Gå til innhold

Hva ville du gjort i Stina Bredemo hagens sko?


Anbefalte innlegg

Blir provosert av sånt jeg. Som mange andre i tråden her syntes jeg dem fikk som fortjent. Nå håper jeg inderlig at det ikke blir inngått kompromisser og/eller andre avtaler som reduserer straffa dems.

 

Jeg blir ikke provosert av deg, men skremt.. Som mange andre i denne tråden viser du forakt for medmennesker.

Er du klar over hva 25 kg kokain er i stand til å gjøre? Det er veldig, veldig mange liv som blir ødelagt av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enten soner hun for sin egen stupiditet, eller så soner hun fordi hun med viten og vilje forsøkte å smugle kokain.

 

Men.. er det egentlig kriminelt i seg selv å være dum?

 

Nå synes jeg man bør ta høyde for at de har blitt presset. Hvertfall inndirekte.

Og kanskje blitt lurt for den del.

 

Har iallefall vanskelig for å tro at de har vært bevisst alvoret og de mulige konsekvensene. Får det ikke til å rime. Da hadde de høyst sannsynlig aldri turt gjøre det der.

 

Nope. Men hvis dumskapen fører til at man gjør noe ulovlig (narkotikasmugling) så kan man straffes selv om man ikke nødvendigvis visste at det man gjorde var galt. Det er mulig at manglende kunnskap kan være formildende i enkelte saker, men det vet jeg ikke noe om. Idioti burde uansett ikke ikke føre til unnlatelse fra straff med mindre det er så alvorlig at det kan klassifiseres som et handicap.

 

Her har tiltalte hatt alle muligheter til å tenke over situasjonen før hun handlet. Det var ikke spontant, men en tur som krevde planlegging og mange aktive handlinger for å gjennomføre. Jeg synes det er flott at slike mennesker straffes. De bidrar til lidelse til de som er avhengige av stoffet og feter lommebøkene til bakmenn og korrupte mennesker.

 

Det er mulig at hun er stokk dum. Hun fraktet jo kokain for vanvittige verdier for lommerusk.

Lenke til kommentar
Blir provosert av sånt jeg. Som mange andre i tråden her syntes jeg dem fikk som fortjent. Nå håper jeg inderlig at det ikke blir inngått kompromisser og/eller andre avtaler som reduserer straffa dems.

 

Jeg blir ikke provosert av deg, men skremt.. Som mange andre i denne tråden viser du forakt for medmennesker.

Er du klar over hva 25 kg kokain er i stand til å gjøre? Det er veldig, veldig mange liv som blir ødelagt av det.

 

Som med alkohol.. Som er lov.. Dette har blitt "diskutert" til det kjedsommelige og jeg kunne gjerne fortsatt, men ettersom det er OT blir det bare slettet til slutt.

Lenke til kommentar
Blir provosert av sånt jeg. Som mange andre i tråden her syntes jeg dem fikk som fortjent. Nå håper jeg inderlig at det ikke blir inngått kompromisser og/eller andre avtaler som reduserer straffa dems.

 

Jeg blir ikke provosert av deg, men skremt.. Som mange andre i denne tråden viser du forakt for medmennesker.

Er du klar over hva 25 kg kokain er i stand til å gjøre? Det er veldig, veldig mange liv som blir ødelagt av det.

 

Jeg nevnte noe i den retning tidligere. For at liv skal bli ødelagt av kokain, kreves det i de fleste tilfeller at de potensielle ofrene selv velger at de vil bli ofre. Det er noe annet enn å faktisk direkte ødelegge livene til andre med hærverk, ran, vold og drap.

Lenke til kommentar

Selv synes jeg ikke det er så relevant hva det gjør med folk, hvor mye som skal til for å bli avhenging, hvor mye man må ta før livet blir ødelagt osv osv så lenge det er ulovlig.

 

Det bryter loven, og smugling av narkotika går etter norsk lov for å være en svært alvorlig forbrytelse.

 

Har man problemer med å takle det stramme lovverket som gjelder i Norge for nakotiske stoffer, så bor man ganske enkelt feil sted og burde heller flytte til mer liberale steder som Nederland.

 

Hvis vi derimot prøver å holde oss litt on topic..

 

Spørsmålet fra trådstarter var: Hvordan tror dere et 19 år gammelt menneske takler en slik situasjon?

Og hvordan tror dere dere ville taklet situasjonen?

 

Jeg svarer: Takle eller ikke takle, det er konsekvensen av å akseptere en artig sydentur til bolivia mot å smugle kola.

 

Selv ville jeg brukt de 13årene til å studere, så hadde jeg kanskje fått litt kunnskap og blitt litt mer oppvakt. Og hadde jeg vært det før boliviaturen, hadde jeg kanskje ikke endt opp i fengselet in the first place. Men slik er livets skole..

Endret av davinci745
Lenke til kommentar

Hva med å planlegge fluktforsøk? :ph34r:

 

 

Har man problemer med å takle det stramme lovverket som gjelder i Norge for nakotiske stoffer, så bor man ganske enkelt feil sted og burde heller flytte til mer liberale steder som Nederland.

 

Ja, best å flykte, ikke kjempe imot ting man er uenig i..

Lenke til kommentar

Fluktforsøk kunne nok virket som en veldig lur ide ja hvis jeg hadde vært så glup å kommet meg inn i fengselet der nede :)

 

 

Har man problemer med å takle det stramme lovverket som gjelder i Norge for nakotiske stoffer, så bor man ganske enkelt feil sted og burde heller flytte til mer liberale steder som Nederland.

 

Ja, best å flykte, ikke kjempe imot ting man er uenig i..

"Ja, bedre å omvende alle rundt seg der man bor, ikke dra dit hvor flertallet allerede er enig med deg.."

 

Å tro hasjkaker kommer til å selges lovlig på Deli DeLuca i Oslo i framtiden om man roper etter det på stortinget er et utopia jeg mener ingen av oss har noe behov for å strebe etter.

Endret av davinci745
Lenke til kommentar
Om ungen skal betraktes som boliviansk eller norsk har jeg ingen formening om, den vil uansett ha det bedre hos besteforeldre i Norge enn hos en type i det landet.
En unge født i Bolivia med boliviansk far vil bli boliviansk statsborger. Om moren noengang reiser til Norge har hun lov til å søke om å få ungen med inn i Norge, men det er ingen automatikk i det.

 

Og hvordan i alle dager kan du påstå at besteforeldrene er bedre skikket enn moren eller faren til å ta seg av ungen? og om hverken faren eller moren klarer ta seg av ungen er det naturlige at ungen blir tatt hånd om av staten i Bolivia.

Lenke til kommentar
Om ungen skal betraktes som boliviansk eller norsk har jeg ingen formening om, den vil uansett ha det bedre hos besteforeldre i Norge enn hos en type i det landet.
En unge født i Bolivia med boliviansk far vil bli boliviansk statsborger. Om moren noengang reiser til Norge har hun lov til å søke om å få ungen med inn i Norge, men det er ingen automatikk i det.

 

Og hvordan i alle dager kan du påstå at besteforeldrene er bedre skikket enn moren eller faren til å ta seg av ungen? og om hverken faren eller moren klarer ta seg av ungen er det naturlige at ungen blir tatt hånd om av staten i Bolivia.

Et barn født av norsk mor får automatisk norsk statsborgerskap. Så ser ikke hvor du har det våset der i fra.

Lenke til kommentar
Et barn født av norsk mor får automatisk norsk statsborgerskap. Så ser ikke hvor du har det våset der i fra.
Kun om landet ungen fødes i tillater dobbelt statsborgerskap. Siden de fleste landene i latinamerika ikke tillater dette så antok jeg at det var slik også i Bolivia. Har sjekket og jeg tok feil, Bolivia tillater dobbelt statsborgerskap. For de fleste land gjelder imidlertid det jeg sa.

 

og om hverken faren eller moren klarer ta seg av ungen er det naturlige at ungen blir tatt hånd om av staten i Bolivia.

Jobber du innen dette feltet (her i Norge) så du vet hva du snakker om, eller er det bare teorier du kaster rundt deg?
Tenk om ungen var født i Norge. Hadde det vært naturlig at ungen ble sendt til besteforeldre i utlandet?
Lenke til kommentar

Fluktforsøk kunne nok virket som en veldig lur ide ja hvis jeg hadde vært så glup å kommet meg inn i fengselet der nede :)

 

 

Har man problemer med å takle det stramme lovverket som gjelder i Norge for nakotiske stoffer, så bor man ganske enkelt feil sted og burde heller flytte til mer liberale steder som Nederland.

 

Ja, best å flykte, ikke kjempe imot ting man er uenig i..

"Ja, bedre å omvende alle rundt seg der man bor, ikke dra dit hvor flertallet allerede er enig med deg.."

 

Å tro hasjkaker kommer til å selges lovlig på Deli DeLuca i Oslo i framtiden om man roper etter det på stortinget er et utopia jeg mener ingen av oss har noe behov for å strebe etter.

 

lol, for Stina sin del hadde det vel begrenset seg til å få smuglet (no pun intended) ut noen lapper til de innleide folka på utsiden. Det burde hun få til. :!:

 

Men jeg tviler på at det blir 13 år. Foreldrene kommer til å prøve et eller annet, de gir seg nok ikke med det første.

 

 

Hasjkaker på butikken er logisk og det er bare et spørsmål om tid.. Vi snakker kanskje 1000 år, men poenget er å ikke bare legge seg ned fordi noen sier det.

Lenke til kommentar

og om hverken faren eller moren klarer ta seg av ungen er det naturlige at ungen blir tatt hånd om av staten i Bolivia.

Jobber du innen dette feltet (her i Norge) så du vet hva du snakker om, eller er det bare teorier du kaster rundt deg?
Tenk om ungen var født i Norge. Hadde det vært naturlig at ungen ble sendt til besteforeldre i utlandet?

Hvis moren var utenlandsk og satt fengslet i Norge de neste 13 årene og faren var en tilfeldig person som møtte moren mens han besøkte andre innsatte, håper jeg virkelig barnet hadde blitt sendt til besteforeldre i morens opprinnelige land.

Lenke til kommentar

Alle har fått med seg den norske 19 år gamle jenta som sitter på ei celle i Bolivia tiltalt for kokainsmugling. Gravid!

 

Hvordan tror dere et 19 år gammelt menneske takler en slik situasjon?

Og hvordan tror dere dere ville taklet situasjonen?

Prøve å vise respekt, ta rettsapparatet i Bolivia seriøst, er vel eneste veien. Ellers så ville jeg lagt "drabantby mentaliteten" hjemme og gjort det beste ut av situasjonen, det vil si ta straffen.

Lenke til kommentar

Hehe tror ikke vi skal vente oss noen Michael Scofield takter der i gården ihvertfall.

Er nok mest nærliggende at foreldrene finner på et eller annet ja, de er vell kanskje ikke fremmede for litt penger under bordet i Bolivia(?? :hmm: )

 

Uansett, det er tragisk å innrømme det, men det som faktisk fasinerer meg mest med saken er og blir nok den ungen :roll:

 

Skal vell ikke begi meg ut med for mange påstander og teorier uten snev av bevis, men...

 

Sett at hun fikk ungen som følge av at hun hadde blitt "voldtatt" i fengselet. Da ville jo det mest nærliggende være å bruke dette for alt det er verdt. Rope høyt om at hun var blitt voldtatt i det grusomme fengselet hvor hun soner, og blitt gravid mot sin vilje. Brukt dette for å understreke hvor uforsvarlig og risky det er at de soner der nede. Da hadde kanskje muligheten for å forhandle fram soning i Norge vært en smule større også, samt at UD kanskje hadde fått et litt større insentiv til å engasjere seg.

 

Ut ifra bildene i dagbladet ser det jo derimot ut som hun har fått det riktig så "cosy" på cella.

 

Omstendighetene tatt i betraktning, så synes jeg faktisk ikke det er det snev rart at vi her hjemme begynner å "tenke våre egne tanker" rundt graviditeten.

Endret av davinci745
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...