Gå til innhold

Alkohol blant studenter


Anbefalte innlegg

Akkurat , er enig med deg. Det blir bare idiotisk å prøve å vise realiteten til personen som har farge syn.

 

Du yvonne hvor var det du studerte? Vil vite sånt at jeg slipper den "superalkoholfokuserte" fadderuka du nevner.

 

HiO. Opplevde noen av de samme tendensene ved UiA, men ikke på lik skala. Skal sies at jeg trives ti ganger bedre på UiA, til tross for at de var en god del drikking der også. Forskjellen var at det var lagt opp til alternativer for oss som ikke drikker.

 

Men Yvonne har ikke et farget syn? Ingen her kan komme med noe annet enn sin personlige opplevelse.

 

Farget syn eller ikke, for meg var det en realitet. Det var ikke et resultat av forutintatte holdninger, det er faktum, det som skjedde og det som hendte. Og slik er realiteten for mange studenter. Ofte er det derimot slik at manmikke tør å si dette høyt, i frykt for å møte holdninger som du viser her, at vi bare egentlig er teite og "maler et bilde".

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor uroe seg? Alt blir som man legger opp til uansett... Hvis det ikke er opplegg for de som ikke drikker, så lag opplegg.

 

Hvor jeg studerer er det flere som er avholds, men merker at det ofte blir delt i grupper mellom de som går ofte på nattklubber, og de som kanskje har vokst fra dette litt. Men alle er fortsatt like velkomne, og flere som ikke drikker/drikker mindre enn de fleste, som går på nattklubber og har det kjempemoro.

Lenke til kommentar

Ja, det er virkelig lett å lage et opplegg når man ny på lærestedet, ikke har venner i byen overhodet, ikke kjenner en kjeft og egentlig ikke vet hvor noen ting ligger. Og for de av oss som er sjenerte, så er det ikke bare å "lage et opplegg". :roll: Meningen med fadderordningene er jo at alle skal bli kjent, men slik det er nå så diskrimineres en del ut fordi de ikke orker å være med på alkoholopplegget.

 

Forøvrig må jeg si at det er hav av forskjell på de to lærestedene jeg har gått. Ene stedet hadde kun alkoholbaserte aktiviterer, det andre hadde begge deler. Jammen overlevde de fleste studentene uten alkohol i to timer.

Endret av yvonne2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er virkelig lett å lage et opplegg når man ny på lærestedet, ikke har venner i byen overhodet, ikke kjenner en kjeft og egentlig ikke vet hvor noen ting ligger. Og for de av oss som er sjenerte, så er det ikke bare å "lage et opplegg". :roll: Meningen med fadderordningene er jo at alle skal bli kjent, men slik det er nå så diskrimineres en del ut fordi de ikke orker å være med på alkoholopplegget.

 

Jaha. Du diskrimineres ut? Nektes du å være med, eller gidder du bare ikke være med?

Du forventer altså at folk som er glad i å feste skal holde seg avholds for din skyld? Du som er avholds får heller arrangere ting for de som ikke er det når du går i andre klasse, da vel.

 

Og jo, det males et helt feil bilde av det. Vi hadde flere aktiviteter som ikke innebar alkohol. Spillkvelder, quiz og diverse. Men når flertallet er glad i alkohol, så drikkes det. Hvis det er nok avholdsfolk i eldre årskull til at disse kan danne en egen faddergruppe, tror jeg ikke de nektes det her på NTNU. Men en kan faktisk ikke tvinge folk, fadderne gjør dette frivillig.

Lenke til kommentar

Ja, det er virkelig lett å lage et opplegg når man ny på lærestedet, ikke har venner i byen overhodet, ikke kjenner en kjeft og egentlig ikke vet hvor noen ting ligger. Og for de av oss som er sjenerte, så er det ikke bare å "lage et opplegg". :roll: Meningen med fadderordningene er jo at alle skal bli kjent, men slik det er nå så diskrimineres en del ut fordi de ikke orker å være med på alkoholopplegget.

 

Jaha. Du diskrimineres ut? Nektes du å være med, eller gidder du bare ikke være med?

Du forventer altså at folk som er glad i å feste skal holde seg avholds for din skyld? Du som er avholds får heller arrangere ting for de som ikke er det når du går i andre klasse, da vel.

 

Jeg var med jeg, men det ble jo fort til at man ble "silt ut", og merket fort at folk ikke syntes jeg var spesielt kul. Vel, det føles da som diskriminering, fordi vi ikke har noe annet alternativ enn å være med på aktiviterer vi egentlig ikke kan fordra. Men, jeg tok på meg smilet jeg, ble kjent med masse folk, men hjelper så lite når ingen husker deg dagen etter fordi de var drita, og det eneste de husker er at man er "den som ikke drikker".

 

Arrangere ting for andre klasse? Jeg går ikke på videregående. Og ikke er jeg interessert i å arrangere noe som helst, det burde egentlig være unødvendig, fadderukene bør prøve å favne flest mulig. Jeg vet det går an, jeg har nemlig sett begge begge deler - dvs arrangementer som både er for de som drikker, og de som ikke drikker.

Lenke til kommentar

Tror du fadderukene arrangerer seg selv? Eldre studenter (gjerne "yngre eldre") arrangerer dem. Noen må være faddere, og noen må organisere opplegget. Hvis du har et problem med at det er for mye alkoholfokus i fadderperioden, så gjør noe med det. Hvis du ikke gidder, så har du ingen rett til å klage.

Lenke til kommentar

Tror du fadderukene arrangerer seg selv? Eldre studenter (gjerne "yngre eldre") arrangerer dem. Noen må være faddere, og noen må organisere opplegget. Hvis du har et problem med at det er for mye alkoholfokus i fadderperioden, så gjør noe med det. Hvis du ikke gidder, så har du ingen rett til å klage.

 

Men der jeg går er ikke dette et problem. Jeg snakker om der jeg gikk før hvor det overhodet ikke var snakk om å ha alkoholfrie arrangementer. Og jeg tok det faktisk opp med fadderne jeg, men de var lite lydhøre. Og btw, jeg hadde mer enn nok ved å være i studentparlamentet som representant for min "klasse" den gangen til å kunne være fadder (i tillegg til at jeg var politisk aktiv og hadde jobb) men der tok jeg også dette opp, siden faddere og studentparlamentet til en viss grad samarbeider. Jeg fikk særdeles lite gjennomslag.

Lenke til kommentar

Men hva mener du skal gjøres? Hvis jeg skal bruke av min fritid på å arrangere ting, så foretrekker jeg å gjøre ting jeg synes er gøy. Fest er gøyere med alkohol enn uten, spesielt når det er mange ukjente og man skal bli kjent. De beste minnene mine fra Trondheim er fra UKA, og de fleste av dem innebærer et moderat+ alkoholinntak, men jeg har også hatt det veldig gøy med NTNUI, korps og internasjonale arrangementer, hvor det ikke har vært alkohol involvert. Å finne ting å gjøre som ikke innebar stort alkoholkonsum har vært veldig, veldig enkelt. Camlon sier det er enda bedre i Oslo, så da ser jeg overhodet ikke problemet.

 

Hva gjelder fadderperioden så er det her i Trondheim i alle fall svært individuelt fra faddergruppe til faddergruppe hvordan det er å være edru. I noen er det helt ok, i andre er det bare drikking 24/7. Grunnen til jeg mener at dere maler et helt feil bilde av saken er at dere har vært uheldige, mens andre har vært heldige. Det finnes masse faddergrupper som ikke bare drikker 24/7. Husk også på at fadderperioden varer i en uke eller to, og er således en ganske liten del av studiemiljøet.

Lenke til kommentar

Helt riktig, men fadderuken gir ofte grunnlaget for det sosiale klassen/kullet resten av året. Merket det veldig godt på HiO, hvor jeg altså gikk, for alle hadde da laget sine sosiale klikker, og jeg ble ofte sittende alene. De kjente hverandre godt, fordi hadde blitt kjent med hverandre gjennom tre-fire-fem-seks-sju øl.

 

Og forslag til alkoholfrie arrangementer? Spise pizza, se film, ha rebusløp, quiz osv. Det var ihvertfall noe av det jeg har vært med på. Skal sies at de alkoholfrie arrangementene var dessverre så få, at det ble til at jeg til slutt meldte meg ut, da jeg ikke orket all alkoholen. MEN, jeg ble ihvertfall kjent med noen, i motsetning til på HiO.

 

Jeg tror ikke det handler om at man har vært uheldig, men at man kanskje ikke innser hvordan ting kan oppleves for oss som ikke drikker. For mye drikking er det på de to skolene jeg har vært, i to forskjellige deler av landet, MEN, det ene stedet skal ha ros for at de prøvde ihvertfall, og jeg hadde det generelt helt ok, selv om det var tider da jeg følte meg ganske ensom. HiO gadd ikke engang.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

yvonne, jeg er enig med deg i at det bør være et eget tilbud for avholdsstudentene, iallfall ved de læresteder som er store nok til å kunne etablere dette. Grunnen til dette er såre enkel, nemlig at man bør sørge for at folk ikke faller utenfor. Det er også min erfaring at fadderuken har mye å si for hvem man henger med fremover.

 

Jeg kan også si meg enig i at det slett ikke behøver være slikt fokus på drikking i fadderuken. I min faddergruppe var det stort sett drikking det gikk i - først vors, så ut, samt diverse drikkeleker nå og da. Det ble faktisk ganske kjedelig.

 

Men hva så, egentlig? Jeg tror pinnsvin har et poeng ovenfor. Man er i så mange sammenhenger sin egen lykkes smed, og det gjelder også ens sosiale liv. Man må ta initiativ selv. F.eks. kan man forsøke å stable på bena en egen faddergruppe for avholdsstudenter dersom det viser seg at det ikke finnes noen slik fra før av. Eller man kan forsøke å få med de man er blitt litt kjent med på ikke-drikke-ting, f.eks. quiz på en lokal studentkafé en kveld. Man kan ikke bare avfeie denne muligheten under henvisning til at man er sjenert.

 

I stedet for å klage over problemet i denne tråden burde du mao. prøve å løse det.

Lenke til kommentar

Tilbrake mine første år som student edru. Det var i og for seg greit og det var av samme grunn som trådstarter.

Jeg likte ikke måten folk oppførte seg når dem var drita. Men, dettte var i det store og det hele basert på folka på min videregående skole.

 

På NTNU var det litt anderledes. Klart, det er fester med rølp, men rølpefaktoren er ikke så stor når vi var 5 stk som satt i en bar og snakket, eller om vi bare chillet med en dram.

 

Uansett møtte jeg ingen problemer med å være "edru". Klart, folk spurte meg standarspørsmålet "hvorfor?? religiøs" hele tiden, men det venner man seg til. Så lenge du er opptatt av å ha det gøy, og kansje tørr å rive deg litt løs når du er på fest så får du mye morro som edru. Fadderukene var gøy!

 

Nå i senre tid har jeg begynnt å drikke, og jeg må si at jeg angrer litt på at jeg ikke starta før. Det er morsomt. Man må bare finne godformen.

 

 

Uansett, så lenge du er interesert i å møte folk og å starte bekjentskaper, så er det INGEN hindring å være avholds! Selv trenger jeg den drammen for å få snakketøyet i gang, men mange klarer seg fint uten. Men tenk nøye gjenom hvorfor du har valgt det. Og vær veldig klar på dette. Når du er sikker i din sak så vil folk respektere dette. Om du begynner å unskylde deg og virker usikker, så kommer du til å få mer pes.

 

Håper du får en fantastisk studietid. Den kommer sikkert til å forme deg ganske mye!

Lenke til kommentar

Tror du fadderukene arrangerer seg selv? Eldre studenter (gjerne "yngre eldre") arrangerer dem. Noen må være faddere, og noen må organisere opplegget. Hvis du har et problem med at det er for mye alkoholfokus i fadderperioden, så gjør noe med det. Hvis du ikke gidder, så har du ingen rett til å klage.

Nå var det faktisk foreslått alkoholfrie faddergrupper, som ville inkludert de som ikke drikker på en mye bedre måte. Det var nok av studenter som meldte deg frivilig til å være faddere for disse gruppene. Dette ble slått ned på. Så at avholdsmenneskene skal starte sin egen gruppe er allerede prøvd. http://universitas.no/nyhet/53511/ingen-alkoholfrie-faddergrupper-i-ar/

 

Jeg har glemt å nevne noe om Trondheim og Oslo. Jeg følte at Oslo var mer en festeby og Trondheim var mer enn pøbby. Dette betyr nok at folk fra Oslo kan være litt hardere på flaska når de drikker, og det må være fryktlig kjipt å være i Oslo om man bare blir kjent med folk som går ut og drikker hver dag. Det jeg nevnte var at det var enklere å bli kjent med folk som ikke drikker eller drikker av og til i Oslo og dermed drive med aktiviteter som ikke involverer drikking.

 

Uansett, det er også muligheter for å gå til utlandet. Her besto fadderordningen av null drikking. Det var bare noen som gikk ut uoffesielt om kvelden til pøber, men ingen av de offesielle arrangementene involverte drikking. Men det kan være et problem for de som planlegger å dra tilbake til Norge, fordi du mister det sosiale nettverket i Norge.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke mange vil ha problemer med å være med en som ikke drikker, det spørs mer på hvorvidt du kan være med folk som drikker. Jeg gikk et halvår på UiO i fjor, og det ble det drukket alkohol ved mange samlinger ut mot kvelden, men ikke i den grad at det var kjipt for de som ikke drakk.

Gå frem med at det å være avholds er helt og holdent ditt eget valg, så er det i hvert fall ikke du som er problemet.

Lenke til kommentar

For meg virker det ærlig talt som om du bare hører på de som støtter ditt opprinnelige synspunkt, bartimeus, uten å ta i betraktning argumentene til Herr Brun og andre. Når det gjelder Ås så kan jeg ikke forestille meg at det er særlig annerledes der enn ved de andre universitetene - i så fall er det helst mer alkoholfokusert da Ås ikke er en by. At det er mange utenlandske studenter ved Ås betyr ingenting, da det er mange utenlandske studenter også ved de andre universitetene. Ikke minst er det mildt sagt en dårlig idé å velge utdannelse på grunn av forutinntatte holdninger om at et universitet har "mindre alkoholfokus" enn et annet, og noe du uten tvil kommer til å angre på når du finner ut at ting ikke var helt slik som du trodde.

Lenke til kommentar

Folkens jeg spør igjen.

Er det noen som vet hvordan fadderuke er ved ÅS (Universitetet for miljø- og biovitenskap)

 

Involverer det mye alkohol?

Som alle andre skoler vil jeg tro. Ås fikk litt pes for noen år siden, så de har roet seg litt. Av hva jeg har hørt er det helt ok: Man kan være så aktiv man ønsker, i så beruset grad man ønsker. Ås er en bra plass, lykke til.

Lenke til kommentar

Alkohol eller ikke, i fadderukene bestemmer en selv hvor mye en vil legge i det. Jeg er ikke avholds, men ble ikke spesielt godt kjent med noen under fadderukene heller. Til tross for alkohol, blabla. Nå gadd jeg ikke være med på så mye heller, og det er min egen feil, ingen andres.

Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å henge med noen som er avholds. Det er mye en kan gjøre uten alkohol. Det kommer mer ann på hvordan personen er, enn om personen er avholds spør du meg. Jeg tror de fleste tenker slik.

Lenke til kommentar

Yvonne, du som er så sjenert hadde kanskje hatt godt av et par drammer sånn at du løsner litt opp? Ellers synes jeg diskusjonen fokuserer veldig mye på valg av skoler basert på forutinntatte bilder som det ovenfor fokuseres på. De som drikker har ikke pesten og man trenger på ingen måte gjemme seg vekk fra disse av den grunn. Du vil hele livet ditt møte folk med ulike synspunkter enn deg selv og velger du å ikke drikke synes jeg du bør kunne stå for valget du har tatt å tørre å si dette hvis noen f.eks. spør ved en anledning i fadderuken. Bare du ikke er en skikkelig tørrpinn av en festbrems ser jeg ikke problemet med å skaffe deg et litt variert nettverk. Det er faktisk mulig å være venner trass at den ene drikker og den andre ikke. Jeg drikker men en av mine beste kompiser drikker ikke. Jeg respekterer han fullt for hans valg, men han liker også godt å være med meg ut på fest. Han er en veldig åpen og imøtekommende person og han er invitert rundt om på fester og sosiale aktiviteter trass hans valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...