Gå til innhold

Vinmonopolets idiotiske legitimasjonskrav


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så farlig at man må plage voksene folk med dette drittet her?

Kun 2 % av pengene som er i omløp er kontanter. For min egen del betaler jeg vel med kort i 99 % av tilfellene. Og da er det jo bare å vise det samme kortet jeg skal betale med, før jeg chipper det ned i terminalen, uten noe problem. Det høres mer ut som at det er problem for deg at du ikke kan lure deg unna.

Lenke til kommentar

Nei, da hadde vi fått et sugent vinutvalg, på lik linje med Danmark.

 

100 % enig i den... Vinmonopolet er faktisk en utrolig bra ting for oss som liker mangfold og valgmuligheter. All den tid de ikke går for profittmaksimering så tar de faktisk inn en hel del smale og sære ting som man ikke hadde fått tak i om det ikke var for dem.

 

I tillegg så er faktisk kvalitetsvin forholdsvis billig i Norge, tro det eller ei. Hvis man sammenligner prisen på litt bedre champagne i Norge med f.eks. Frankrike så er den ofte vel så billig på Vinmonopolet som den er i butikk i hjemlandet. Det til tross for våre avgifter og all transport opp til gokk der man skal kjøpe den.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe dirkete i mot polet, men syns det hadde funket helt fint med vin i butikker, så kan de som vil ha kvalitet gå til polet.

 

Men ja prisen på kvalitet på polet er ikke så ille, er man ute etter billig sprit som vodka og slike ting er det latterlig dyrt, drikker man på den andre siden 18 år gammel congnac eller 20 år gammel single malt whisky er prisene overaskende konkuranse dyktige.

 

En flaske Highland Park 25 år gammle single malt koster 1145kr direkte fra distelriet, dette er da uten frak og og alle andre norske avgifer(og det var viss de sente til norge noe de ikke gjør)

Men det betyr at engelskmen må betale 1145kr pluss frakt for denne flaska

 

På polet koster samme flask 1445kr, altså ca. 200kr mer, dette er VELDIG bilig med tanke på norske alkohol avgifeter.

 

Men for å være ontopic, så er jeg enig i dette med legg, jeg ser ikke ut som jeg er under 20 og i hvertfall ikke som jeg er under 18, men må fremdeles vise legg når jeg kjøper en vin. men det blir værre, en jeg kjenner på 34 ble NEKTET å kjøpe en vin fordi hun ikke hadde legg, dama i kasse nektet å tro at hun var over 18.

Da er det noe feil, greit å ikke se forskjell på 24 og 18 men 34, da er det noe galt.

Lenke til kommentar

Her i USA er det frisluppet og konkurranse. Her spør de om legg fra alle som ser ut som de er under 40, det er policien. dessuten ville en oppheving av vinmonopolet ikke gjort at alkoholforskrifter ble forandret. Det er jo som regel det samme i matbutikker når du skal kjøpe øl, hvertfall der jeg jobbet før.

Lenke til kommentar

Alle som selger alkohol er pålagt å sørge for å ikke selge til mindreårige. Dette gjelder både i butikk, på polet og på bar/utesteder. Alle som ikke gjør dette gjør strengt tatt "ikke jobben sin", og kan få fyken.

 

Noen steder er det seff lettere enn andre. Juvente (anti-alt-som-er-morro gjeng) sjekka ut Tønsberg og Nøtterøy eller noe, der ble ikke 14-åringen de kjørte rundt med sjekka en eneste plass.

Lenke til kommentar

Som alt påpekt er det faktisk flere som opplever det som et komplimang nå de blir spurt om leggitimasjon siden de tydeligvis blir sett på som vært unge. utenom det er jeg helt enig i at det ikke er noe problem med de få sekundene det tar å vise fram et bankkort. Spesielt ikke når det stort sett er det jeg betaler med.

Lenke til kommentar

Nei, da hadde vi fått et sugent vinutvalg, på lik linje med Danmark.

 

100 % enig i den... Vinmonopolet er faktisk en utrolig bra ting for oss som liker mangfold og valgmuligheter. All den tid de ikke går for profittmaksimering så tar de faktisk inn en hel del smale og sære ting som man ikke hadde fått tak i om det ikke var for dem.

 

I tillegg så er faktisk kvalitetsvin forholdsvis billig i Norge, tro det eller ei. Hvis man sammenligner prisen på litt bedre champagne i Norge med f.eks. Frankrike så er den ofte vel så billig på Vinmonopolet som den er i butikk i hjemlandet. Det til tross for våre avgifter og all transport opp til gokk der man skal kjøpe den.

 

-KJ

Vel vinmonopolet er en utrolig kjip ting for oss som liker å kjøpe en helt vanlig standardvin til maten. Fordi det er få av dem og man kan ikke kjøpe den når man er i butikken. I tilegg er det dyrere. Det er også sant at dyr vin ikke er så mye dyrere, det er fordi skatten og prisen på vinmonopolet ikke påvirker så mye. Jeg kjøper ihvertfall ikke en vin til 1000 kroner til maten, og jeg synes det er greit å kunne kjøpe vin til 20-40 kroner istedenfor 80-120 kroner i Norge. Ikke er det større alkoholproblemer og vinutvalget er stort nok. Det holder med ca 100-200 vin.

 

Hvis folk ønsker dyre unike viner, kan de stikke til en vinbutikk som spesialiserer seg på å selge slik vin. Er det etterspørsel etter det, vil det også komme til å eksistere.

Lenke til kommentar

Husker jeg leste om en 70 åring i Sverige som ble avkrevd legitimasjon. Han blei forbanna.

 

Men litt mer om andre måter å gjøre ting på utenom saken med overdrevne kontroller:

 

 

Det er fordi enkelte butikker har rutiner på at alle skal bli spurt uansett alder. På den måten slipper eierene å bekymre seg for at noe skal bli solgt til mindreårige.

Lenke til kommentar

Så en på 70 år skal se så ung ut at det er hennsiktsmessig å spørre om leggitimasjon? Da er det ikke lenger sikkerhet det dreier seg om.

 

 

Det handler om å innarbeide rutiner slik at ingen glemmer seg hvis det er hektisk på jobben. Jeg synes også det er bak mål at en på 70 skal bli spurt om legitimasjon, men jeg ser poenget med at alle skal bli spurt uansett.

Lenke til kommentar

Det er jo sånn vinmonopolet har sagt det skal være for å være sikker på at de faktisk ikke selger til personer under 18/20 år. Det er en helt fin løsning synes jeg, og man slipper at unge personer skal ha tilgang til store mengder alkohol før de faktisk har lov til å kjøpe det.

 

Skjønner ikke hvorfor du klager, det tar deg 4 sekunder å vise frem bankkortet ditt når du betaler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...