Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Deppetråden - Et fristed for tunge tanker (les førstepost!)


Jann - Ove

Anbefalte innlegg

Bra at noen ikke er det :) Hva jeg er deppa for? Si det. At jeg har kjørt meg selv på bunn og ikke har et liv. At jeg ikke har jobb, ikke får til å ta kontakt med jenter, masse gjeld, rusproblemer, tvangstanker etc. Har sikkert kunne skrevet en hel bok om hva jeg er deppa for, men jeg stopper der.

 

 

Anonymous poster hash: 023b3...e6d

Det er et bra tegn at du ser feilene. Føler selv det største problemet ofte er å tørre å se feilene for hva de er, og om man gjør det, så vil man også kunne fikse dem.

 

Ingenting vil ordne seg på kort tid, så du må innføre et lengre perspektiv. Altså, du må se hvilke små ting du kan gjøre hver dag, som etter 100 dager, 1 år eller 5 år, kan forbedre situasjonen din til det punktet hvor du er fornøyd med den. Viktig her å både sette pris på den man er, og være ute etter å forbedre seg. Som er litt paradoksalt, men liker å se på det slik: Det at du i det hele tatt vil forbedre deg, gjør deg til en god person. Ta små steg av gangen.

 

Hvilke rusproblemer? Jeg har selv røyket cannabis i overkant, og vet det er en vanskelig sirkel å bryte ut av. Og, siden cannabis faktisk er et rimelig mildt rusmiddel, må jeg bare si jeg føler med deg.

 

Angående gjeld, du må bare bli kvitt den. Og dette gjør du ikke ved å bruke penger på rusmidler og bullshit ;) . Sett opp et budsjett, og følg det!

 

Angående å møte jenter. Så må du nesten gjøre noen tiltak slik at du har mulighet for å møte dem. "Sliter" på samme punktet selv. Men er problemet at du ikke har mulighet til å møte jenter? Eller at du ikke greier å føre en samtale med dem? Regel nummer en med jenter: Ikke vær seriøs ;) .

 

Jobb er uansett noe du bare må skaffe. Og ja, du har kanskje søkt på 200 jobber uten å få napp, men sånn er det, og eneste du kan gjøre er å søke videre, men kanskje da se litt på fremgangmetoden din.

 

Jeg har også tvangstanker, og tror det er helt normalt ;) . Tenker sikkert 5 ganger daglig at jeg vil dø :p .

Endret av Because I need change!
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et bra tegn at du ser feilene. Føler selv det største problemet ofte er å tørre å se feilene for hva de er, og om man gjør det, så vil man også kunne fikse dem.

 

Ingenting vil ordne seg på kort tid, så du må innføre et lengre perspektiv. Altså, du må se hvilke små ting du kan gjøre hver dag, som etter 100 dager, 1 år eller 5 år, kan forbedre situasjonen din til det punktet hvor du er fornøyd med den. Viktig her å både sette pris på den man er, og være ute etter å forbedre seg. Som er litt paradoksalt, men liker å se på det slik: Det at du i det hele tatt vil forbedre deg, gjør deg til en god person. Ta små steg av gangen.

 

Hvilke rusproblemer? Jeg har selv røyket cannabis i overkant, og vet det er en vanskelig sirkel å bryte ut av. Og, siden cannabis faktisk er et rimelig mildt rusmiddel, må jeg bare si jeg føler med deg.

 

Angående gjeld, du må bare bli kvitt den. Og dette gjør du ikke ved å bruke penger på rusmidler og bullshit ;) . Sett opp et budsjett, og følg det!

 

Angående å møte jenter. Så må du nesten gjøre noen tiltak slik at du har mulighet for å møte dem. "Sliter" på samme punktet selv. Men er problemet at du ikke har mulighet til å møte jenter? Eller at du ikke greier å føre en samtale med dem? Regel nummer en med jenter: Ikke vær seriøs ;) .

 

Jobb er uansett noe du bare må skaffe. Og ja, du har kanskje søkt på 200 jobber uten å få napp, men sånn er det, og eneste du kan gjøre er å søke videre, men kanskje da se litt på fremgangmetoden din.

 

Jeg har også tvangstanker, og tror det er helt normalt ;) . Tenker sikkert 5 ganger daglig at jeg vil dø :p .

Bra skrevet! + 1
Lenke til kommentar

Det er et bra tegn at du ser feilene. Føler selv det største problemet ofte er å tørre å se feilene for hva de er, og om man gjør det, så vil man også kunne fikse dem.

 

Ingenting vil ordne seg på kort tid, så du må innføre et lengre perspektiv. Altså, du må se hvilke små ting du kan gjøre hver dag, som etter 100 dager, 1 år eller 5 år, kan forbedre situasjonen din til det punktet hvor du er fornøyd med den. Viktig her å både sette pris på den man er, og være ute etter å forbedre seg. Som er litt paradoksalt, men liker å se på det slik: Det at du i det hele tatt vil forbedre deg, gjør deg til en god person. Ta små steg av gangen.

 

Hvilke rusproblemer? Jeg har selv røyket cannabis i overkant, og vet det er en vanskelig sirkel å bryte ut av. Og, siden cannabis faktisk er et rimelig mildt rusmiddel, må jeg bare si jeg føler med deg.

 

Angående gjeld, du må bare bli kvitt den. Og dette gjør du ikke ved å bruke penger på rusmidler og bullshit ;) . Sett opp et budsjett, og følg det!

 

Angående å møte jenter. Så må du nesten gjøre noen tiltak slik at du har mulighet for å møte dem. "Sliter" på samme punktet selv. Men er problemet at du ikke har mulighet til å møte jenter? Eller at du ikke greier å føre en samtale med dem? Regel nummer en med jenter: Ikke vær seriøs ;) .

 

Jobb er uansett noe du bare må skaffe. Og ja, du har kanskje søkt på 200 jobber uten å få napp, men sånn er det, og eneste du kan gjøre er å søke videre, men kanskje da se litt på fremgangmetoden din.

 

Jeg har også tvangstanker, og tror det er helt normalt ;) . Tenker sikkert 5 ganger daglig at jeg vil dø :p .

Jeg har røkt cannabis daglig i flere år. Sluttet på dagen forrige måned. Har gått i en veldig tung depresjon pga undertrykte tanker og følelser. Jeg har mistet total kontroll over gjelda, men jeg har spurt noen i familien til å hjelpe meg å organisere dem så jeg kan få kontroll over dem igjen.

Bruker ikke penger etter jeg sluttet med cannabis, så har faktisk muligheten til å begynne å betale nå. Jeg bare trenger litt hjelp fra de nærmeste da jeg er i en tilstand jeg får til lite selv.

 

Greia er jeg får ting lagt i hendene mine, men jeg har en destruktiv atferd som gjør til at jeg bare fucker det til. Hvis jeg vil så kan jeg få en jobb jeg kan trives i, ta med ei vakker jente ut på date osv. Problemet mitt er jeg har mistet gnisten. Jeg har ikke lyst lenger og det er veldig frustrende.

 

Jeg bare eksisterer og det er veldig vondt.

Apropos tvangstankene så er de av den onde sorten som innebærer seksuelle og død om andre folk. Jeg har mistet totalt kontroll over hodet mitt, den styrer sitt eget show. Cannabisen har ødelagt meg helt. Drakk meg full på lørdagen og tvangstankene ble forsterket. Gikk bort til en elv og vurderte å bare hoppe i elva så jeg kunne få stillhet. Endte med at jeg la meg ned og begynte å gråte.

 

 

Takk for at du prøver å oppmuntre meg, skal se på det senere når jeg er i bedre form.

 

Anonymous poster hash: 023b3...e6d

 

Anonymous poster hash: 023b3...e6d

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vurderer å gå til fastlegen for å spør om henvisning til psykolog, men vett ikkje om det er det riktige.

 

Er enn gutt på 23 år med diverse sykdommer, som mild halvsidig CP, praktisk blind på det ene øyet og nylig har eg også fått ein tarmsykdom, som heldigvis er under kontroll akkurat nå.

 

Sliter med selvtilliten og føler meg mislykket, pga mine fysiske sykdommer. Eg har ikkje teken på damene, og er red for at eg kommer til å være singel resten av livet mitt :(

Dei fleste av vennene mine har kjærester, og det gjør det ikkje bedre for meg.

Tenker mange ganer på hva som er vitsen med livet mitt, og føler at eg ikkje kommer meg videre.

 

Så spørsmålet mitt er om enn psykolog kunne ha hjulpet situasjonen min, eller skal eg bare sitte på gjerde og vente på at ting kansje blir bedre av seg selv?



Anonymous poster hash: ac5cb...79c
Lenke til kommentar

Arbeidsledig. Føler meg dømt av alle. Føler at de siste 2 dagene har alle sagt negative ting om meg. Rettet på meg da jeg har sagt noe. Bare for å irritere, eller så virker det som de synes jeg er irriterene.

Sover dårlig også. Har sovet i 7 timer, .men er stuptrøtt. Våknet flere ganger i natt.

Blir ikke værre enn dette føler jeg. Jeg har det ikke bra :(



Anonymous poster hash: 05ebd...ffb
Lenke til kommentar

Arbeidsledig. Føler meg dømt av alle. Føler at de siste 2 dagene har alle sagt negative ting om meg. Rettet på meg da jeg har sagt noe. Bare for å irritere, eller så virker det som de synes jeg er irriterene.

 

Sover dårlig også. Har sovet i 7 timer, .men er stuptrøtt. Våknet flere ganger i natt.

 

Blir ikke værre enn dette føler jeg. Jeg har det ikke bra :(

 

 

Anonymous poster hash: 05ebd...ffb

Folk tenker så mye negativt om deg, at om du hadde vist alt, hadde du for lenge siden skutt deg selv i hodet. Det er bare bra du får negative tilbakemeldinger, da det gjør deg mer vant til dem. Om du skal gjøre noe "stort" kommer du til å få så mange negative tilbakemeldinger, at det er til å gråte av.

 

Angående det med søvn og "vinterdepresjoner", så er det viktig å få i seg nok D vitmanin nå når det er vinter. Se etter D3 (D2 er en inaktiv form av D vitamin), og nå på vinteren bør du i hvert fall ta 2000 UI hver dag, men gjerne mer også (4000 UI skal vel være null problem).

 

Det med jobb, bare å skaffe seg, og ja det er sikkert ikke lett, men det har jeg heller aldri sagt. Og uansett hvor god grunn du har for at du ikke har jobb, så hjelper det deg ikke å få deg jobb. Egentlig tvert i mot da det fører til at du ikke ser mulighetene.

Endret av Because I need change!
Lenke til kommentar

Jeg har røkt cannabis daglig i flere år. Sluttet på dagen forrige måned. Har gått i en veldig tung depresjon pga undertrykte tanker og følelser. Jeg har mistet total kontroll over gjelda, men jeg har spurt noen i familien til å hjelpe meg å organisere dem så jeg kan få kontroll over dem igjen.

Bruker ikke penger etter jeg sluttet med cannabis, så har faktisk muligheten til å begynne å betale nå. Jeg bare trenger litt hjelp fra de nærmeste da jeg er i en tilstand jeg får til lite selv.

Selv røyket jeg cannabis daglig i rundt 1 år, og ganske hardt før det også. Og, det var virkelig ikke bra for meg. Hadde også det problemet med undertrykte tanker, følte meg helt gal når jeg sluttet på grunn av flytting . Og tror jeg aldri har vært så deprimert som da. Jeg husker jeg bare lå i senga etter jobb og fantaserte om hvordan jeg ville dø.

 

Meen, jeg har ikke sluttet å røyke. Røyker nå veldig periodevis, men hovedsaklig i helger, og går gjerne 2-3 uker mellom hver helg jeg røyker. Finner det veldig befriende, er som om det hjelper på å ikke ta verden så jævlig seriøst. Meen, veldig fort gjort å røyke hver dag i en uke, og det er virkelig ikke bra, og faktisk helt ubrukelig, da rusen blir din "normal" og dermed er det ikke lenger en rus, men din "normal". Det at du for det meste ikke er ruset, gjør at det å være ruset gir mening.

 

Uansett, se litt på kosthold og trening. Det hjelper på humøret. Og et godt kosthold øker også verdiene av neurotransmitteren GABA som er det "kjemiske stoffet" som blir utløst i hjernen din under røyking. Ta gjerne også vitmanin- og mineraltilskudd, og Omega-3. Nå på vinteren bør du i tillegg ta ekstra D-vitamin (se etter D3, ikke D2).

 

Angående multivitamin så anbefales denne:

 

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_trksid=p2047675.m570.l1313.TR0.TRC0.Xorange+triad&_nkw=orange+triad&_sacat=0&_from=R40

 

Må kjøpes fra EU på grunn av for høye grenseverdier.

 

 

Greia er jeg får ting lagt i hendene mine, men jeg har en destruktiv atferd som gjør til at jeg bare fucker det til. Hvis jeg vil så kan jeg få en jobb jeg kan trives i, ta med ei vakker jente ut på date osv. Problemet mitt er jeg har mistet gnisten. Jeg har ikke lyst lenger og det er veldig frustrende.

Høres ikke bra ut. Det er ikke bra å være så "care" ovenfor livet. Det er egentlig litt skummelt da man fort kan gjøre handlinger som er "onde", da man rett og slett gir faen i alt. Empati er viktig sånn sett.

 

Jeg bare eksisterer og det er veldig vondt.

Apropos tvangstankene så er de av den onde sorten som innebærer seksuelle og død om andre folk. Jeg har mistet totalt kontroll over hodet mitt, den styrer sitt eget show. Cannabisen har ødelagt meg helt. Drakk meg full på lørdagen og tvangstankene ble forsterket. Gikk bort til en elv og vurderte å bare hoppe i elva så jeg kunne få stillhet. Endte med at jeg la meg ned og begynte å gråte.

Du trenger ikke annet enn å eksistere :) . Jeg elsker å bare eksistere.

 

Tvangstanker derimot, det er ikke bra. Og jeg føler med deg om tvangstanker rundt vold og slikt. Har hatt litt slike tanker selv (ikke så mye), og det er lite som har skremt meg mer. Skadepotensiale om man bare klikker er veldig stort. Også slikt som når man kjører bil i litt høyere hastigheter, da er det bare å svinge litt til venstre for å møte den sikre død. Et tips er å starte med meditering, det roer virkelig ned tankeaktiviteten, eller man legger i hvert fall mindre merke til den.

 

Men, selv om jeg tidligere har vært veldig suicidal, så tror jeg egentlig jeg aldri har vært nærme ved å faktisk ta livet mitt. For et år siden, så var jeg i en ganske kraftig depresjon, og da tenkte jeg bare hvordan jeg ville dø, også slo tanken meg: Om jeg faktisk bare vil dø, hvorfor ikke bare "flytte", så jeg kjøpte meg en flybillett til en annen by hvor en kompis bodde, og bodde da hos han i 2 uker.

 

Nå er det ikke nødvendigvis bra å ha mentaliteten "ingenting å tape" ovenfor alt er i verden, men det er absolutt nyttig i visse situasjoner.

 

Takk for at du prøver å oppmuntre meg, skal se på det senere når jeg er i bedre form.

Ingen problem. Jeg oppmuntrer meg selv også ;) . Ikke tro at du er alene om å slite, tror vi alle er til tider ganske redd og forvirret, og slik er nå det. Vi vet jævlig lite om hva vi faktisk gjøre her på jorden, så du må bare finne det som får deg til å smile med tanken på livet :) . Endret av Because I need change!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lite hjelp i det når jeg føler at det negative overskygger det positive.

Så prøv å fjerne alt det positive, så du igjen setter pris på det. Har hørt om fanger i fengsel som sover på gulvet, så de senere kan sette mer pris på å sove i sengen.

 

Meeen, hva er det negative som overskygger det positive?

Endret av Because I need change!
Lenke til kommentar

Så prøv å fjerne alt det positive, så du igjen setter pris på det. Har hørt om fanger i fengsel som sover på gulvet, så de senere kan sette mer pris på å sove i sengen.

 

Meeen, hva er det negative som overskygger det positive?

Det er mye personlig og innviklet. Føler ikke for å legge alt ut her.
Lenke til kommentar

Jeg "klager" fordi dette er en tråd for tunge tanker. Dem er det mye av i hodet mitt og det hjelper å skrive her når tårene strømmer.

 

Du får tenke hva du vil om meg, men du kjenner meg ikke, så ikke tro at du kan gjøre deg opp noen mening om min situasjon og hva som er galt og hvordan alt kan fikses.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

La nå Deppetråden være Deppetråden, folk burde da kunne skrive hva de vil, uansett om de poster en gang i blant eller fyller hele siden med avataren sin. Mennesket trenger å åpne hjertet iblant, tømme seg helt. Selv om det medfører en stor mengde "klaging" og "syting".

 

Jeg har det helt dritt selv nå, selv om det kan virke som et FWP for noen. Jeg var ikke helt paranoid fant jeg ut. Når ting har en tendens til å gå galt, da går det galt. Om det så er å finne ut at hele bowlinghallen var utleid, og man må forhaste seg gjennom èn serie. Eller at man undervurderer steketid og serverer en halvstekt middag til æresgjesten. Eller rote med den eneste skåltalen og sjansen på å gjøre et godt inntrykk.

 

Gjør saken heller ikke bedre at selv om man prøver godt, så får man ikke nok respons og føler som å prate til en vegg.

 

Begynner å gå tom for sjanser også snart. Siste sjansen blir bursdagen min om en måneds tid. Nå har jeg sjansen til å ønske meg det jeg vil. Og det vil jeg prøve på. A man shall succeed, or die tryin'.

Lenke til kommentar

Jeg "klager" fordi dette er en tråd for tunge tanker. Dem er det mye av i hodet mitt og det hjelper å skrive her når tårene strømmer.

 

Du får tenke hva du vil om meg, men du kjenner meg ikke, så ikke tro at du kan gjøre deg opp noen mening om min situasjon og hva som er galt og hvordan alt kan fikses.

Som sagt, jeg har ingenting i mot at du klager. Det var bare et tips fra meg til deg.

 

Jeg har en generell regel om å "aldri" klage, da jeg ikke finner det noe produktivt. Ved å klage, så forsterker jeg bare problemene jeg klager over.

 

Jeg har en filosofi om å akseptere alt som er, for da vil man alltid være fornøyd. Kanskje ikke akseptere absolutt alt, men 98% akseptering om man kan skrive det slik. De siste 2% jeg bryr meg, er noe jeg kan gjøre noe med akkurat nå, resten får jeg bare akseptere, særlig om jeg ikke kan gjøre noe akkurat nå for å forbedre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...