordan skal man trykke inn dette for å få frem renta?

Du har jo så og si skrevet hva man skal trykke? Fyll ut disse og trykk compute på renta?
Lenke til kommentar

Det er jo det jeg gjør, men det kommer ikke frem noe rente.

Er det bare å trykke N, så trykke 10, så trykke PV og 10 000, så trykke FV og 13 439,16. Og så trykke CPT og I/Y? Eller må man trykke enter eller noe i mellom.

Du trykker 10 og så N, 10 000 og så PV, 13439,16 og så FV og så CPT I/Y.
Lenke til kommentar

Jeg får bare error 5 når jeg trykker dette. Kan det ha noe med innstillinger og gjøre? Jeg fikk alltid frem svaret før, men nå blir det bare error.

Sannsynligvis fordi du ikke har "renset" kalkulatoren.

Skru den på, trykk 2nd og så fv (som i dette tilfellet blir clr tvm). I tillegg kan du ta 2nd + CE|C (som i dette tilfellet blir clr work)

Lenke til kommentar

Nesten tilsvarende har faktisk skjedd meg en gang. Min kalkulator fikk ikke error, men viste andre svar en resten av folka på gruppa. Enden på visa var at jeg måtte trykke inn reset knapp (liten på baksiden). Så måtte jeg gjøre innstillingene på nytt. Etter det har den fungert fint.

Lenke til kommentar

En elektrokjede tilbyr sine kunder to betalingsalternativer ved kjøp av et bestemt Smart- TV. Alternativ 1: Kontant kr 6 000. Alternativ 2: Forskuddsvis månedlig betaling kr 650 i 10 måneder (første betaling foretas på kjøpstidspunktet). Hva er den effektive renten per år ved å benytte tilbudet om avbetaling?

 

Tar

 

CF

CFo 6000

C01 - 650

F01 10

IRR CPT

 

Månedlig rente 1,48. I fasiten så står det 1,8252

 

Hva gjør jeg galt?

Lenke til kommentar

En elektrokjede tilbyr sine kunder to betalingsalternativer ved kjøp av et bestemt Smart- TV. Alternativ 1: Kontant kr 6 000. Alternativ 2: Forskuddsvis månedlig betaling kr 650 i 10 måneder (første betaling foretas på kjøpstidspunktet). Hva er den effektive renten per år ved å benytte tilbudet om avbetaling?

 

Tar

 

CF

CFo 6000

C01 - 650

F01 10

IRR CPT

 

Månedlig rente 1,48. I fasiten så står det 1,8252

 

Hva gjør jeg galt?

 

9 perioder ettersom du betaler første avdrag ved kjøpstidspunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...