Gå til innhold

Biola må skifte navn fordi den ikke er økologisk?


  

47 stemmer

  1. 1. Forbinder du ordet bio med økologiske varer?

    • Ja
      1
    • Ja blant annet, men ikke bare det.
      13
    • Nei
      33


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg svarte nei på pollen fordi jeg selv ikke ser en automatisk sammenheng, men det er klart at bio-navnene spiller litt på "biodynamisk" som jo er et økologisk begrep.

 

Nå synes jeg kanskje at staten har litt bedre ting å ta seg til. Men så husker jeg jo også tidligere saker, som da brusfabrikantene ikke lenger fikk lov å selge sitronbrusen som nettopp det, men måtte kalle det "brus med sitronsmak".

 

Drikker Bio-Q daglig selv med god virkning. (Det var reklamen.) Så jeg blir vel en av de som må betale regningen for en dyr merkevareomlegging her.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hva faen? Her har det gått ei sikring eller to hos noen. Tøv og vas, rett og slett. Økologi er en del av fagfeltet biologi, men "økologisk" har i denne sammenhengen ingenting med biologi å gjøre. Noe kan jo være biologisk (levende) uten å være økologisk?

 

Biola spiller da vitterlig ikke på "biodynamisk", og jeg har aldri dratt denne sammenhengen. Her bør noen gjøre om denne avgjørelsen, og vedkommende som er ansvarlig for dette bør ta sin hatt og gå. Hva faen?

Lenke til kommentar

Jeg er uenig i Mattilsynets påstand. Forbrukere blir ikke villedet til å tro at Biola og BioQ er økologiske produkter, da navnene kommer av at de inneholder probiotiske bakterier som er biologiske organismer med en påstått helsegunstig effekt, og det vil være naturlig å bruke uttrykket bio i produktnavnet på grunnlag av dette. Denne sammenhengen burde forbrukeren bli oppmerksom på, og navngivningen bidrar til det.

 

Synes Mattilsynet framstår som en nikkedukke for Debio. Hadde satt pris på en mer kritisk behandling av saken. Pålegget om navneendring framstår bare som en unødvendig fordumming av forbrukeren.

Lenke til kommentar

Men så husker jeg jo også tidligere saker, som da brusfabrikantene ikke lenger fikk lov å selge sitronbrusen som nettopp det, men måtte kalle det "brus med sitronsmak".

 

 

Ja men den kan jeg nesten gå med på. Er ikke mye sitron i sitronbrusen. Men denne biola og bio-q har helt klart biologiske saker i seg.

Lenke til kommentar

Men så husker jeg jo også tidligere saker, som da brusfabrikantene ikke lenger fikk lov å selge sitronbrusen som nettopp det, men måtte kalle det "brus med sitronsmak".

 

 

Ja men den kan jeg nesten gå med på. Er ikke mye sitron i sitronbrusen. Men denne biola og bio-q har helt klart biologiske saker i seg.

Enig, det er to veldig forskjellige saker.

Lenke til kommentar

Aldri, aldri slått en linje mellom "bio" og økologisk. Hvis noen gjør det, får de takke seg selv. Villedende markedsføring er det i hvert fall ikke. Dette er tull og tøys, og at de bruker tid (og penger) på å få disse selskapene til å forandre merkenavn de har brukt i årevis, blir for dumt.

 

Pålegget om navneendring framstår bare som en unødvendig fordumming av forbrukeren.

Enig.

 

:)

Endret av BooBass
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...