Gå til innhold

Snart slutt på gjesteposting?


Anbefalte innlegg

kopierer sitat fra Alastor:

Anbefaler gjesten å registrere seg, da vi snart ikke vil ha mulighet for uregistrert gjesteposting lengre.

 

Stemmer dette? Skal det stenges for gjesteposting? Med all respekt å melde, men dette virker helt klin kokos :hmm: .

Benytter meg ofte av denne funksjonen selv for jeg vil jo kunne ta opp ting helt anonymt. Håper virkelig ikke at dette blir gjennomført. Er dette i det hele tatt tatt opp med brukerne? har ikke sett en slik tråd/vote på dette. forutenom tråden på samliv og relasjoner, men der er det mange som synes at dette er en fin ordning...kan ikke se at det har gått dårlig med denne ordningen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OBS: Dette innlegget er ikke fra offisielt hold (les driftsansvarlige), kun en moderators funderinger.

 

Dette beror delvis på en misforståelse.

 

Det er til vurdering å endre måten gjesteposting skjer på, slik at dagens versjon forsvinner. En god grunn til dette er at noen ødelegger for andre og misbruker denne funksjonen.

 

Det nye systemet vi vurderer å innføre fungerer slik at man huker av for at man vil være anonym når man poster fra sin egen konto, da vil det også være vanskelig å misbruke gjesteposting. Her er selvfølgelig et opplagt problem mellom identifisering av brukeren og innlegget. Dette er bare noe av det som utredes før det blir tatt en slik avgjørelse.

 

Uansett er dette litt frem i tid.

 

Så for å oppklare en del misforståelser så vil eventuelt det nye systemet ikke gjøre slutt på anonymiteten, men hvordan gjestepostingen vil fungere. I dag trenger man ikke en konto for å gjesteposte, det vil man i tilfelle med det nye systemet (og er også noe som vil bli vurdert med tanke på identifisering). Men man vil fortsatt være anonym.

 

OBS: Dette innlegget er ikke fra offisielt hold (les driftsansvarlige), kun en moderators funderinger.

 

Edit: En opplagt fordel er at man kan innfre anonymitet med letthet i flere kategorier enn i dag.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Nja, er ikke helt med på den. Uten at jeg naturligvis har noe grunnlag å vise til, så vil jeg nok hevde at de fleste som bruker gjestefunksjonen også er brukere her på forumet.

 

Uansett er eventuelle koblinger mellom det å poste anonymt og bruker noe som vil vurderes seriøst før vi lanserer dette eventuelt. Vi vil garantere full anonymitet.

 

(Selv med dagens system er man ikke fullt anonym, hvis man sammenligner hvordan vedkommende skriver og uttrykker seg så er jeg ganske sikker på at man kan gjette kvalifisert i noen tilfeller. Det er med andre ord ikke noen stor forskjell fra dagens ordning i tilfelle for våre brukere).

Lenke til kommentar

Jeg håper ikke denne omtalte ordningen blir innført. Jeg kommer til å tenke meg om tre-fire ganger ekstra før jeg utleverer meg via gjesteposting om så skjer.

Jeg har satt meget godt pris på muligheten for å være anonym når jeg poster. Og selv om jeg vil fortsette å være anonym utad vil det være en større kobling opp mot min bruker. Jeg vet ikke om jeg er interresert i at moderatorer skal kunne sjekke hvem posten er koblet opp mot når jeg utleverer mine innerste hemmeligheter. Og, ja, jeg vet hvilket argument dere kommer med nå. Dere kommer med den gode, gamle "Det kommer ikke til å sjekkes med mindre det er skjellig grunn".

Akkurat som dere sier om IP-sjekk og om snoking i advarselslogger. Gjett om jeg tror dere er ukorrupterbare?

Fra meg får dere et rungende NEI til denne omleggelsen.

Lenke til kommentar

Dette er en mulighet som har vært diskutert lenge. Blant annet i denne tråden: Gjestepostdillemma - hva gjør vi med dette?

 

Der sa jeg at vi ikke har bestemt oss. Det har vi fortsatt ikke. Dog er jeg positiv til ideen, rett og slett fordi jeg tror på å ansvarliggjøre brukerne.

 

Dersom vi gjør det blir det ikke med åpen tilgang til koblingen, denne blir forbeholdt adminstratorer. Hverken veiledere eller moderatorer vil kunne sjekke gjesteposter at will, bare ved åpenbart misbruk kan de spørre en administrator om å sjekke for dem. Slik jeg ser det for meg vil det da være admin som tar kontakt med angjeldende bruker. Slik er man fortsatt ikke helt anonym, men gruppensom har tilgang til det vil være liten og relativt statisk.

 

Så får det være opp til den enkelte å vurdere om man vil gjesteposte under disse vilkårene. Jeg tror at dette vil være en større brems for småtroll enn for folk som faktisk har et legitimt behov. Vi ønsker ikke å kaste barnet ut med badevannet her, men misbruk av gjesteposting er et reelt problem for både brukere og moderatorer idag.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Stoler du ikke på oss L4r5? :ph34r:

 

Neida, som poengtert internt så er dette i grunn noe som fint kan være forbeholdt administratorer. Det har også vært snakk om mulighet til å fjerne koblingen mellom gjestepost og bruker etter en tid sånn at det selv for administratorer ikke vil være mulig å se, men status på dette vet jeg ikke :)

 

En lignende funksjon er visst rullet ut på Kvinneguiden for de som vil se. Det er dog ikke sikkert at vår løsning blir den samme. Vi vil nok sette enda et hakk høyere krav for å beskytte brukerne.

Lenke til kommentar

(Dette er da mine tanker og hypoteser rundt temaet, ikkenoe offisielt)

 

Aller først, det jeg sier er å fjerne muligheten for -uregistrert- gjesteposting. Så er nok litt uklart og litt misforståelse ute og går :).

 

Poenget med en evt endring er å få bukt med uregistrerte brukere som benytter gjesteposting til å poste masse uten å gidde å registrere seg, uregistrerte brukere som troller og benytter seg av gjesteposting til å ha flere kjønn, alder osv...

 

For ikke å snakke om reklamespam o.l.

 

Ellers så er det vel naturlig å regne at det bare er administratorer som vil ha tilgang til å gå inn og se hvem som har postet som anonym, ikke veiledere, ikke moderatorer.

 

Nettopp fordi at mengden misbruk osv vil falle så lavt at vi moderatorer ikke vil trenge å være mistenksomme :). Og de som vil poste anonymt kan dermed få poste uten å bli beskyllt for å være troll osv..

 

DVS at funksjonen vil virke slik den opprinnelig er ment.

 

NB: Jeg er en stor tilhenger av å bytte gjestepostsystemet med anonymiseringsknapp.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Dette er en mulighet som har vært diskutert lenge. Blant annet i denne tråden: Gjestepostdillemma - hva gjør vi med dette?

 

Der sa jeg at vi ikke har bestemt oss. Det har vi fortsatt ikke. Dog er jeg positiv til ideen, rett og slett fordi jeg tror på å ansvarliggjøre brukerne.

 

Dersom vi gjør det blir det ikke med åpen tilgang til koblingen, denne blir forbeholdt adminstratorer. Hverken veiledere eller moderatorer vil kunne sjekke gjesteposter at will, bare ved åpenbart misbruk kan de spørre en administrator om å sjekke for dem. Slik jeg ser det for meg vil det da være admin som tar kontakt med angjeldende bruker. Slik er man fortsatt ikke helt anonym, men gruppensom har tilgang til det vil være liten og relativt statisk.

 

Så får det være opp til den enkelte å vurdere om man vil gjesteposte under disse vilkårene. Jeg tror at dette vil være en større brems for småtroll enn for folk som faktisk har et legitimt behov. Vi ønsker ikke å kaste barnet ut med badevannet her, men misbruk av gjesteposting er et reelt problem for både brukere og moderatorer idag.

 

Geir :)

Hvor går grensen for når administrator kan sjekke hvem som har postet noe da? Dette må i tilfelle være klart og tydelig pressisert om en slik ordning innføres.

 

Noe av grunnen til at jeg er så glad i dette forumet, er at kommunikasjonen mellom ledelse og brukere har vært svært god. Få forum jeg har kommet over har respektert sine brukere i like stor grad som Diskusjon.no, her tror jeg mange er enige med meg. Ved å innføre en ordning der man ikke lenger kan være helt anonym, synes jeg dere utfordrer disse verdiene. Dere vil med dette skape større avstand mellom vanlige brukere og ledelse. Man kan argumentere for at begrenset anonymitet kanskje vil redusere mengden forumtroll noe, men den største forandringen vil være at "storebror" ser deg i enda større grad. Mer overvåkning - mer kontroll. Det er fort gjort å opprette en brukerkonto, om du virkelig går inn for å trolle gidder du å bruke fem minutter på å finne på et brukernavn og et passord. Jeg vet om flere forum der du ikke kan poste anonymt, men hvor det likevel er langt mer trolling enn her. Noe av argumentasjonen deres faller bort her. Skulle det oppstå mer alvorlige saker kan man dessuten enkelt finne ut hvem personen er ved å sjekke IP-adressen. Dette vil kun ødelegge for oss ærlige brukere, som vil benytte oss av gjestefunksjonen ut at noen enkelt kan sjekke hvem vi er. Trollet er ikke nødvendigvis interessert i å bruke forumet seriøst i det hele tatt, og gir dermed langt f*** i om h*n blir bannet eller får en advarsel.

For å være helt ærlig ser jeg heller ikke helt problemet med en skrønehistorie eller to en gang i blandt, hvis det ikke blir for mye av det kan det da være litt morsomt også :whistle:

 

Selv føler jeg aktiviteten i samfunnsforumene der du kan poste som gjest hvertfall ikke har økt de siste månedene, kanskje til og med sunket litt. Strengere restriksjoner på gjesteposting vil nok heller øke enn minske den negative trenden enn å gi folk mer lyst til å poste. Ser ikke bort i fra at konkurrerende forum som faktisk er villige til å tilby sine brukere full anonymitet ville tjent på dette.

 

Tror i det minste dere vil miste postere av det kvinnelige kjønn. Flere jeg kjenner gidder ikke registrere seg på et forum for å poste, men ser seg kanskje til nød tjent med å poste som gjest. Er det noe dere ikke har for mye av, er det jenter/kvinnelige brukere.

 

Selvom Diskusjon.no har blitt en stor og voksen mann, kanskje størst i klassen, skal han være forsiktig med å dolke sine foreldre i ryggen. (I dette tilfellet alle oss trofaste brukere, som er hele grunnen til forumets størrelse) Da kan det fort gå han dårligere videre i livet :)

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

LucarioX: Om du drar innom feks seksualitetsforumet, og leser innleggene som er der - kan det hende at det er selve kvaliteten og nivået som gjør at aktiviteten faller, og at kvaliteten (og dermed aktiviteten) vil bli bedre om det legges inn en hindring som gjør at kun registrerte brukere kan poste der? :).

 

I dag er det allerede en avtale mellom moderatorer, administratorer, ledelse og brukerne om at vi ikke skal sjekke IP før det er grunn til mistanke om at her er det ugler i mosen. Ved endring til at kun registrerte brukere kan poste som anonyme, vil det være langt mindre forhold som trengs sjekking. Administratorer vil derfor svært svært sjeldent behøve å sjekke, og regelen om at det bare skal sjekkes ved grunn til mistanke vil selvfølgelig gjelde..

 

Jeg vil faktisk påstå at man blir -mer- anonym etter en endring, nettopp fordi det endres til kun admins som kan sjekke, pluss at alle problemene (90%) forsvinner, og vi ikke trenger å sjekke noe særlig :).

 

EDIT: Forumtroll vil ikke begrenses "noe", det vil begrenses mye. Du har ikke oversikt over hvor mange gjestepostinnlegg som slettes, eller hvor mye vi må stenge tråder, rydde osv, eller hvor mye som er enkle svar fra gjester som ikke gidder registrere seg.

 

Alt dette vil forsvinne - og de enkle som faktisk orker og registrere seg kan vi fjerne, det har vi gjort før vi åpnet for gjesteposting også :).

 

Så etter min mening, vil kvaliteten gå opp, aktiviteten gå opp, problemene forsvinne i stor grad, og man vil bli mer fornøyd alle. Det er det jeg ser for meg.

 

Vil man være anonym, så får man vært anonym, er ingen forskjell på å poste som gjest med proxy og å registrere seg en ny bruker med proxy. Vi vil aldri kunne oppdage sistnevnte, ei heller førstnevnte. Med mindre man starter å trolle..

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Alastor@

 

LucarioX: Om du drar innom feks seksualitetsforumet, og leser innleggene som er der - kan det hende at det er selve kvaliteten og nivået som gjør at aktiviteten faller, og at kvaliteten (og dermed aktiviteten) vil bli bedre om det legges inn en hindring som gjør at kun registrerte brukere kan poste der? .

 

Må faktisk si at jeg synes kvaliteten på seksualitetsforumet er ganske god til å være det det er - et seksualitetsforum. Diskusjon rundt seksuelle temaer vil uansett alltid være en magnet for fjortisser som vil kødde/trolle. Noe bedre kan det kanskje bli med den nye ordningen, hvertfall for moderator/administrator, men dette må igjen veies opp mot alle andre negative og positive konsekvenser et slikt system vil føre med seg.

 

Det er veldig forskjellig hvor folks "intime" grense går, også på nett. Noen pløyer jo ned alle slags intimiteter om seg selv på nett, til og med under fult navn uten skruppler. For andre er dette såpass tabu at de aldri vil finne på å nevne noe som har med sex å gjøre på nett, anonymt eller ei. Mange er nok litt betenkte før de legger ut et spørsmål om egen kropp eller helse på et stort offentlig forum, man hadde kanskje valgt å "kjøre på" om man visste det var helt anonymt, men når man ser at det kreves at man poster fra egen bruker og at administrator kan se det, tror hvertfall jeg mange kan få kalle føtter og bare droppe det. Ikke alle leser tråder som denne der vi har drøftet dette og du har forklart hvordan dette faktisk gjør deg enda mer anonym ut i fra enkeltes ståsted.

 

I dag er det allerede en avtale mellom moderatorer, administratorer, ledelse og brukerne om at vi ikke skal sjekke IP før det er grunn til mistanke om at her er det ugler i mosen. Ved endring til at kun registrerte brukere kan poste som anonyme, vil det være langt mindre forhold som trengs sjekking. Administratorer vil derfor svært svært sjeldent behøve å sjekke, og regelen om at det bare skal sjekkes ved grunn til mistanke vil selvfølgelig gjelde..

Den skjønte jeg ikke helt, hvorfor vil det sjeldnere være grunn til å sjekke? Fordi dere stoler mer på en person når h*n har skrevet inn et brukernavn og et passord?

 

Jeg vil faktisk påstå at man blir -mer- anonym etter en endring, nettopp fordi det endres til kun admins som kan sjekke, pluss at alle problemene (90%) forsvinner, og vi ikke trenger å sjekke noe særlig .

Moderator vil vel fortsatt kunne sjekke IP som i dag, så i teorien blir det jo bare enda et verktøy for mer overvåkning? :)

 

EDIT: Forumtroll vil ikke begrenses "noe", det vil begrenses mye. Du har ikke oversikt over hvor mange gjestepostinnlegg som slettes, eller hvor mye vi må stenge tråder, rydde osv, eller hvor mye som er enkle svar fra gjester som ikke gidder registrere seg.

 

Alt dette vil forsvinne - og de enkle som faktisk orker og registrere seg kan vi fjerne, det har vi gjort før vi åpnet for gjesteposting også .

 

Så etter min mening, vil kvaliteten gå opp, aktiviteten gå opp, problemene forsvinne i stor grad, og man vil bli mer fornøyd alle. Det er det jeg ser for meg.

Tviler ikke på at dere henger i og modererer mye, men jeg er litt uenig når det gjelder gjester som ikke gidder å registrere seg :) Hvertfall når det gjelder samliv og seksualitetsforumene er det nok store forskjeller når det kommer til hva folk vil poste med egen bruker. Mens du kanskje mener en gjest som forteller hvor mange sekspartnere han/hun har hatt, like kan godt kan skrive under egen brukerkonto, kan gjesten ha sine grunner til at dette for all del ikke må ligge under brukerkontoen. Det handler om å gi brukerene den lille valgfriheten! Dessuten kan det være flere gjester som faktisk har en brukerkonto, ikke alltid man kan stole på IP-adressen. Noen skriver kanskje fra mobilen, hytta, skolen/arbeidsplassen, en internettkaffè eller lignende, man oppererer ikke alltid under samme IP :)

 

Vil man være anonym, så får man vært anonym, er ingen forskjell på å poste som gjest med proxy og å registrere seg en ny bruker med proxy. Vi vil aldri kunne oppdage sistnevnte, ei heller førstnevnte. Med mindre man starter å trolle..
Proxy er nå forbeholdt de færreste, nemlig oss IT-interesserte. Hvor mange tretten år gamle jenter som har spørsmål om egen kropp eller 70 gamle menn med samlivsproblemer tror du vet hva Proxy er? Er nok veldig få ;)

 

Dessuten bryter det vel med retningslinjene å ha to brukere uten å ha klarrert med admin/mod, så da går man ut i fra at brukerne skal måtte bryte reglene for å være helt anonyme.

 

 

Nei, jeg er fortsatt skeptisk, men ser jo likevel at du har noen gode poenger.

 

God påske forresten!

Lenke til kommentar

Jeg vil faktisk påstå at man blir -mer- anonym etter en endring, nettopp fordi det endres til kun admins som kan sjekke, pluss at alle problemene (90%) forsvinner, og vi ikke trenger å sjekke noe særlig :).

 

I forhold til moderatorgruppen ja :roll: ...

 

men hvis folk som er inne og leser sidene, så er det jo stor sjanse for at de kikker innom reglene. Der vil det da stå at du må være registrert for å kunne poste innlegg. Hvis en person da synes han/hun drar kjensel på problemstillingen til innleggsforfatter, da kan det jo tenkes at vedkommende finner andre innlegg som inneholder en annen problemstilling som vedkommende da kan adressere til ett mulig bekjentskap. Da kan jo denne personen legge sammen to og to. Kanskje brukeren både har skrevet kjente problemstillinger både på brukeren og anonymt. Da trenger gjesten bare å lese at man må være registrert på forumet og da kan det fort bli veldig lett å identifisere denne personen for gjesten.

 

Dette er riktignok det aller verste tenkelige utfall, men ingen umulighet.

Lenke til kommentar

Alastor@

 

LucarioX: Om du drar innom feks seksualitetsforumet, og leser innleggene som er der - kan det hende at det er selve kvaliteten og nivået som gjør at aktiviteten faller, og at kvaliteten (og dermed aktiviteten) vil bli bedre om det legges inn en hindring som gjør at kun registrerte brukere kan poste der? .

 

Må faktisk si at jeg synes kvaliteten på seksualitetsforumet er ganske god til å være det det er - et seksualitetsforum. Diskusjon rundt seksuelle temaer vil uansett alltid være en magnet for fjortisser som vil kødde/trolle. Noe bedre kan det kanskje bli med den nye ordningen, hvertfall for moderator/administrator, men dette må igjen veies opp mot alle andre negative og positive konsekvenser et slikt system vil føre med seg.

 

Det er veldig forskjellig hvor folks "intime" grense går, også på nett. Noen pløyer jo ned alle slags intimiteter om seg selv på nett, til og med under fult navn uten skruppler. For andre er dette såpass tabu at de aldri vil finne på å nevne noe som har med sex å gjøre på nett, anonymt eller ei. Mange er nok litt betenkte før de legger ut et spørsmål om egen kropp eller helse på et stort offentlig forum, man hadde kanskje valgt å "kjøre på" om man visste det var helt anonymt, men når man ser at det kreves at man poster fra egen bruker og at administrator kan se det, tror hvertfall jeg mange kan få kalle føtter og bare droppe det. Ikke alle leser tråder som denne der vi har drøftet dette og du har forklart hvordan dette faktisk gjør deg enda mer anonym ut i fra enkeltes ståsted.

 

Tror vi rett og slett er uenige her om hva slags slikt forum vi skal ha, og det er jo en god ting, alle kan ikke være enige :). Jeg glemmer også at du ikke har oversikt over hvor mye som blir fjernet og slikt fra det forumet, hvor mange tulleinnlegg som slettes og slikt - så jeg ser argumentene dine.

 

I dag er det allerede en avtale mellom moderatorer, administratorer, ledelse og brukerne om at vi ikke skal sjekke IP før det er grunn til mistanke om at her er det ugler i mosen. Ved endring til at kun registrerte brukere kan poste som anonyme, vil det være langt mindre forhold som trengs sjekking. Administratorer vil derfor svært svært sjeldent behøve å sjekke, og regelen om at det bare skal sjekkes ved grunn til mistanke vil selvfølgelig gjelde..

Den skjønte jeg ikke helt, hvorfor vil det sjeldnere være grunn til å sjekke? Fordi dere stoler mer på en person når h*n har skrevet inn et brukernavn og et passord?

 

Nei, fordi det vil bli mye færre overtramp, mistenkelige poster (type 3 forskjellige tråder på 3 dager fra 3 forskjellige gjester om at man har funnet sexhjelpemidler på en reklameside), færre hendelser av at folk poster bare fordi de ikke gidder å registrere seg her, osv. Det handler ikke om å stole på, bare det at uregistrerte gjestepostere (de som poster uten konto her) stort sett står for 9 av 10 brudd på regler for gjesteposting og andre ting som fører til at innleggene slettes (spam, personangrep, reklame, fake identitet osv).

 

Jeg vil faktisk påstå at man blir -mer- anonym etter en endring, nettopp fordi det endres til kun admins som kan sjekke, pluss at alle problemene (90%) forsvinner, og vi ikke trenger å sjekke noe særlig .

Moderator vil vel fortsatt kunne sjekke IP som i dag, så i teorien blir det jo bare enda et verktøy for mer overvåkning? :)

 

Jeg antar at anonymiser meg-knappen vil fjerne ip også for moderatorer. Så skjønner ikke helt problemstillingen?

 

EDIT: Forumtroll vil ikke begrenses "noe", det vil begrenses mye. Du har ikke oversikt over hvor mange gjestepostinnlegg som slettes, eller hvor mye vi må stenge tråder, rydde osv, eller hvor mye som er enkle svar fra gjester som ikke gidder registrere seg.

 

Alt dette vil forsvinne - og de enkle som faktisk orker og registrere seg kan vi fjerne, det har vi gjort før vi åpnet for gjesteposting også .

 

Så etter min mening, vil kvaliteten gå opp, aktiviteten gå opp, problemene forsvinne i stor grad, og man vil bli mer fornøyd alle. Det er det jeg ser for meg.

Tviler ikke på at dere henger i og modererer mye, men jeg er litt uenig når det gjelder gjester som ikke gidder å registrere seg :) Hvertfall når det gjelder samliv og seksualitetsforumene er det nok store forskjeller når det kommer til hva folk vil poste med egen bruker. Mens du kanskje mener en gjest som forteller hvor mange sekspartnere han/hun har hatt, like kan godt kan skrive under egen brukerkonto, kan gjesten ha sine grunner til at dette for all del ikke må ligge under brukerkontoen. Det handler om å gi brukerene den lille valgfriheten! Dessuten kan det være flere gjester som faktisk har en brukerkonto, ikke alltid man kan stole på IP-adressen. Noen skriver kanskje fra mobilen, hytta, skolen/arbeidsplassen, en internettkaffè eller lignende, man oppererer ikke alltid under samme IP :)

 

En "Post som anonym"-knapp vil jo gi alt det du beskriver her av nødvendig anonymitet, da kan man fint poste antall sexpartnere uten at man poster det med sin egen brukerkonto offentlig.. Valgfriheten er der i like stor grad som før? I enda større grad, fordi man begrenser de som sjekke til enda færre. Om man er paranoid og bekymret for misbruk av systemet :).

 

Jeg mener da forresten ikke at å fortelle hvor mange sexpartnere man har hatt ikke er en gyldig gjestepost. Og det er heller ikke grunnen til at jeg vil ha denne funksjonen endret, håper du misforstår meg - legger du ord i munnen min med vilje så vil jeg ha meg frabedt det.

 

Jeg er IKKE i mot gjesteposting, og anonymisert posting - virker nesten som om du tror det? Dine argumenter her er jo for hvorfor vi skal ha muligheten for anonymisering - og det er vi begge enige om at vi bør ha. Det jeg vil er å fjerne den dårlige delen av anonymiseringen - at vi har gitt alle tullekoppene mulighet til å poste uten å måtte registrere seg - som plager andre brukere med reklame, spam, poste under forskjellige hatter osv.

 

Vil man være anonym, så får man vært anonym, er ingen forskjell på å poste som gjest med proxy og å registrere seg en ny bruker med proxy. Vi vil aldri kunne oppdage sistnevnte, ei heller førstnevnte. Med mindre man starter å trolle..

 

Proxy er nå forbeholdt de færreste, nemlig oss IT-interesserte. Hvor mange tretten år gamle jenter som har spørsmål om egen kropp eller 70 gamle menn med samlivsproblemer tror du vet hva Proxy er? Er nok veldig få ;)

 

Dessuten bryter det vel med retningslinjene å ha to brukere uten å ha klarrert med admin/mod, så da går man ut i fra at brukerne skal måtte bryte reglene for å være helt anonyme.

 

 

Nei, jeg er fortsatt skeptisk, men ser jo likevel at du har noen gode poenger.

 

God påske forresten!

 

Ja, proxy er forbeholdt de færreste - akkurat de som må ha det mest mulig anonymt. Poster man som gjest med samme ip osv som brukeren sin har man nøyaktig samme "risiko" for ikke å si større som en anonymiser meg knapp for å bli "Oppdaget".

 

Bra vi har skeptikere, da må vi forberede oss bedre og komme med mer gjennomtenkt argumentasjon.

 

God påske :).

Lenke til kommentar
Tror vi rett og slett er uenige her om hva slags slikt forum vi skal ha, og det er jo en god ting, alle kan ikke være enige . Jeg glemmer også at du ikke har oversikt over hvor mye som blir fjernet og slikt fra det forumet, hvor mange tulleinnlegg som slettes og slikt - så jeg ser argumentene dine.

Det er sant, hva dere henger fingrene i vet ikke jeg, men jeg tviler ikke på at det er mye jobb på et såpass stort forum. Dere har i det minste greid å overbevise meg som bruker om at seksualitetforumet holder høy kvalitet - det er bra :)

 

Er ikke så sikker på om uenigheten ligger i hva slags forum vi vil ha, tror vi er enige i at målet må være et forum av høyest mulig kvalitet der aktiviteten er god. Spørsmålet som skiller oss er vel heller hvordan man skal oppnå dette, hvilken vei man skal ta videre.

 

 

Nei, fordi det vil bli mye færre overtramp, mistenkelige poster (type 3 forskjellige tråder på 3 dager fra 3 forskjellige gjester om at man har funnet sexhjelpemidler på en reklameside), færre hendelser av at folk poster bare fordi de ikke gidder å registrere seg her, osv. Det handler ikke om å stole på, bare det at uregistrerte gjestepostere (de som poster uten konto her) stort sett står for 9 av 10 brudd på regler for gjesteposting og andre ting som fører til at innleggene slettes (spam, personangrep, reklame, fake identitet osv).

Dette vet nok du mer om enn meg Alastor, siden du innehar denne berømte Moderator-tittelen under brukernavnet. Jeg ser problemet med reklame og jeg tror også denne nye ordningen vil kunne begrense dette betraktelig. Jeg som bruker (husk at jeg uttaler meg som bruker og tenker derfor i første rekke på hva som vil være mest gunstig for meg og mine medsammensvorene) er dog ikke særlig plaget av dette, nok en gang sikkert grunnet at dere henger i stroppene :)

 

Her må man dog veie de positive sidene opp mot de negative for å drøfte dette skikkelig. Spørsmålet er hva dette vil ha å si for aktiviteten og hvor godt brukerne vil like denne forandringen - her er det også viktig å ikke glemme de som ikke er registrerte. Jeg frykter nemlig at denne ordningen vil skremme bort mange. Jeg tviler på at de fleste vet at dere kan sjekke deres IP-adresser når de har poster anonymt - ikke alle tenker over det hvertfall! Ved å måtte opprette brukerkonto blir det mer innlysende og skremmende, jeg tror fortsatt mange vil tenke som en gang eller to til før de trykker "Post".

 

Husk nå at disse forumene overhodet ikke hadde vært det samme uten gjestene. De starter tråder ved å stille spørsmål og skaper dermed debatt. Samtidig som forumet blir en flott base for kunnskap gjennom at folk stiller spørsmål og får svar. (Som selvsagt ofte må taes med en klype salt eller to, men likevel)

 

Jeg skjønner selvsagt at du ikke er i mot anonym posting, jeg stiller spørsmål ved dine ønsker om å endre dette. Ikke fordi jeg tror du vil fjerne funksjonen, men fordi jeg tror disse endringene i verste fall kan føre til lavere aktivitet.

 

Jeg antar at anonymiser meg-knappen vil fjerne ip også for moderatorer. Så skjønner ikke helt problemstillingen?
Nei, hvis IP-adressene fjernes for moderatorene ser ikke jeg heller problemstillingen. Men dette visste ikke jeg før du svarte, så vær så snill å ikke still retoriske hersketeknikk lignende spørsmål tilbake til meg. Jeg stilte deg et spørsmål ;) Litt kronglete formulert, men jeg tror du skjønner hva jeg mener.

 

En "Post som anonym"-knapp vil jo gi alt det du beskriver her av nødvendig anonymitet, da kan man fint poste antall sexpartnere uten at man poster det med sin egen brukerkonto offentlig.. Valgfriheten er der i like stor grad som før? I enda større grad, fordi man begrenser de som sjekke til enda færre. Om man er paranoid og bekymret for misbruk av systemet .

 

Jeg mener da forresten ikke at å fortelle hvor mange sexpartnere man har hatt ikke er en gyldig gjestepost. Og det er heller ikke grunnen til at jeg vil ha denne funksjonen endret, håper du misforstår meg - legger du ord i munnen min med vilje så vil jeg ha meg frabedt det.

 

Jeg er IKKE i mot gjesteposting, og anonymisert posting - virker nesten som om du tror det? Dine argumenter her er jo for hvorfor vi skal ha muligheten for anonymisering - og det er vi begge enige om at vi bør ha. Det jeg vil er å fjerne den dårlige delen av anonymiseringen - at vi har gitt alle tullekoppene mulighet til å poste uten å måtte registrere seg - som plager andre brukere med reklame, spam, poste under forskjellige hatter osv.

Skal ta litt selvkritikk her, noe dårlig formulert av meg. Nei, jeg legger overhodet ikke ord i munnen på deg. Det var ment som et eksempel og ingenting annet enn det. Meningen var å svare på det du skrev: "Du har ikke oversikt over hvor mange gjestepostinnlegg som slettes, eller hvor mye vi må stenge tråder, rydde osv, eller hvor mye som er enkle svar fra gjester som ikke gidder registrere seg."

Et eksempel på at ikke alt moderator mener er unødvendig bruk av gjestepostfunksjonen nødvendigvis er det for gjesten, da vi alle er ulike og har våre grunner til å skjule ting for offentligheten som ikke andre nødvendigvis skjønner seg på. Tror vi missforsto hverandre litt her.

 

Ja, proxy er forbeholdt de færreste - akkurat de som må ha det mest mulig anonymt. Poster man som gjest med samme ip osv som brukeren sin har man nøyaktig samme "risiko" for ikke å si større som en anonymiser meg knapp for å bli "Oppdaget".

 

Nei. Det er ikke så enkelt at proxy er forbeholdt alle de som vil ha noe mest mulig anonymt. Det er forbeholdt de som vet hva proxy er, og det er ikke mange! (Mye færre enn de som kunne trengt det) Det vet du akkurat like godt som meg.

 

Bra vi har skeptikere, da må vi forberede oss bedre og komme med mer gjennomtenkt argumentasjon.

 

God påske .

 

Takk for det! :) Enig, dette handler jo egentlig om argumentasjon og retorikk. Jeg frykter at vi kan miste verdifulle gjestepostere, men om argumentasjonen/retorikken er synlig og god nok fra deres side slik at dere overttaler skeptikere som meg - vil jo ikke det være noe problem. Jeg tror dog det er vanskelig. Jo mer komplisert og innviklet det blir jo vanskeligere tror jeg det blir å få folk til å poste som gjest. Uten å vite noe særlig om IP, proxy og alt det tullet der, noe "folk flest" ikke gjør, høres det da unektelig mye bedre ut å kunne poste anonymt uten å være registrert? For mannen eller dama i gata må det virke mye tryggere og mer anonymt.

 

:)

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...