Gå til innhold

Hjelp til strømforsyning til overvåkningskamerarigg


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har et litt arti prosjekt på gang der jeg skal ordne meg en rigg for overvåkningskamera som skal stå utendørs, uten muligheter for nett eller strømtilførsel.

 

Derfor skal kameraet fores med nett via en Huawei E960 3G router. Kameraet (Axis P1344-E)lever på 8-12V DC og routeren skal ha 5V DC.

 

Derfor har jeg bestilt enTraco DC/DC omformer 12-5V.

 

Det jeg nå er på utkikk etter er batteri/lade løsning til dette prosjektet. Jeg ser kanskje for meg en kombinert batteri/solcelle løsning

 

Jeg tenkte først på bilbatteri, men det kan godt hende det finnes mer effektive metoder å ordne dette på.

Hva med solcelle? Hva trenger jeg (størrelsesorden)?

 

 

Er det noen som har noe erfaring å komme med? Tips?

Jeg kan ikke all verden på elektrnoikksiden, men littegrann sitter nå fortsatt etter et lite halvår på GK elektro for mange år siden. :)

 

 

 

 

 

All hjelp mottas med takk!

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Morsomt prosjekt.... Hvor langt unna andre bygninger/strøm står dette greiene?

Og blir det stående veldig ubeskyttet, er det noe begrensninger på størrelse/vekt?

 

Skal det kunne kjøres kontinuerlig, evt. hvor lenge om gangen skal det driftes?

 

Det du burde finne ut av er jo strømforbruket til de komponentene som skal brukes.

Siden kamerahuset er beregnet for utendørs bruk kan det jo være varme i det som trekker litt strøm, eller evt. IR-LED's for nattsyn som også bruker strøm.

Regner med den 3G routeren vil bruke strøm avhengig av hvor gode sende/mottaksforhold det er på stedet.

 

Om du skal drive dette på solcelle og skal drive det 24/7 trenger du et brukbart panel.

Må gi ihvertfall dobbel effekt ut fra panelet enn hva som forbrukes av strøm under drift. Dette for å kunne lade opp batteri nok til å drive utstyret når det er for lite lys.

 

Så det høres ut som et litt dyrt prosjekt dette, sikker på at det trengs? Eller kan du klare deg med noe enklere overvåkingsutstyr?

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Enkelt forklart:

 

I Trøndelag (og for øvrig andre steder i landet) er bønder (eks. mine foreldre) plaget av kortnebbgås. Kortnebbgåsa ødelegger avlinger for opptil 200.0000 (tohundretusen) i foringstap hvert år.

 

Det har vært prøvd mange forskjellige metoder for å jage gås. Alt fra fancye "fugleskremsel" fargerike ballonger på jordene til gasskanon og andre reodor felgen patenter, men intet funker. Gåsa er såpass "intelligent" at den veldig raskt finner ut hva som er en reel trussel eller ikke.

 

Det som er enklest og mest effektivt er å jage den når den lander, slik at de ikke får være i fred. Da viser det seg at de ofte flytter territoriet sitt. Dette er ingen løsning på problemet, men en workaround.

 

Skal man leie eks. polakker til å ha konstant vakt og jaging av gås de månedene dette står på så koster det ca. 100.000 i året medregnet matrielt utstyr.

 

Det er fortsatt jævli mye penger.

 

Slik det har fungert de siste årene er bøndene oppe i grålysningen på våren/tidligsommeren og venter på at gåsa _kanskje_ skal lande på akurat deres åker akurat på morgenkvisten. Men kanskje kommer de senere også.

 

Dette er direkte helsenedbrytende for en bonde i 50åra som allerede jobber livet av seg.

 

 

 

 

Derfor er det verd og legge noen kroner i å prøve å utvikle et varslingssystem slik at man kan få beskjed om at gåsa har landet, og kan stå opp og jage ved behov.

 

Jeg har litt erfaring med axis kamera fra før (har et 207MW) og jeg har satt opp mitt til å sende mail med bilder ved trigging av (innebygd) motion sensor software, som jeg da får på mobilen. I tillegg kan jeg sjekke live view fra kamera rett fra telefonen (android, men det finnes app for WM også), for så å se hva som foregår (falsk alarm eller ikke).

 

Det er altså bakgrunnen.

 

Det er selvfølgelig spennende å finne ut om motion sensoren er bra nok til å fange opp gås, men de kommer i såpass store flokker (tusenvis) at det er absolutt verdt et forsøk.

 

Noe av dette kan jeg teste med det kameraet jeg allerede har (må stå under tak, men man får sett hva bevegelsessensoren takler og ikke, utendørs). Derfor er fase 1 av dette eksperimentet å få det til å snurre selvstendig dag og natt. Med strøm, lading og nett. Hvis dette viser seg å kunne fungere er fase 2 og bytte ut 207MW med P1344-E.

 

 

 

 

Sesongen for kortnebbgåsjaging er veldig grovt sett fra slutten av mars til begynnelsen av juni, litt etter hvor i landet man bor, og litt etter hvordan gåsa trekker. Så det er i en slik periode dette optimalt burde fungere.

 

Det jeg ser for meg er å ha et solcellepanel som kan både lade batteri(er) og forsyne utstyret med strøm på dagtid, for så at kamera og router kjører på batteri på natters tid. Det må kunne gå døgnet rundt pga. at 3G router ikke bør miste IP. Til nød kan jeg godta å ha f.eks. strømstyring med tidsur. Axis kameraene har støtte for automatisk varsling av IP-bytte og har en innebygd (visttnok bra) proprietær(?) dynamisk DNS funksjon, men siden videostreamen/bildene skal kunne vises både på pc, mobil, og evt andre plattformer hadde det vært greit å kunne knytte det opp mot et domene uten å bruke dyndns.

 

Systemet bør selvfølgelig ha litt overkapasitet. Jeg vet ikke strømtrekket enda, men det skal jeg prøve å finne ut asap. Dette er noe jeg også finne en tilnærming til i praksis med det kameraet jeg allerede har, når jeg får 3G routeren og strømforsyningen (smelle det rett på et stort bilbatteri og se hvor lenge det varer... samt måle da selvfølgelig).

 

Regner med jeg kan hoste opp noe fra div. datablad i morgen, så kan kanskje noen med kompetanse si noe om hva som må til for å fore dette.

 

Størrelsen bør være så liten som mulig, men alt er relativt. Det kan godt hende riggen skal flyttes litt rundt på, og da kunne det vært praktisk med separert batteripakke/kamerastativ. Men med flyttes på så er det snakk om alt fra håndkraft til bil og traktor, så dette er ganske fleksibelt.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Må legge til at gåsa "selvfølgelig" er fredet i den kritiske tidsperioden, slik at jakt ikke er aktuelt.

 

Jakt på kortnebbgås er tillatt i hele landet fra 10. august til 23. desember, unntatt i de tre nordligste fylkene ned til Rana og Rødøy kommuner, der jakt er tillatt fra 21. august til 23. desember. For den frie jakten på hav og fjord på strekningen svenskegrensen til og med Vest-Agder fylke, er jaktstart 10. september.

 

Så den som vil vise sin dugnadsånd til landbruksnorge ved å jakte kortnebbgås i jaktperioden er hjertelig velkommen.

 

 

 

Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Har kikket litt rundt etter data på disse produktene du har tenkt å bruke, men ikke lett å finne.

Så på selve kameraet som er brukt i det du har tenkt å bruke med hus, at det bruker maks 6.4W. Fant ikke ut om det er noe varmeelement i huset, men regner med det må være montert siden det er spesifisert for bruk ned til -40 grader.

Effekten på varmeelementet kan jeg bare gjette på, men er normalt på mellom 25-50W.

Ser på de andre kamerahusene som Axis leverer at de har brukt et varmeelement på 44W/230VAC.

Om det kamera du har tenkt å bruke har noe lignende, kan det bli litt vanskelig med batteridrift av dette.

 

Når det gjelder den 3G routeren ser jeg at den f.eks. bruker 2 USB tilkoblinger for å få nok strøm, noe som tilsier at den bruker mellom 500mA-1A. Om du har enheten kan du evt. se hva strømadapteren som er levert med leverer av strøm.

 

Spenningsomformeren du har linket til får jeg ikke frem, så vet ikke noe data på den. Elfa sine linker virker ikke etter en stund, bedre å da skrive inn artikkelnr.

Generelt har vel slike omformere en virkningsgrad på opp mot 90%, så noe stort egetforbruk blir det ikke der.

 

Om man da regner at 3G routeren bruker 1A og selve kameraet 0.5A, så vil et 20Ah batteri holde dette i drift omtrent 12 timer. Noe varmeelement er da ikke regnet med..

Skal man lade dette med solceller bør man vel ha et panel som gir omtrent dobbelt så mye strøm enn det som forbrukes. Trenger da et panel på min. 55W om man regner med litt fint vær ;-)

Merk at maks ladestrøm som vises på et panel vanligvis er med sol på panelet, og derfor vil ladestrømmen i snitt være en del lavere. Trenger også en rimelig laderegulator mellom panel og batteri.

Dette er bare et eksempel på hvordan det kan gjøres, jeg ville målt det reelle strømforbruket på utstyret som skal brukes, og så sjekket litt hvilket batteri og panel som trengs.

 

Du kan sjekke litt priser og størrelser på f.eks. Sparelys.no

 

Biltema eller Clas Ohlson har tette, vedlikeholdsfrie batterier. Finner det også hos Elfa selvfølgelig.

 

Vil bare nevne at det finnes jo løsninger for trådløs overføring av videosignaler over lengre avstander, det samme med vanlig WLAN. Tenkte at bruken av video over 3G gjerne medfører litt kostnader ved bruk.....

Men om det skal flyttes rundt på ulike steder og langt unna hus, blir det jo lett litt styr med retningsbestemte antenner også da ;-)

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Hei, og takk for engasjementet! :)

 

 

 

 

P1344 (uten kamerahus) ser ut til å takle 8-20V DC. Da kommer det an på hvor stort behov man har for varmeelement. Kameraet i seg selv vil jo produsere bittelitt varme, og vi snakker ikke mange gradene under 0C nå på vårparten.

 

Et kamerahus til P1344 (ikke E) ser ut til å støtte et varmeelement (OAVTPSCH1) som støtter 12/24V inn, 20W. Dette er ikke samme kamerahus, men kan kanskje (forhåpentligvis) gi en pekepinn.

 

 

Jeg har sendt mail til axis for å høre om strømforbruk / spenningskrav til P1344E. Kanskje må man finne et annet kameralternativ.

 

Artikkelnummeret på 12-5V strømforsyningen fra elfa.se er: 69-596-05

 

Jeg har lagt ved produktmanualen(e) til Huawei E960 (som forøvrig er bestilt fra alibaba.com).

Klarer ikke å se at det står noe om strømforbruk der, men jeg mener å ha lest på et huawei forum at adapteret som leveres med, er oppgitt til å kunne levere 2A. Men jeg skal slå av wifi-radioen på det og "bare" bruke 3G->RJ35, så man sparer kanskje litt strøm der.

 

 

 

Lenke til kommentar

Er ikke store greiene som trengs for disse små switchede omformerne nei.....

 

Det enkleste er nok å montere den på et lite eksperimentkort, og lodde på skrueklemmer for tilkobling til ledningene....

 

Du får gi en lyd når du har fått flere deler og testet litt med strømforbruk og slikt, så kan vi se litt mere på hva som trengs av batteri/panel.

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar
Om man da regner at 3G routeren bruker 1A og selve kameraet 0.5A, så vil et 20Ah batteri holde dette i drift omtrent 12 timer.

 

Etter mine beregninger vil et 20 Ah batteri på 12v vare 18.5 timer. Effekten til routeren og kameraet blir peak 11,4 watt(3G router: 5 volt x 1 ampere = 5 watt Kamera vet vi effekten på. 6.4+5=11.4 Watt). Pga 90 % effektivitet på PSUen : 11.4 * 1.1 = ca 13 watt. Batteriet har 12*20 = 240 watt timer. 240/13= 18.5 timer. Spenningen kommer til å synke når batteriet nærmer seg tomt. Men tallene vi har regnet med er rundet opp og det er snakk om maks energiforbruk.

Lenke til kommentar

Blybatterier er vel det som er enklest å lade fra solceller eller lignende 12V anlegg.

 

Et Li-Ion batteri har mere kapasitet i forhold til vekt sammenlignet med blybatteri, men krever en litt mere avansert lader. Finnes jo ladere til Li-Ion batterier som går på 12V, men usikker på om de takler den varierende spenningen fra et solcelle panel like godt. Har ikke kikket etter akkurat den typen ladere.

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Snakket akurat med en lokal solcelleforhandler.

 

Han sa at den minste hyttepakken deres med 80W solcellepanel (max 4,2A ladestrøm) og 2x 120A Batterier ville kunne fore en slik rigg i opptil 7-8 dager med overskyet vær. Så en slik pakke med bare ett batteri er høyst aktuelt.

 

Han var villig til å strekke seg litt i pris også når han fikk høre hva det var snakk om. Så dette blir det nok en ordning på :)

 

 

Lenke til kommentar

Pakke med 80W solcelle og 2x120Ah batteri ja..... Ikke akkurat noe å bære på ryggen det nei!

Ser de batteriene fort ligger på 25-30kg stykket, og panelet veier vel 7-8kg også.

 

Tenkte på en ting, det er vel ikke behov for å ha bilde fra kamera om natten? Eller kan de flygende greiene komme mellom f.eks. 22.00 og 05.00 også?

Regner med at det er selve 3G modemet som holder IP adressen på plass. Så om selve kameraet mister strømmen, vil det koble seg til med samme IP adresse igjen når det blir slått på?

Da kan man jo evt. slå av selve kamera i en periode om natten, og på den måten spare ganske mye strøm.

Burde være mulig å kunne redusere størrelsen på batteripakke og evt. panel da på den måten.

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Størrelsen på batteripakken er ikke noe problem i utgangspunktet. Fester jeg skitn på en hydropalle kan jeg frakte det med traktor. Det er tross alt snakk om en prototype :)

 

Ja, gåsjævlen kan komme 04:30 i aller høyeste grad... det er det som er poenget. Å bare måtte stå opp (sjekke mobil) når luftwaffe alarmen går, ikke måtte stå opp "sånn i tilfelle" de kommer akurat på mårningen.

 

Men det å slå av kameraet kan gå an, men vi prøver uten.

 

15W var jo ved -40 grader celcius ... så da regner jeg varmeelementet fyrer på fullt... noe jeg tviler på er tilfelle i slutten på april :)

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

He he, den kamerastyrte paintball saken var jo morro...

Kan bli problemer med ammo om det kommer 4-500 ender å lander foran en slik sak da. :p

 

Regner med det er med programvare for deteksjon av bevegelse i den kamera pakken som er aktuell her?

Om det da er en alarm utgang eller noe lignende, så kan man da sette på en grønn laser som blinker/lyser mot der fuglene har landet. Jeg har erfart flere ganger at de fleste fugler reagerer raskt på en slik grønn laser spot, og stikker avgårde.

Jeg siktet med en svak grønn laser ned på et fugleberg ca. 800m unna oss en kveld, og det ble heftig flaksing med vinger der ja!

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...