Gå til innhold

Tråden for BI-studenter!


fanelli

Anbefalte innlegg

 

 

Da har jeg kommet inn på Økonomi & administrasjon. Desverre greide samboeren min og gjøre en liten STOR feil. Hun søkte på Internasjonal markedsføring når hun egentlig skulle søke markedsføringsledelse. Hun vil ikke dra bort i ett år mye pga forholdet. Er det noen mulighet for at hun kan bytte hvis hun ringer BI i morgen? Eller er opptaket helt ferdig. Hun har et bra snitt på godt over 45 poeng så karaktermessig burde det gå greit.

Går fint så lenge det er plass. BI har rullerende opptak. Jeg ble tatt opp på ØK/ADM en uke etter skolestart.

 

 

Noen som vet om utmeldingsfristen på BI er uomtvistelig eller om det er noen vei utenom?

 

Jeg var 100% sikker på at den var i slutten av juli og hadde tenkt å vente til jeg fikk svar fra SO, men fikk et aldri så lite sjokk når jeg i dag logget inn på @BI og ser på korrespondansen min med BI at denne fristen var i uke 25!

 

Har altså begynt på en bachelor i øk./adm. og er ferdig med første året, men ønsker nå å starte på nytt med det jeg har søkt på i SO om jeg kommer inn og derfor avslutte kontrakten min med BI.

 

Redd jeg virkelig har tabbet meg ut nå..

Gi gjerne en tilbakemelding når du har fått svar. Jeg fikk plutselig en skoleplass jeg ikke hadde forventet å få i dag, så havner muligens i samme situasjon :p

Hva kom du inn på? :)

 

Kan gjøre det. Venter fortsatt på svar. Burde komme i morgen.

Kom inn på undervannsteknologi på HiB, men er litt usikker på om det er veien å gå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Krysser fingrene. Begynner å glede meg nå, men faen så mye bøker jeg må kjøpe..

 

Lyst å kjøpe mine? Har alt for begge semesterene. Kjøpt nytt i fjor og pent brukt. :)

 

Spørsmål til de som har/har hatt økadmin, hvilke emner i matte hadde dere første semester? :p Og hvilke fag var mest utfordrene?

 

Algebra og enkel funksjonslære. Første semester er veldig mykt og kun 2,5 studiepoeng tror jeg, men legger grunnlaget for andre semester.

 

De mest utfordrende fagene var markedsføringslære og organisasjon og ledelse fordi de var ekstremt uinteressante og tunge å jobbe med. De "tyngre" fagene gikk langt bedre fordi de var mye mer givende å jobbe med.

 

Takk for svar :) Jeg har boka "matematikk for økonomi og samfunnsfag" som jeg tror er boka de bruker (?), husker du hvilke kapitler det var? Ble det mye pugging og lesing eller mest oppgaveløsing og forståelse i de forskjellige fagene?

Endret av OVOXO
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845
Kom inn på undervannsteknologi på HiB, men er litt usikker på om det er veien å gå.

 

 

Ok. Ser forresten ut som om utmeldingen min går bra, men nå begynner jeg å lure på om det er dumt å ikke fortsette. Lol. :)

 

Kunne vært interessant Elijah. Er det mye markering osv i dem? Så nettopp timeplanen min, forelesing fra 1400 til 1645 både mandag og Torsdag... Wtf? Hvorfor ikke litt tidligere på dagen?

 

Jeg har brukt markør ja, så om du ikke liker det, så har du (eller jeg) et problem. :) Men ellers er bøkene pent behandlet.

 

Kjip timeplan ja, men synes det er verre med 1100 til 1400 som vi hadde mye av. Da blir dagen virkelig oppstykket. Nå har du tross alt mulighet til å komme deg opp tidlig, ha en god jobbeøkt frem til 1400 og deretter være ferdig 1645.

 

 

 

 

Takk for svar :) Jeg har boka "matematikk for økonomi og samfunnsfag" som jeg tror er boka de bruker (?), husker du hvilke kapitler det var? Ble det mye pugging og lesing eller mest oppgaveløsing og forståelse i de forskjellige fagene?

 

 

Mener på det er den ja. Det kan du dobbeltsjekke ved å gå inn på BI sine sider.

 

Matematikk for økonomer har generelt lite fokus på forståelse, det går mest på pugging av regler og en algoritmisk fremgangsmåte. Jeg hadde en del matematikk fra før av, så jeg var ikke i en eneste forelesning.

 

Leste bare i boken, gikk gjennom anbefalt oppgaveplan og deretter alle eksamensoppgaver 1-2 ganger. Fikk A.

 

Første semester mener jeg på det kun er kapittel 1 og 2 som avsluttes med en flervalgstest til jul. Etter jul starter matematikken for fullt, men er fortsatt ganske enkelt. Tror hele kapittel 1 og 2 er pensum, men det er ikke tilfellet for kapitlene lenger ut i boken.

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

 

Kom inn på undervannsteknologi på HiB, men er litt usikker på om det er veien å gå.

 

 

Ok. Ser forresten ut som om utmeldingen min går bra, men nå begynner jeg å lure på om det er dumt å ikke fortsette. Lol. :)

 

Kunne vært interessant Elijah. Er det mye markering osv i dem? Så nettopp timeplanen min, forelesing fra 1400 til 1645 både mandag og Torsdag... Wtf? Hvorfor ikke litt tidligere på dagen?

 

Jeg har brukt markør ja, så om du ikke liker det, så har du (eller jeg) et problem. :) Men ellers er bøkene pent behandlet.

 

Kjip timeplan ja, men synes det er verre med 1100 til 1400 som vi hadde mye av. Da blir dagen virkelig oppstykket. Nå har du tross alt mulighet til å komme deg opp tidlig, ha en god jobbeøkt frem til 1400 og deretter være ferdig 1645.

 

 

 

 

Takk for svar :) Jeg har boka "matematikk for økonomi og samfunnsfag" som jeg tror er boka de bruker (?), husker du hvilke kapitler det var? Ble det mye pugging og lesing eller mest oppgaveløsing og forståelse i de forskjellige fagene?

 

 

Mener på det er den ja. Det kan du dobbeltsjekke ved å gå inn på BI sine sider.

 

Matematikk for økonomer har generelt lite fokus på forståelse, det går mest på pugging av regler og en algoritmisk fremgangsmåte. Jeg hadde en del matematikk fra før av, så jeg var ikke i en eneste forelesning.

 

Leste bare i boken, gikk gjennom anbefalt oppgaveplan og deretter alle eksamensoppgaver 1-2 ganger. Fikk A.

 

Første semester mener jeg på det kun er kapittel 1 og 2 som avsluttes med en flervalgstest til jul. Etter jul starter matematikken for fullt, men er fortsatt ganske enkelt. Tror hele kapittel 1 og 2 er pensum, men det er ikke tilfellet for kapitlene lenger ut i boken.

 

 

Det høres så ille ut :) men tenkte mer generelt på de andre fagene om det ble mye pugg/lesing eller mest oppgaveløsing og forståelse, for jeg har tidligere ikke hatt f.eks. rettslære og skal nå ha forettningsjus :p også har jeg mye å gjøre utenom også, så vet ikke hva jeg kan forvente av arbeidsmengde første året.

Lenke til kommentar

Angående det med forståelse av fagene, så er vel folk ganske ulike. Enkelte klarer seg fint med å pugge regler og formler, mens jeg personlig er avhengig av å forstå det jeg holder på med for å faktisk lære det, og ikke bare kunne det til eksamen for deretter å glemme det igjen. Har du først forstått det er sjansen for at det går rett ut av hjernen etter eksamen mindre.

Av fagene første året anbefaler jeg deg (ut fra hva jeg har opplevd å ha mest bruk for i løpet av de to siste årene) å legge fokus på BØK og matte. Jussen er ikke spesielt vanskelig, jeg klarte meg fint uten rettslære fra VGS.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 

Kom inn på undervannsteknologi på HiB, men er litt usikker på om det er veien å gå.

 

 

Ok. Ser forresten ut som om utmeldingen min går bra, men nå begynner jeg å lure på om det er dumt å ikke fortsette. Lol. :)

 

Kunne vært interessant Elijah. Er det mye markering osv i dem? Så nettopp timeplanen min, forelesing fra 1400 til 1645 både mandag og Torsdag... Wtf? Hvorfor ikke litt tidligere på dagen?

 

Jeg har brukt markør ja, så om du ikke liker det, så har du (eller jeg) et problem. :) Men ellers er bøkene pent behandlet.

 

Kjip timeplan ja, men synes det er verre med 1100 til 1400 som vi hadde mye av. Da blir dagen virkelig oppstykket. Nå har du tross alt mulighet til å komme deg opp tidlig, ha en god jobbeøkt frem til 1400 og deretter være ferdig 1645.

 

 

 

 

Takk for svar :) Jeg har boka "matematikk for økonomi og samfunnsfag" som jeg tror er boka de bruker (?), husker du hvilke kapitler det var? Ble det mye pugging og lesing eller mest oppgaveløsing og forståelse i de forskjellige fagene?

 

 

Mener på det er den ja. Det kan du dobbeltsjekke ved å gå inn på BI sine sider.

 

Matematikk for økonomer har generelt lite fokus på forståelse, det går mest på pugging av regler og en algoritmisk fremgangsmåte. Jeg hadde en del matematikk fra før av, så jeg var ikke i en eneste forelesning.

 

Leste bare i boken, gikk gjennom anbefalt oppgaveplan og deretter alle eksamensoppgaver 1-2 ganger. Fikk A.

 

Første semester mener jeg på det kun er kapittel 1 og 2 som avsluttes med en flervalgstest til jul. Etter jul starter matematikken for fullt, men er fortsatt ganske enkelt. Tror hele kapittel 1 og 2 er pensum, men det er ikke tilfellet for kapitlene lenger ut i boken.

 

 

Det høres så ille ut :) men tenkte mer generelt på de andre fagene om det ble mye pugg/lesing eller mest oppgaveløsing og forståelse, for jeg har tidligere ikke hatt f.eks. rettslære og skal nå ha forettningsjus :p også har jeg mye å gjøre utenom også, så vet ikke hva jeg kan forvente av arbeidsmengde første året.

 

 

De færreste fagene første året er lesefag og går mest på forståelse og oppgaveregning.

 

Det jeg mente med at matematikken ikke fokuserte på forståelse er at HVORFOR er veldig lite sentralt, men du må selvsagt forstå litt.

 

Første semester er det Bedriften som er det man kan kalle et lesefag, men selv her vil jo forståelse gjøre det enklere å huske og skrive en god eksamen.

 

Andre semester er Organisasjon og Ledelse et lesefag hvor mye stoff må pugges og forstås.

 

Hadde selv ikke rettslære fra før av og så svært mørkt på Forretningsjuss. Hadde en tråd her på forumet hvor jeg krisemaksimerte og lurte på tips som kunne hjelpe meg til å kanskje greie en C. Når jeg endelig begynte på skikkelige eksamensforberedelser og gikk gjennom gamle eksamenssett begynte det å løsne. Nøkkelen er å lære seg juridisk metode og drøfte. Skrev 28 sider på eksamen og fikk en A.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Elijah (Prøver å unngå massiv quote). Hvis det er en ok pris skal jeg vurdere det. Eneste 6 jeg har fra VGS er fra da jeg kjøpte en brukt Biologi 1 bok. Punget alt det hun jeg kjøpte den av hadde markert og fikk da seks lol. Skal du fortsette på BI btw eller blir det undervannsteknologi/anvendtmatttematikk?

 

Tenker vel i utgangspunktet halv pris og mener på totalen var rundt 4000 pluss/minus (kun første semester). Husker jeg var overrasket over hvor mye jeg faktisk måtte ut med. Bare å sende en PM om det er aktuelt. :)

 

Er ikke 100% sikker (meget ubesluttsom person når det gjelder slikt), men det ser nok ut til at jeg ikke fortsetter på BI som fulltidsstudent, men jeg tenker kanskje å ta noen fag og se om jeg kan fullføre på sikt. Får se.

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har gått Personlig Økonomi som valgfag på BI, og kan fortelle hvordan faget er?

Veldig kjekt. Er det faget jeg har hatt som har vært mest relevant både jobbmessig på deltidsjobben jeg har og på det personlige plan. Et veldig praktisk og greit fag. Relativt lett å bestå og absolutt ikke uoverkommelig å få A eller B

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Noen som har gått Personlig Økonomi som valgfag på BI, og kan fortelle hvordan faget er?

Veldig kjekt. Er det faget jeg har hatt som har vært mest relevant både jobbmessig på deltidsjobben jeg har og på det personlige plan. Et veldig praktisk og greit fag. Relativt lett å bestå og absolutt ikke uoverkommelig å få A eller B

 

Mange som tar det? Da jeg valgte fag var det 50 ledige plasser igjen, men jeg vet ikke helt hvor mange det er totalt plass til i klassen

Lenke til kommentar

Mange som tar det? Da jeg valgte fag var det 50 ledige plasser igjen, men jeg vet ikke helt hvor mange det er totalt plass til i klassen

Vet ikke helt. Jeg går selv i Stavanger, så.

 

Hei, noen som vet hvilke kapitler som er pensum i boka Investering og finansiering, for finans og økonomistyring første semester?

 

Blir veldig glad om noen husker, så jeg får forberedt meg litt før skolestart :hm::w00t:
Du kan egentlig først som sist lære deg hvordan du finner pensum på bi.no eller at.bi.no. Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

 

Mange som tar det? Da jeg valgte fag var det 50 ledige plasser igjen, men jeg vet ikke helt hvor mange det er totalt plass til i klassen

Vet ikke helt. Jeg går selv i Stavanger, så.

 

Hei, noen som vet hvilke kapitler som er pensum i boka Investering og finansiering, for finans og økonomistyring første semester?

Blir veldig glad om noen husker, så jeg får forberedt meg litt før skolestart :hm::w00t:
Du kan egentlig først som sist lære deg hvordan du finner pensum på bi.no eller at.bi.no.

 

Først som sist? :hmm: Finner bare emneoversikt, men selv om jeg sammenlikner den med innholdslista til boka er det vanskelig å komme frem til en felles konklusjon :nei:

Endret av LesDeuxII
Lenke til kommentar

 

Hei, noen som vet hvilke kapitler som er pensum i boka Investering og finansiering, for finans og økonomistyring første semester?

Blir veldig glad om noen husker, så jeg får forberedt meg litt før skolestart :hm::w00t:

 

Sending, Aage ; Økonomistyring 1, 2. utgave. Bergen: Fagbokforlaget AS, 2013. Kapitlene 1 - 11, 12 - 16.

Bredesen, Ivar ; Investering og Finansiering, 4. utgave, 2011. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. Kapitlene: 1-9.

Anbefalt litteratur: Sending, Aage, Arbeidshefte til Økonomistyring 1, 2. utgave. Bergen: Fag- bokforlaget AS, 2013.

Bredesen, Ivar; Hjelper til Investering og Finansiering, 4. utgave. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag, 2011.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...