Gå til innhold

HTC Desire - førsteinntrykk og småtester


Anbefalte innlegg

 

Tenkte meg du ville like den. Forstår ikke helt hva det er du ønsker å få til.. Har ikke drevet noe med podkast, men om du bruker "teskje-metoden" å forklarer hva du ønsker på nytt skal jeg se hva jeg finner ut.

 

Radioresepsjonen (nrk.no/rr) sine podcaster kan man få laste ned via en RSS strøm. Og da som MP3-filer. Disse legges ut hver dag mellom 12 og 16.

 

Jeg kunne tenkt meg et program eller en knapp eller hva som helst, som enkelt ga meg mulighet til å bare trykke en plass, så ble siste podcast lastet ned i bakgrunnen, og så slik at jeg kunne hørt på denne på vei hjem fra jobb... :-)

 

Setter pris på bistand!

Google Listen kan gjøre dette. Google Listen var den andre applikasjonen jeg la inn på telefonen.

 

Etter du har installert Google Listen, kan du bruke web-browseren og holde på en link til en RSS-feed, og et av valgene er å åpne linken i Google Listen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har over de siste dagene siden min HTC Desire ankom skrevet mye positivt om mobilen. Tenkte jeg skulle etter ca en ukers bruk bruke det kritiske øyet mitt og komme med min vurdering av android 2.1 i forhold til android 1.5. Føler at overgangen fra 1.5 til 2.1 stort sett har vært positiv, men jeg føler ikke at det er noen grunn til å trampeklappe da 2.1 har sine svakheter i forhold til 1.5.

 

1.Telefonlisten: I 1.5 får man opp kun telefonkontaktene sine, i 2.1 får man alle facebookkontaktene som har telefonnr registrert med på kjøpet om man velger å synke mot facebook. Har ikke funnet noen måte å skjule/fjerne disse kontaktene fra telefonlisten og om man ikke synker kontaktene mot facebook så får man ikke brukt Friendstream eller lagt inn facebook-data på telefonkontaktene. På 1.5 kunne man bare gå på oppdateringer under kontakter og velge at man skulle koble den enkelte kontakten mot facebook, dette er ikke mulig 2.1 så langt jeg har erfart.

 

2.Friendstream: Noe av grunnen til at jeg gledet meg så mye til 2.1 var widgeten friendstream. Jeg sitter nå etter en ukes bruk ikke igjen med deg gleden over widgeten som jeg hadde håpet. Selve programmet Friendstream fungerer bra synes jeg, men widgeten mangler en vesentlig ting for at den skal være effektiv i bruk for min del. Det finnes ingen opplysninger i widgeten om postene har noen kommentarer. Det blir som nyhetswidgeten kun en stream. Ender som regel opp med å bruke nettversjonen av facebook allikevel, så widgeten mistet litt sin funksjon for min del.

 

3.Kontaktwidgeten: Denne er for meg et stort tilbakesteg. På 1.5 hadde den widgeten 2 funksjoner, den fungerte som en snarvei til kontaktinformasjonen for den valgte kontakten + som en snarvei til ring/sms/epost. Den nye widgeten i 2.1 har kun en funksjon, som en snarvei til ring/sms/epost. Kan ikke forstå hvorfor de har fjernet denne dobbelfunksjonen. Skam dere android!

 

4.Kamera: Har ikke akkurat noe å klage på angående den nye kameraapp’n, skulle bare ønske de hadde lagt hurtiglink i app’n til autofokus slik det er gjort i mange av kamera apps’n på markedet. Hadde vært greit å kjapt kunne slå av autofokus da denne funksjonen er grunnen til at kamera tar litt tid før det tar bilde noe som ofte ved fotografering av bevegende objekter fører til at man ikke ender opp med det bildet man håpet på. Merker spesielt når jeg tar bilde av mine barn, får ofte bilde av siden av hodet eller så blir bildet uklart pga. bevegelse. Skulle ønske man lett kunne aktivert/deaktivert autofokus da kameraet tar bilder kjappere uten denne funksjonen. Autofokus er bra til ikke bevegelige objekter, så jeg ender ofte opp med å måtte gå inn på meny og endre innstillingene i all hast. Hadde ikke kostet noe om de hadde lagt en link til den på bakgrunn som i ”Pro Paint Camera”.

 

5.Lyd: Ellers føles det som om lyden er blitt lavere siden 1.5. Enten er dette en forskjell mellom min forrige telefon HTC Hero (hadde en del høyre lyd, både på toner og samtale) eller så er det versjon 2.1 som gjør det. Hører nesten ikke når telefonen ringer i innerlommen når jeg er ute å går i byen med trafikklyd i bakgrunn.

 

Er meget fornøyd med selve telefonen og angrer ikke er sekund på at jeg skiftet fra Hero til Desire, synes bare de kunne brukt litt mer tid på å lage android 2.1 en smule bedre, i allefall ikke mindre brukervennlig enn 1.5. Hadde man kunne mikse 1.5 og 2.1 så hadde det blitt et perfekt OS.

 

Hvis noen har noen ideer eller løsninger på det jeg skriver må dere bare komme med tilbakemeldinger.

"Fant ut at om man trykker på navnet til personen i kontaktwidgeten så kommer man inn på kontakten, var veldig knotete å finne ut av, har trykket overalt uten å få dette opp før. Vanskelig å få til for store fingre, men muligheten er ikke fjernet slik jeg antydet i innlegget"

 

Du klager på android 2.1, men de fleste tingene du faktisk klager på er vel widgetene til htc? Dette har da ikke noe med android 2.1 å gjøre, og du finner sikkert alternativer i marked fremfor å bruke htc sine widgeter som du er missfornøyd med.

Klager ikke egentlig. Er stort sett fornøyd med android 2.1, synes bare noen av endringene fra 1.5 til 2.1 er litt mangelfull og underlig. Som kontaktwidgeten, den lave lyden, det at man blir hengende igjen med masse facebookkontakter i telefonlisten man ikke ønsker (dette er så visst et android 2.1 problem) når man synker kontaktene mot facebook for HTC Sense.

 

Har stort sett gjennom denne tråden bare vært positiv og hjelpsom. Litt konstruktiv kritikk må man kunne komme med.

 

 

Ja selvsagt:-)

 

Kan legge til at jeg ikke har facebook kontaktene under mine kontakter, tross for at jeg har syncet mot facebook. Mulig de dukker opp når jeg skal skrive meldinger, men ikke under vanlige kontakter eller ved bruk av "dialer".

Lenke til kommentar

Har hatt telefonen i et par dager nå, og jeg digger den. Skikkelig pen telefon, liker designet, og skjermen er bare helt insane!

 

Det største minuset må i mine øyne være batteriet, som mange andre har nevnt. Jeg bruker hverken mobilnett eller wifi når jeg er hjemme, laster ned de apps og widgets jeg trenger når jeg er på jobb. Men likevel synes jeg levetiden på batteriet er noe shabby.

 

Ellers synes jeg høyttalerne er litt så som så. Får en ganske flat lyd når man spiller av musikk, mye diskant, men likevel en del skurr. Jeg er også litt misfornøyd med at man tilsynelatende ikke kan spille av videofiler uten hjelp av apps :(

 

Men alt i alt er jeg fornøyd, den er jo bare så helvetes sexy :p

Lenke til kommentar

Fikk beskjed om at minnekortet er defekt...

Og at det er tomt men må formateres når jeg kobler til som diskstasjon...

 

Når jeg derimot dytter det inn i Kortleseren på PCn så kommer alt som er på kortet opp....

 

Driver nå å sikkerhetskopierer filene, så prøve det i telefonen igjen...

 

EDIT: og vips så var filene tilbake igjen å kan koble til med USB...

 

Lurer seg på hva det var liksom...

Endret av Tore
Lenke til kommentar

Ellers synes jeg høyttalerne er litt så som så. Får en ganske flat lyd når man spiller av musikk, mye diskant, men likevel en del skurr. Jeg er også litt misfornøyd med at man tilsynelatende ikke kan spille av videofiler uten hjelp av apps :(

 

Enig med pokerfjes. Ekstern høytaler har for mye diskant.

 

Hva angår video, DVD-Jon sitt venture:

 

http://www.doubletwist.com/

 

Dette har potensiale til å bli en iTunes-dødare. Fikser alt av musikk, bilder og video. Den har podcast også, men den bærer preg av beta. Den konverterer automatisk, og det er bare drag and drop. Anbefales på det sterkeste!

Lenke til kommentar

Ladet min telefon i går kveld, batteri er nå 70 %. Har brukt den til et par samtaler, noen sms og musikkspilling. Slo av wlan, push og GPS i natt. Tror ikke batteriet er så verst så lenge man husker å slå av funksjoner man ikke trenger.

 

Har problemer med musikkspiller, den begynner plutselig å skippe helt vilkårlig. Har lest endel om det på nett, virker som det kan ha noe med hvilket headset man bruker. Jeg benytter et Sennheiser PX100.

 

Edit: Leif

 

La først merke til denne nå. Jeg har også PX100 og musikken skipper i spotify og den vanlige musikkspilleren. Ganske så irriterende

Lenke til kommentar

Da har jeg lest meg gjennom tråden og fått mye nyttig info. Takk for det.

 

Det jeg derimot ikke har sett er noen klager på wifi-mottaket som jeg opplever som ganske svakt alle steder jeg har prøvd. Jeg har ikke noe godt sammenligningsgrunnlag for å teste dette.

 

Er det normalt at en slik telefon knapt klarer å holde seg på nett (mindre enn -90dBm) samme sted som en laptop har full dekning?

Jeg synes wifi-mottaket er bra. Jeg har wifi-routeren i kjelleren, og kan fint surfe 2 etasjer opp på soverommet.. det er betong(ytong) skiller mellom etasjene.

Virker som den har litt bedre mottak enn min acer model one notebook, da den mister linjen innimellom på samme sted.

 

Har du prøvd wifianalyzer appen fra marked ? Hvis du blar til siden der kan du se om du kansje bør bytte til en annen kanal på routeren din..

 

Har Analyzer og er på beste kanal. Prøvde å forlenge gjennom å bruke pc'en som en repeater, men android tillater ikke ad-hoc. (Hvis du har W7 kan det ordnes gjennom connectifyme.)

 

Kan det være en produksjonsfeil? Skal innom butikken for å sammenlikne.

Lenke til kommentar

Når man har et problem, prøver man seg frem, ikke sant? Så når du er i kontakter-applikasjonen, hva med å trykke på meny --> view? Det er mange konfigurasjonsmuligheter som er "skjult" ved at du må trykke på meny. Dette er min første Android-telefon, så jeg er ikke noe mer erfaren enn deg. People-widgeten spør deg jo også om du vil velge å se kontaktinformasjon, ringe osv når du trykker på personen? Mulig jeg har misforstått, men for meg ser det ut som enkle løsninger på problemene dine :)

 

For min del kunne jeg tenkt meg å ha status på wifi connection når jeg drar ned taskbaren samt snarvei til å skru av. Også blir det litt kronglete å gå fra program til program når jeg må holde inne home-tasten? Noen forslag her? Sortere All programs alt ettersom jeg ønsker hadde vært fint. HTC-tastaturet burde ikke ha snarvei til settings så lett tilgjengelig, bommer ofte. Divx ut av boksen hadde også vært fint. Alt dette er småting, så dette er beste telefonen jeg har vært borti (kom fra HD2).

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål: atmed batteri-ikonet øverst i høyrehjørnet har jeg en R med 3 streker ved siden. Hva er dette? Jeg får angst ved tanken på at det kan være Roaming, får det koster jo flesk. Når jeg går inn på Mobile nettverk-innstillingene, er Roaming ikke haket av, altså ikke aktivert. Men, om jeg går på Om telefonen --> Nettverk står det Roaming nederst på den lista der. Hjelp! Roamer telefonen min?

 

Jeg har slått av Wifi og mobile nettverk, og hvis jeg prøver å koble til internett, browser eller youtube, får jeg beskjed om at nettverket er utilgjengelig, så jeg er mao. ikke på nett.

 

Det burde vel bety at telefonen ikke roamer?

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål: atmed batteri-ikonet øverst i høyrehjørnet har jeg en R med 3 streker ved siden. Hva er dette? Jeg får angst ved tanken på at det kan være Roaming, får det koster jo flesk. Når jeg går inn på Mobile nettverk-innstillingene, er Roaming ikke haket av, altså ikke aktivert. Men, om jeg går på Om telefonen --> Nettverk står det Roaming nederst på den lista der. Hjelp! Roamer telefonen min?

 

Jeg har slått av Wifi og mobile nettverk, og hvis jeg prøver å koble til internett, browser eller youtube, får jeg beskjed om at nettverket er utilgjengelig, så jeg er mao. ikke på nett.

 

Det burde vel bety at telefonen ikke roamer?

 

Jeg har Onecall-abo som bruker Network Norway og Telenor sitt nett. Når jeg er på telenor får jeg opp r-en (fordi det ikke er "home"), men det jeg betaler det samme uansett. Utlandet er selvfølgelig en annen sak, da er r'en skummel. Hvis man velger nett manuelt tror jeg den skal holde seg der.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Prøver meg på en liten post her. Har hatt telefonen kun i 1,5 dag, og må si at jeg så langt er MEGET fornøyd, herlig responsiv, nydelig skjerm, og ting er enkelt å forstå.. Noen spørsmål har jeg da, fint om noen hadde tatt seg tiden, dreier seg hovedsaklig om Widgets og utnyttelse av plassen da jeg syns den er langt ifra optimal på en del widgets.

 

1. Meldingswidgeten som kommer med telefonen, finnes det alternativer? Den er jo det eneste i telefonen som hakker, og den kaster bort en hel skjerm uten å gi meg noe særlig med info annet enn siste meldingen.

 

2. Kontaktwidgeten/favorittwidgeten. Er det noen måte å begrense denne på? Så den kun har plass til 6 kontakter f.eks?

 

3. Samme med vær-widgeten, den som er på hoved-hjem-skjermen er for stor, har ingen bruk for klokke, vil heller kun bruke en vertikal stripe på å se dagens vær, og 2 neste dagene f.eks.

 

4. Noen som kjenner til en app, eller om det ligger en funksjon i Android, som teller antall sendte SMS?

 

5. Når jeg går inn i bilde-visnings-programmet så får jeg opp forskjellige album med separate albumart, kan dette "skjules" på noe vis? Er jo ikke noe jeg vil ha der..

 

Eller bokmerke-widgeten, burde gått an å redusere den litt i størrelse så den ikke tar opp en hel skjerm.

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Hei!

 

Prøver meg på en liten post her. Har hatt telefonen kun i 1,5 dag, og må si at jeg så langt er MEGET fornøyd, herlig responsiv, nydelig skjerm, og ting er enkelt å forstå.. Noen spørsmål har jeg da, fint om noen hadde tatt seg tiden, dreier seg hovedsaklig om Widgets og utnyttelse av plassen da jeg syns den er langt ifra optimal på en del widgets.

 

1. Meldingswidgeten som kommer med telefonen, finnes det alternativer? Den er jo det eneste i telefonen som hakker, og den kaster bort en hel skjerm uten å gi meg noe særlig med info annet enn siste meldingen.

 

2. Kontaktwidgeten/favorittwidgeten. Er det noen måte å begrense denne på? Så den kun har plass til 6 kontakter f.eks?

 

3. Samme med vær-widgeten, den som er på hoved-hjem-skjermen er for stor, har ingen bruk for klokke, vil heller kun bruke en vertikal stripe på å se dagens vær, og 2 neste dagene f.eks.

 

4. Noen som kjenner til en app, eller om det ligger en funksjon i Android, som teller antall sendte SMS?

 

5. Når jeg går inn i bilde-visnings-programmet så får jeg opp forskjellige album med separate albumart, kan dette "skjules" på noe vis? Er jo ikke noe jeg vil ha der..

 

Eller bokmerke-widgeten, burde gått an å redusere den litt i størrelse så den ikke tar opp en hel skjerm.

Svarer på litt av det du spør om:

 

#2: Nei, du kan ikke begrense widgeten som sådan, men du kan jo opprette en helt egen kontaktgruppe for de kontaktene du har i den widgeten. Hvis du har 6 kontakter i den gruppen, så har du bare 6 kontakter i widgeten.

 

#3: Det finnes flere stiler av vær-widgeten. Ingen i stripeform, men det finnes to som er mye mindre. I tillegg finnes det en mye mindre klokke-widget med vær. Det finnes også andre vær-widgets, f.eks har yr.no en egen, men den må du jo laste ned selv fra market.

Lenke til kommentar

Før du velger feks vær widgeten, har du prøvd å dra den mot venstre før du velger; da kan du velge en mindre. Du holder inne en wide og drar den til remove før å slette den. Hjelper dette, eller visste du fra før av? Du kan jo bare fjerne mld widget og heller ha en shortcut til mld app-en?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Prøver meg på en liten post her. Har hatt telefonen kun i 1,5 dag, og må si at jeg så langt er MEGET fornøyd, herlig responsiv, nydelig skjerm, og ting er enkelt å forstå.. Noen spørsmål har jeg da, fint om noen hadde tatt seg tiden, dreier seg hovedsaklig om Widgets og utnyttelse av plassen da jeg syns den er langt ifra optimal på en del widgets.

 

1. Meldingswidgeten som kommer med telefonen, finnes det alternativer? Den er jo det eneste i telefonen som hakker, og den kaster bort en hel skjerm uten å gi meg noe særlig med info annet enn siste meldingen.

 

2. Kontaktwidgeten/favorittwidgeten. Er det noen måte å begrense denne på? Så den kun har plass til 6 kontakter f.eks?

 

3. Samme med vær-widgeten, den som er på hoved-hjem-skjermen er for stor, har ingen bruk for klokke, vil heller kun bruke en vertikal stripe på å se dagens vær, og 2 neste dagene f.eks.

 

4. Noen som kjenner til en app, eller om det ligger en funksjon i Android, som teller antall sendte SMS?

 

5. Når jeg går inn i bilde-visnings-programmet så får jeg opp forskjellige album med separate albumart, kan dette "skjules" på noe vis? Er jo ikke noe jeg vil ha der..

 

Eller bokmerke-widgeten, burde gått an å redusere den litt i størrelse så den ikke tar opp en hel skjerm.

1. Bruk som sagt ikon.

2. Om du synes kontaktwidgeten tar for mye plass vil jeg anbefale å prøve "Launcher Dock", her kan du lagere opp til 8 kontakter/apps, eller Ultimate Faves. Call dock bar 2 er også et alternativ, men denne kan du kun ha 4 kontakter på.

3. Yr widget

4. Handcent er et supert smsprogam som har denne muligheten. Bruker dette som standard sms program.

5. Tror ikke det er mulig å ikke vise noen Albumart i bildeviseren nei. Må du evt gå for en annen bildeviser.

6. LiveBookmarks er et program som lar deg vise bokmerkene din uten å trenge å bruke plass til widget. Programmet blir lagt under "Mappe" i "legg til startside" og viser dine bokmerker enten i listeformat eller grid.

Lenke til kommentar

hei. fikk min desire for 2 dager siden. har testet og har 2 ting som er minus resten pluss :p

 

minus:

- A2DP dårligere lyd enn på min HTC Magic (android 1.6) diskanten høres ut som på litt dårlig nettradio. men resten av frekvens spekteret er CD kvalitet. har testet på 2 ting. en Sony bilspiller og Sony ericsson headset, begge gir veldig god lyd på min gamle android telefon men ikke på Desire. har andre prøvd A2DP?

 

- fake multitouch takler ikke kryssende akser. (visste om det før jeg kjøpte, kan leve med det siden multitouch bare er nødvendig i spill og zoom (zoom fungerer fint for du krysser ikke akser))

Lenke til kommentar

Da var bindigstida for Nokia 5800 gått ut, og HTC Desire bestilt :) Ble bestilt fra tele2.no med Champion 349,-

 

Og ja, et spørsmål: Finnes det noe beskyttelsesfilm eller lignende å få tak i? Eller skal jeg drite i det og prøve og være forsiktig istede?

 

mens du venter på at det skal komme inn på Elprice sitt lager(kommer snart) så kan du klippe til en ipod touch film. (klipp vekk ved hullet til knappen og klipp den litt smalere. det funker fett. sjabby beskyttelse er bedre enn ingen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...