Gå til innhold

OtherOS forsvinner på PS3 - firmware 3.21


KongRudi

Anbefalte innlegg

Mykje røvl ute å går ja. Sammeliknine ei spillmaskin med biler og deaktivering av motorer. Ja, ja - eg gidd ikkje å kommmentere slikt tull.

 

Uansett. Det er veldig enkelt. Du kan _la vere_ å oppdatere til nyeste firmware og beholdte other OS funksjonen om du vil. DITT valg. Hvertfall slik eg har forstått det. Du vil då miste tilgangen til PSN. Tilgang til PSN er ingen rettighet. PSN avtalen signerer du når du oppretter konto for dette. Dei fleste har vel gjort dette etter kjøp av maskin og via PS3. Denne avtalen er det som styrer "retten" for tilgangenen til PSN og den "signerer" du stort sett ETTER kjøp av maskin. Kjøp av PS3 og tilgang til PSN er ikkje styrt av noke "avtale" som du inngår med SONY når du kjøper PS3. Har ikkje gidda å lest det som måtte stå av avtalevilkår når ein oppretter PSN konto, men tipper at SONY har sikra seg på alle bauger og kanter der.

 

Du mister KUN other OS muligheten om du velger å oppdatere firmwaren. Tipper det der er NYE avtalevilkår som du igjen må godta om du velger å oppdatere.

 

Med andre ord - der må gjerast forskjell på PS3 maskin og dens funksjoner og ein avtale om vilkår som ein inngår når ein oppretter PSN konto og tilgang til denne. Sony fjerner ingen ting. DU velger å installere ny firmware.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

de fjernet en funksjon som det har ligget lenge i luften at de kom til å fjerne, når den ikke var inkludert i slim-versjonen.

Virkelig? Sitat fra Sony, via PS3-Linux ansvarlig Geoff Levand 27. februar:

 

Please be assured that SCE is committed to continue the support for previously sold models that have the “Install Other OS” feature and that this feature will not be disabled in future firmware releases.

 

OtherOS ble fjernet fra Slim pga. Sony følte det var verdt å bruke penger på å oppdatere funksjonen til å fungere på den nye hardwaren, men det at de fjernet den fra de gamle utgavene kom helt uanmeldt på PS3-Linux miljøet, og som du ser går på tvers av alle signaler de har gitt tidligere.

Lenke til kommentar

Uansett. Det er veldig enkelt. Du kan _la vere_ å oppdatere til nyeste firmware og beholdte other OS funksjonen om du vil. DITT valg. Hvertfall slik eg har forstått det. Du vil då miste tilgangen til PSN. Tilgang til PSN er ingen rettighet.

Jeg vil si at PSN er en viktig funksjon - den er markedsført som en sentral del av PS3 plattformen, og mange spill vil få betraktelig redusert underholdningsverdi uten den. Og har en kjøpt spill via PSN mener jeg en del av de krever en PSN tilkobling for å fortsette å fungere.

 

Men uansett, det å la være å oppdatere har mer betraktelige konsekvenser - nyere spill og patcher vil snart kreve nyere firmware for å fungere. Det samme vil garantert Move gjøre når den kommer til høsten. En uoppdatert PS3 vil da bli sittende låst til den nåværende spillkatalogen, noe som jeg ikke helt ser hvordan en kan vente skal være akseptabelt.

Lenke til kommentar

Mykje røvl ute å går ja. Sammeliknine ei spillmaskin med biler og deaktivering av motorer. Ja, ja - eg gidd ikkje å kommmentere slikt tull.

 

Uansett. Det er veldig enkelt. Du kan _la vere_ å oppdatere til nyeste firmware og beholdte other OS funksjonen om du vil. DITT valg. Hvertfall slik eg har forstått det. Du vil då miste tilgangen til PSN. Tilgang til PSN er ingen rettighet. PSN avtalen signerer du når du oppretter konto for dette. Dei fleste har vel gjort dette etter kjøp av maskin og via PS3. Denne avtalen er det som styrer "retten" for tilgangenen til PSN og den "signerer" du stort sett ETTER kjøp av maskin. Kjøp av PS3 og tilgang til PSN er ikkje styrt av noke "avtale" som du inngår med SONY når du kjøper PS3. Har ikkje gidda å lest det som måtte stå av avtalevilkår når ein oppretter PSN konto, men tipper at SONY har sikra seg på alle bauger og kanter der.

 

Du mister KUN other OS muligheten om du velger å oppdatere firmwaren. Tipper det der er NYE avtalevilkår som du igjen må godta om du velger å oppdatere.

 

Med andre ord - der må gjerast forskjell på PS3 maskin og dens funksjoner og ein avtale om vilkår som ein inngår når ein oppretter PSN konto og tilgang til denne. Sony fjerner ingen ting. DU velger å installere ny firmware.

Hvorfor er sammenligningen tull? Du uttaler deg temlig bastant selv i forhold til at du ikke gidder å svare på argumenter eller sette deg inn i dette. Det er nemlig IKKE slik at du kun mister tilgang til PSN om du ikke oppdaterer. (Det i seg selv hadde vært ille nok, da online spilling er en del av pakka du kjøper når åpner lommeboken for en PS3, hadde ikke PS3 hatt mulighet for online spilling, hadde nok salgstallene for konsoll sett ganske annerledes ut.) Du mister også muligheten til å spille nye spill og se nye Bluray filmer! Hva er en PS3 som ikke kan spille vanlige PS3 spill eller Bluray filmer? Å si at Sony ikke fjerner noenting, det er tullball. Enten fjerner de mulighetene dine til å spille nye spill og filmer, eller så fjerner de "Other OS".

 

Er du ute etter ordentlig diskusjon og ikke trolling er det best å svare på det folk skriver, fremfor å avfeie det som tullball :)

Lenke til kommentar

Jeg har aldri brukt funksjonen, hadde aldri kommet til å bruke den heller, nettopp på grunn av at jeg kan ha Linux andre plasser hvis jeg absolutt har behov for det (noe jeg ikke har).

 

Hvilken relevans mener du dette har?

 

Trodde Sony hadde sikret seg ved hjelp av EULAen? Det er jo rettighetene de sier at de har, og som vi som kjøpere samtykker i når vi kjøper maskinvaren; m.a.o, det å fjerne en funksjon er fullt lovlig, nettopp fordi vi som kjøpere har godtatt dette når vi kjøpte maskinen?

 

En EULA kan ikke gå utover gjeldende regelverk - uavhengig av hva en produsent måtte håpe eller ønske.

 

Sony fjerner ingen ting. DU velger å installere ny firmware.

 

Det er riktig det - oppgradering av ny firmware er i høyeste grad frivillig. Jeg kan fint leve uten PSN. Det er mye som til og med tyder på at Sony i dette tilfellet kan diktere kravene for å benytte en slik nettbasert tjeneste. Men den dagen jeg verken kan spille online, spille nye spill eller BD-filmer fordi jeg ikke ønsker å miste "Other OS", så har Sony i høyeste grad fjernet noe fra meg, og i praksis redusert min PS3 til en dyr bokstøtte. Verre er det igrunn ikke.

Lenke til kommentar

Mykje røvl ute å går ja. Sammeliknine ei spillmaskin med biler og deaktivering av motorer. Ja, ja - eg gidd ikkje å kommmentere slikt tull.

 

Uansett. Det er veldig enkelt. Du kan _la vere_ å oppdatere til nyeste firmware og beholdte other OS funksjonen om du vil. DITT valg. Hvertfall slik eg har forstått det. Du vil då miste tilgangen til PSN. Tilgang til PSN er ingen rettighet. PSN avtalen signerer du når du oppretter konto for dette. Dei fleste har vel gjort dette etter kjøp av maskin og via PS3. Denne avtalen er det som styrer "retten" for tilgangenen til PSN og den "signerer" du stort sett ETTER kjøp av maskin. Kjøp av PS3 og tilgang til PSN er ikkje styrt av noke "avtale" som du inngår med SONY når du kjøper PS3. Har ikkje gidda å lest det som måtte stå av avtalevilkår når ein oppretter PSN konto, men tipper at SONY har sikra seg på alle bauger og kanter der.

 

Du mister KUN other OS muligheten om du velger å oppdatere firmwaren. Tipper det der er NYE avtalevilkår som du igjen må godta om du velger å oppdatere.

 

Med andre ord - der må gjerast forskjell på PS3 maskin og dens funksjoner og ein avtale om vilkår som ein inngår når ein oppretter PSN konto og tilgang til denne. Sony fjerner ingen ting. DU velger å installere ny firmware.

 

Du tar egentlig litt feil her, PS3'en er på ingen måte en pc, men en spillkonsoll som på samme måte som en DVD / Blu-ray spiller har en fastsatt funksjonalitet. Grunnfunksjonaliteten som det ble avertert på og som di første utgavene hadde (phat) ble fjernet gjenneom en programvareoppdatering som man MÅ HA om man ønsker å spille av nyere spill , Blu-ray filmer eller benytte seg av nettverksspilling.

 

Om man før brukte ps3'en til feks lette kontoroppgaver (noe den faktisk fungerte ypperlig til) eller rett og slett bare for å hygge seg litt med linux så kan man ikke lenger gjøre dette uten at man velge enten eller.

 

Programvare som kommer til PC'er med såkalte EULAS kan ofte stride mot nasjonale bestemmeleser og i noen tilfeller bryter disse også Norsk lov. Det er en vesentlig forskjell på å kjøpe en blu-ray spiller der det blir annonsert støtte for feks 3d surround (for da forventes det nettop at denne funksjonaliteten skal være på plass) og kjøpe en PC med en viss programvare der man tross alt har andre valgmuligheter.

Lenke til kommentar

Sony har også fjernet muligheten for å spill spill på ps3 fra de første firmwarene begynte å komme. Så dere som sitter på firmware 1.5 kan ikke spill f.eks. heavy rain. Men skjønner det er kipt at de 2 promillene med brukere som benytter seg av other os funksjonen nå mister dette. Men synes det er greit at sony fjerner dette når det er for å beskytte seg mot piratkopiering.

Lenke til kommentar

Sony har også fjernet muligheten for å spill spill på ps3 fra de første firmwarene begynte å komme. Så dere som sitter på firmware 1.5 kan ikke spill f.eks. heavy rain. Men skjønner det er kipt at de 2 promillene med brukere som benytter seg av other os funksjonen nå mister dette. Men synes det er greit at sony fjerner dette når det er for å beskytte seg mot piratkopiering.

 

Jeg blir ærlig talt litt skuffet når jeg leser dette innlegget. Jeg forstår virkelig ikke hvordan noen kan forsvare at Sony fjerner en funksjon kunder har kjøpt og betalt for. Neste exploit finnes kanskje i bildefremvisningen, og da er det greit at Sony fjerner den også da for å beskytte seg mot piratkopiering?

 

"PS3 er jo tross alt en spillmaskin, så hvorfor noen skal se på bilder på den skjønner ikke jeg. Jeg har aldri sett bilder på min, så det må jo bety at ingen andre ser bilder på den heller. Like greit at Sony fjerner støtte for bilder, sånn at de kan beskytte meg og min PS3 mot piratkopiering ..."

 

At funksjonen er ansett som lite brukt av majoriteten av PS3-eiere er helt irrelevant ift tema.

 

Rumor just in: Sony håper å fjerne støtte for lyd på PS3 innen neste jul, dette for å hindre uautorisert kopiering, slik at Playstation-brukere fortsatt kan få tilgang til den brede katalogen av spill og underholdningsinnhold fra SCE og dets samarbeidspartnere på en mer sikker plattform.

 

Videre håper Sony innen utgangen av 2011 å gå over til kun å selge ideen om Playstation3, og på denne måten tilby en 100% sikker plattform for sine samarbeidspartnere. Sony lover å la de reduserte produksjonskostnadene komme gamle og nye kunder til gode. "Ved å kun selge ideen Playstation3 kan vi endelig nå målet vårt om en prislapp på $99", uttaler Kaz Hirai i et intervju med Playstation Magazine. Eksisterende maskiner vil oppgraderes til å støtte den nye funksjonaliteten gjennom en firmware-oppdatering, ifølge Mr. Hirai. "Vi tror kundene våre forstår at SCE er nødt til å beskytte vår investering og samtidig kunne garantere overfor våre samarbeidspartnere at plattformen er sikker."

 

Og reaksjonene fra Sony sine kunder lar ikke vente på seg: "Med en prislapp på $99 kan endelig familien vår få råd til en Playstation3," uttaler Ben Dover - en innbygger fra Let Pants Fall i California - som alt har reservert sitt eksemplar av den nye PS3-modellen.

Endret av Linuxguru
Lenke til kommentar

Rumor just in: Sony håper å fjerne støtte for lyd på PS3 innen neste jul, dette for å hindre uautorisert kopiering, slik at Playstation-brukere fortsatt kan få tilgang til den brede katalogen av spill og underholdningsinnhold fra SCE og dets samarbeidspartnere på en mer sikker plattform.

 

Videre håper Sony innen utgangen av 2011 å gå over til kun å selge ideen om Playstation3, og på denne måten tilby en 100% sikker plattform for sine samarbeidspartnere. Sony lover å la de reduserte produksjonskostnadene komme gamle og nye kunder til gode. "Ved å kun selge ideen Playstation3 kan vi endelig nå målet vårt om en prislapp på $99", uttaler Kaz Hirai i et intervju med Playstation Magazine. Eksisterende maskiner vil oppgraderes til å støtte den nye funksjonaliteten gjennom en firmware-oppdatering, ifølge Mr. Hirai. "Vi tror kundene våre forstår at SCE er nødt til å beskytte vår investering og samtidig kunne garantere overfor våre samarbeidspartnere at plattformen er sikker."

 

Og reaksjonene fra Sony sine kunder lar ikke vente på seg: "Med en prislapp på $99 kan endelig familien vår få råd til en Playstation3," uttaler Ben Dover - en innbygger fra Let Pants Fall i California - som alt har reservert sitt eksemplar av den nye PS3-modellen.

 

Det der ble bare tåpelig, nå ødela du all din kredibilitet for min del.

 

Jeg foretrekker at Sony har et 100% sikkert system. Jeg vil ikke feks at folk skal begynne å bruke exploits i spill hvis det hadde blitt mulig, jeg synes også at det er en fin måte og vise hvorfor man ikke skal reversere noe som helst kode. Og en annen ting, jeg skjønner ikke at du så febrilsk prøver å støtte opp mot linux på ps3, nå har jeg tatt et google søk, og på rundt 100 forskjellige sider er det folk som synes funksjonaliteten er rett og slett for dårlig, at det er ubrukelig, og at det krever mer enn det er verdt. Det er jeg totalt enig i, etter å ha brukt det fra tid til annen i over ett år. Det er like fullt en multimedie maskin nå, som før.

Lenke til kommentar

Rumor just in: Sony håper å fjerne støtte for lyd på PS3 innen neste jul, dette for å hindre uautorisert kopiering, slik at Playstation-brukere fortsatt kan få tilgang til den brede katalogen av spill og underholdningsinnhold fra SCE og dets samarbeidspartnere på en mer sikker plattform.

 

Videre håper Sony innen utgangen av 2011 å gå over til kun å selge ideen om Playstation3, og på denne måten tilby en 100% sikker plattform for sine samarbeidspartnere. Sony lover å la de reduserte produksjonskostnadene komme gamle og nye kunder til gode. "Ved å kun selge ideen Playstation3 kan vi endelig nå målet vårt om en prislapp på $99", uttaler Kaz Hirai i et intervju med Playstation Magazine. Eksisterende maskiner vil oppgraderes til å støtte den nye funksjonaliteten gjennom en firmware-oppdatering, ifølge Mr. Hirai. "Vi tror kundene våre forstår at SCE er nødt til å beskytte vår investering og samtidig kunne garantere overfor våre samarbeidspartnere at plattformen er sikker."

 

Og reaksjonene fra Sony sine kunder lar ikke vente på seg: "Med en prislapp på $99 kan endelig familien vår få råd til en Playstation3," uttaler Ben Dover - en innbygger fra Let Pants Fall i California - som alt har reservert sitt eksemplar av den nye PS3-modellen.

 

Det der ble bare tåpelig, nå ødela du all din kredibilitet for min del.

 

Jeg foretrekker at Sony har et 100% sikkert system. Jeg vil ikke feks at folk skal begynne å bruke exploits i spill hvis det hadde blitt mulig, jeg synes også at det er en fin måte og vise hvorfor man ikke skal reversere noe som helst kode. Og en annen ting, jeg skjønner ikke at du så febrilsk prøver å støtte opp mot linux på ps3, nå har jeg tatt et google søk, og på rundt 100 forskjellige sider er det folk som synes funksjonaliteten er rett og slett for dårlig, at det er ubrukelig, og at det krever mer enn det er verdt. Det er jeg totalt enig i, etter å ha brukt det fra tid til annen i over ett år. Det er like fullt en multimedie maskin nå, som før.

Tåpelig? Mange her som kaller ting og tang tåpelig, men som ikke gidder å fortelle hvorfor. Hva er da poenget med å ta del i debatten? Du sier selv at du vil ha et 100% sikkert system, da vil du vel at bildefunksjonen skal fjernes om noen finner et hull i den også da?

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Tåpelig? Mange her som kaller ting og tang tåpelig, men som ikke gidder å fortelle hvorfor. Hva er da poenget med å ta del i debatten? Du sier selv at du vil ha et 100% sikkert system, da vil du vel at bildefunksjonen skal fjernes om noen finner et hull i den også da?

 

Ja, jeg syntes det var tåpelig, selvom Sony fjerner en funksjon, betyr ikke det at de nedgraderer hele systemet.

Lenke til kommentar

Tåpelig? Mange her som kaller ting og tang tåpelig, men som ikke gidder å fortelle hvorfor. Hva er da poenget med å ta del i debatten? Du sier selv at du vil ha et 100% sikkert system, da vil du vel at bildefunksjonen skal fjernes om noen finner et hull i den også da?

 

Ja, jeg syntes det var tåpelig, selvom Sony fjerner en funksjon, betyr ikke det at de nedgraderer hele systemet.

Men du klarer fortsatt ikke å forklare hvorfor eksempelet er dårlig? Kanskje fordi det egentlig ikke er så dårlig? Hva du eller jeg måtte mene om de forskjellige Linux distribusjonene på PS3 er egentlig helt irrelevant for debatten. Poenget her er at Sony trekker tilbake ting folk har betalt for. At du mener funksjonen er ubrukelig, har ingenting å si, da det ikke endrer det faktum at Sony tar tilbake solgt funksjonalitet. Når jeg har kjøpt en PS3 er den min, ikke Sonys.

Lenke til kommentar

Hvor mange er det som har betalt for PS3 for å kjøre linux?

 

Jeg har ikke gjort, er bare en ting som fulgte med på kjøpet, at den også spiller musikk, film og viser bilder er også helt irrelevant for min del. Jeg har kjøpt den som en spillmaskin ikke noe annet.

Lenke til kommentar

Hvor mange er det som har betalt for PS3 for å kjøre linux?

 

Jeg har ikke gjort, er bare en ting som fulgte med på kjøpet, at den også spiller musikk, film og viser bilder er også helt irrelevant for min del. Jeg har kjøpt den som en spillmaskin ikke noe annet.

Og relevansen er? Sony markedsførte PS3 som både en spillmaskin OG en multimediamaskin. Musikk, film, bilder og Linux-støtten var blandt hovedargumentene til Sony for hvorfor å kjøpe en PS3. Bluray funksjonaliteten er f.eks grunnen til den høye prisen. At du kjøpte PS3 som en spillmaskin spiller ingen rolle.

 

Edit: "Alle" som har en gammel PS3 modell har betalt for Linux støtten, da det har vært en del av maskinen og Sonys markedføringskampanje.

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Ganske så tvilsom oppførsel fra Sony sin side at de nå begynner å fjerne funksjoner som kunder har kjøpt og betalt for. Det de bør gjøre er å tilby en returmulighet for de kundene som blir berørt, hvor man kan levere inn PS3 å få alle utlegg tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...