Gå til innhold

Hjelp til strømforsyning til overvåkningskamerarigg


Anbefalte innlegg

Kortnebbgåsa er ikke et nytt fenomen.

 

Her i bygda har vi slitt med den i over 15 år og det har vært prøvd ut mye rart i løpet av de 15 åra.

 

Som sagt så finner gåsa veldig fort ut hva som er en reel trussel eller ikke, og da bryr den seg fint lite. Vi har som sagt prøvd med f.eks. gasskanon. Den smalt så jævlig at vi måtte kutte den ut etter et par uker siden den holdt hele bygda våken. Gåsa derimot fattet poenget etter et par-tre døgn og nærmest endte opp med å sitte å sove oppå den jævla kanonen *boom* zz..... quack?... zzzz

 

Skal man jage de så må man også fysisk innpå de. Det holder ikke med å passere med bil og rope og tute.

 

Man kunne ha sett for seg alt fra nett til løpestrenger med ting som fyker over åkrene, men problemet er at man skal jo utpå åkeren med traktor og utstyr, så da blir alt sånt i veien.

 

Det er forsåvidt inn og utganger på kameraet, slik at det går an å koble til alskens rariteter. Motion detection biten er innebygd i kameraets software, og trenger ingen ekstern applikasjon for å funke. Kameraet har mange muligheter i seg selv, og jeg anbefaler dere å ta en kikk på det (axis.com).

 

Det eneste som viser seg å fungere i lengden bortsett fra jaging er ørn! Ørna er en naturlig fiende av gåsa, så der det er ørn, er det ikke kortnebbgås.

 

Det finnes en og annen ensom ørn her en gang i skuddåret, men de holder som regel til i området senere på sommeren når gåsa har trukket videre.

 

Det har vært prøvd så mye forskjellig de siste 15 årene at jeg velger å prøve å fokusere på denne kamera/varslingsbiten. Får man den til å fungere, så kan man alltids prøve å utvikle noe man kan trigge via utgangen på kameraet, men det er ikke det jeg ønsker å fokusere på nå!

 

Jeg har en 200mw laser, men jeg har vanskelig for å tro at dette vil fungere. Spesielt i lengden.

Det er mulig dette høres både fantastisk og enkelt ut, men tro meg, 15 års erfaring og forskning (både med og uten myndigheter innblannet) tilsier at det absolutt ikke er det.

 

Fjernstyrt gevær kan sikkert være en ide som kan prøves ut (seriøst), men først og fremst må man få til varsling. Hele poenget er å slippe å opp tidlig om morgenen, samt ha vakthold hele dagen for å vente på gåsa. Derfor kameravarsling.

 

 

 

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler ikke på at fuglene fort ser hva som er skummelt eller ikke, mange dyr generelt pleier jo rimelig raskt å bli trygge på nye omgivelser og hendelser så lenge ikke noe skjer med de.

 

Enig med deg at du skal fokusere på varslings biten nå i første omgang.

Hvor stort område skal normalt et kamera dekke, og hvilke avstander er det snakk om?

 

Problemet med bevegelses deteksjon i et videosignal er jo at en del piksler i bildet må endre seg for at det skal reagere. Og om det er andre ting i bildet som kan bevege seg grunnet vind, veier eller stier der kjøretøy/personer kan bevege seg, så vil dette bli vanskelig. Da må man maskere ut de delene av bildet som det ikke skal detekteres noe i, og om det er store områder som skal filmes blir da den delen som er aktiv kanskje litt liten.

 

Setter du følsomheten for høy vil selv skyggen fra skyer på himmelen som flytter seg trigge kameraet, og er det for lavt må vel dyra ta fugledansen foran linsen før noe skjer... :tease:

 

Og forresten, om du har planer om å begynne å fyre av en 200mW laser eller paintball gevær, så tror jeg du bør sette opp en del varsler! :thumbup: 200mW laser er rikelig til å ødelegge øynene med ihvertfall....

 

Lenge til du får resten av delene du trenger da?

 

Nettulf

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar

Hvor stort område kameraet skal dekke vet jeg ikke enda.

 

Det må jeg nok teste ut og finne ut hva kametaet takler best, for så å finne ut om det vil fungere på gåsa. Det er en del justeringsmuligheter på motiom detection siden, så jeg er bare nødt til å prøve meg frem.

 

Hentelappen til routeren kom i posten i dag, men har ikke rukket å hente den. Strømforsyningen har jeg fått.

 

Tror ikke det blir noe testing før over helga da jeg satser på å selge og kjøpe bil i helga.

Lenke til kommentar

Tror nok du helt skal glemmne solceller, i alle fall til å begynne med. Utbytte fra solceller er meget magert i forhold til oppgitt effekt. Man må i tilfelle regne med kanskje 20 ganger mer makseffekt fra solcelleanlegget enn gjennomsnittlig forbruk. Da snakker man om et stort uhåndterlig solcelleanlegg.

Jeg vil tro at den enkleste og billigste løsningen vil være blybatterier som må byttes ettersom de tømmes. Et par fritidsbatterier på 60Ah vil trolig drive dette ganske lenge. Et står i anlegget mens det andre står hjemme til lading. Det blir selvfølgelig noen kilo å flytte på ved behov, men det vil bli relativt skjelden med 50Ah kapasitet.

 

 

space

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Nå kjører jeg traco converteren (5V ut) via en 12V adapter fra biltema. Brukte et klamp-meter til å måle strømtrekket mot routeren, og det ser ut til å peake på drygt 0,5A, litt etter belastningen. :)

 

Men det er mulig at biltema-målet har såpass til feilmargin at målingen er bogus...

 

Har også fått kameraet til å funke på nett via 3G routeren (kortnebb.com -feeden kjører fra 3G routeren nå).

 

Har bestilt IP67 boks og annet ymse fra elfa, så planen er å sette router og kamera utenfor hjemmet en periode for å se hvor stabil tilkoblingen er. Har satt opp dyndns mot kameraet som oppdaterer seg ca. hver time, så sånn i teorien så skal det ha rimelig god oppetid selv om det bytter ip.

 

Elfa hadde lang leveringstid på utstyret jeg bestilte (forventet levering 27. juni elns) så det blir forhåpentligvis en del utendørstesting i ferien! :)

 

Noen som har gode råd om hvilket batteri jeg bør kjøpe? Jeg har lyst til å kjøpe et "bilstereobatteri" slik at jeg evt. kan sette det i bilen etterpå, men det er mulig det er bedre å kjøpe "fritidsbatterier" for 12v-anlegg i hytter? Eller er det helt andre typer batterier som er aktuelle?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det batteriet du linka til er garantert overkill. Sidan det er godt egna til bilstereo, kan det nok levere svært høg straum i løpet av kort tid. F.eks Biltema har batteri til langt lågare pris, som er meir enn gode nok til ditt bruk. Det var ikkje oppgitt pris på så mange, men her finn du f.eks 105 Ah til 999 kr.

 

Edit: Om det blir lengre periodar med overskya vær, har du kanskje tilgang på eitt aggregat som kan stå på eit par timar ein gang i blant? Dermed treng du heller ikkje å dimensjonere solcellepanel for å lade opp ein gigantisk batteribank...

Endret av bamse87
Lenke til kommentar

Jada, men det var egentlig ikke spørsmålet heller.

 

Spørsmålet er mer om det lønner seg å gå for et "fritidsbatteri" da disse visstnok (?) er mer "lettladet", eller om et vanlig bilbatteri er det beste. ELLER om det er lønnsomt å gå for en HELT ANNEN batteriteknologi (li-ion, eller batterier som brukes i brannalarmsentraler etc.)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

godt det er flere som har problemer med den snille gåsa. vi sliter med grågåasa her i sogn og fjordane på kysten. for noen år siden så var det flere 100 kvitkinn gås på noen få kvadrat. dissa er og freda så vi kunne ikke skyte de heller. hvorfor de er freda vet vi ikke, men det var flere 100 stk. grågåsa er den største plagen vi har sammen med hjorten. veldig mye av grasset blir spist opp og vi får igjen noen usle cm med grass og mye drit. vi søker om skadeløyve hvert år, men fikk ikke i år. den samme heksa av NOAH klarte å få kommunen til å endre meining. denne heksa henger ut faren min i lokal avisa hele tida om det samme og aldri andre bønder i nærheten. det er bare vi som skyter på øya. vi har mye "strand" rundt slåttemarkene våre. gåsa venter som regel på naboøyene ved gården. bare knappe 10m vekke. her skyter vi med hagle og Winchester 308 da vi vil kille de. med 308 blir det bare fjær igjen og ofte ei lang stripe med jord og torv der kula går ned. noen ganger får vi 2 stk i samme kula da de klenger seg sammen og står ved siden av hverandre. ved hagle sprer stål kulene seg. da treffer det flere gås samtidig. lever de, så tar vi en pinne og kakker den hardt i hodet. vi har og klart og fange gåsunger. ene døya i fangenskap og den andre levde noen veker før den plutselig døde. vi skulle skremme og lokke gåsa til der de var innestengd.

 

vi har tenkt på ting som: automatvåpen med varmesensor, ultralyd detektor og varsler, legge metalltråder over området som er mest rammet og sette strøm på, og mye mye mer. for tiden bruker vi gamle garn fra bestefaren min si fiskebu som vi setter opp langs strandsonen i fjæra. dette hjelper lite da gåsa flyr over, men ungene kommer ikke over. prøvde og hønsenetting, 6-kant netting som brukes til sauer. denne brukte vi sammen med at 2 sauer med lam beitet på utsiden av beitet. men det beste vi har funnet er å legge enkelt mauske fiskegarn over hele beitet. da tør ikke gåsa å lande. men vis hun ser hull mellom garna så går hun under. garnet må og heves sånn at ikke grasset sitter fast. men hver sommer da det skal av så går det 3-4 timer å få det av. og det tar 1 dag og legge det ut. dette er gamle fiskegarn vi får fra en lokal kvotefisker. de ryker bare du drar i de. man drar med toppene av grasset når det skal vekk hver gang. i år var det så gale at det var 30-40 høymoler på 3 kvadrat at vi kappet alt ned og brente alt sammen med høymole. bestefaren min pleide og sette opp kjepper med plastposer og andre typer fugleskremsel. det virket ikke mye. i alle år har vi og tatt egg fra reir vi finner på ei øy vi beiter ned med sauer og geiter. men du må ikke ta mer en 25% av egga for ellers så forlater hun reiret og popper ut nye egg en annen plass.

 

en gang så såg jeg gåsa sitte på bøen. da tok jeg bare med med en gammel 22 kaliber og skulle skremme de med Thunderbolt. skulle skyte på fjellet bak de, men skøyt inn i flokken istendfor. for fjellet ville ført kulla ut av kontroll og ikke bare bråket mer som den skulle. noen dager senere såg jeg en går som haltet. den tok vi med haglen.

 

3-4 år siden så fikk vi en ny venn der på gården. den fikk navnet valtra. det var ei gås som gikk langs huset og gakket. den var ikke redd oss engang. den spiste og mat av handa mi. sånn gikk den lenge i flere måneder. så på sommeren skulle pappa prøve en gammel krag på gåsa. kula bommet en del da den ikke var skutt inn på flere 10 år. gåsa kom til bake året etter. noen år senere fikk vi en annen gjest. denne var en annen fugl som jeg ikke husker navnet på. den ble der i flere måneder. på tirsdag såg jeg på baksiden av øyene rundt gården og fant flere hundre gås med killinger. da var det bare å gasse på og se og jeg klarte å lage gåsesuppe med båten min. da var det bare å tilsette litt bali krydder, så hadde jeg fersk bali kyllingsuppe.

 

jeg fikk lyst til å prøve ut ideen å lyse med grønn laser på gåsa. sette opp mangen speil som er retningsbestemt og en varmesensor. man kan og bruke en fotocelle til å slå på om dagen og av om natten. setter man på et uke eller timeur og så kan man variere av/på mønster på laseren. det er fristende og sette opp en PLS,ultralyd sender, varmesensor og sterke lysshow med høg lyd. programmere det inn på PLS og noen ganger skal det bråke og noen ganger skal det irritere høreselen til gåsa med ultralyd pga. vi ikke klarer å oppfatte ultralyd. siden jeg holder på som skipselektriker på nybygg og setter sammen mangen sensorer til PLSer og andre styreenheter så er dette noe jeg kan. og leke seg med PLS på skolen drittgøyt da andre ikke forstod PLS. det gikk mye på blinking av lyspærer som jeg farget med tusj til blå, rød og grønn. brukte alle utgangene på dette og programmet gikk hele tiden opp igjen. hadde jeg koblet alt på samme utgang så kunne det ha blitt disko i hele klasserommet.

 

håper bare vi finner en god løsning på alle disse fugleproblemene og regjering gir mer penger til bøndene og spesiellt småbøndene da disse sliter mest. disse bruker flere måneder på 1 slåtten. i storbonde bruker bare noen dager. her sliter vi med oppkom av grunnvatn, mye fjell, lite jord, romme planten, gås, hjort, havørn og mer. vi har bare plass til å bruke 2 hjuls traktor å slå med og så bruker vi en JD 1630 til å få grasset opp på låvebrua for å så kaste det inn i en silo for hand. JD lager ofte store spor i jorda som er 40-50cm høge og med tvilling dekk kommer vi oss ikke opp på låven engang. vi har mangen steiner som skulle ha vert sprengt vekk. de har fått borret hull i fra gamle dager og dynamitten ligger bakest på låvegulvet under mye dritt og en servostyrt to hjuling der du styrer ved å trykke inn en pedal på venstre side for å svinge til høgre. traktoren er ca 6m lang! dynamitten er ikke trygg for å si det sånn. der har den vert i over 50 år. vi venter bare på at låven går i lufta. vi tør ikke å se på den engang. noen som vil kjøpe?

Lenke til kommentar

Hei Sopps!

 

Jeg ser du er engasjert, og det er bra! :) Gåseproblematikken er definitift undervurdert. Nå er nok kortnebbgås prosentvis værre enn grågås, men vi har hatt problem med grågås vi også.

 

Som du sikkert har lest så har vi prøvd mye, og jeg ser at dere har prøvd mange ymse virkemidler, men i likhet med vår erfaring så virker de enten dårlig eller er for tungvindte i praktisk bruk.

 

Som nevnt så er vår erfaring at det er mest effektivt å jage gåsa manuellt, og da må man ha "radar når luftwaffe innkommer" ^^

 

Det er dette jeg prøver å oppnå med denne typen kamerarigg, samt å minske presset på bonden som må ut å jage. Hvis man kommer over skremselsmetoder som kan trigges med strøm så er dette enkelt å implementere i det prosjektet jeg jobber med.

 

Det går litt sakte i med utviklingen for tiden, men jeg har det ikke styggtravelt. Jeg har fått alle delene fra første bestilling nå, så jeg kan omsider begynne å prøve, men jeg ser at jeg må muligens ha noen flere gjennomføringsdeler til boksen som skal huse 3G router og strømforsyning. Men det viser seg at det ligger ymse slikt rundt om kring på gården, så en Petter Reodor Felgen Smart -løsning er veldig nær.

 

Så fort jeg har kommet noe lenger, så poster jeg her. Som nevnt så fungerer 3G routeren tilsynelatende strøkent, og det som står igjen er montering, utendørstesting med eksisterende kamera.

 

 

 

 

Hvilke bevegelsessensorer brukte du?

 

Fikk du trigget sensoren med gås, og unngikk du å trigge p.g.a gresset beveger seg?

 

Jeg tenker å bruke funksjonalitetene som er i axiskameraet i utgangspunktet, så får vi se hvordan det utarter seg :)

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

jeg har ikke prøvd noe med bevegelsesdetektor. jeg bare nevnte det at det er en god måte som sensor, men best med varmekamera eller PIR detektor. sånn at du ikke kan utløse alarm uten at gåsa har den riktige temperaturen. dette for å skille mellom mennesker og andre dyr.

 

du hadde sikkert litt om brann og innbruddsalarm på elektro linja. da lærte jeg om veldig mange metoder for å kunne gi alarm til sentralen gjennom mangen produkter. det fins og noen matter du kan legge ut som gir alarm da de blir presset sammen. PIR brukes til å "måle" temp i området og gir alarm da bølgene den sender ut endre mønster/tid bølgene kommer tilbake. det fins mangen sånne innretninger som kan brukes. "snule" tråder kan og brukes.

 

familien har komt med mye litt sprøe ideer om hva som kan gjøres, men det blir ikke aktuelt. flammekaster kunne vert godt å ha. hehe. vi driver bare på sida av karieren vår og så. det blir som et feriested om sommeren og kveldsjobbing hver 3 dag for faren min + litt jobbing i helgene. jobber som å rive ned rognetre, flytte store steiner, fylle igjen steinhullene og sink i terrenget, lage og utvide gamle grøfter for å få ut vannet av bøen, rep av over 200m lang stein gard er vanlige jobber. selvfølgelig med foring av dyrene.

 

jakta på gåsa starter snart og jeg får ikke vert med, pga ferien min er slutt og skal på jobb mandag. da blir det småjobber på seismikk skipet Geo Coral før den blir levert da prøvetur starter i morgen.

Lenke til kommentar

Det du kunne ha gjort for å slippe å reise ut for å starte et aggregat, er å få lagt opp en fjernstyring an et slag. en Arduinokan gjøre saken grei =)

f.eks. kan du lage en internettside som Arduinoen leser ifra om aggregatet skal være på eller av (krever selvfølgelig startmotor på aggregatet.) og ved hjelp av input om den er av eller på kan du enkelt få feedback.

 

evt. materialliste:

 

Arduino

Internet shield

aggregat med startmotor

noen relèer

Lenke til kommentar

Å trigge start av aggregat ser jeg ikke på som noe stort problem (er jo både inn og ut for relè på axis kameraene, og siden softwaren er basert på busybox så er det ikke noe i veien for å gjøre det enkelt), men jeg hadde egentlig tenkt å prøve å unngå aggregat. Jeg er tenknisk sett veldig nære å smekke opp en ferdig testmontering, men har ikke gidda og modifisere housing til 3G router enda....

 

Forøvrig har jeg hentet inn priser på en del varmekarmera, og et Fluke Ti10 kommer nok til å bli kjøpt inn uansett, til andre oppgaver, så er det mulig å bruke et varmekamera som sensor hvis bevegelse failer, så er det helt klart noe jeg kan prøve. Men jeg er ikke helt der enda.

 

Moro å se at folk popper innom, viser interesse og kommer med idèer!

 

Cerwell: Tusen takk! Noe sånt har jeg lett etter! :)

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...