Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva kan forårsake dårlig kjøling?


Anbefalte innlegg

Hei! Har fått lite respons på andre forumer så prøver meg her også.

Har en bmw 318i 89 mod. M40B18 motor, altså innsprøtningsmotoren.

Sliter fælt med kjølingen, selv i fart.

Har byttet så og si alt som skal ha innvirkning på dette. Radiator, vannpumpe, termostat, termostathus. Er god sirkulasjon iallefall, og bruker ikke kjølevæske.

Hva kan forårsake dette? Er temmelig gåen vifte(viskosekobling-variant) men trodde ikke dette skulle ha noe å si under kjøring? Planen er å montere el-vifte og ber til gud om at dette virker.

Har byttet til 82grader termostat i forgårs, noe som hjalp litt.

Tempmåler er litt mongo til tider(hopper litt). Kan den være defekt og måle helt feil? Ofte ligger den helt fint midt på, mens spesielt på motorvei i 80 så stiger temp.

Noen som vet?

 

Mvh Julian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En temperaturmåler med Downs Syndrom?? Artig. :!:

Men som du sier så kan den godt være gåen.

Hvis motoren ikke koker så er det jo ikke noe problem. Motorer har forskjellig driftstemperatur for optimal drift, så å bytte til en termostat med lavere temperatur er ikke alltid en god ide da det kan påvirke drivstofforbruk, effekt og levetid på motor.

 

Er det noe trimming involvert siden du har sånne problemer?

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Hehe ja lurer litt på tempmåleren til tider :p

Temp går opp til rødt vis jeg kjører lenge, men det som også er litt rart er at vis jeg stopper motor, skrur opp lokket på radiator for å slippe ut trykk så blir temp helt fin igjen. Kan det være for høyt trykk? Har byttet til annet lokk med mindre trykk i. Den når forresten fort driftstemperatur så gjør ikke noe med 82graders termostat. Noen som vil synse om hva det kan være da? Har hørt at sprekk i topp kan forårsake slikt, samme med gåen toppakning, men bruker jo minimalt/ikke kjølevæske så tror ikke helt at det er det.

HEller ikke olje i kjølevæske eller omvendt, og ikke hvit eksos.

Forresten ikke noe trimming involvert nei.

Endret av Effectiv
Lenke til kommentar

Vis det bare er i lokket kan jeg nesten garantere at det er kondens. TA en lang kjøretur og se omd et er der enda. Gjerne bytt olje og filter også for sikkerhetskyld.

Har vært slik i måneder allerede. Jeg er veldig usikker men jeg lurer på om det må ha kommet sånn ca når verkstedet skiftet det oljefilteret... Var i september tror jeg. Har aldri trengt å skifte olje da den går tom etter 100 mil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...