Gå til innhold

Hjelp til strømforsyning til overvåkningskamerarigg


Anbefalte innlegg

Bra å sjå det er framgang :)

På sikt kan kanskje noko sånt bli aktuelt, om enn litt meir heimelaga? ;)

 

Litt ironisk i grunn, pilotene klager over at de blir truffet av laser, men bruker laser til å jage fugl.

 

Men til ts, Synes du burde gjøre om tråden til en prosjekt tråd isteden for at du leter etter en strømforskyning, for dette var veldig artig å flge med på.

 

On topic: Går det ikke an å bare legge en kabel med strøm istede for å bynne med agregat, batteri og solcellepanel ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

On topic: Går det ikke an å bare legge en kabel med strøm istede for å bynne med agregat, batteri og solcellepanel ?

 

Trådstartar har nok tenkt på dette? :)

Dette veit eg naturlegvis ikkje, men eg vil anta at det er altfor langt frå nærmaste stikkontakt til at dette er aktuelt?

 

Litt ironisk i grunn, pilotene klager over at de blir truffet av laser, men bruker laser til å jage fugl.

 

Desse laserene er nok innstilt til ikkje å treffe i cockpit-høgde ;)

Lenke til kommentar

legge kabel. :hmm: siden det er snakk om flere bønder her med antagligvis mye areal så må man nok punge ut mye for denne kabelen. nå avhenger dette om hva belastningen er på enden av kabelen. skal det vere noen form for styrekabler som gir signal? eller bare power? beste er da å legge dette i rør i bakken, men det skjer ikke på hobbystadiet. med tanke på lengden fra huset og stasjonen til utstyret så antar jeg det er snakk om 50-100m. da må man tenke litt på tap i kablene. utstyret må få riktig spenning. ved lengre lengder synker spenningen gjennom spenningstap til kabelens motstand, temp og forlegging med flere kabler. da må tversnittet økes. uten jeg vet Ib belastningstrømmen antar jeg at det holder med 2,5-4 eller 6mm2 i verste fall. da må man og huske på om Ikmin er større en korslutningstrømmen til vernet for å ivareta krav om elektromagnetisk utkobling med I5.

 

enkelt for de som vil bare slenge ut en kabel og håpe på at alt går bra. jo lavere spenning du har så må du øke tversnittet på kabelen. så med 230VAC på 1,5mm2 så må man kanskje bruke 2,5mm2 for 24VDC. og jo mer du beslaster kablene jo mer synker spenningen. skal ikke mangen meterene til før man må opp i 2,5mm2 på 24V. et nødstrøm/reservestrømsanlegg jeg har laget til skipet Geo Coral, som leveres på fredag, måtte jeg bruke 70mm2. dette var da med hoved og under sentraler med 4 batteriladere og 4 store bussbatterier. dette skal da forsyne halve båten med backup til Nødgeneratoren har slått inn.

 

f. eks i dag på jobben. strømmen forsvinner, alt blir mørkt :cry:, helt blikk stille, ingen pumper som går. starter så å se rundt seg i blinde og ser bare selvlysende skilt rundt seg. da tenkte jeg at nå skulle jeg ha hatt strøm på sirenene og mine roterende og blinkende lyr i rødt, gult, blått og grønt. hadde blitt et nydelig lysshow og arbeiderene rundt meg klager over lyd og fargene. denne strøm stansen varte ei stund tenkte jeg og lyttet etter lydene i mørket. en stort dunk kom og maskineriet startet å surre seg igang. da var nødgeneratoren i gang siden det ikke kunne vere de 4 generatorene ved siden av meg. nødlysene i rommet slås på og rett etterpå kommer det flere dunk. da var bryteren til feeder til MSB lagt inn. så kom bryteren til land tilkoblingen inne og vi ble nå forsynt med strøm fra land. alle de vanlige lysene i taket blir automatisk slått på. enda flere dunk kommer da IAS anlegget legger inn de belastningene som sto i loggen sin da skipet mistet strømmen. da starter alle pumpene og vifter. nå har alt bråket komt tilbake i denne veldig varme båten. venter i stillhet og venter på at det skal bli blackout igjen pga. de store belastningene som starter samtidig. faktisk så holdt feeder switchen seg. da må PMS systemet vere oppe å gå. siden at PMS klarte å avklare om de kunne slå inn alle belastningene som stod i loggen. hvis ikke ville den ha prioritert hvem som skal ha strøm og om den må ha mer strøm. trenger den mer strøm så starter den en av generatorene nede ved siden av meg. takk gud for at noen av de 4 ble starta. da kunne jeg bare ha kasta shortsen og skjorta. umulig å jobbe om sommeren nede i maskinrommet da de tester utstyr og spesielt generatorene. da bråker det som faen at det er umulig å høre hva en person sier til deg selv om du skriker så høgt du kan. generatorene lager noe enormt med varme at det er tung å puste i lufta der. i mangen av veggene er det tanker til diverse oljer og vann. veggene til tankene med varm olje vender mot maskinrommet med generatorene. da er det godt at ventilasjonsanlegget er oppe å går. på fredag blir det siste dagen i varmen før skipet blir levert og reiser ut i Nordsjøen for å lete etter nye olje og gass felt. da blir det å vente noen dager før jeg må ned i mørket i en ny ROV antar jeg for å installere det elektriske. da blir det fort kaldt igjen og med millioner av polske sveisere og tykk sveiserøyk.

 

det skal mye til for å at det elektriske skal holde og sikkerheten på topp. hadde man bare slengt ut en kabel på skip så er det logisk at det går til helvete. her går det heller i marginer. jeg vil heller overdimensjonere alt jeg gjør enn å underdimensjonere kablene. i eldre installasjoner så ryker sikringer hele tiden fordi anlegget ikke er beregnet på så stor belastning fra flere pcer, tver og hjemmekinoanlegg b.a. for å si det sånn. alle elektriker har lov til å installere alt i sitt eget hus, men ikke til andre. men ville en elektriker ha installert i sitt hus uten en installatør i en bedrift dokumenterer og gir samsvarerklæring og "garanti" på anlegget selv om elektrikeren vet hva han gjør? nei. altfor stor risiko å ta alene. jeg ville gjerne ha lagt 6mm2 til alle stikker som og må vere godkjent for minst 25A og styrt hele huset med termostater og mye mer gjennom KNX systemer med trådløs styring. hvis jeg hadde vert rik da.

Lenke til kommentar

On topic: Går det ikke an å bare legge en kabel med strøm istede for å bynne med agregat, batteri og solcellepanel ?

 

Trådstartar har nok tenkt på dette? :)

Dette veit eg naturlegvis ikkje, men eg vil anta at det er altfor langt frå nærmaste stikkontakt til at dette er aktuelt?

 

Litt ironisk i grunn, pilotene klager over at de blir truffet av laser, men bruker laser til å jage fugl.

 

Desse laserene er nok innstilt til ikkje å treffe i cockpit-høgde ;)

Hvordan ser du for deg at man skal "stille inn en laser til å ikke treffe i cockpit høyde"?

 

Jeg må si at en bunke med 200mw lasere siktet ut i et nett over åkeren som trigges av bevegelse burde skremme det meste, det er kraftig nok til at fuglene kjenner det om de blir truffet, og de vil nok fly sin vei.

 

Det legger ikke igjen rester på åkeren, men det kan jo slå veldig uheldig ut om noen skulle snike seg ut på åkeren i feil tidspunkt.

 

Et IR-kamera som kjenner av varme burde kunne varsle umiddelbart når det kommer levende ting, uten å varsle på gress og skyer.

Lenke til kommentar

Et IR-kamera som kjenner av varme burde kunne varsle umiddelbart når det kommer levende ting, uten å varsle på gress og skyer.

 

Tror du er inne på noe med IR-kameraer. Vil tro det ville gi best resultat hvis ts har råd til det da.

 

Men tilbake til strøm, JKJK, hvor store avstander snakker vi om når det kommer til kabel ?

Lenke til kommentar

Å trigge start av aggregat ser jeg ikke på som noe stort problem (er jo både inn og ut for relè på axis kameraene, og siden softwaren er basert på busybox så er det ikke noe i veien for å gjøre det enkelt), men jeg hadde egentlig tenkt å prøve å unngå aggregat. Jeg er tenknisk sett veldig nære å smekke opp en ferdig testmontering, men har ikke gidda og modifisere housing til 3G router enda....

 

Forøvrig har jeg hentet inn priser på en del varmekarmera, og et Fluke Ti10 kommer nok til å bli kjøpt inn uansett, til andre oppgaver, så er det mulig å bruke et varmekamera som sensor hvis bevegelse failer, så er det helt klart noe jeg kan prøve. Men jeg er ikke helt der enda.

 

Moro å se at folk popper innom, viser interesse og kommer med idèer!

 

Cerwell: Tusen takk! Noe sånt har jeg lett etter! :)

 

Hei. Du er ikke interisert i et varmekamera som allerede har utstyr for deteksjon automatisk da?

Har tilgang til et system som brukes mot mennesker og vet at det kan skille ut b.l.a. hender. Mulig du kan stille dette inn til å trigge på varmesignaturen til gås og antall.

Har gås noen tydelige "hot spots" du kan detektere?

Usikker på hva slags optikk du evt. må ha for å dekke et større område da dette kameraet bruke stort sett på 5 meter slik jeg har sett det.

Tror alt går på 24VDC mulig 12VDC.

Lenke til kommentar

da var problem kjerringa på plass i gjen. akurat som forventet. satt og ventet på ny artikkel i avisa, der hun skal hindre gåsejakt. men hun prøver ikke å hindre noen annen form for jakt på dyr. i vinter kom hun med oppfordring til å sette uærmer seg jaktid så kommer hun og skal beskytte driten.

 

http://www.firdaposten.no/lokalnytt/article5206308.ece

 

støtter kommentaren der en person sier at hun må ha store fritidsproblemer. mannen hennes (ja, utrulig)klarer å overleve med det vraket og han ville at faren min skulle gjøre noe på huset deres! han er selvstendig næringsdriver som byggmester. da han ble spurt for 2 år siden på telefon så ble det et rask nei. og det har ikke skjedd før.

Lenke til kommentar

Ir kameraer kan være en utfordring, da du som regel må velge mellom lengde eller bredde på deteksjonen.

En typisk lang deteksjon er opptil 30m.

Jeg ser at enkelte reklamer med 3x100m men disse har jeg ikke noe erfaring med.

 

Følsomhet er derimot ikke et problem da dette kan justeres til ducklevel.

 

En mulighet er å legge ut kablede pirpunkter fra hovedstasjon. Ved 24v eller høyere kan disse powres på lave tverrsnitt over lengre avstander.

 

Med et antall på hovedstasjon pluss eksterne detektorer kan en på denne måten bygge et grid i noe størrelse.

 

Om en bygger deteksjonen i ex 2m høyde så vil en utelukke mennesker og de fleste dyr. (Unntatt elg, giraff etc.)

 

Solcelle er bra. Vil tro at en pir bruker 1-2W. Anlegget burde dermed kunne kjøres i deteksonsmodus i svært lang tid. Det vil jo da være en fordel om annet utstyr kun vekkes når det er behov for det.

Lenke til kommentar

Hei

 

Å legge strømkabel er helt fjernt i dette tilfellet.

 

Må i såfall krysse både riksvei og andre veier opptil flere ganger, grave gjennom naboåker, osv. osv. Vi snakker også om lange avstander, samt flere åkre. Og det blir ALT for mye jobb!

 

IR-camera tviler jeg på blir aktuelt å teste med det første, men kan være en idè om alt annet feiler.

 

 

Lenke til kommentar

her er en ny ide med litt lys og lyd.

 

E2S er forhandler i England som leverer alarmorgan og sirener. På skipene jeg har jobbet på så har vi brukt veldig sterke blitslys med store sirener som heter Yodalight. inne i denne kan du flytte på flere jumper (lask, "ledning") og lange mangen forskjellinge lyder. når disse er igang er det som musikk i ørene mine. jeg elsker desse lydene. vis man legger inn en feil i sirene så vil den lage klinke lyder b.a. de er 2 eller 3 forskjellige toner/lyd mønster samtidig. disse brukes i kombinasjon med blitslys og roterende lys med mangen farger. på denne måten egner disse produktene seg i et maskinrom eller annen plass der det er mye lyd og det kan vere vanskelig å høre en lyd. med å sette dette sammen med en NO kontakt så er problemet løst. har veldig lyst til å prøve dette selv og. kommer til å irritere naboene vis det står på ei stund så det må vere rundt maks 5-10sek og det er mer en godt nok for å få vekk krekene. det kan og brukes Xenon Srobelys. dette er noe ingen fugler vil like og. henge opp blitslys og Sontel sirene på ei plate oppned eller på ei plate og sett det i jorda. kan og sette opp lyskaster som går inn på blinkrele eller en annen form for rele. da må kanskje pære vere beregnet for støtstrøm. og lyskateren blir slått av og på med noen få sek mellomrom. er kan et innkjøp av en PLS vere en god løsning. de minste er ikke så dyre heller lengre. Logo koster vell noe med 1000kr, men har få utganger. men det kan bygges på tilleggs moduler. en mithcubitschi MELSEC FX1N 14 utganger er ok. sirene finnes fra 104db til 128db.

 

http://www.e2s.com/x82-alertalight_gen__purpose_sounders&strobes.htm

http://www.e2s.com/x91-beacons.htm

http://www.e2s.com/x81-alertalarm_gen__purpose_sounders.htm

 

toner

http://www.e2s.com/x10-tones.htm

 

har du en ungdom eller liker å høre på høg musikk? så kan en enkel L101 AlertAlight Xenon med blå farge blinke vis telefonen ringer f. eks. eller på badet. sirene og lysene trenger bare 24V og trekker veldig lite strøm. et godt alternativt til ungdomsrommet med tanke på disko.

Lenke til kommentar

Jeg synes tråden sklir ut litt nå Sopps, menne.....

 

Uansett; blink og hyl funker ikke. Hvis du tar deg tid til å lese mine innlegg litt mer nøye, så ser du at vi har prøvd mye rart, inkludert en diger gasskanon som fyrte av en stor salutt ved ujevne mellomrom.... det eneste vi oppnådde med det var at hele nabolaget ikke fikk sove, og det gikk ikke mer enn et par dager, så satt gåsa under kanonen og spiste mens det smalt....

 

Det er greit at du er überfrustrert på gåsa, men ranting hjelper ikke på gode forslag til en kamerarigg.

 

Vennligst hold dere til det saklige.... laserarmageddon og annet kan dere gjerne ta i et annet forum.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Denne tråden burde vært stoppet for lenge siden. Oppfordrer moderatorer til å vurdere dette.

 

Sopps: Du burde strekt vurdere hvordan du legger frem dine private innlegg med angrep på private, navngitte personer. Slik du har presentert deg i denne tråden, fronter du på ingen måte saken du/dine kjemper for på en god måte.

 

 

space

Lenke til kommentar

Kan vi ikke heller være venner? ^^

 

Men, ja, jeg hadde heller ønsket en litt mer seriøs tone, og at vi holdt oss til topic. ;)

 

Har ikke jobbet noe videre med prosjektet, da jeg har vannvittig mye å gjøre på jobb for tiden, og en god stund fremover.

Men det irriterer meg at jeg ikke har kommet videre. Får ta en ryddeaksjon i boden snart så det blir plass på operasjonsbenken å utfolde seg på.

 

 

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...