Gå til innhold

Vinmonopolets idiotiske legitimasjonskrav


Anbefalte innlegg

Grensen for å kjøpe vanlig vin er 18 år , mens brennevin er som kjent 20 år. Greit nok i og for seg.

 

Derimot har de kommet opp med en intern greie der grensen er satt til 25 år. Alle som kan se ut som de er under 25 år spørres om ID, og resultatet er at til og med folk opp i 30 åra spørres om dette helvetes greiene bare man (jeg og andre) skal ha en flaske vin.

 

Er det så farlig om en storvokst 17 åring, som åpenbart må se eldgammel ut, får kjøpe seg en flaske vin? Så farlig at man må plage voksene folk med dette drittet her? Grensen er jo fortsatt 18 år?

 

Hvorfor ikke spørre de som ser ut som de er under 18 om legitimasjon..... Er det ikke det som er poenget? Blir denne gammelmodige 17-åringen alkis uten denne nazipolitikken? Er det sånn det antas å fungere?

 

Hadde det vært konkurranse mellom ulike typer utsalg kunne man gått dit de brukte sunn fornuft og sluppet spørsmål om ID for 30 - 40 åringer. Men med slike statseide kommunistbedrifter har man kun ett alternativ.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vinmonopolet er pålagt å sjekek alder hvis de er i tvil om denne. Derfor må de be om gyldig legitimasjon for alle som ser ut til å være under gjeldene aldersgrenser. Og kravv til alder (for kjøp) er ikke satt av Vinmonopolet men av lovlig valgte norske myndigheter.

 

TS sin alder settes i tvil nå ord som "nazipolitikken" benyttes i innlegget. Han vet tydligvis ikke hva nazisme er og hva den gjorde og brukt i denen sammenheng er slike uttrykk en hån mot alle som har mistet familie og venner under nazismens vanstyre i Europa.

Lenke til kommentar

Innlegget er lest og problematikken oppfattet, men absolutt ikke forstått. Jeg er selv 24 år, og har absolutt ingen problemer med å bruke de ekstra ti sekundene det tar å vise frem bankkortet mitt i kassen på vinmonopolet. Ikke at jeg handler der mer enn en gang i året eller så, men jeg hadde virkelig ikke sett på det som et problem om jeg hadde gått der hver dag heller.

 

"Nazipolitikk" er det vitterlig ikke.

 

Edit: Snart 24, for korrekthets skyld.

Endret av Karl-Peder
Lenke til kommentar

Av alle ting det går an å irritere seg over, så velger du dette!?!?!?

 

Betal med bankkort, så slipper du å dra fram noe ekstra. Jeg viser sjeldent ID uoppfordret, men har det klart hvis de skulle spørre. De bak kassen gjør bare jobben sin, ser ikke hvorfor jeg skal gjøre den vanskeligere pga jeg ikke er 50 år og har grått hår...

Lenke til kommentar

Grensen for å kjøpe vanlig vin er 18 år , mens brennevin er som kjent 20 år. Greit nok i og for seg.

 

Derimot har de kommet opp med en intern greie der grensen er satt til 25 år. Alle som kan se ut som de er under 25 år spørres om ID, og resultatet er at til og med folk opp i 30 åra spørres om dette helvetes greiene bare man (jeg og andre) skal ha en flaske vin.

 

Er det så farlig om en storvokst 17 åring, som åpenbart må se eldgammel ut, får kjøpe seg en flaske vin? Så farlig at man må plage voksene folk med dette drittet her? Grensen er jo fortsatt 18 år?

 

Hvorfor ikke spørre de som ser ut som de er under 18 om legitimasjon..... Er det ikke det som er poenget? Blir denne gammelmodige 17-åringen alkis uten denne nazipolitikken? Er det sånn det antas å fungere?

 

Hadde det vært konkurranse mellom ulike typer utsalg kunne man gått dit de brukte sunn fornuft og sluppet spørsmål om ID for 30 - 40 åringer. Men med slike statseide kommunistbedrifter har man kun ett alternativ.

 

Det er straffbart å selge alkohol til dem som ikke er gamle nok. For å unngå dette har de laget en rutine som gjør at de av og til spør folk som er mer enn gamle nok om leg. Alternativet er politianmeldelse og eller tap av rett til å omsette alkohol.

 

Learn to live with it som det heter, eller ta konsekvensen av det og slutt å handle på polet.

 

Verre er det ikke.

 

-KJ

Lenke til kommentar

det er veldig vanskelig å se på en person hvor gammel de er. Noen er 25 og ser ut som om de er 16, noen er 16 og ser ut som om de er 25. De har lagt seg på den linjen at alle som ser ut som om de er under 25 skal spørres om leg. Det er da en grense som gjør at de føler seg trygg på at de klarer å luke ut alle som ser eldre ut enn de er og prøver seg.

Som sagt så er det ulovlig for vinmonopolet å selge til mindreårige, og også å selge til personer som de har mistanke om kjøper til mindreårige. Derfor har de all rett til å nekte noen å handle dersom de har mistanke om at du kjøper til kompisen din som ikke kan bevise at han er gammel nok.

 

Husk at det å handle på vinmonopolet (eller en hvilken som helst annen butikk) ikke er en rettighet, men et privilegium. Bryter du de regler som gjelder for butikken har de all rett til å nekte deg å handle der.

Lenke til kommentar

Trådstarter: Når ei flaske Vodka koster ca 30,- inn, men over 300,- ut til kunde etter at alle skatter og avgifter legges til bryr det meg midt i svettehakket om jeg må vise legitimasjon for å få kjøpe eller ikke (jeg har fylt 29).

 

Å klage på legitimasjonsplikt på polet er som å få dumpet tretten tonn grisemøkk på terrassen og ikke klage på noe annet enn at det plutselig ble j**lig mye fluer...

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Det er to gode grunner til at kravene for legitimasjonssjekk er så strenge som de er på vinmonopolet.

 

1. Vinmonopolet kan midlertidig miste retten til å selge alkohol dersom de blir tatt i å selge alkohol til mindreårige. For en virksomhet som nærmest utelukkende baserer seg på salg av alkohol vil dette være svært skadelig for virksomheten. Den vinmonopol-fillialen som midlertidig mister retten til å selge alkohol vil ikke bare bli påført store tap, men de ansatte som jobber der vil gjerne bli permitert i perioden butikken ikke får selge.

 

2. Dersom en ansatt blir tatt i å selge alkohol til en mindreårig, enten det er bevisst eller ubevisst risikerer å miste jobben. Enten umiddelbart eller etter et visst antall ganger. De ansatte har selvsagt ingen planer om å miste jobben, og vil dermed spørre alle kunder som kan være under myndighetsalder om legitimasjon. Selv om du er 24 år er det ikke umulig at du kunne ha vært under 18, eller 20. Som ansatt er det da en selvfølge å spørre deg om legitimasjon, med mindre de ikke bryr seg om å beholde jobben da.

 

Husk også at vinmonopolet stadig utsettes for kontroller av kontroll-virksomheter. De sender da sivile folk som prøver å kjøpe alkohol av dem, uten å være gamle nok. Disse personene kler seg da gjerne for å se litt eldre ut enn det de er. Poenget med disse kontrollene er å kontrollere om de ansatte i den aktuelle fillialen faktisk følger de retningslinjer for legitimasjonssjekk som er satt.

 

Så neste gang du irriterer deg over legitimasjonssjekken kan du jo kanskje tenke på de ansatte i kassen som hele tiden må vurdere hvor gammel kundene er, for ikke å miste jobben. Eller butikken som kan miste retten til å selge alkohol, og dermed står du uten mulighet til å kjøpe alkohol på ditt tidligere nærmeste vinmonopol.

Lenke til kommentar

Husker jeg leste om en 70 åring i Sverige som ble avkrevd legitimasjon. Han blei forbanna.

 

Men litt mer om andre måter å gjøre ting på utenom saken med overdrevne kontroller:

 

Jeg kunne tenke meg vin i butikk og sterkere saker i egne utsalg med kanskje to lisenser i en by med 50 000 inbyggere. Da kan du gå i matbutikken og kjøpe med deg rødvin og sterkøl, men skal du ha vodka må du i en spesialbutikk. Max 50 m2.

Lenke til kommentar

Dersom man bare gjettet ut i fra om man trodde personen var under eller over 18/20 år, kunne det ikke da blitt mye salg til mindreårige, tror du? Det finnes ungdommer som framstår som langt eldre enn de er.

 

Men jeg er nødt til å spørre: Hvor plagsomt kan det være å vise fram et lite førerkort eller bankkort for å bevise sin alder? Det er kanskje litt urimelig å spørre menn med grått hår om bevis på deres alder, men de i 30-årene som framstår som ganske unge må vel tåle å bli spurt om legitimasjon.

Endret av Crash
Lenke til kommentar

Dersom man bare gjettet ut i fra om man trodde personen var under eller over 18/20 år, kunne det ikke da blitt mye salg til mindreårige, tror du? Det finnes ungdommer som framstår som langt eldre enn de er.

 

 

Man legger jo inn en sikkerhetsmargin, men man drar jo ikke ting ut i det vannvittige og urimelige. Det er det jeg synes de gjør, og det irriterer.

 

Det er til sammenligning litt rart at de selger sprit til åpenbare alkoholikere som er knallrøde i ansiktet og pådrar seg helseskader. Men at et meget sært alderstilfelle skulle slippe gjennom nåløyet, det er plutselig en katastrofe.

 

Veldig spesielt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...